تاکید یک کارگردان و جامعهشناس آلمانی بر موفقیت سینمای ایران در خارج
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۷۲۹۷۱
نشست تخصصی «بازتاب فیلم و هنرهای نمایشی ایران در جامعه آلمان» با شرکت جمعی از متخصصان ایرانی و آلمانی در صنعت فیلم سازی و هنرهای نمایشی به همت خانه ایران در برلین برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانه ایران در برلین با مشارکت و همکاری «انستیتو فرهنگی حافظ» و «بنیاد سینمایی فارابی» در تهران، «شرکت فیلم سازی واروانی» در فرانکفورت و «مدرسه عالی فیلم و فیلم سازی بابلزبرگ» در پتسدام، نشست تخصصی با عنوان «بازتاب فیلم و هنرهای نمایشی ایران در جامعه آلمان» با شرکت جمعی از متخصصان ایرانی و آلمانی در صنعت فیلم سازی و هنرهای نمایشی در فضای مجازی برگزار کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کلاوس اشتانیک، کارگردان، مستندساز، مدرس دانشگاه و جامعه شناس آلمانی نخستین سخنران این نشست بود که در آغاز سخنان خود پیرامون جایگاه سینمای مستند در عصر حاضر اظهار کرد: مستندسازان در عصر حاضر باید از وجدان اخلاقی برخوردار باشند و آثار هنری آنها باید پاسخگوی نیازهای جوامع بشری باشد. ممکن است مستندساران فیلمهای تبلیغاتی نیز تهیه کنند؛ ولی باید به این نکته توجه داشت که این نوع فیلمها باید این توانایی را داشته باشند که پیام تهیه کننده و کارگردان فیلم را به بیننده انتقال دهند.
کلاوس اشتانیک تأکید کرد: سینمای مستند به عنوان یک واقعیت مطرح است ولی بر خلاف آنچه تصور میشود، تصویر واقعیت نیست، بلکه تصویر تصور فیلمساز از واقعیت است که فیلمساز در تولید آن گزارشها و تفاسیر متفاوتی از واقعیت را، بر اساس برداشتها و تفکر خود ارائه میکند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه در تولید فیلم مستند تحقیق و پژوهش صورت میگیرد و از روشهای علمی و تکنیکهای ابداعی و هنری نیز به صورت خلاقانه بهره گرفته میشود، این نوع فیلمهای مستند تأثیر بسزایی در مخاطبان میگذارد و گاه موجب تغییر نگرش بیننده نسبت به موضوع مطروحه میشود.
این استاد دانشگاه فیلم و سینما ادامه داد: حدود بیست سال پیش و زمانی که در مرکز فیلم و سینما پتسدام فعالیت میکردم، برای اولین بار تبادلات دانشجویی میان ایران و آلمان صورت پذیرفت. این تبادلات دانشجوی در نتیجه حضور ما در فستیوال سینمایی جوانان بود. در این تعاملات ما از سطح بالای دانش دانشجویان ایرانی و آرشیو فیلمهای مستند جوانان ایرانی شگفت زده شدیم.
وی در ادامه، مطرح کرد: ما در تهران در «فسیتوال فیلم رشد»، شاهد سینمای مستندی بودیم که در آن جمعی زیادی از فیلم سازان جوان شرکت داشتند. ما با جمعی زیادی از مستندسازان جوان و نیز پرتجربه ایرانی همانند محمد قاسمی، خسرو سینایی، مهرداد سکویی، ابراهیم مختاری، مصطفی کریمی و ... آشنا شدیم که موفق شده بودند آثار سینمایی مستند ارزشمندی تهیه کنند.
کلاوس اشتانیک با اذعان اینکه سینمای ایران در خارج از این کشور بسیار موفق بوده است، گفت: در سال 2005 میلادی پروژه همکاریهای سینمایی با ایران رقم خورد و در این راستا جمعی از مستندسازان ایرانی به مرکز فیلم و سینما پتسدام دعوت شدند. این تعاملات بویژه با مرکز مستند سوره بر اساس تهیه فیلمهای کوتاه مستند توسط مستندسازان جوان ایرانی و آلمانی صورت میگرفت.
رونالد گرانس، نویسنده و نمایش نویس آلمانی به تجربیات سفرهای مختلف خود به ایران و حضور در فستیوالهای تئاتر فجر در تهران و شیراز اشاره کرد.
سخنران بعدی این جلسه، مهدی وراوانی، مدیر شرکت فیلم سازی واروانی از شهر دوسلدورف بود. وی به بیان بٌعد اقتصادی و سودآوری صنعت فیلمسازی در جوامع غربی پرداخت.
رائد فریدزاده، معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر شورای عالی بین الملل سینمای ایران آخرین سخنران این وبینار بود.
وی به تاریخچه هنر «شعر و شاعری» در ایران و تأثیر متقابل آن بر صنعت سینما در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران میتوان هنر "شعر" را در کلیه ارکان هنری و نیز دین و مذهب مشاهده کرد. هنر شعر در عرفان و تصوف مشهود است و این هنر به صورت غیر مستقیم در صنعت سینمایی ایران پدیدار است و ما شاهد تأثیر آن در ساختار فیلمهای مستند هستیم.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: هنرهای نمایشی فیلم سازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۲۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
به گزارش قدس آنلاین، چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم در مسکو با اهدای جایزه سنت جرج طلایی به فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر به کار خود پایان داد. جایزه سنت جرج نقرهای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا] و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.
چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو (MIFF) کار خود را به پایان رساند.
نیکیتا میخالکف رئیس جشنواره با اشاره به این که «هشت روز جشنواره، با نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور، ۳۸۰ نمایش در ۹ سینما، ۳۹ هزار تماشاگر و بیش از ۷٫۵ هزار مهمان و حضور بیش از ۱۶۰۰ نماینده رسانه برگزار شده است، برپایی این دوره جشنواره را حاصل یک عملکرد خوب ارزیابی کرد.
برنده جایزه بزرگ سنت جرج طلایی این دوره جشنواره، میگل سالگادو کارگردان مکزیکی با فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر بود. این درام داستان دو نوجوان است که توسط یک باند خلافکار اسیر میشوند. یکی از آنها میمیرد، دومی موفق به فرار میشود، اما او با خود مبارزه می کند و نمیتواند به بستگان دوستش در مورد مرگ خود بگوید. کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه گفت: «ما این فیلم را درباره معضل بسیار جدی حضور و مشارکت جوانان در باندهای خلافکار و جنایتکار ساختیم که در مکزیک با آن مبارزه کردهایم و هنوز هم میجنگیم.
جایزه سنت جرج نقرهای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا] و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.
او هنگام دریافت جایزه گفت: حضور در این سالن برای من افتخار بزرگی است. از هیئت داوران جشنواره بسیار سپاسگزارم.
جایزه بهترین بازیگر مرد به خوان رامون لوپز برای «شرم» اهدا شد. و ماریکه بیکیرش بازیگر فیلم آلمانی «شلیمازل» جایزه بهترین زن را دریافت کرد.
همچنین جایزه نقرهای سنت جرج به فیلم «دروغگو» ساخته یولیا تروفیمووا در مسابقه «پرومیز روسیه» رسید.
سرگئی اورسولیاک کارگردان روسی به دلیل کمک به پیشرفت سینما جایزه ویژه سنت جرج دریافت کرد.
هیئت داوران فیلم «شریکها» ساخته خوزه ماریا فلورس کارگردان اسپانیایی را به عنوان بهترین فیلم کوتاه معرفی کردند. جایزه بهترین فیلم مستند «رخ» ساخته سام کلانتری از ایران اهدا شد.
همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «نیروانا» به کارگردانی آصف اسلام از بنگلادش رسید. این فیلم صامت سیاه و سفید شبیه یک آلبوم عکس، داستان سفر درونی سه شخصیت را روایت میکند.
در مراسم اختتامیه شخصیتهای مشهور سینما و فرهنگ روسیه از جمله بازیگران سرگئی گرماش و ماکسیم استویانوف، بازیگران زن اکاترینا ولکووا و اولسیا سودزیلوسکایا، کارگردانان الکسی اوچیتل و سرگئی اورسولیاک، نویسنده الکساندر تسیپکین حضور داشتند. سازندگان و بازیگران فیلم سینمایی «تندر اصلی: بازی» که فیلم اختتامیه جشنواره شد نیز معرفی شدند.
این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از رویداد ونیز تبدیل کرد. در سال ۱۹۹۵ اعلام شد که جشنواره فیلم سالانه میشود، اگرچه در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد اما از سال ۱۹۹۹، MIFF هر سال برگزار میشود.
چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو (MIFF) از ۱۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در پایتخت روسیه برگزار شد.