Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@05:40:31 GMT

فاجعه کرونا در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۰۶۶۳

فاجعه کرونا در هرمزگان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،بهار امسال با هرسال متفاوت است ، امسال سایه شوم بیماری کرونا   بر هرمزگان سنگینی می کند.

هرمزگان حدود دو ماهی است که  دوباره به وضعیت قرمز بازگشته و درگیر موج جدیدی از بیماری کروناست. در حالی که استان های دیگر رو به سراشیبی است در هرمزگان کرونا در اوج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کرونا فاجعه بار

اکنون یازده شهرستان از سیزده شهرستان هرمزگان قرمز است و جولانگاهی برای ویروس های هندی و آفریقایی شده است.

هرمزگان برای چندمین بار در یکسال گذشته به وضعیت قرمز بازگشت. در روز‌های اخیر شمار بیماران، بستری‌ها و حتی جانباختگان ناشی از کرونا در بین جوانان هرمزگانی رو به افزایش است و تخت‌های بیمارستانی تقریبا پر شده است.

حسین  فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: شمار فوتی‌های بیماران مبتلا به کرونا به ۱۳۰۲ نفر رسید.   فرشیدی می افزاید: موارد مراجعه سرپایی مبتلایان به کرونا در استان این هفته سه برابر افزایش داشته است وموارد بستری در آی سی یو نیز این هفته افزایش یافت. او می‌گوید: اکنون ۷۵نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند که برای ۸۰ درصد این بیمار احتمال مرگ وجود دارد.
کل ظرفیت تخت‌های ویژه در استان ۸۰ تخت است که ۹۰درصد آن تکمیل شده است. به گفته فرشیدی: احتمال ۱۰ فوتی در هفته پیش رو وجود دارد و سوشه‌های جدید آفریقایی گاه هم با آزمایش تشخیص داده نمی‌شود.
هم اکنون شهرستان بندرعباس، به همراه بستک،بندرلنگه، پارسیان، قشم،حاجی آباد، میناب، رودان؛ سیریک، جاسک، بندرخمیر و کیش در وضعیت قرمز و بیش از ۹۰ درصد از جمعیت استان در این شهر‌ها ساکن هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: نگرانی مهم در استان افزایش سفر‌های بین استانی بویژه به بندرعباس است، زیرا تجربه نشان داده با افزایش سفرها، موارد ابتلا به کرونا نیز افزایش می‌یابد.
فرشیدی می‌گوید: باید مسافرت‌های بین شهر و روستا نیز در استان محدود شود تا این زمینه شیوع کرونا نیز کنترل شود.

وی گفت: وضعیت استفاده از ماسک در استان  نیز مطلوب است (حدود ۶۰ درصد)، اما دیگر شیوه نامه‌های بهداشتی مانند پرهیز از تجمعات  در استان کمتر رعایت می‌شود که باید در این زمینه مردم بیشتر مراقب باشند.

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دلیل افزایش ابتلا به کرونا و مرگ جوانان را از غالب شدن کرونای انگلیسی، هندی و آفریقایی در استان است.

او با اشاره به شرایط بحرانی استان به جوانان هشدار داد، همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و از حضور در مکان‌های سربسته و تجمع‌ها خودداری کنند و در صورت حضور از دو ماسک استفاده کنند.

مهمان ناخوانده

اکنون از هر دو نفر که در هرمزگان آزمایش کرونا می‌دهند یکی مثبت است.
مسئولان بهداشت و درمان هرمزگان علت افزایش مبتلایان و جان باختگان را مسافرت‌های غیر ضروری، شرکت در مراسم‌های عروسی و ختم ، رعایت نکردن فاصله فیزیکی و ماسک نزدن می دانند.

تیتر خبر‌های کرونایی در خرداد ماه نشان از روند صعودی ابتلا به کرونا در هرمزگان است:

"افزایش شیوع ویروس کرونا در هرمزگان، وضعیت قرمز کرونا در هرمزگان"

"هشدار اوج گیری کرونا در هرمزگان در دو هفته آینده"

"۵۷ نفر در یک عروسی کرونا گرفتند "

"32 روستای بندرعباس قرنطینه شد"
" بیشتر محلات بندرعباس رعایت شیوه نامه ها به زیر 40 درصد رسیده است"
" وورد ویروس آفریقایی به هرمزگان"
" ثبت مرگ بر اثر ویروس هندی"
بیشترین شیوع کرونا در مکان‌های شلوغ و مراسم‌های جمعی به ثبت رسیده است.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید در پی برگزاری مراسم عروسی در  قشم خوشه ۵۷ نفری از ابتلا به کرونا ایجاد شد.

نوروزیان می‌افزاید: هر چقدر نسبت به بهداشت فردی و جمعی و رعایت نکات بهداشتی بی تفاوت باشیم کرونا جان‌های بیشتری می‌گیرد.

 

عوامل شیوع

نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عوامل بازگشت به وضعیت قرمز را چنین برمی شمرد.
-کاهش شیوه نامه‌های بهداشتی از ۸۰ درصد به کمتر از ۶۰ درصد
-برگزاری جشن‌های عروسی و مراسم ختم بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی
-سفر مسافران از سراسر کشور به هرمزگان
-همنشینی‌های خانوادگی
-نادیده گرفتن و سهل انگاری بخشی از جامعه و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی

نوروزیان می‌گوید: اکنون بیشتر آلودگی‌ها در همنشینی‌های خانوادگی و عروسی هاست و مردم درجمع خانوادگی ماسک نمی‌زنند و چهره‌ای خانوادگی به کرونا داده است.

تلنگر! شیوه نامه‌های رها شده   در گوشه و کنار شهر خستگی و بی تفاوتی به کرونا را براحتی می‌بینیم، جمع‌های چند نفره‌ای که در کنار هم دیده می‌شود، رانندگان تاکسی که ماسک ندارند و بازارهایی که پر از مشتری هستند، ساحل شلوغ و سفرهای تفریحی به جزایر همه برقرار هستد گویا همه چیز آرام و به شرایط عادی بازگشته است.   روایت خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان نشان از رعایت نشدن شیوه نامه ها و بازبودن بسیاری از مشاغل غیرضروری حتی در شهرهای قرمز است.   ویروس ناشناخته
هر روز خبر‌هایی از رفتار ویروس گفته می‌شود که خیلی زود اشتباه بودنشان ثابت می‌شود مانند" معتاد‌ها کرونا نمی‌گیرن" " کرونا فقط سراغ آدم‌های مریض و بیمار زمینه‌ای می‌ره"" گرما ویروس را می‌کُشه"    برخی افراد هنوز به مرحله باور پذیری و سازگاری خود با بیماری نرسیدند و درباره کرونا تفکرات غلطی دارند. فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید ۶۰ درصد مبتلایان زیر ۴۰ سال هستند و شیوع کرونا در بین همه گروه‌های سنی از نوزاد تا کهنسال وجود دارد.   این پزشک می‌گوید: در بین جان باختگان افراد معتاد، کودک وکم سن و سال هم بوده اند.بویژه ویروس های هندی و آفریقایی که بیشتر افراد زیر چهل سال هم درگیر شدید می کند.   هرمزگان درگیر کرونای جهش یافته

هرمزگان به علت هم مرز بودن با کشورهای امارات عربی و نزدیکی به خوزستان سومین استانی بود که درگیر کرونای انگلیسی شد این سوشه از قشم و بندرخمیر شروع و به دیگر نقاط منتقل شد.

رئیس مرکز بهداشت هرمزگان می گوید: اکنون موارد مثبت روزانه شناسایی شده در استان به بیش از هزار نفر رسیده که در طول همه گیری کرونا در استان بی سابقه است و این درکنار افزایش آزمایش ها، ناشی از غالب شدن سوش (گونه) جهش یافته انگلیسی در استان و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان است.

محمود حسین پور افزود: تعداد بیماران در بخش سرپایی به شدت افزایش یافته است، در غرب استان سوش آفریقایی شایع شده بود که به خوبی مهار شد و در شرق استان نیز سوش هندی بود که خیلی فراگیر نشد و به نظر می‌رسد سوش غالب در استان انگلیسی است که این سوش سرایت بیشتری دارد و در عین حال بیمار را شدیدتر درگیر می‌کند چنان که ما در روزهای گذشته شاهد مرگ بیماران در محدوده سی سال بودیم که بیماری سریع در این افراد پیشرفت و منجر به مرگ شده بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه فارغ از گونه غالب ویروس کرونا در استان نکته مهم و کلیدی برای مهار این بیماری رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، خارج نشدن از خانه و کاهش رفت و آمدها و جابجایی‌های درون و بیرون شهری است، تصریح کرد: پارسال نیز این موقع از سال شاهد اوجگیری شیوع کرونا بودیم و به نظر می‌رسد استفاده از کولرگازی در محیط‌های بسته موجب انتشار بیشتر ویروس شده، چون در دیگر مناطق کشور ظاهرا استفاده از کولر گازی در این زمان اینقدر رایج نیست و در کنار این، وقایع دیگری مانند عید فطر و تعطیلی‌ها نیز  موجب انتشار بیشتر ویروس در هرمزگان شده است.

ملاک علایم بیماری است    اکنون در برخی از محلات بندرعباس و هرمزگان رعایت شیوه نامه ها به زیر ۳۰ درصد رسیده که این موضوع نگران کننده است. ویروس های هندی و آفریقایی هم گاه نمونه ها را به خطا می اندازد.    حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گوید: اکنون به نتایج آزمایش ها و پی سی آر نمی توان اعتماد کرد و بیمار به محض علایم کرونا مثل تب، افزایش ناگهانی دمای بدن، سرفه، خستگی و علایم گوارشی باید به پزشک مراجعه کند و زمان درمان طلایی که ۴۸ ساعت است را از دست ندهد.   او می گوید: پس از درگیری شدید بیمار و ظهور علایم درمان سخت تر می شود و احتمال مرگ بیمار وجود دارد. این مسئول می افزاید: اکنون دیگر بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا نیست و هر چه هست کرونا ست.  

 

پیشنهاد تعطیلی استان

شلوغی بازار مکانی برای انتشار ویروس کرونا ست. احمد پارچه فروش می گوید: چها رنفر از هم چراغی هایش بر اثر کرونا فوت کردند اما کرونا هم جان بازار و هم نان را می گیرد.

ساعت کار بازار از ساعت ۱۳ تا ۱۷ تعطیل اعلام شده است.

وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان تا آنجا پیشرفت کرد که مسوولان ستاد مقابله با کرونای استان پیشنهاد تعطیلی همه ادارات و اصناف را به ستاد ملی مقابله با کرونا دادند، که متاسفانه این ستاد هنوز با آن موافقت نکرده است.

علی رئوفی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان هم گفت: پیشنهاد تعطیلی ادارات به قرارگاه ستاد ملی کرونا ارائه شده، اما تا کنون تصویب و ابلاغ نشده است.

رئوفی با اشاره به این که اکنون ادارات با یک سوم ظرفیت نیروی انسانی فعال هستند، افزود:اگر شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشود در دو هفته آینده وضعیت بحرانی برای استان پیش بینی می‌شود.

جانشین رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان گفت: در پی افزایش بی سابقه موارد ابتلا به کرونای هندی و آفریقایی در هرمزگان همه تجمع‌ها تا ۲۶ خرداد ممنوع است.

به گفته رئوفی اکنون بیش از ۱۰ هزار بیمار در قرنطینه خانگی هستند و بیمارستان‌ها ظرفیتشان تکمیل شده است.

تا یکسال آینده درگیر کرونا هستیم

فریدون همتی استاندار هرمزگان می گوید: با توجه به روند فعلی واکسیناسیون و برنامه سند ملی واکسیناسیون تا یکسال آینده همه گروه های هدف در کشور واکسینه می شوندو تا آنموقع باید پیشگیری کرد.

دریافت دوز اول واکسین به معنای ایمنی نیست در روزهای گذشته 5 نفر از سالمندان پس از دریافت دوز اول فوت کردند که نشان از ایمنی نشدن کامل بدن آنها بود.

او با اشاره به کمبود دارو و واکسن، تنها راه پیشگیری از کرونا را همچنان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی عنوان کرد.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان، چهار شهرستان میناب، بندرلنگه، پارسیان و بندرعباس افزایش بیش از حد شمار مبتلایان و بستری بیماران کرونایی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: میناب، رودان، پارسیان، حاجی آباد و سیریک آلوده‌ترین شهرستان‌های هرمزگان هستند.

فرشیدی افزود:اکنون ۱۰ شهرستان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند وفقط شهرستان‌های ابوموسی، بشاگرد، بندرخمیر و سیریک قرمز نیستند.

او گفت: در گروه سالمندان بالای ۷۰ سال ۳۷ هزارو ۱۰۴ نفر واکسینه شده اند و تاکنون ۳۳۴ نفر از داوطلبان در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن پاستور دوز دوم را دریافت کرده اند.

هرمزگان سرخ ترین استان کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: از نظر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همه شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند و استان در آستانه وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار دارد.

فرشیدی گفت: اگر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سطح استان جدی گرفته نشود آمار فوتی‌ها در بیمارستان تا چند هفته افزایشی خواهد بود که هشداری جدی و نگران کننده است.

او خاطرنشان کرد: عبور هرمزگان از شرایط بحرانی کرونا مستلزم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صورت جدی از سوی همه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تمامی کسبه، اصناف و دستگاه‌های اجرایی که مستقیم با مردم ارتباط دارند، باید از ۲ ماسک استفاده کنند تا شاهد کاهش انتشار ویروس و آمار مبتلایان و بستری‌ها باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم گفت:رنگ بندی‌ها بیشتر راهنمایی برای رعایت دقیقتر شیوه نامه‌های بهداشتی است و الا بررسی‌های ما نشان می‌دهد که وضعیت استان فراتر از این رنگبندی‌ها است و متاسفانه وضعیت در حال تبدیل شدن به یک بحران بسیار بزرگ است و اگر مداخله موثری صورت نگیرد ممکن است یک فاجعه در زمینه شیوع کرونا رخ دهد.

حسین پور افزود: اکنون موارد مثبت روزانه شناسایی شده در استان به بیش از هزار نفر رسیده که در طول همه گیری کرونا در استان بی سابقه است و این درکنار افزایش آزمایش ها، ناشی از غالب شدن سوش (گونه) جهش یافته انگلیسی در استان و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان است.

او گفت: تعداد بیماران در بخش سرپایی به شدت افزایش یافته است، در غرب استان سوش آفریقایی شایع شده بود که به خوبی مهار شد و در شرق استان نیز سوش هندی بود که خیلی فراگیر نشد و به نظر می‌رسد سوش غالب در استان انگلیسی است که این سوش سرایت بیشتری دارد و در عین حال بیمار را شدیدتر درگیر می‌کند چنان که ما در روز‌های گذشته شاهد مرگ بیماران در محدوده سی سال بودیم که بیماری سریع در این افراد پیشرفت کرده بود و منجر به مرگ شده بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: فارغ از گونه غالب ویروس کرونا در استان نکته مهم و کلیدی برای مهار این بیماری رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، خارج نشدن از خانه و کاهش رفت و آمد‌ها و جابجایی‌های درون و بیرون شهری است.

