Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:56:54 GMT

میکروسکوپ کوانتومی ناممکن را ممکن کرد‍!

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۴۹۲۲

میکروسکوپ کوانتومی ناممکن را ممکن کرد‍!

محققان دانشگاه کوئینزلند میکروسکوپی کوانتومی ساخته‌اند که ساختارهای بیولوژیکی که تاکنون قابل مشاهده نبودند را نمایان می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، میکروسکوپ کوانتومی راه را برای کاربردهای بیوتکنولوژی هموار می‌کند و از مصارف ناوبری گرفته تا تصویربرداری پزشکی کاربرد دارد.

این میکروسکوپ انرژی خود را از درهم‌تنیدگی کوانتومی تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاثیری که انیشتین آن را "عمل شبح‌وار در یک فاصله" نامید. در هم‌تنیدگی کوانتومی جفت شدن خواص مکانیکی دو ذره است، ذراتی که پیشتر با یکدیگر در کنش بوده و سپس از یکدیگر جدا شده‌اند. درهم تنیدگی برای ذراتی همچون فوتونها، الکترونها و حتی مولکولها رخ می‌دهد.

پروفسور وارویک بوون(Warwick Bowen) از آزمایشگاه نورشناسی دانشگاه کوئینزلند می‌گوید: این اولین حسگر مبتنی بر درهم‌تنیدگی بود که عملکردی فرای بهترین فناوری‌های موجود داشت.

این پیشرفت به بهبود همه‌ی فناوری‌های موجود از سیستم‌های ناوبری گرفته تا دستگاه‌های ام‌.آر.آی کمک می‌کند.

پروفسور بوون می‌گوید: در بهترین میکروسکوپ‌های نوری جهان از لیزرهایی استفاده می‌شود که میلیاردها بار از خورشید روشن‌تر هستند. بافت‌های حساس بیولوژیکی مانند سلول‌های انسان مدت زمان کمی در این میکروسکوپ‌ها دوام می‌آورند.

میکروسکوپ کوانتومی ما ۳۵ درصد وضوح بهتری دارد و سلول را تخریب نمی‌کند و به ما امکان مشاهده‌ی ساختارهای بیلوژیکی را می‌دهد که پیش از این دیدن آن‌ها امکانپذیر نبود.

مزایای این میکروسکوپ مشخص است از درک بهتر ساختارهای بیولوژیکی گرفته تا بهبود فناوری‌های مربوط به تشخیص بیماری.

او افزود: فرصت‌های بی حد ومرزی برای استفاده از درهم‌تنیدگی کوانتومی در فناوری وجود دارد که می‌تواند انقلابی در محاسبات و ارتباطات و سنجش به وجود بیاورد.

ارتباطات ایمن چند دهه‌ی قبل ایجاد شدند و دو سال قبل گوگل سریع‌ترین محاسبات را ایجاد کرد و اکنون نوبت ماست تا به وسیله‌ی کوانتوم به بهبود سنجش بپردازیم.

این تحقیقات در مجله‌ی  Nature به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میکروسکوپ درهم تنیدگی کوانتومی درهم تنیدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۴۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار، یورو و درهم توسط مرکز مبادله ارز و طلا اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت دلار، یورو و درهم در بازار مبادله ارز و طلای ایران به شرح زیر است:

کد خبر 746305

دیگر خبرها

  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • دستور رییسی باز هم ناممکن از آب درآمد!/ ساخت هواپیما فعلا شدنی نیست/ تکلیف یک میلیون دلار پولی که صرف شد چه می‌شود؟ (فیلم)
  • قیمت دلار امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
  • قیمت دلار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • قیمت دلار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بارورسازی ابرها می‌تواند منجر به اثرات فاجعه بار شود
  • چرا بارورسازی ابرها بحث برانگیز است و چگونه انجام می‌شود؟