Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، محققانی که در مورد چگونگی قضاوت‌های اخلاقی ما مطالعه می‌کنند، دریافتند افرادی که از ابتلا به کووید-۱۹ واهمه دارند، بیش از سایرین، افراد را قضاوت می‌کنند.

محققان می‌گویند یافته‌های آن‌ها شاهدی بر این نکته است که اخلاق ما با عواطف و شهود‌های مختلف شکل می‌گیرد، نگرانی‌های مربوط به سلامتی و ایمنی در این میان برجسته‌تر است، این بدان معناست که قضاوت‌های ما درباره عملکرد نادرست دیگران کاملا منطقی نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه که در مجله روانشناسی تکاملی منتشر شده است بر رفتار‌های مربوط به خود بیماری همه گیر مانند فاصله اجتماعی، متمرکز نبوده بلکه طیف وسیعی از تخلفات اخلاقی را در نظر گرفته است.

بین مارس و مه ۲۰۲۰، بیش از ۹۰۰ شرکت کننده در مطالعه با یکسری سناریو‌ها مواجه شدند و از آن‌ها خواسته شد که آن‌ها را در مقیاسی از «اشتباه نیست» تا «بسیار اشتباه» ارزیابی کنند. این محققان را قادر می‌سازد تا پاسخ‌های شرکت کنندگان را از طریق پنج اصل کلیدی اخلاقی اندازه گیری کنند: آسیب، انصاف، وفاداری در گروه، احترام به اقتدار و خلوص.

افرادی که بیشتر نگران ابتلا به کووید-۱۹ بودند، رفتار‌های این سناریو‌ها را  از کسانی که کمتر نگران بودند، اشتباه‌تر دانسته و ارزیابی کردند.
پروفسور سیمون شنال در گروه روانشناسی دانشگاه کمبریج و محقق ارشد این مطالعه گفت: هیچ دلیل منطقی برای قضاوت بیشتر در مورد دیگران وجود ندارد و قضاوت دیگران تنها ناشی از نگرانی درباره احتمال ابتلا به ویروس کرونا در افراد است.

او افزود: این تاثیرات در قضاوت‌ها خارج از ضمیر خودآگاه ما اتفاق می‌افتد. اگر احساس کنیم سلامت ما توسط ویروس کرونا مورد تهدید قرار گرفته است، احتمالا ما نیز به دلیل عمل نادرست دیگران احساس خطر بیشتری خواهیم کرد، این یک پیوند عاطفی است.

این یافته‌ها به شواهد فزاینده‌ای در رابطه با انزجار جسمی - احساسی که برای جلوگیری از آسیب ما ساخته شده است و محکومیت اخلاقی کمک می‌کند.

رابرت هندرسون، دکترای تخصصی در گروه روانشناسی دانشگاه کمبریج می‌گوید: انزجار احساسی است که فکر می‌کنیم برای محافظت از ما در برابر آسیب تکامل یافته است به عنوان مثال اجتناب از توالت کثیف که فکر می‌کنیم ممکن است ما را به بیماری آلوده کند، اما اکنون ما آن را در موقعیت‌های اجتماعی نیز اعمال می‌کنیم که این امر می‌تواند باعث دافعه در رفتار با دیگران شود.

او افزود: بین نگرانی از ابتلا به کووید-۱۹ و محکومیت اخلاقی در مورد خطرات سلامتی ارتباط وجود دارد. اگر آگاهی بیشتری نسبت به خطرات سلامتی دارید، نسبت به خطرات اجتماعی نیز آگاه‌تر خواهید بود؛ به ویژه در مورد فرادی که رفتار آن‌ها می‌تواند به شما آسیب برساند.

بیشتر بخوانید 

سندروم «گیلن‌باره»؛ پیامدی جدید و غیرمنتظره از کرونا


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا ترس و اضطراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۵۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قضاوت سلطان‌زاده در گزینشی نهایی کشتی المپیک

داور برجسته کشتی ایران برای قضاوت در آخرین مرحله انتخابی این رشته برای المپیک که در ترکیه برگزار خواهد شد، دعوت شد. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ اتحادیه جهانی کشتی کامران سلطانی زاده داور المپیکی کشتی ایران و رییس کمیته داوران استان تهران را برای حضور و قضاوت در مسابقات کسب سهمیه نهایی پاریس ۲۰۲۴ (در کشور ترکیه) انتخاب و دعوت کرد.

این رقابت‌های حساس، آخرین شانس کشتی‌گیران باقی‌مانده برای کسب جواز شرکت در بازی های المپیک تابستانی پاریس خواهد بود.

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پیروزی اینتر در نخستین قضاوت تمام زنانه سری A
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • ترکیب احتمالی اینتر برای دیدار با تورینو
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • قضاوت سلطان‌زاده در گزینشی نهایی کشتی المپیک
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • راهی متفاوت طی کن (+فیلم)