حسین پور افزود: اکنون از نظر ظرفیت بیمارستان‌ها در وضعیت بحرانی هستیم، ولی خوشبختانه در تامین اکسیژن و دارو برای بیماران مشکلی نداریم و به تازگی داروی مورد نیاز نیز تامین شده است.

او گفت: اکنون برای بستری روزانه هزار بیمار ظرفیت داریم، ولی اگر حجم بستری‌ها در استان از این عدد بیشتر شود با مشکل مواجه می‌شویم، در بندرعباس و میناب بیمارستان‌ها تقریبا ظرفیتشان در مرز پر شدن است و ممکن است نیاز باشد بخش‌های دیگر کرونایی اضافه کنیم.

واکسیناسیون کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در استان تاکنون بیش از ۶۱هزار نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند که در جمعیت بالای هشتاد سال ۴۸ درصد استقبال بود و مابقی تمایلی به دریافت واکسن نداشته اند، اما در جمعیت هفتاد تا هشتاد سال استقبال در حدود هشتاد تا ۸۵ درصد بود و بیماران خاص تقریبا نیز تقریبا صد در صد واکسن دریافت کرده اند.

حسین پور افزود:تلاش می‌شود تا پایان دی ماه هه گروه‌های هدف در استان واکسینه شوند و برای معلمان نیز طبق برنامه زمانبندی و اولویت سند واکسن کشور از ابتدای شهریور ماه واکسیناسیون آغاز می‌شود که البته در دنیا اکنون واکسیناسیون افراد زیر هجده سال مورد تاکید نیست.

هر چند رعایت شیوه نامه‌ای بهداشتی و استفاده از دو ماسک در کاهش شیوع کرونا تاثیر به سزایی دارد، اما لازم است ستاد ملی مقابله با کرونا باید موضوع شیوع بالای کرونای جهش یافته در هرمزگان را جدی‌تر بگیرد و پیش از وقوع فاجعه‌ای تلخ، با تعطیلی همه نهاد‌ها و قرنطینه جدی تر سراسر استان، هرمزگان را از وضعیت سیاه نجات دهد.

مسولان بهداشتی هرمزگان می گویند: شرایط بحرانی تا نیمه تیرماه در استان ادامه دارد و تا آن موقع در صورت رعایت شیوه نامه ها بیماری کرونا در سراشیبی قرار می گیرد.

گزارش از الهام راینی نژاد

انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کروناویروس کووید19 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رعایت شیوه نامه های بهداشتی رعایت شیوه نامه ها کرونا در هرمزگان مقابله با کرونا هندی و آفریقایی ابتلا به کرونا حسین پور کرونا در استان ویروس کرونا هرمزگان هم وضعیت قرمز شیوع کرونا جهش یافته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۰۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «اسرائیل زیو» سرلشکر ذخیره و رئیس سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای حمله زمینی گسترده به رفح هشدار داد و تاکید کرد که چنین عملیاتی «بسیار خطرناک» است.

این مقام نظامی صهیونیست اذعان کرد که حماس در حال تدارک یک کمین راهبردی برای ارتش اسرائیل در صورت حمله زمینی گسترده به رفح است که برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به این واقعیت که رفح علاوه بر حساسیت مصر و آمریکا نسبت به آن، مکان بسیار دشوار و شلوغی برای جنگیدن است، هر گونه عملیات زمینی گسترده در رفح دارای ریسک بالا و خطرناک‌تر از هر عملیاتی خواهد بود که ارتش تا کنون در نوار غزه انجام داده است.

اظهارات این مقام صهیونیست در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام کرده‌اند که برای هرگونه سناریویی در صورت تجاوز مستمر رژیم اشغالگر به نوار غزه از جمله تهاجم زمینی به رفح آماده هستند.

کد خبر 6089048

دیگر خبرها

  • پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی + فیلم
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • شیوه حضور پوتین در فیلم زندگی خودش | تصویر
  • طرز تهیه مربای توت فرنگی خوش‌رنگ و لذیذ به شیوه خاله‌ها!
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!