Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم مدیر عامل خانه مطبوعات قم در نشستی خبری،‌ اهداف، برنامه ها و محورهای نخستین جشنواره رسانه ای «ایران مقتدر» در استان قم را تشریح کرد.

محمدحسین همتی نژاد در نشست خبری نخستین جشنواره رسانه ای ایران مقتدر با موضوع انتخابات ۱۴۰۰  که در محل خانه مطبوعات استان قم،‌ برگزار شد با بیان این که انتخابات امسال  به ویژه ریاست جمهوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همین امر نقش رسانه ها  را برای حضور حداکثری مردم در انتخابات سنگین تر کرده است، گفت: رسانه می تواند با ترغیب و تشویق مردم اقدام به حضور حداکثری آنان در پای صندوق های رأی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر جشنواره رسانه ای ایران مقتدر بیان داشت: به دلیل اهمیت بحث انتخابات و نقش مهم رسانه، خانه مطبوعات اقدام به برگزاری اولین جشنواره رسانه ای با عنوان« ایران مقتدر» با اهدافی چون ایجاد بستری برای برگزاری پرشور و شعور انتخابات، آماده سازی و ترغیب جامعه برای مشارکت حداکثری، روشنگری و شفافیت فضا برای تنویر افکار عمومی برای انتخابات اصلح کرده است.

وی بیان داشت: محورهای جشنواره نیز شامل: اهمیت انتخابات، شرکت در انتخابات، ویژگی های اصلح، پاسخ گویی به شبهات و روشنگری، حضور پرشور و حداکثری در انتخابات، اخلاق و انتخابات سالم است.

همتی نژاد گفت: این جشنواره دارای بخش اصلی و ویژه است. در بخش اصلی، میزان تولیدات و بازنشر رسانه ها در محورهای جشنواره، با ارزش‌گذاری خبر، یک امتیاز؛ گزارش، دو امتیاز؛ مصاحبه، سه امتیاز؛ کلیپ، چهار امتیاز؛ یادداشت، پنج امتیاز؛ سرعت انتشار اخبار ستاد برگزاری انتخابات، شش امتیاز و هر ۱۰ باز نشر، یک امتیاز؛ ملاک ارزیابی جشنواره است.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان قم  بیان داشت: در بخش ویژه، دبیرخانه جشنواره جایزه را به نوآورترین و خلاق ترین رسانه در موضوع انتخابات و با توجه به محورهای برگزاری جشنواره اهداء خواهد کرد.

وی افزود: شرایط و ضوابط شرکت در جشنواره نیز شامل آثار تولیدی شرکت کنندگان در یکی از رسانه های مکتوب، مجازی، دیداری یا شنیداری دارای مجوز و یا رسانه ملی منتشر شده باشد؛ رسانه باید لینک کوتاه تولیدهای خود را به تفکیک نوع خبر، گزارش، مصاحبه و... در قالب پی دی اف به دبیرخانه ارسال نماید.

دبیر جشنواره رسانه ای ایران مقتدر ادامه داد: آثاری در جشنواره پذیرفته می شود که در فاصله بین ۱ خرداد امسال تا زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده باشد؛ آثار در قالب محورهای یاد شده به دبیر خانه جشنواره ارسال شده و آثاری که در این قالب جای نگیرد، وارد مرحله انتخابات نخواهد شد؛ گسترده  جغرافیایی جشنواره استانی بوده و کلیه فعالان استان قم اعم از رسانه های مکتوب، مجازی و دیداری و شنیداری و فعالان رسانه ای مستقل استان که دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  هستند،  می توانند آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند.

همتی نژاد گفت: برای برگزاری این جشنواره، خانه مطبوعات از ۳ خرداد اقدام به اعلام فراخوان کرده است؛ آغاز ارسال آثار پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و مهلت ارسال نیز  یک هفته خواهد بود و مراسم اختتامیه هم تیرماه برگزار می شود.

نقش رسانه ها برای ایجاد شور مشارکت حداکثری مردم پررنگ تر شود

فخرالدین یوسف پور رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم نیز در این نشست خبری در سخنانی گفت: امسال شاهد تغییرات گسترده ای در خانه مطبوعات بودیم و در همین مسئله اولین اتفاق مهم، ارتقای جایگاه خانه مطبوعات بود و این امر سبب شد نگاه دستگاه ها به خانه مطبوعات تغییر کند.

رئیس خانه مطبوعات استان قم افزود: یکی دیگر از اتفاقات خوب، عضویت خانه مطبوعات در کمیته اطلاع های  رسانی، تبلیغات و... انتخابات بود. نکته ای که در مورد انتخابات باید اشاره شود، اهمیت آن به دلایلی چون وضعیت اقتصادی، معیشت مردم، عملکرد نامناسب دولت مردان و کرونا است. این امر حتی موجب نارضایتی مردم شده است.

وی بیان داشت: در همین رابطه کمیته اطلاع رسانی تبلیغات خانه مطبوعات و در ادامه رسانه، نقش مهمی در خنثی سازی فتنه و برنامه های دشمنان و دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات دارد و این امر با تغییر فضای شهر می تواند پررنگ تر هم دنبال شود.

یوسف پور گفت: در ادامه همین مساله خانه مطبوعات تصمیم به برگزاری جشنواره رسانه ای ایران مقتدر برای تشویق و ایجاد انگیزه در بین رسانه های قمی گرفته است.

گفتنی است؛ خانه مطبوعات قم ، در خیابان دور شهر،  نبش کوچه ۱۲، ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  طبقه سوم  واقع شده است و علاقه مندان برای اطلاع بیشتر از نحوه برگزاری جشنواره می توانند با شماره ۰۲۵۳۷۸۳۹۱۵۵ از ساعت ۱۰ تا ۱۳ تماس حاصل نمایند.

لازم به ذکر است: در آینده نزدیک و به مناسبت ایام دهه کرامت جشنواره ملی با حضور رسانه های دینی  نیز برگزار خواهد شد و به زودی هم فراخوان برگزاری جشنواره و پوستر آن نیز منتشر می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خانه مطبوعات منطقه قم استانی سیاسی خانه مطبوعات استان قم برگزاری جشنواره رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۷۹۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است

ایسنا/لرستان مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: مهم‌ترین هدف از برگزاری چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن گسست و شکاف‌های بین نسلی است.

محمدکریم خورشیدوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین، اظهار کرد: جشنواره ملی اقوام ایران زمین رویدادی فراملی است و ماهیت فرهنگی دارد و هدف آن نیز حفظ میراث فرهنگی اقوام ایرانی و نمایش وحدت و انسجام ملی است.

وی ادامه داد: این جشنواره در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار در استان گلستان به همت بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد و در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی نیز به ثبت رسیده است.

خورشیدوند بیان کرد: لیست برخی برنامه‌های اجراشده در آن زمان نمایشگاه صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات، اجرای موسیقی سنتی و آیینی و بخش‌های روستایی بود که سیاه‌چادرهای مختلف از اقوام مختلف برپا شد، چون به رسم و رسوم و تاریخ و تمدن اقوام مختلف ایران زمین اشاره داشت.

او تأکید کرد: برگزاری این رویداد فرهنگی باعث می‌شود مطالعه ما نسبت به اقوام ایران زمین و تاریخ سرزمین‌مان بیشتر شود.

وی افزود: اگر بخواهیم تعریف اقوام ایران زمین را بگوییم به مردمی می‌گویند که در زمان باستان در حیطه قلمرو شاهنشاهی در زمان‌های مختلف زندگی می‌کردند و دارای حکومت و تمدن بودند، چه در دوره هخامنشی، اشکانیان و ساسانیان که تاکنون تغییرات و رویکردهای مختلفی داشتند؛ اما آنچه از تاریخ مطالعه می‌کنیم وجه اشتراک بین این اقوام مختلف است که در دولت‌های حکومت‌های مختلف زندگی می‌کردند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: اقوام ایران زمین در عصر هخامنشیان به ایران و انیران تقسیم شدند که لقب‌های دوران هخامنشی و ساسانی بودند، امیران به غیر آریایی‌ها می‌گفتند و ایران نیز به کسانی که اصالتاً آریایی بودند، فهرستی از اقوام مختلف در این قلمرو هخامنشی در سنگ‌نوشته‌های تخت جمشید و دیگر جاها آمده است.

وی گفت: زبان محاوره‌ای اقوام ایران زمین در ایران باستان، پهلوی یا همان پارسی میانه بوده که این قلمرو باعث نزدیکی بیشتر زبانی در اقوام شده است، شاید امروزه بیش‌ از ۳۲۰ میلیون نفر وجه اشتراک زبانی با ما دارند و جزء اقوام ایرانی محسوب می‌شوند و اقوامی در طول تاریخ کشورهای مختلفی بودند که از ایران جدا شدند.

خورشیدوند با اشاره به اینکه در تعریف خانواده داریم که خانواده‌ها اجزای سازنده یک جامعه هستند، ادامه داد: یعنی کودک در خانواده و کانون آن هم جامعه‌پذیر و هم تربیت می‌شود، این جامعه‌پذیری و تربیت انسان درون کانون خانواده متأثر از قومیت است و همین تنوع قومیت‌ها باعث شده خرده‌فرهنگ‌ها به‌عنوان رنگین‌کمان فرهنگی در ایران شکل بگیرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: مهم‌ترین هدف برگزاری این رویداد فرهنگی هنری پر کردن گسست و شکاف‌های بین نسلی است و پیدا کردن هویت واقعی ملی که امروزه تحت عنوان فرهنگ غنی ایرانی اسلامی می‌شود از آن یاد کرد. همچنین معرفی ظرفیت‌های موجود و جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه در لرستان از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی لرستان چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین را در سه بخش علمی، فرهنگی و هنری به همت همه دستگاه‌های فرهنگی برگزار خواهد کرد که از همین جا از همه دستگاه‌های فرهنگی از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، دانشگاه لرستان، بنیاد ایران شناسی، دانشگاه‎های استان، علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای، مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، شهرداری، شورای اسلامی شهر خرم‌آباد و همه دستگاه‌های فرهنگی انتظار داریم کمک کنند تا بتوانیم به واسطه وجود این جشنواره لرستان را بیشتر از پیش معرفی کنیم.

او گفت: لرستان ظرفیت‌های خوبی دارد و مهمتر از همه اینکه ما سرزمین فراوانی بوده‌ایم و هستیم و این فراوانی بیشتر غنای فرهنگی ماست ولی آن‌طور که باید تبلیغ نکردیم و می‌توانیم از ظرفیت این جشنواره استفاده کنیم تا رابطه بین اقتصاد و فرهنگ نیز در این‌گونه جشنواره‌ها تبلور پیدا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب به مثابه پارک برای گشت‌وگذار نیست!
  • مویس در تشریح علت افت وست هم: ما دیگر رایس، بهترین هافبک کشور را در اختیار نداریم
  • برگزاری رویداد جایزه جوانی جمعیت در آذربایجان غربی
  • تبلیغات کاندیداها در رسانه ملی گلستان آغاز شد
  • اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی
  • تشریح اقدامات دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد و کلات
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است