Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سکینه اسمی: کولبری محصول بی‌عدالتی و تبعیض اقتصادی در مناطق غربی کشور که سالهاست اسیر شعار و وعده‌های توخالی دولت‌ها هر روز بر حجم مشکلات فعالان این بخش افزوده می‌شود این بار در یک بی اخلاقی تبدیل به ابراز و حرکت نمایشی برای کسب رأی به هر قیمتی از سوی نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمارهای غیررسمی بیش از ۱۸ هزار کولبر در مناطق مرزی آذربایجان غربی و ۸۰ تا ۱۸۰ هزار نفر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام و کرمانشاه مشغول فعالیت هستند در حال حاضر طبق تعاریف ارائه‌شده قانونی نبوده و هیچ مزایای اجتماعی برای آن در نظر نگرفته‌اند.

این در حالی است که در دو دور مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مردم چشم امید به ارائه راهکار و برنامه برای عبور از مشکلات کنونی به خصوص اقتصادی در کشور دارند اما چیزی که محصول نهایی این دو برنامه به افکار عمومی تحویل داده چیزی جز حرکات نمایشی، استفاده ابزاری از قومیت‌ها و زنان، جوانان، کولبران و سوخت‌بران نیست.

بر اساس تعاریف ارائه‌شده کولبران به کارگران مرزی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناس می‌شوند، نداشتن بیمه، حق‌وحقوق اجتماعی در کنار عوارض بدنی متعدد به دلیل حمل اجناس سنگین تنها سهم مردمانی است که در مناطق مرزی ضمن مرزداری به امرارمعاش ناچیزی دل‌بسته‌اند و سهمی که سال‌ها است از آن به‌عنوان شغل کاذب یادشده و در مواقع لازم برخوردهای قانونی سختی نیز می‌شود.

نبود سرمایه‌گذاری مناسب، واحدهای تولیدی و صنعتی در کنار محرومیت در مناطق مرزی موجب شده مردم برای امرارمعاش دست به فعالیت‌هایی قانونی و غیرقانونی ازجمله کولبری، پیله‌وری و دادوستد از طریق بازارچه‌های مرزی بزنند، اما همین فعالیت‌ها نیز به دلیل درآمدهای اندک تاکنون نتوانسته باری از دوش مردم مناطق مرزی بردارد موضوعی که بی‌توجهی مسئولان به معیشت و اشتغال در این مناطق را به معضلی اساسی تبدیل کرده است.

حال در این انتخاب مهم و سرنوشت ساز در این برهه کنونی با حجم بالای مشکلات که نتیجه بی تدبیری و ناکارآمدی و نبود اراده جمعی دولت‌ها و مسئولان برای است وقت آن فرانرسیده برای جمع کردن رأی به هر قیمتی با ارائه برنامه و راهکار گامی هر چند کوچک برای حل این مشکلات به خصوص مشکلات کولبران برداشت؟

مشکل کولبران با وعده و شعار حل شدنی نیست

رئیس اتاق تعاون استان آذربایجان غربی با اشاره به استفاده ابزاری نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از کولبران و سوخت بران در کشور گفت: این شگردهای تبلیغاتی دیگر جوابگوی جلب آرا مردمی نیست امروز با توجه به افزایش بینش و آگاهی مردم نامزدها خیلی منسجم و قوی‌تر باید وارد کارزار انتخاباتی شوند استفاده ابزاری از یک عده در کشور نشان دهنده نبود برنامه کارآمد از سوی کاندیداهاست.

باقر خلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مشکل کولبری مشکل امروز و دیروز نیست بلکه حاصل نتیجه و عدم اجرای درست قانون توسط مسئولان است، افزود: بیان جملات زیبا و شعاری در برنامه‌های تبلیغاتی در زمینه حل مشکلات کولبران نه تنها کمکی به افزایش سبد آرا نامزدها نمی‌کند بلکه زمینه گلایه و نارضایتی این قشر زحمت کش و محروم از حق و حقوق اجتماعی را نیز فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کولبر امروز به عنوان اشخاص حقیقی انفرادی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: صرف بیان شعار و وعده و استفاده ابزاری نمی‌تواند کمک کار حل مشکل کولبری در استان‌های مرزی کند باید نیازهای هر استان مشخص شده و یک سیستم قوی و کارآمد با همراهی دولت ایجاد شود تا گره مشکلات این قشر نیز برطرف شود.

خلیلی با تاکید بر سازماندهی کولبران در یک تشکل منسجم عنوان کرد: امروز کولبران در نتیجه مقایسه اقدامات دولت‌های گذشته به این بینش رسیده‌اند که صرف وعده از سوی نامزدها مشکل شأن حل نمی‌شود به این دلیل به نامزدهای این دوره اعلام می‌کنیم به جای زمان طلایی بهره برداری از زمان مناظرات برای بیان برنامه و راهکار وقت خود را برای بیان وعده و شعارهای توخالی هدر ندهند.

رئیس اتاق تعاون آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون ۱۷ استان مرز در کشور با موضوع کولبر در ارتباط هستند، گفت: مسئولین به این باور برسند که مرزنشینان، قاچاقچی نیستند، باید دیدگاه امنیتی و قومی درباره مرزنشینان را اصلاح کنند تعاونی‌های مرزنشینان وقتی موفق هستند و در چارچوب قوانین و مقررات و براساس اساسنامه قانونی فعالیت کنند.

وی خواستار اصلاح قانون اعمال مزایای مرزنشینان در سراسر استان و برای همه مردم استان آذربایجان غربی و افزود: اگر مردم ولی نعمت ما هستند این مردم در سراسر استان و در دفاع مقدس متحمل خسارت و تخریب شده و از قافله توسعه عقب مانده‌اند امروز حق دارند از مزایای مرزنشینی بهره مند شوند.

خلیلی استفاده ابزاری از کولبران در مناظرات دو دور نامزدهای ریاست جمهوری را اقدامی تبلیغاتی و ابزاری برای جمع آوری بیشتر آرا عنوان کرد و گفت: این برخوردهای سلیقه‌ای و بی اخلاقی‌ها چیزی جز یاس و ناامیدی مردم به خصوص کولبران نتیجه‌ای ندارد باید با وفاق ملی و مشارکت حداکثری سعی در انتخاب فردی اصلح و با برنامه کرد.

استفاده از کولبران توسط نامزدها با هدف تحریک عواطف انسانی کار درستی نیست

خضر درویشی از فعالان اجتماعی شهرستان سردشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کولبران با مسائل و مشکلات زیادی در مناطق مرزی دست به گریبان هستند گفت: تکرار چندین باره جملات شعاری توسط نامزدها برای جلب آرا از طریق تحریک عواطف انسانی کار درستی نیست و باید برخوردهای لازم با آنها صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه نامزدهای این دوره به صورت حساب شده می‌دانند دست خالی هستند و برنامه مشخصی ندارند در این راستا با توسل به گروه‌های آسیب پذیر تلاش دارند با تحریک عواطف و احساسات آنها از رقبا پیشی گرفته و آرا بیشتری جمع کنند.

درویشی با اشاره به جمعیت بالای مرزنشینان در کشور به خصوص آذربایجان غربی افزود: این شگرد تبلیغاتی که با مظلوم نمایی و بیان شعارها و وعده‌های توخالی تحت عنوان حمایت از سوخت بران و کولبران دردی از مشکلات مردم را دوا نمی‌کند باید برنامه مشخص و هدفمندی برای حل این مشکل از سوی نامزدها مطرح شود.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه دو مناظره اخیر ثابت کرده نامزدها به جای ارائه برنامه و راهکار با تاکتیک مظلوم نمایی و وعده توخالی حمایت از گروه‌های خاص همانند کولبران، زنان و جوانان در راستای منافع شخصی و جمع آرا تلاش می‌کنند گفت: امروز کولبران بهتر از هر کسی می‌دانند سالهاست وعده‌ها رنگ واقعیت نگرفته و تا اراده جمعی مسئولان نباشد مشکل آنها حل نمی‌شود.

درویشی خاطرنشان کرد: واکنش‌های نامزدها در این دوره در مناظرات نشان داد باز هم بی توجه به حل ریشه‌ای مشکل اشتغال و معیشت مردم مناطق مرزی هر یک از به دنبال توجیه اقدام و عملکرد خود بوده و برنامه جامعی برای حل این مشکلات ندارند.

وی تاکید کرد: هنوز مرز بین کولبری و قاچاق، مرز بین شعار و عمل همچنان مبهم باقی مانده است وقتی کولبران را به عنوان قاچاقچی نگاه می‌کنند چرا نامزدها اجازه می‌دهند از آنها استفاده ابزاری کنند، این کوله بران نیستند که در اقتصاد کشور خلل ایجاد می‌کنند بلکه باندهای مافیایی هستند که قطار قطار از مرزها می‌گذرند و در هر روز معادل کل بار یکسال کوله بران کشور را بدون هیچ درد و رنج و مجوزی وارد کشور می‌کنند که باید دستگاه‌های ذیربط همین نامزدهای ریاست جمهوری که در وضعیت کنونی نیز مسئولیت دارند برای بستن راه آنها، در عمل اقدامی قاطع انجام دهند و تدبیری بیاندیشند.

سالهاست کوله فقر، بیکاری، بی توجهی مسئولان به معیشت و نبود سرمایه گذاری مناسب بر دوش مردم مرزنشین استان‌های مرزی به خصوص آذربایجان غربی سنگینی می‌کند امید که در دولت بعدی انتخاب فرد اصلح و کارآمد برنامه نتیجه بخشی برای پایان این مشکلات داشته باشد.

ایجاد واحدهای صنعتی، تصویب و اجرایی شدن قوانین مشخص فعالیت‌های مرزی، ساماندهی اساسی کولبران می‌تواند بخشی از تهدیدات مرزی را به فرصت‌هایی تبدیل کند که موجب رونق اقتصاد منطقه و کشور شود.

کد خبر 5230886

منبع: مهر

کلیدواژه: کولبری انتخابات 1400 مناظره انتخاباتی انتخابات 1400 ویروس کرونا کرمانشاه بوشهر آمار کرونا گرگان مشارکت مردم در انتخابات ایلام اردبیل سیدابراهیم رئیسی عکس استانها خطبه های نماز جمعه انتخابات شورای شهر و روستا قیام 15 خرداد استفاده ابزاری آذربایجان غربی مناطق مرزی ریاست جمهوری استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۴۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان برای گشایش مرز ارس در منطقه کلاله مصمم هستند، گفت: ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی پس از ساخت گذرگاه ارس افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داریوش امانی، در بازدید از محل ساخت یک پایانه مرزی در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به‌این‌ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به‌موازات آن پل روی رودخانه ارس را می‌سازد.

وی با بیان این که تردد از این پایانه و پل روی رودخانه حداکثر ظرف مدت یک سال انجام خواهد شد، افزود: طرح ساخت به‌تازگی آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم‌اند تا در زمانی کوتاه کار را به پایان برسانند.

امانی با بیان این که برای آزادسازی زمین و پیش‌بینی سایت موقت، منابع مالی لازم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این پایانه مرزی در زمینی به مساحت هشت هکتار احداث خواهد شد که زمین آن هم‌زمان در حال تملک و آماده‌سازی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: این طرح در قالب مدل مفهومی ایران راه باهدف توسعه مبادلات تجاری منطقه‌ای و افزایش ترانزیت اجرا می‌شود و در این زمینه قرار است جاده جلفا به کلاله نیز تعریض شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قرارداد اولیه با پیمانکار برای ارتقای مشخصات این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از ساخت گذرگاه ارس، ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی و بالعکس افزایش یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بانک‌ها برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • مناظره ۲ کاندیدای مجلس دوازدهم اردبیل
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال