Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل آبفا هرمزگان اظهار کرد: در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ متوسط بارش بارندگی ۷۸ درصد نسبت به سال قبل و ۵۳ درصد نسبت به متوسط بلند مدت کاهش داشته است که خود به نوعی یک زنگ خطر است.

امین قصمی در گفت و گو با ایسنا، افزود: علاوه بر کاهش شدید بارندگی ها، با تشدید خشک سالی امسال خبرهای خوبی در حوزه آب نخواهیم داشت و در بخش منابع آب سطحی و زیرسطحی با چالش هایی جدی مواجه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: علی رغم تلاش آبفا در مدیریت و تامین نیاز آبی مردم استان، تابستان پیش رو تابستانی بی‌دغدغه نخواهد بود و برای گذر از آن با کمترین تنش آبی، نیاز به همکاری بیشتر مردم در بخش مدیریت مصرف آب داریم.

قصمی، ایجاد ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها برای تامین آب هرمزگان در شرایط بحرانی و خشک سالی به ویژه تابستان پیش‌رو را ظرفیتی ملموس و تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: اگر پروژه های نمک زدایی در نقاط مختلف استان نبود قطعاً امروز با چالش های جدی تری در تامین نیاز آبی نقاط حساس و استراتژیک استان نظیر جزایر و شهرهای بندرعباس، بندرلنگه و بندرخمیر مواجه می‌شدیم.

وی تاکید کرد: علی‌رغم کاهش چشمگیر حجم آب سدها و افت سطح آب چاه ها، با بهره برداری از آب شیرین‌کن‌ها تاکنون توانسته ایم این موضوع را تا حد زیادی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از روستاها در تابستان هیچ گونه منبع تامین آب ندارند، دغدغه اصلی آبفا را آبرسانی به این روستاها بیان کرد و گفت: این شرکت علاوه بر آبرسانی سیار، برای همه مناطق استان برنامه‌ریزی نموده و با توجه به منابع مالی موجود، پروژه‌های آبرسانی جدیدی را در روستاهای تنش دار تعریف و نسبت به اجرای آن ها اقدام کرده است.

مدیرعامل آبفا استان با اشاره به نگرانی‌های موجود در بحث کمبود آب در شرق هرمزگان، تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح انتقال آب سد سرنی به میناب، برداشت آب از منابع زیرزمینی برای تامین نیاز آبی شهر میناب به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

به گفته قصمی در خصوص کمبود آب در شهرستان سیریک نیز اقدامات لازم برای تامین نیاز آبی روستاها و شهر سیریک در دستور کار آبفا قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال فاز اول پروژه آبرسانی تا کوهستک به پایان برسد.

قصمی همچنین با اشاره به تنش‌های آبی در غرب هرمزگان افزود: برای تامین بلند مدت آب بستک و پارسیان،طرح احداث آب شیرین‌کن و انتقال آب در دستور کار است که با تکمیل این پروژه کمبود آب این مناطق مرتفع می‌شود. همچنین در کوتاه مدت نیز با کف شکنی چاه‌های موجود و مدیریت مصرف، به دنبال حفظ ظرفیت های در دسترس هستیم تا بتوانیم حداقل نیاز آب شرب مشترکان را تامین کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی تامین نیاز آبی برای تامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۹۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان

ابراهیم کوهکن مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: در این مدت ۳۲ نمونه موفق در بانک خون بند ناف نوزاد استان ذخیره شده است.

 کوهکن افزود: پارسال ۵۰۰ نمونه موفق بند ناف نوزاد در بانک خون استان ذخیره سازی شد که نسبت به سال پیش از آن ۵۶ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف رویان هرمزگان از سال ۸۸ در استان راه‌اندازی شد، گفت: هزینه نگهداری خون بند ناف نوزادان در هنگام قرارداد ۱۰ میلیون تومان در دو قسط با فاصله زمانی ۳ ماه است و هزینه سالانه ذخیره آن ۵۶۰ هزار تومان است.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان با اشاره به اینکه زمان نگهداری خون بند ناف نوزاد۲۰ سال است، افزود: از خون بند ناف نوزاد برای درمان بیماری‌های مانند تالاسمی، سرطان‌های خونی، اوتیسم، بهبود فلج مغزی، دیابت و آلزایمر استفاده می‌شود.

کوهکن گفت: مراکز بانک خون بند ناف نوزاد در همه‌ی بیمارستان‌های هرمزگان مستقر هستند.

وی افزود: مادران باردار می‌توانند از ابتدای ماه نهم بارداری در این مراکز نام نویسی کنند.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: خون باقیمانده در بند ناف و جفت نوزاد سرشار از سلول‌های بنیادی بسیار پرتوان و زنده است که بر اثر تکثیر‌های پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق و یا جایگزینی این سلول‌ها می‌توان به بهبودی سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرد.

کوهکن افزود: نمونه گیری از دندان‌های شیری و مایع‌های آمنیوتیک جفت از برنامه‌های امسال بانک خون رویان هرمزگان است.

وی گفت: از پرده آمنیوتیک برای درمان زخم‌های سوختگی و زخم‌های عمیق استفاده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق شهر تهران
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان