Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:27:45 GMT

خشم مردم علیه مکرون؛ انزجار از دمکراسی بیمار

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۲۷۱۸

خشم مردم علیه مکرون؛ انزجار از دمکراسی بیمار

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا،  روز گذشته بلافاصله بعد از این اتفاق، ویدیوها و تصاویر آن در بسیاری از رسانه های جهان از جمله رسانه های فرانسه و فضای مجازی بازتاب گسترده ای یافت.

روزنامه فرانسوی اوئست فرانس نوشت: اگرچه مکرون پیشتر در جریان تظاهرات و اعتراضات از جمله جنبش جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ میلادی مورد هجمه انتقادات و اهانت های کلامی متعددی قرار گرفته اما این نخستین بار است که از زمان آغاز ریاست جمهوری وی، مورد حمله فزیکی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این نوع شیوه اعتراض در فرانسه مسبوق به سابقه است؛ «مانوئل والس» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه در جریان سفر به «استراسبورگ» توسط یک مرد جوان با آرد مورد حمله قرار گرفت تا داستان پاشیدن آرد به سمت نامزدهای ریاست جمهوری این کشور پس از حدود پنج سال بار دیگر تکرار شود. «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور سابق فرانسه در بهمن سال ۹۰ در یکی از برنامه های عمومی خود با پرتاب کیسه آرد از سوی یک زن، مورد حمله قرار گرفت اما آسیبی به وی وارد نشد. پیشتر نیز «نیکلا سارکوزی» رییس جمهوری سابق فرانسه در یک برنامه عمومی، مورد حمله فردی قرار گرفت، اما توانست با مداخله محافظانش نجات یابد.  در گذشته نیز مقامات بلند پایه فرانسوی از جمله «ژاک شیراک» در سال ۲۰۰۲ میلادی هدف چنین حملاتی قرار گرفتند.

سیلی به صورت مکرون یا به سیاست های او؟

الکس پرین، دادستان عمومی در والنس گفت: تاکنون ۲ نفر در ارتباط با این حادثه بازداشت شده اند. این دو نفر ۲۸ سال سن دارند، هنوز انگیزه آن ها از این اقدام مشخص نیست و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است.

روزنامه فرانسوی لوپریزین نوشت: بازرسی ها از محل سکونت مظنون این حادثه به عمل آمده اما پیش بینی می شود سه سال زندان در انتظار عامل حمله باشد.

اما روزنامه فرانسوی لوفیگارو به نقل از منابع ناشناس عنوان کرد: این دو فرد بازداشت شده هردو در جریان اعتراضات جنبش جلیقه زردها نقش داشته اند.

لوران برژه، رئیس کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه در گفت و گو با  شبکه تلویزیونی آر. تی. ال فرانسه با ابراز نگرانی از فضای سیاسی حاکم بر جامعه گفت : این حادثه معلول دموکراسی بیمار و متزلزل کشور ماست.

پاسکال پرینو، کارشناس مسائل سیاسی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم سیاسی پاریس در این مورد گفت: آیا جامعه سیاسی فرانسه به جامعه ای با تمام نفرت تبدیل شده است؟ اگر چنین باشد این فاجعه بار است.

واکنش مکرون به این حادثه

اما امانوئل مکرون به رغم این حاثه به بازدید خود از این منطقه ادامه داد و  در گفت و گو با شبکه ب. اف. ام فرانسه گفت: نباید تسلیم خشونت شد؛ حماقت توام با خشونت غیرقابل قبول است.

وی همچنین در گفت و گو با روزنامه محلی دوفینه لیبره/Dauphiné Libéré تصریح کرد: همه چیز خوب است. باید همه جوانب این حادثه را در نظر گرفت؛ حادثه ای که به زعم بنده، موردی بوده است. باید به مناصب در نظام جمهوری احترام گذاشت و من این مبارزه را هرگز رها نخواهم کرد. در مورد اصول من آرام نخواهم نشست و اجازه نمی دهم که حوادث موردی و افراد با اعمال خشونت بار بر گفتمان عمومی فشار وارد کنند.

مکرون که گویی می خواهد این حادثه در اذهان عمومی فراموش شود،  ویدئویی در حساب کاربری خود در توئیتر با عنوان «چهره فرانسه» منتشر کرد که در آن ازدحام جمعیت را نشان داده و مکرون با آن ها درحال گفت و گو است.

اعلام اتحاد و همبستگی احزاب و جناح های مخالف و موافق با مکرون

بسیاری از رسانه های جهان این حادثه را پوشش داده و بسیاری از مقامات و شخصیت های سیاسی فرانسه بلافاصله به این حادثه واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه در پارلمان این کشور گفت: سیاست هرگز به معنای خشونت، تهاجم کلامی و یا حتی تهاجم فیزیکی نیست. من به خیزش جمهوریت فرا می خوانم. همه ما و همچنین مبانی دموکراسی ما از این اقدام متاثر شده است.

مارین لوپن، رئیس حزب تجمع ملی و از مخالفان سرسخت مکرون در این رابطه گفت: حمله فیزیکی به رئیس جمهوری کشور غیرقابل قبول است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق این کشور نیز در توئیتر خود نوشت: همه آحاد جامعه فرانسه باید با رئیس جمهور این کشور متحد باشند.

خاویر برتاند راست گرا و از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ با اعلام حمایت از مکرون گفت: اختلافات سیاسی به هیچ عنوان دلیلی برای تعرض و خشونت نیست.

والری پکرس راست گرا و یکی از دیگر نامزدهای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه، تعرض به رئیس جمهوری این کشور را قویا محکوم کرد.

ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»  نیز با مکرون اعلام همبستگی کرد.

 همچنین یانیک ژدوو از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه نز در حساب کاربری خود در توئیتر گفت: تعرض به رئیس جمهور فرانسه، به معنای تعرض به کشور فرانسه است.

ژرار لارشه، رئیس مجلس سنا نیز با ابراز همبستگی با مکرون، این اقدام را غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول خواند.

بریژیت مکرون در واکنش به این حادثه در پاسخ  به یک خبرنگار که از او پرسید، آیا برای اتفاق پیش آمده برای همسرتان نگران هستید، پاسخ داد: «همیشه»

قرار است امروز گابریل اتل، سخنگوی دولت در شبکه یوروپ ۱ و  برونو لومر وزیر اقتصاد در ب. اف. ام. تی وی توضیحاتی پیرامون این حادثه ارائه کنند.

برچسب‌ها فرانسه امانوئل مکرون اعتراض

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه امانوئل مکرون اعتراض فرانسه امانوئل مکرون اعتراض انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور قرار گرفت مورد حمله گفت و گو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۲۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز سه‌شنبه ظلم نیروی پلیس آمریکا به دانشجویان جوانی را که در مخالفت با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه تظاهرات می‌کنند، محکوم کرد.

براساس گزارش المیادین، مادورو از جوانان در سراسر جهان خواست تا برای محکوم کردن نسل کشی علیه مردم فلسطین به خیابان‌ها بیایند. رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد برای جوانان آمریکا احترام مطلق قائل است، زیرا آنها در مبارزه خود برای صلح مستحق احترام هستند. او همچنین توصیف نتانیاهو از آنها به عنوان نازی‌ها را محکوم کرد.

سرعت اعتراض‌ها در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در رد تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار‌های نسل‌کشی علیه غیرنظامیان فلسطینی در این نوار افزایش یافته است.  این در شرایطی است که مدیریت دانشگاه‌ها با فراخوان به پراکندگی تحصن‌ها و اعمال زور در برخی از آن‌ها در تلاش برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی هستند.

چند روز پیش، ائتلاف بولیواری برای مردم آمریکای لاتین موسوم به اتحاد آلبا (ALBA) خواستار پاسخگویی رژیم جنایتکار و حامیان آن برای جنایات نسل کشی در فلسطین اشغالی شد. اعضای این اتحادیه حمایت خود را از عضویت فوری فلسطین در سازمان ملل متحد، به عنوان اقدامی عادلانه و ضروری که به حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین کمک می‌کند، ابراز کردند.

شرکت کنندگان همچنین خواستار پاسخگویی و دستگیری اعضای رژیم صهیونیستی و حامیان آن شدند، زیرا آنها مسئول جنایات ارتکابی علیه فلسطینی‌ها مطابق با قوانین بین المللی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بازداشت ژرار دوپاردیو به اتهام تجاوز جنسی/حمایت مکرون فایده‌ای نداشت
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • اقدام آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها نشان داد آرمان‌های نلسون ماندلا زنده است
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری