Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: جایزه مصطفی (ص) فرصت خوبی برای ایران است تا به کمک آن ارتباطات بین المللی خود را تقویت و روند شناسایی و استفاده از توان دانشمندان مسلمان را تسهیل کند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در یازدهمین نشست شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص)، اظهار کرد: حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار ایرانی غیر مقیم با کشور در ارتباط هستند و حدود ۲ هزار نفر نیز به کشور بازگشته اند، این به معنای استفاده از توان و ظرفیتی قابل توجه و اثرگذار برای توسعه فناورانه ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این نشست که گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته برای برگزاری چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) ارائه شد، با بیان اینکه نمی‌توان برای علم حصار کشید، گفت: جایزه مصطفی فرصتی مناسب است تا از ظرفیت‌های موجود علمی در سطح دنیا به نفع کشورهای اسلام و در راستای توسعه فناورانه ایران بهره برد، نباید برای علم و فناوری حصاری قائل شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: من اعتقاد دارم که باید تعداد و تنوع کشورهای اسلامی برای مشارکت در این جایزه بیشتر شود، مثل کشورهایی که ظرفیت بالای علمی دارند و هنوز شناخته شده نیستند، این کار ارتباطات بین‌المللی میان کشورهای اسلامی را بیشتر می‌کند.

ستاری تاکید کرد: ایران هم می‌تواند از این فرصت برای تقویت توان علمی و برقراری ارتباط با دیگر کشورها استفاده کند.

مشارکت بیش از ۱۵۰۰ نفر از کشورهای مختلف در دوره پیشین

مهدی صفاری نیا، مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در این رویداد اظهار کرد: این بنیاد تلاش کرده است تا در راستای هم افزایی، ارتباط بین کشورها و شخصیت‌های مهم علمی جهان اسلام را تقویت کند، محورهای مأموریت بنیاد مصطفی (ص) در راستای شبکه سازی، ظرفیت سازی، گفتمان سازی و اعتبار بخشی تعریف شده است.

وی ادامه داد: در زمینه شبکه سازی ۱۲۰۰ نفر از ۳۲ کشور در فرآیند داوری مورد توجه قرار گرفتند که از این تعداد با بیش از ۴۰۰ نفر از آنها ارتباط علمی ادامه یافته است.

مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) افزود: در کنار رقابت اصلی، برنامه‌های دیگری نیز تعریف شده است که هر دوره برگزار می‌شود، برای نمونه یک رقابت ویژه اساتید دانشگاهی کشورهای جهان اسلام نیز تدارک دیده شده است که در دوره پیشین شرکت‌کنندگانی از ۲۵ کشور حضور یافتند. برگزاری رقابت دانش‌آموزی یکی دیگر از رویدادهای جنبی این جایزه است که به قصد ترغیب و تشویق نوجوانان مسلمان به قدم گذاشتن در مسیر علم، بر پا شده است.

صفاری نیا با اشاره به اهمیت توسعه ارتباطات تجاری و علمی در جهان اسلام گفت: برای توسعه تبادل تجاری در زمینه فناوری میان کشورهای اسلامی همچنین یک رویداد ویژه سرمایه‌گذاری نیز توسط بنیاد جایزه مصطفی (ص) برگزار می‌شود، در دوره قبل ۵۰۰ نفر از ۱۵ کشور مختلف در این رخداد حضور داشتند. برنامه استپ نیز در همین راستا اجرایی شد که تلاش دارد تا ظرفیت‌های علمی کشورهای مسلمان را در مبارزه با کرونا تجمیع کند.

وی توجه به نسل جوان را پر اهمیت شمرد و افزود: در مسابقه دانش آموزی نور که ویژه دانش‌آموزان برگزار شد در دوره قبل بیش از ۲۴۰۰ دانش‌آموز حضور یافتند و فراخوان دوره جدید آن نیز منتشر شده است. همچنین بخشی از سایت انگلیسی زبان جایزه به انتشار و هم‌رسانی موفقیت‌های علمی دانشمندان مسلمان اختصاص یافته است که با استقبال شایانی نیز مواجه شده است.

برگزاری جایزه مصطفی منطبق با استانداردهای جهانی

در ادامه جلسه شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی، غلامحسین حلوایی، معاون علمی، فناوری و نوآوری بنیاد مصطفی (ص) نیز در ارائه گزارش خود، اظهار کرد: اهدا این جایزه و برگزاری مراسم حاصل ۲۰ هزار نفر ساعت کار همکاران است و تلاش کرده‌ایم تا این فرایند با استانداردهای جهانی انجام گیرد. در حال حاضر نیز علاوه بر انتشار عمومی فراخوان، آن را به صورت خصوصی برای ۴۰۰۰ شخص حقیقی و حقوقی نیز در سراسر جهان ارسال کرده‌ایم.

وی افزود: تمرکز جایزه مصطفی (ص) بیشتر بر محصول و اثر برآمده از علم است، این اثر باید ارزش افزوده ایجاد کرده باشد و در کشورهای مسلمان نیز تأثیر گذار باشد. خود صاحب اثر نیز باید یک دانشمند شناخته شده باشد. هیأت داوران جایزه مصطفی (ص) از کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند که فرآیند داوری را با دقت بالای انجام می‌دهند.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای سیاستگذاری نکات و موارد مختلفی را مورد بررسی قرار دادند، لزوم توجه به دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی، عمل به مصوبات انقلاب فرهنگی، توجه به دانشمندان برجسته ایرانی و توجه به طرح‌های مساله محور به جای اهتمام به طرح‌های مقاله محور، از جمله برخی نکات مطروحه در این جلسه بود.

دیناروند از اعضای شورا نیز در این جلسه گفت: در انتخاب دانشمندان غیر مقیم، باید به این نکته توجه داشت که فرد منتخب باید با کشورهای اسلامی نیز ارتباط علمی داشته باشد و خدمات خود را به جهان اسلام نیز عرضه کند. دارا بودن وجاهت اسلامی موضوع دیگری است که داوران و هیئت انتخاب‌گر باید به آن توجه کنند.

کد خبر 499344

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پژوهش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور رئیس بنیاد ملی نخبگان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کشورهای اسلامی کشورهای اسلام جایزه مصطفی جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۷۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم مستند «رخ» به کارگردانی سام کلانتری در اولین حضور بین المللی خود جایزه اصلی چهل و ششمین دوره جشنواره فیلم مسکو را از آن خود کرد.

«رخ» برداشتی آزاد از زندگی و رویاهای نقاش بزرگ سبک سوررئالیسم ایران، علی اکبر صادقی است.

عوامل این فیلم مستند عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه کننده: سام کلانتری و آرش صادقی، مدیر فیلمبرداری: رضا تیموری، تدوین: مستانه مهاجر، طراحی صدا: انسیه ملکی، طراح جلوه های بصری: افشین صادقی، مدیر جلوه های بصری: جواد مطوری، صدابردار: شاهین پور داداشی، برنامه ریز و دستیار کارگردان: رسا شیخ، تهیه کننده اجرایی: بنیاد علی اکبر صادقی، اشکان صادقی.

جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برنده‌ها» رسید

فیلم سینمایی «برنده‌ها» در جدیدترین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه جشنواره کازابلانکای مراکش به نمایش درآمد و موفق به دریافت جایزه بزرگ این فستیوال شد. حسن ناظر کارگردان «برنده‌ها» که به‌صورت آنلاین در مراسم اختتامیه حضور داشت، برای دریافت این جایزه از هیأت داوران و رییس جشنواره قدردانی کرد.

در جشنواره کازابلانکای مراکش که از ۳۱ فروردین تا ۶ اردیبهشت مصادف با ۱۹ تا ۲۵ آپریل برگزار شد، فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی نیز در بخش مسابقه این فستیوال حضور داشت.

پخش بین‌الملل «برنده‌ها» بر عهده «دریم لب فیلم» قرار دارد و به‌زودی این فیلم در چند فستیوال جهانی دیگر نیز به نمایش درمی‌آید. این فیلم همچنین توسط شرکت مدرن فیلم در سینماهای انگلستان به مدت ۲ ماه به اکران در آمد.

رضا ناجی، حسین عابدینی، ملالی زیکریا، محمود جعفری، پارسا مقامی، هلیا محمدخانی، عزت‌الله رمضانی‌فر، شهرزاد کمال‌زاده، مانی نورمحمدی، ماهان نورمحمدی، محسن فدایی‌باش، رضا مقامی، اصغر سمسارزاده و میرطاهر مظلومی، بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. محسن مسافرچی به عنوان تهیه‌کننده ایران در این فیلم حضور دارد. پل ولش، نادیرا ماری و جنیفر آرمیتاج نیز تهیه‌کنندگان خارجی این فیلم هستند.

دیگر عوامل «برنده‌ها» عبارت هستند از مدیر تولید: مجتبی نورمحمدی، مدیر فیلمبرداری: آرش سیفی، طراح صحنه: محمد محمدی، مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد.

«آوای ابرها» راهی کلمبیا شد

انیمیشن کوتاه «آوای ابرها» به کارگردانی محمد لطفعلی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی هادی فیروزمندی از تولیدات مرکز فیلم جوان سوره، به سومین دوره جشنواره بین‌المللی انیمیشن کاریبتونز کلمبیا راه یافت.

این جشنواره از ۱۶ تا ۱۸ می ۲۰۲۴ برابر با ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری در شهر سانتا مارتا کشور کلمبیا برگزار می‌شود.

همزمان با اولین حضور بین‌المللی «آوای ابرها»، از پوستر بین‌المللی این اثر که طراحی آن برعهده سینا رعیت‌دوست بوده است، رونمایی شد.

هدف جشنواره کاریبتونز، تشویق ساخت انیمیشن‌های سمعی و بصری و همچنین ارایه سناریوهایی‌ است که در آن شیوه‌های دیجیتالی توسعه یافته به کار برده شده است. همچنین این رویداد استعدادهایی را که در این حرفه در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی مطرح می‌شوند، شناسایی می‌کند.

در خلاصه داستان «آوای ابرها» که روایتی از دل بمباران‌های متعدد بر سر کودکان غزه دارد و با تکنیک دوبعدی دیجیتال ساخته شده، آمده است: کودکان فلسطینی نمی‌میرند، آنها برای مدت کوتاهی به جایی میان ابرها سفر می‌کنند ...

دیگر عوامل این اثر عبارتند از مدیر هنری: محمد لطفعلی، طراحی و ترکیب صدا: احسان افشاریان، موسیقی: امید روشن‌بین، تدوین، انیمیشن و کامپوزیت: سینا پورجلال، مهدی خماریان، طراح گرافیک: سینا رعیت‌دوست، روابط عمومی: سپیده شریعت‌رضوی و محصول: مرکز فیلم جوان سوره.

پخش بین‌المللی این انیمیشن کوتاه برعهده مرکز بین‌الملل سوره است.

کد خبر 6089719

دیگر خبرها

  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • آمادگی بانک‌ها برای استفاده از برات الکترونیکی
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی