Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عنایت الله کلیج رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: جوانه‌های حبوبات و غلات به دلیل اهمیت بسیار بالایی که دارند باید جزء مواد ضروری در سبد غذایی روزانه خانواده‌ها قرار بگیرد.

او افزود: تمام جوانه‌ها دارای فواید مشابهی هستند، اما در برخی از آن‌ها مواد مغذی متفاوتی وجود دارد مثل عدس که سرشار از پروتئین و ماش که سرشار از فیبر و ویتامین‌A و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است.

بیشتر بخوانید

اجرای برنامه حمایتی تغذیه‌ای مسلولین در بام ایران

کلیج اضافه کرد: جوانه‌ها با دونه طبیعی رشد می‌کند و تولیدشان با ارزش غذایی چشم گیری از لحاظ ویتامین و املاح همراه هستند.

او اظهار داشت: ایرانیان از هزاران سال قبل به اهمیت جوانه‌ها پی بردند و مثال آن هم استفاده از جوانه گندم درآیین سمنو پزان در آغاز فصل بهار است و در کشور چین نیز استفاده از جوانه ماش فراگیر است.

کلیج تصریح کرد: تغییرات شیمیایی که ضمن جوانه زدن در دانه اتفاق می‌افتد، باعث افزایش املاح و ویتامین و میزان کالری و کربوهیدرات آن کاسته می‌شود.

او گفت: جوانه گندم موجب کاهش ۱۵ درصدی کربوهیدرات، افزایش ۳۰ درصدی پروتئین، افزایش ۳۴ درصدی کلسیم، افزایش ۸۰ درصدی پتاسیم، افزایش ۴۰ درصدی آهن، افزایش ۵۶ درصدی فسفر، افزایش ۲۸۵ درصدی ویتامین A و در نهایت افزایش ۵۰۰ درصدی ریبو‌فلاوین یا B۲ می‌شود.

کلیج افزود: جوانه‌ها دارای مقدار زیادی فیبر و آب هستند و موجب دفع کامل مدفوع و مانع از سرطان روده، کاهش خستگی، سستی و بی‌حالی در فرد می‌شود.

او اضافه کرد: با مصرف جوانه‌های مختلف میزان چشمگیری از ویتامین‌های E, B, سلنیوم و منیزیم مخصوصا در روزهای کرونایی به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین پرفشاری خون بسیار موثر است.

کلیج گفت: خانواده‌ها به میزان کافی از جوانه گندم استفاده نمی‌کنند در حالی که سرشار از ویتامین‌های B۱, E و A است و ویتامین‌A در بینایی، B۱ در تعادل دستگاه عصبی و ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان قوی برای جوانی پوست به کار می‌رود.

او ادامه داد: مواد معدنی مثل حبوبات و غلات در هنگام جوانه زدن حداقل پنج برابر افزایش پیدا می‌کند و سرشار از فیبر است همچنین نخود هنگام جوانه زدن نرم‌تر و قابل هضم‌تر می‌شود.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرکز بهداشت مواد ضروری سبد غذایی جوانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۴۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، تحقیقات جدید ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت را در این رابطه داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلاء به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلاء به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

کد خبر 6090455

دیگر خبرها

  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند