Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@04:42:19 GMT

شرایط رویت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ + جزئیات

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۹۳۰۴

شرایط رویت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ + جزئیات

بهترین زمان رویت هلال ماه ذی القعده جمعه ۲۱ خرداد ماه ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه و ۴۶ ثانیه اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پدیده هلال ماه ذی‌القعده در مختصات ۲۷.۶۶۱ درجه شمالی و ۵۴.۳۲۲۹ درجه شرقی (لارستان) رخ خواهد داد. طلوع ماه جمعه -۲۱ خردادماه- ساعت ۶:۲۶:۲۰ ثانیه و غروب آن ساعت ۲۰:۴۹:۰۷ ثانیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طلوع خورشید جمعه -۲۱ خردادماه- ساعت ۶:۰۰:۴۵ ثانیه و غروب آن ساعت ۱۹:۴۴:۱۶ ثانیه خواهد بود. در مورد آخرین وضعیت رؤیت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ با فاطمه فخرایی فرد، کارشناس تیم علمی رصد خانه لارستان گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

رصد هلال ماه قمری به چه عواملی بستگی دارد؟

رصد هلال در هر ماه قمری به عوامل مختلفی مانند موقعیت ماه در مدار زمین، جدایی زاویه‌ای از خورشید، اختلاف سمت ماه و خورشید، ارتفاع، سمت، سن ماه، درصد روشنایی ماه، مدت زمان مکث ماه و ضخامت هلال ماه بستگی دارد. موقعیت ماه در مدار زمین یعنی قرار گرفتن آن در اوج یا حضیض مداری است. جدایی زاویه‌ای از خورشید نیز در واقع میزان اختلاف سمت ماه و خورشید یا اختلاف زاویه بین ماه و خورشید در لحظه غروب خورشید است.

ارتفاع به زاویه بین یک جرم سماوی و خط افق گفته می‌شود و بین صفر تا ۹۰ درجه متغیر است. "سمت" جهت جرم سماوی نسبت به شمال است و بین صفر تا ۳۶۰ درجه متغیر است. "سن ماه" مدت زمان گذشته از لحظه مقارنه ماه است؛ "مقارنه" حالتی است که دو جرم سماوی در آسمان به نزدیک‌ترین فاصله از یکدیگر برسند. (زمانی که ماه نو می‌شود با خورشید در حالت مقارنه قرار می‌گیرد)

مختصات رؤیت پذیری هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲

چرا گاهی اوقات هلال اول ماه قابل رؤیت نیست؟

درصد روشنایی ماه یا همان "فاز ماه" نسبت درخشندگی قرص ماه به ماه بدر یا ماه شب ۱۴ است و عدد آن بین صفر تا ۱۰۰ درصد متغیر است. "مدت زمان مکث" فاصله بین غروب خورشید و غروب ماه است و ضخامت هلال ماه به ضخامت بخش میانی مربوط است. عوامل ذکر شده و چندین شاخصه دیگر در ابتدای هر ماه قمری شرایط متفاوتی را برای رصد دارد؛ از این رو گاهی هلال اول یک ماه به آسانی با چشم غیر مسلح رؤیت می‌شود در حالی که ممکن است هلال اول ماه دیگر با استفاده از تلسکوپ‌های خیلی قوی نیز به دشواری قابل تشخیص باشد.

رصد ماه در طول تاریخ علم چه اهمیتی داشته است؟

در طول تاریخ علم رؤیت هلال ماه نو (تنها قمر شگفت‌انگیز زمین) برای دانشمندان مسلمان قابل توجه بوده است و تلاش آن‌ها برای دریافتن پاسخ بسیاری از سوالات مرتبط با شرایط ماه در آسمان شب سبب پیشرفت مسلمانان در علوم مختلف مانند نجوم، ریاضیات و جغرافیا شده است. ماه از خود هیچ نوری ساطع نمی‌کند و درخشندگی آن به دلیل انعکاس نور خورشید است که با توجه به موقعیت نسبی زمین خورشید و ماه مقادیر مختلفی از هلال روشن می‌شود.

سن هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ در زمان رؤیت براساس مناطق مختلف

ویژگی‌های مربوط به هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ چیست؟

سن ماه طی این رویداد نجومی ۲۸.۸۹ ساعت یا یک روز و چهار ساعت و ۵۳ دقیقه است. ارتفاع ماه ۶.۵۵۴ درجه یا ۶ درجه و ۳۳ دقیقه و ۱۵ ثانیه قوسی است. سمت ماه ۲۵۹.۴۴۴ درجه یا ۲۹۵ درجه و ۲۶ دقیقه و ۳۹ ثانیه قوسی خواهد بود. درصد روشنایی ماه ۱.۳۷ درصد است.

ارتفاع خورشید منفی ۶.۱۴۳ درجه یا منفی ۶ درجه و هشت دقیقه و ۳۵ ثانیه قوسی خواهد بود، سمت خورشید ۳۰۰.۱۶۴ درجه یا ۳۰۰ درجه و ۹ دقیقه و ۴۹ ثانیه قوسی است. فاصله زاویه‌ای ماه از خورشید ۱۳.۴۲۵ درجه یا ۱۳ درجه و ۲۵ دقیقه و ۲۹ ثانیه قوسی است و مکث ماه تقریباً یک ساعت و ۳۸ ثانیه خواهد بود که در صورت فلکی خرچنگ قرار می‌گیرد.

بهترین زمان رؤیت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ چه موقع است و آیا رصد با چشم غیر مسلح امکان پذیر است؟

بهترین زمان رؤیت هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۴۲ ساعت ۲۰:۱۵:۴۶ ثانیه است و هلال ماه در این زمان با چشم غیر مسلح و به راحتی قابل رصد خواهد بود.

کد خبر 499244

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم رویداد نجومی رویدادهای نجومی هلال ماه رویداد نجوم پدیده نجومی شرایط رویت هلال ماه رویت هلال ماه شوال 1442 رویت هلال ماه ربیع الاول 1442 رویت هلال ماه شعبان 1442 وضعیت هلال ماه شوال ذی القعده 1442 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رؤیت هلال ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۹۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر روز چقدر باید بنشینیم، بخوابیم، بایستیم و ورزش کنیم؟

به گزارش صدای ایران از روزیاتو، محققان دقیقاً کشف کرده‌اند که برای داشتن و حفظ قلب سالم، هر روز چقدر باید بنشینیم، بخوابیم، بایستیم و ورزش کنیم.

کارشناسان سال‌ها هشدار داده‌اند که عدم تحرک و نشستن بیش از حد در طول روز خطر مشکلات سلامتی متعددی از جمله افزایش وزن، دیابت نوع ۲، سرطان و حتی مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد.

اکنون تیمی از محققان می‌گویند که ما باید فقط شش ساعت در روز بنشینیم.

تنها دو ساعت در روز را باید به ورزش‌های سنگین مانند ورزش در باشگاه یا پیاده‌روی سریع اختصاص دهید.

انجام ورزش‌های سبک، مانند انجام کار‌های خانه یا درست کردن شام، باید دو ساعت دیگر را به خود اختصاص دهد.

وقتی نوبت به خواب می‌رسد، هشت ساعت و بیست دقیقه را برای خوابیدن کنار بگذارید.

اما به گفته محققان، افراد تنها زمانی مزایای ماندگار این اقدامات را بر سلامت قلب خود تجربه خواهند کرد که این فعالیت‌ها را به طور منظم انجام دهند.

دکتر کریستین برکنریج، نویسنده این مطالعه و کارشناس فیزیولوژی ورزش در دانشگاه فناوری سوئینبرن تصریح کرد:

برای نشانگر‌های متنوع سلامت، از اندازه دور کمر گرفته تا سطح گلوکز ناشتا، سطوح مختلفی از هر رفتار در نظر گرفته می‌شود.

این تجزیه و تحلیل طیف گسترده‌ای از نشانگر‌های سلامت را در بر می‌گیرد و هدف آن سلامت کلی بدن است.

البته همیشه حرکت کردن و فعالیت تا جایی که می‌توانید توصیه می‌شود. به خصوص زمانی که زندگی بسیاری از ما جلوی نمایشگر‌ها می‌گذرد.

انجام فعالیت‌های بدنی و خوابیدن، به سلامت متابولیک قلبی ما کمک می‌کند.

محققان داده‌های بیش از ۲،۳۰۰ داوطلب ۶۰ ساله را تجزیه و تحلیل کردند. یک چهارم آنها دیابت نوع ۲ داشتند.

آنها فعالیت داوطلبین را به مدت هشت روز بررسی کرده و کل زمان نشستن، ایستادن و خوابیدنشان را محاسبه کردند.

سپس این تیم نشانگر‌های سلامت را در میان شرکت‌کنندگان از جمله اندازه دور کمر، سطح گلوکز و انسولین مقایسه کردند.

آنها دریافتند کسانی که نشانگر‌های «بهینه ای» دارند، به طور قابل ملاحظه‌ای زمان کمتری را برای نشستن و زمان بسیار بیشتری را برای انجام فعالیت‌های بدنی صرف می‌کنند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و دارای «ترکیب بهینه به طور متوسط» نیز زمان بیشتری را به خواب اختصاص می‌دادند.



محققان در مقاله‌ای در مجله Diabetologia افزودند:

بی‌تحرکی روی سلامت قلب تاثیر می‌گذارد. زمان بیشتری که برای انجام فعالیت‌های بدنی صرف می‌شود، با حساسیت به انسولین، کاهش درصد چربی و کاهش سطوح تری‌گلیسرول و کلسترول همراه است.

با این حال، محققان اذعان کردند که این داده‌ها صرفاً یک «توصیه» است و زمان هر فعالیت باید «واقع‌بینانه و متعادل» باشد.

ممکن است مشکلاتی در جمع‌آوری داده‌ها در تمایز دقیق مدت زمان اختصاص داده شده به هر یک از انواع فعالیت‌های اندازه‌گیری شده در شرکت‌کنندگان وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، در این پژوهش ایستادن بسیار شبیه به فعالیت بدنی سبک ثبت می‌شد.

این که زمان خود را به جای انجام فعالیت‌های بدنی با چه کاری جایگزین کنید هم به طور طبیعی بر نتایج تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، اگر خوابیدن جایگزین زمان ورزش شود، ممکن است برای سلامتی مضر باشد، اما اگر جایگزین زمان نشستن و عدم تحرک شود، مفید است.

به همین دلیل است که ما به دستورالعمل‌های یکپارچه‌ای با در نظر گرفتن طیف کامل رفتار انسانی نیاز داریم.

اگرچه اختصاص دادن زمان بیشتری به ورزش کردن توصیه می‌شود، اما انجام ۱۰ ساعت ورزش و حذف ساعات نشستن عملاً امکان‌پذیر نیست. استفاده از زمان باید واقع‌بینانه و متعادل باشد.

همچنین باید اذعان کنیم که این داده‌ها توصیه‌ای برای یک فرد بزرگسال سالم و توانا است. همه ما شرایط مختلفی داریم و مهمتر از همه، حرکت کردن و فعالیت باید سرگرم‌کننده باشد.

در حالی که محققان محاسبه کرده‌اند که بزرگسالان به طور ایده‌آل باید چه هدفی را از نظر فعالیت داشته باشند، حتی اگر به این اهداف دقیق نرسند، همچنان احتمالاً از انجام فعالیت‌های بدنی سود خواهند برد.

به عنوان مثال، انجام ورزش به مدت ۱ ساعت در روز همچنان برای شما مفید است، حتی اگر دقیقاً دو ساعت در روز ورزش نکنید.

دیگر خبرها

  • اعلام زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات مجلس
  • رکورد مسابقات فری استایل اسکیت شکسته شد
  • شکست رکورد ایران توسط ترانه احمدی در مسابقات اسکیت فری استایل
  • جمع آوری تمام آب‌های سطحی در دزفول طی سه ساعت
  • پیش‌بینی رگبار باران و وزش باد شدید در همدان
  • هر روز چقدر باید بنشینیم، بخوابیم، بایستیم و ورزش کنیم؟
  • اعلام زمان پخش مناظرات انتخاباتی مشهد و کلات
  • اعزام ۲ تیم امدادونجات هلال احمر به سیرچ کرمان
  • آگاهی دانشجویان آمریکایی از استکبار جهانی به برکت انقلاب اسلامی
  • مالک استقلال در خانه کشتی رویت شد (عکس)