Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@03:32:45 GMT

فرهنگ آپارتمان نشینی، حلقه مفقوده شهرسازی در یزد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۱۱۳۱

فرهنگ آپارتمان نشینی، حلقه مفقوده شهرسازی در یزد

امروز با وجود گسترش آپارتمان نشینی و افزایش بی رویه شهرک های آپارتمانی، شاهد کمترین اقدام در زمینه فرهنگ زندگی در این آسمان خراش ها در شهر یزد هستیم.

خبرگزاری شبستان- یزد، سیدضیا میررحیمی؛ افزایش جمعیت در هر جامعه ای مستلزم گسترش سازه های مسکونی است که امروزه در جوامع مختلف نیز شاهد این امر هستیم و شهرها روز به روز در حال گسترش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت و سازهای آپارتمانی به جای ساختمان های ویلایی به عنوان یکی از راهکارهای عدم گسترش بی رویه شهرها است که در حال حاضر نیز این رویه دنبال شده است.

استان یزد نیز از این امر استثنا نیست و در محدوده های مختلف این آپارتمان نشینی ها را دنبال می کند ولی با این وجود گسترش حاشیه نشینی ها نیز ادامه دارد.

در محدوده ای که تنها جای 20 خانوار است با ساخت و سازهای آپارتمانی بیش از 100 خانوار جای گرفته اند که همین امر باعث ایجاد نگرانی های مختلف شده است.

عدم توجه به شهرسازی و همچنین فرهنگ آپارتمان نشینی باعث شده که بسیاری از مشکلات را در این انبوه سازی ها و آپارتمان نشینی را داشته باشیم.

عدم وجود برنامه ریزی دقیق برای محدودهای آپارتمانی باعث شده که اکنون هزاران آپارتمان بدون توجه به مراکز فرهنگی، مسجد، مدرسه، مراکز رفاهی ساخته شود و تنها عده ای از این ساخت و سازها بهره مند شوند.

 

 

آپارتمان سازی های بی رویه و عدم توجه به امکانات مورد نیاز برای خانواده ها

علی کلانترزاده، کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به رواج بی رویه آپارتمان نشینی در نقاط مختلف شهر گفت: متاسفانه امروز شاهد بی توجهی به بحث آپارتمان نشینی ها شده ایم که ممکن در آینده نزدیک مشکلات بزرگتری را برای ما بوجود بیاورد.

وی افزود: برای ساخت و سازهای مختلف نیازمند برنامه ریزی با حضور کارشناسان مختلف هستیم تا تمامی جوانب این انبوه سازی ها در نظر گرفته شود اما آنچه که اکنون شاهد هستیم متاسفانه کمتر به این امر توجه شده و در محدودهای مختلف شهر این نکته ها رعایت نشده است.

این کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: دستگاه های متولی باید با همکاری یکدیگر بتوانند تمامی جوانب در محدوده یک منطقه آپارتمانی را بررسی کرده و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند و تمامی امکانات آموزشی، تفریحی، اداری، رفاهی را در نظر بگیرند.

کلانترزاده بیان کرد: اما آنچه که مهمتر از این نکته ها است توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی است که به مراتب درجه ای بالاتر برای زندگی است.

 

 

وی گفت: اگرچه به برخی از نکات شهرسازی در این آپارتمان نشینی ها توجه شده اما متاسفانه توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی به مراتب مورد غفلت واقع شده است به نحوی که خانوار و خانواده ای که هیچ زمینه ای در خصوص فرهنگ آپارتمان نشینی ندارد با حضور در این موقعیت باعث ایجاد مشکلات متعددی برای او می شود.

کلانترزاده بیان کرد: بدون توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی زندگی با مشکل روبرو است و به خصوص  برای خانواده هایی که در مناطق ویلایی زندگی کرده اند به مراتب سخت تر می توانند با این شرایط وفق پیدا کنند.

وی گفت: مسئولان دستگاه قضا باید با ارائه آمار در این خصوص مسائل و مشکلات عدم توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی را گوشزد کنند تا مسئولان امر نیز توجه کنند و برنامه ریزی کنند.

 

 

فرهنگ اپارتمان نشینی حلقه مفقوده زندگی در آسمان خراش ها

سید محمد میررحیمی، یکی از خانواده هایی است که در آپارتمان های سطح شهر یزد زندگی می کند در خصوص عدم توجه و رسیدگی به مناطق آپارتمانی گفت: متاسفانه رشد بی رویه آپارتمان ها و سودجویی برخی از افراد باعث شده که بسیاری از خانواده های آپارتمان نشین با مشکل روبرو شوند.

وی بیان کرد: بسیاری از خانواده های حاضر در این آپارتمان ها از شرایط فرهنگی ناراحت هستند و این امر نیز به دلیل عدم توجه آپارتمان سازان به فرهنگ سازی در این زمینه بوده است.

این شهروند یزدی گفت: اگر مسئولان می خواستند که این چنین آپارتمان نشینی در شهر رواج پیدا کند باید به فکر حواشی آن نیز بودند تا امروز با این مشکلات روبرو نشوند.

میررحیمی بیان کرد: همسر و فرزندان ما امروز هیچ جایی برای تفریح و نشاط سالم در بین آپارتمان ها ندارند زیرا آپارتمان های سر به فلک کشیده همه جا را محاصره کرده اند و هیچ مرکز رفاهی، تفریحی، آموزشی و ورزشی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

این شهروند یزدی گفت: در این مناطق حتی یک مسجد هم ساخته نشده است و این نشان می دهد که تنها هدف ساختمان سازان سودجویی بوده است و هیچ توجهی به تغذیه روحی مردم نداشته اند و این امر نیز توسط  هیچ ارگانی پیگیری نمی شود.

وی گفت: اگر امروز هم می خواهیم این مشکلات کمتر شود با این شرایط در نظر گرفته شود و برای خانواده ها نیز آموزش های مختلف در نظر گرفته شود و در کنار آن نیز به امکانات مورد نیاز در این مکان ها توجه شود.

توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی امری اساسی است که باید در کنار شرایط دیگر در نظر گرفته شود و در این صورت می توانیم خانواده ها را با این شرایط آشنا کرده و از مشکلات بکاهیم.

دستگاه قضا مطالبه گری را بر اساس آمارها دنبال کند

در این میان وظیفه شهرداری ها در نظر گرفتن شرایط موجود و ساخت و سازها بر اساس برنامه ریزی و مراکز فرهنگی نیز توجه به ایجاد مراکز فرهنگی و هنری و آموزش و پرورش نیز توجه به مراکز آموزشی و تربیتی است اما در این میان نقش دستگاه قضا نیز بر کسی پوشیده نیست زیرا می تواند با بررسی و تحلیل آمارهای مربوط به مشکلات اپارتمان نشینی در خصوص برنامه ریزی صحیح و فرهنگ سازی مطالبه گری داشته باشد.

پایان پیام/449

منبع: شبستان

کلیدواژه: شبستان یزد آپارتمان سازی فرهنگ سازی توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی نظر گرفته شود آپارتمان ها برنامه ریزی خانواده ها نشینی ها عدم توجه بی رویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

به گزارش صدای ایران از ایسنا، فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازار‌های رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشد‌هایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.



با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحد‌ها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده ولی هنوز تثبیت نشده است.

دیگر خبرها

  • تقویت و تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اولویت مدیران شهرستانی باشد
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگ سازی برای موتورسواران مشهدی
  • توجه به اقامه نماز موجب ارتقای معنویت در سازمان‌ها می‌شود
  • جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • رئیس سازمان سینمایی تغییر می‌کند؟
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!