Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@10:13:37 GMT

دست بافته‌هایی که روی دست نمی‌مانند

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۱۲۳۱

دست بافته‌هایی که روی دست نمی‌مانند

ایسنا/خراسان جنوبی طرح توسعه مشاغل خانگی آمد تا هنرها و دست بافته‌های دیرین را دوباره احیا کند، هنرهایی که پتانسیل لازم را داشت اما گاهی در میان دغدغه‌ها کم رنگ شده بود.

شهرستان خوسف ظرفیت‌های بسیار خوبی در بحث تولید پنبه مله دارد و از قدیم نیز بحث کشت و هم تبدیل پنبه تولیدی به صنایع‌دستی انجام می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش‌های کاشت، داشت و برداشت پنبه مله همانند پنبه معمولی است اما به لحاظ کوتاهی الیاف این نوع پنبه، آن را با کمان، حلاجی نمی‌کنند بلکه با چوبالش بر روی بالشتک حلاجی می‌شود.

به گزارش ایسنا، اکنون طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کمک پنبه آمده تا نگذارد این هنر دیرین به فراموشی سپرده شود، برای صنایع دستی حاصل بازار امن بازار فراهم کند و شهرستان‌هایی که هنر در آن نفس می‌کشد چون خوسف را بیشتر معرفی کند.

مشکل در تامین وسایل تولید پارچه‌ها

نرجس نجفی که ۱۰ سال است در حوزه صنایع دستی فعال است نزدیک دو سال است که تمرکزش را بر روی پنبه مله و رنگرزی گیاهی است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پنبه مله را طی مراحلی به منسوجات مختلف تبدیل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تمام مراحل نخ‌ریسی، بافت و تولید این پارچه‌ها با دست است، افزود: این پنبه در زمستان بدن را گرم و در تابستان بدن را سرد نگه می‌دارد.

این هنرمند بیان کرد: اکنون در حوزه تامین وسایل تولیدی این پارچه‌ها با مشکل مواجه هستیم که نیاز است بیشتر به آن توجه شود و نهادها ما را دریابند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با رونق طرح توسعه مشاغل خانگی، بتوانیم بیشتر در حوزه تولید محصولات پنبه مله فعالیت کرده و رونق این حوزه بیشتر شود.

مشکلاتی که سال‌هاست نای حل شدن ندارند

حسنی، دیگر هنرمند خوسفی که مدت ۱۲ سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، از مشکلات این حوزه می‌گوید و ادامه می‌دهد: متاسفانه با اینکه قدمت تولید صنایع دستی از پنبه مله به بیش از ۵۰ سال و یا بیشتر می‌رسد، هنوز بسیاری از مشکلات ابتدایی این صنعت حل نشده است.

وی بیان کرد: از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که کار در حوزه مله مراحل سختی دارد و این مراحل باید پشت سر هم ادامه یابند، در صورتی که گاهی بسیاری از زیرساخت‌ها آماده نیست.

حسنی بیان کرد: با وجود ظرفیتی که شهرستان دارد بهتر از این می‌شود پنبه را معرفی کرد چراکه هنوز جای پیشرفت و فعالیت دارد و می‌تواند حوزه‌های بهتری را از این فعالیت به بازار عرضه کند؛ تنها نیاز به حمایت دارد.

از محصولات مله، برند ملی می‌سازیم

مجتبی ابراهیمی، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  و توسط جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای و مداخله‌گر در حوزه اشتغال در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس این الگو و با انجام مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی قرار است برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور زمینه ایجاد اشتغال فراهم شود.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی اظهار کرد: برای توسعه کسب و کار، تهیه محصولات از پنبه مله نیز وارد شبکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی شده که در نتیجه به بازارهای بزرگ‌تری دست پیدا خواهد کرد و تبدیل به برند ملی می‌شود.

ابراهیمی بیان کرد: در این طرح سعی داریم بازارها و هنرمندان را شناسایی و آنان را به یکدیگر متصل کنیم تا محصولات و صنایع دستی خراسان جنوبی در حوزه بازار نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.

تلاش برای عدم فراموشی یک محصول خاص

مجتبی آخوندی، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف به ایسنا گفت: در بحث مهارت‌ها و رشته‌های فراموش شده صنایع دستی از جمله موارد مهمی که فراموش شده بود پنبه مله بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر به کمک میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی توانستیم به صورت محدود، بذر پنبه مله را تهیه کرده و آن را در اختیار کشاورزان شناسایی شدن قرار دهیم.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف با بیان اینکه بذر تنها در این شهرستان کشت می‌شد، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت تعاونی به صورت تخصصی در حوزه مله بافی در خوسف در حال کار است.

آخوندی با بیان اینکه با کمک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، رشته‌های فراموش شده صنایع دستی را به نسل جدید معرفی می‌کنیم، اظهار کرد: اکنون پنج شرکت تعاونی صنایع دستی فعال در خوسف داریم که به صورت پشتیبان عمل می‌کنند که کل روستاهای شهرستان را تحت پوشش قرار داده و محصول و مواد اولیه را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به صورت پشتیبان در این طرح، ادامه داد: یکی از کارهایی که در بخش صنایع دستی انجام دادیم، این بود که تسهیلاتی را به هنرمندان اعطا کردیم تا لوازم اولیه کار خود را خریداری کنند.

کوتاه کردن دست دلالان از بازار فروش

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف بیان کرد: شرکت تعاونی به صورت منصفانه، محصولات را از افراد خریداری می‌کند و سعی کرده‌ایم دست دلال را قطع کنیم.

آخوندی با بیان اینکه تاکید ما در بحث مشاغل خانگی، زنان سرپرست خانوار هستند تا بتوانیم آنان را توانمند سازیم، تصریح کرد: در حال حاضر رشته‌های پارچه بافی، حوله بافی، تولید گلیم و قالیچه و قالی تحت پوشش این طرح قرار دارند.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که این حرفه‌ها به فراموشی سپرده نشود، افزود: همکاری خوبی با جهاددانشگاهی در بحث توسعه مشاغل خانگی و هم از لحاظ تخصص و مهارتی که در این نهاد وجود دارد، داشته‌ایم.

آخوندی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در حوزه مشاغل خانگی در خوسف فعال هستند، افزود: در طرح مشاغل خانگی سعی کرده‌ایم صنایع دستی را به صورت تلفیقی از صنعت دست سنتی با شیوه‌های علمی و آموزش‌های نوین به کار گیریم که این امر فروش و بازاریابی را رونق خواهد داد.

وی بیان کرد: این طرح باعث نوسازی محصولات و برندها شده که جای پیشرفت دارد و می‌تواند بازار نوینی را پیش روی صنایع دستی باز کند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری طرح توسعه مشاغل خانگی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی کار و رفاه اجتماعی مشاغل خانگی خراسان جنوبی پنبه مله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز کارگر فرصتی برای معرفی مشاغل خاص

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، آرامستان باغ رضوان کیش در نزدیکی میدان لاوان و در منطقه غیر مسکونی واقع شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش در قم برگزار می‌شود
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • روز کارگر فرصتی برای معرفی مشاغل خاص
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • چه پوششی مناسب افرادیست که حساسیت فصلی دارند؟
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود