Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی روز پنجشنبه در گفت و گوی تلویزیونی با مردم استان قزوین که از طریق شبکه استانی پخش شد، افزود: ما با انقلاب اسلامی، پیام بزرگی را به دنیا صادر کردیم و جهانیان آن را دریافت کردند.

وی گفت: تلفیق پیگیری آزادی به معنی درست آن با عدالت و جمع این دو با معنویت یک امکانی را فراهم کرد که راه گمشده بشر را در دوره تاریخی کنونی فراروی جامعه جهانی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زاکانی افزود: شعارهای انقلاب بسیار زیبا و جذاب و با فطرت انسان ها سازگار بود و اعتراض به ظلم و ستم رژیم طاغوتی ستمشاهی و اسکتبار بین المللی همه با انقلاب اسلامی معنای خاص خود را یافت.

این کاندیدا گفت: قبل از انقلاب بخش کوچکی از کشور آباد بود اما سراسر کشور در فقر و فلاکت می سوخت و امروز کشور ما چهره و شرایط دیگری را تجربه می کند و به خوبی های امروز افتخار می کنیم اما بر کاستی ها و مشکلات نیز دقت می کنیم که چگونه می توانیم تحولی بزرگ و عظیم را که در انتظار ما است رقم بزنیم.

زاکانی اضافه کرد: مردم عزیز، امروز نیازمند این هستیم که دست به دست هم یک کشور الگو بسازیم بزرگترین رسالت و مسوولیت یک انقلابی، تحقق شعارهای انقلاب در آزادی، استقلال، عدالت، معنویت و پیشرفت ایران و الگو قرار گرفتن در جهت شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان اینکه باید بکوشیم ۴۲ سال تجربه خود را در این مسیر به کار ببریم، افزود: امروزه دنیا پرستان، قدرتگرایان و قدرت پرستان بی فکر و عالمان بی عمل و سه ضلعی قدرت، ثروت و خودباختگی در مقابل بیگانگان، شرایطی را برای ما فراهم کرده که گرفتاری یک مافیای هشت سر شویم که باید بکوشیم این مافیا را بشکنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: این هدف محقق نمی شود الا اینکه دولت دست به یک اقدام اصلاحی همه جانبه بزند، اگر بتوانیم با یک اقدام اصلاحی همه جانبه یک شرایط نوینی را برای کشور فراهم بیاوریم حتما خواهیم توانست از تجربه گذشته استفاده کرده و قله های پرافتخار را با سرعت طی کنیم.

وی گفت: یک اقدام فوریتی ما تحول در مدیریت اقتصادی کشور است که در این عرصه آغاز کار معطوف به جهش تولید، برداشتن موانع تولید و کمک به رونق تولید است و هرچه که به درد تولید می خورد به درد ما در حوزه اقتصاد خواهد خورد و هرچه که در مقابل تولید باشد ما در مقابل آن هستیم.

زاکانی گفت: شهرستان ها نقاط تولید هستند که در صورت توجه به آنها امکانی را فراهم می کنند که با یک آمایش دقیق سرزمینی و با استراتژی صنعتی درست، پیشران های صنعتی را در پیش بگیریم  و زنجیره ها و خوشه های خرد یعنی هرخانه- کارگاه کوچک و متوسط را آنگونه تنظیم کنیم که متن جامعه در جهت تولید قیام کند.

این کاندیدا افزود:دولت می تواند از جیب مردم خودر ا تامین کند کاری که در این هشت سال بر سر مردم آمد و قدرت پول ملی قریب به ۳۴ درصد کاهش یافت و شرایط به سمتی رفت که اگر ۶ سال با رشد هشت درصد تلاش کنیم تازه قدرت خرید مردم به سال ۹۰ بر می گردد که این یک فاجعه بزرگ بوده و تورم، بیکاری، فقر، فساد، اعتیاد و مشکلات مختلف مربوط به این بی برنامگی است.

اولین اقدام دولت ما تمرکززدایی و دادن قدرت به شهرستانها است

وی اضافه کرد: ما با هم تعهد می کنیم که در ابتدای راه، اصلاح را از خود دولت شروع کنیم، اولین اقدام دولت تمرکز زدایی و دادن قدرت به شهرستان ها است و شهرستان ها را کانون مشخص تصمیم گیری، کانون معین برنامه ریزی و کانون دقیق هزینه کرد و به کارگیری امکانات و دارای اختیارات اجرایی می کنیم.

زاکانی افزود: این یک حرف بسیار بزرگی است برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه یعنی ۲۰ سال است که کشور در انتظار توزیع قدرت و تمرکز زدایی است و اصل ۴۸ قانون اساسی تاکید بر این مساله دارد اما متاسفانه اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه در سطح کشور بودجه را چهارجور تنظیم می کنیم، افزود: تخصیص اعتبار به پروژه های ملی، پروژه های ملی- استانی و تخصیص بودجه به وزارتخانه ها براساس ماده ۷۵ قانون محاسبات راه های تخصیص اعتبار است که شرایط را به سمتی می برد که اصلا خبر نداریم این پول ها کجا هزینه می شود.

این کاندیدا افزود: کل بودجه ای که به استانها داده می شود ۱۰ درصد است و ۱۲ درصد آن به وزارتخانه ها در خصوص ماده ۷۵۰ قانون محاسبات داده می شود و ۷۸ درصد اعتبارات توسط پروژه های ملی یا ملی استانی از قبل تعین تکلیف شده است.

زاکانی خاطر نشان کرد: این موضوع، منافات با پیشرفت و استقلال شهرستانها دارد و کسی از محل شهرستان مادرزادی خود بدش نمی آید اما وقتی جایی فقر به سراغ ما آمد و بیکاری و مشکلات در حوزه زیرساخت ها به وجود آمد ما چه باید بکنیم.

وی گفت: اینجا وظیفه دولت است که تمرکز زدایی کند و در سه سطح کشوری، سیاست گذاری و برنامه ریزی های کلان را برعهده بگیرد و در استان ها جنبه سیاست گذاری میانی و هماهنگی را پیگیری کند و شهرستان ها را به عنوان کانون اصلی تحول مدنظر قرار دهد.

زاکانی افزود: با دادن اختیارات و بودجه و اعتبارات و شرایطی که بتواند با اقدام مناسب چهره شهرستان ها را تغییر دهد و براساس یک آمایش دقیقی سرزمینی بیش از ۴۳۰ نقطه کشور را از قاعده هرم اجتماعی دگرگون کند.

این کاندیدا افزود:اولین وعده ما تمرکز زدایی و محور قرار دادن شهرستان ها براساس یک الگوی آمایش دقیق در کشور برچهارچوب پیشران های تحول اقتصادی است که یکی از آنها کشاورزی و توسعه روستایی می باشد.

وی گفت: اگر دقت کنیم حدود ۱.۱ دهم جمعیت دنیا را داریم اما بیش از ۶ درصد امکانات دنیا در ایران است اما ما کاهل و بی اراده و مقصر هستیم و منظور از این ما مسوولان هستند که نمره مقام معظم رهبری که مثل خورشید می درخشند و شما مردم عزیز، نمره ممتازی است اما ما مسوولان و برخی از عناصر دچار یک غفلت هستند و سرمایه های بزرگ موجود در کشور را نمی شناسند و برای احیا و استفاده از آنها اقدامی نمی کنند.

زاکانی گفت: چطور می شود در سال ۹۸ کل کاوش در حوزه معدن ۱۳۹ هزار کیلومتر با ۶ میلیون دلار است اما سال ۹۵ چین با سه میلیون کاوش در حوزه معدن و کانادا در سال ۹۶ با ۵ میلیون کیلومتر کاوش در حوزه معدن و اختصاص یک و نیم میلیارد و سه میلیارد دلار در این کار، شرایط را به جایی بردند که از رتبه هفت جهانی به رتبه ۲۰ سقوط کردیم و هیچ یکی از مسوولان پذیرای این ظلم بزرگی که در حق ملت ایران کردند نمی شود و اصلا قرار نیست هیچ کس این ظلم هشت ساله را برعهده بگیرد.

کانون تحول ما تولید و جهش تولید است

وی افزود: ما باید به جای کاستی ها به نقاط ممتاز و آینده درخشان کشور بنگریم و همه با هم حرکت کنیم و اگر به صنایع درخشان و امکانات در سراسر کشور توجه کنیم می توانیم یک تحول را رقم بزنیم.

زاکانی اضافه کرد: کانون تحول ما تولید و جهش تولید است و محل این تحول شهرستان های ما است که با تمرکززدایی، امکانی برای آنها فراهم می شود که میدان دار این تغییر و تحول باشند.

وی گفت: در هر شهرستانی، نخبگان آن شهرستان را و در کل کشور نخبگان محلی و ملی را برای چهار موضوع دنبال کرده و دست استمداد به سمت آنها دراز می کنیم تا ابتدا برای ما و شرایط کشور ایده پردازی کنند و برای تحول به ما در تصمیم سازی ها کمک نمایند و نظارت تخصصی خود را نسبت به دولت داشته باشند تا وقتی دولت اصلاح نشود کشور اصلاح نمی شود و ما اصلاح را از خود شروع می کنیم و تلاش می کنیم که آن را انجام دهیم.

 اختصاص ماموریت های خاص برای هر شهرستان یک موضوع جدی است

زاکانی افزود: آمایش سرزمین و اختصاص ماموریت های خاص برای هرشهرستان یک موضوع جدی است، موضوع بعد درجهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایجاد شرایطی است که حداقل ها را برای عموم مردم و یک زندگی آبرومند تامین کنیم از اشتغال، آموزش، مسکن و رفاه اموری هستند که دولت نسبت به آنها غفلت داشته و باید به آنها توجه کنیم.

وی گفت: سالانه ساخت یک میلیون مسکن، قانون مجلس است اما ۳۵۰ هزار واحد مسکونی سالانه توسط خود مردم ساخته می شود و یک سال و ۹ ماه میانگین زمان گرفتن مجوز است.

زاکانی افزود: ما شرایط را به سمتی می بریم که از ۱۰ خوان مجوز برای کار و تلاش که در دنیا یک مرحله ای انجام می شود در همان سال اول با فناوری های دقیق، شرایط را به سمتی می بریم که با تجمیع اطلاعات در کشور در یک مرحله مجوزها داده شود.

این کاندیدا گفت: اگر یک سال و ۹ ماه تقلیل یابد، زیرساخت ها فراهم شود و عدم امکان فساد به سمتی برود که رونق تولید درکشور شکل بگیرد و کسب وکار و مجوزها دور از سلیقه ها صادر شود خود یک انقلاب است.

زاکانی افزود: ما مکلف هستیم این تمرکز زدایی و این جهش تولید و دادن یک ماموریت خاص برای هر منطقه را با دولت الکترونیک همراه کنیم، دولتی سبک بال، روزآمد و دقیق که بتوانیم این مسیر را آنگونه دنبال کنیم که افزایش کارآمدی آن خدمت به مردم باشد.

وی اضافه کرد:اولین مرحله این است که مسوولان از افراد شایسته انتخاب شوند و ما نمی خواهیم خیانت کنیم و خیانت ها بس است، قبیله بازی، باندبازی و جناح بازی زشت و بد است و نباید ظرفیت های ملی خودمان را در این زمینه نابود کنیم.

حوزه اقتصاد نیازمند تحول است

زاکانی ادامه داد: حوزه اقتصاد نیازمند تحول است که با خلق ثروت و توزیع آن در معیشت مردم دیگر کسی شرمنده خانواده خود نیست و پرونده بیکاری و سختی معیشت و شرایط بد مسکن بسته می شود.

وی گفت: امروزه یک نفر برای اینکه در تهران صاحب خانه شود ۶۶ سال و در استان ها قریب به ۲۹ سال طول می کشد، در تهران برای اجاره یک واحد ۷۵ متری باید ۵۸ درصد حقوق یک فرد را و در استان ها ۲۸ درصد را کنار باید بگذارد.

زاکانی افزود: آیا این موضوع، بد و زشت نیست اینکه دختران ما در ۲۴ سالی و  پسران در ۳۰ سالگی ازدواج می کنند و در ۲۹ سالگی بچه آوری دارند و میانگین در ۳۳ سالگی اشتغال مردان فراهم می شود، این ننگ است و باید متحول شود.

وی اضافه کرد: در حوزه اقتصاد و مدیریت، نیازمند تحول و دگرگونی هستیم که محور آنها شهرستان ها، جهش تولید، خلق ثروت و توزیع مناسب ثروت، دقت در آمایش سرزمینی و دادن ماموریت به هر شهرستان مبتنی بر یک الگوی دقیق کشوری است و تامین معیشت مردم عزیز با عزت و  رفع مشکلات آنها می باشد.

زاکانی افزود: چقدر مردانی هستند که در مقابل فرزندان، صورت خود را با سیلی سرخ می کنند اما تا کجا به خاطر اژدهای هفت سر فساد باید تحمل کرد بلکه باید ریشه فقرو فساد و بیکاری را کند.

وی گفت: توجه به ریشه کنی کردن این مشکلات و قیام علیه مفاسد و دیوان سالاری نیازمند توجه جدی در حوزه فرهنگ و اجتماع است بنابراین توجه ما به تعلیم و تربیت و ارتقای منزلت و رفاه اجتماعی از طریق تامین سلامت و بسته هایی است که در سه قسمت برای سه دهک ضعیف جامعه و چهار دهک متوسط و سه دهک بالای جامعه تنظیم شده اند.

زاکانی با بیان اینکه بهداشت برای همه رایگان است، افزود: در دادن خدمات سرپایی، خدمات درمانی، بستری، در بیماری های صعب العلاج و خاص به عنوان یک پزشک و متخصص برنامه ریزی دقیقی را انجام داده ایم که مریض و بیمار جز درد بیماری، خجالت نداری را نکشد.

وی گفت: توجه ما معطوف به رشد آگاهی و معرفت است و تعلیم و تربیت از خانه، مسجد، آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه رسانه و فضای مجازی شکل می گیرد و همه این حوزه ها باید متحول شود و مسوولیت خطیر سازندگی کشور را بپذیرند.

این کاندیدا گفت: در حوزه سیاست و امنیت دقت ما به این است که با حاکمیت مردم سالاری دینی قدم برداریم، امام عظیم الشان گفت من خادم مردم هستم و مقام معظم رهبری گفتند من نوکر مردم هستم و این چه چیزی برای آقایان مسوولان می گذارد که با تبختر و خودبرتربینی از بالا به مردم نگاه کنند.

وی افزود: مردم باید بدانند که دولت نوکر آنها، درخدمت آنها است و تکیه گاه آنها در رفع آلام و پیشبرد اهداف انقلاب محسوب می شود.

زاکانی اضافه کرد: همین جا براساس اصل هشت و ۲۷ قانون اساسی یک نهادسازی دینی را دنبال خواهیم کرد تا نخبگان و عموم مردم بر دولت و کارکردهای مسوولان نظارت داشته باشند و آنها را بازخواست کنند.

وی گفت: در بین سطوح مختلف امر و به معروف و نهی از منکر مهمترین آن نهی از منکر مردم به مسوولان است که اگر مد شود دیگر کسی نمی تواند غارتگری کند و مفسده ایجاد نماید و باید دست به دست هم بدهیم و علیه پلشتی ها و زشتی ها قیام کنیم.

زاکانی اضافه کرد: طی ۲۰ سال گذشته همه تلاش من معطوف به زمین زدن فساد و مافیا در کشور بوده است و با این کوله بار تجربه و شناخت دقیق موانع باید مسیری را طی کنیم که شکستن کمر مفسده انگیزان است.

وی گفت: دوران بزن و برو برای اسراییل و آمریکا تمام شده و امروز دوران بخور و در رو برای مفسدان تمام شده است اما کافی نیست و باید همه به میدان بیایند و با تحقق مردم سالاری دینی و انسجام ملی، ارتقای ملی را رقم بزنیم.

زاکانی افزود: در عرصه بین الملل نیز همه ظرفیت ها را درخدمت محیط داخلی قرار دهیم و بتوانیم حرف انقلاب را در سراسر جهان طنین انداز کنیم و ظرفیت های منطقه را در خدمت ایران و انقلاب اسلامی قرار دهیم که شدنی است و نیاز به همت و کوشش دارد و ابتدا باید علیه کاهلی های خود تلاش کنیم.

وی افزود: من به شما قول می دهم که به عنوان خادم و نوکر در دولت اقدام و اصلاح مسیری را دنبال کنم که ظرفیت ها و قدرت کشور به داخل شهرستان ها منتقل شود و مردم سلاری دینی و آقایی شما پذیرش ۱۰۰ درصدی داشته باشد و با مدیریت جهادی و تفکر انقلابی پیشرفت کشور را دنبال کنیم.

زاکانی اضافه کرد: ما باید به دنبال عزت، اقتدار و کرامت و به دنبال رشد دانش در کشور باشیم و این شدنی است.

وی گفت: ما همه باید با هم حرکت کنیم و با فراهم کردن فرصت برای اقوام باید تغییر چهره کشور را به طریقی دنبال کرد که نقاط موجود و کم برخوردار در اطراف کشور با یک اولویت ویژه و با یک دقت جدی مورد توجه قرار گیرد که شدنی است و همت شما را می خواهد.

زاکانی افزود: باید با یک انتخاب شایسته، زمینه یک تحول فراگیر را در ایران اسلامی فراهم کنیم چون آینده از آن ملت ایران است و به زودی سیاهی تبعیض ها و فسادها و بی ارادگی ها رخت برمی بندد و با یک دقت و برنامه صحیح شاهد یک تحول فراگیر خواهیم بود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی ۲۸ خردادماه برگزار می شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی استان قزوین انتخابات ریاست جمهوری علیرضا زاکانی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی استان قزوین انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی استان قزوین انتخابات ریاست جمهوری علیرضا زاکانی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری دوره انتخابات انقلاب اسلامی حوزه اقتصاد تمرکز زدایی شهرستان ها جهش تولید ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۶۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در گرداب

با توجه به وضع به‌هم ریخته رژیم صهیونیستی، به‌نظر می‌آید ارتش رژیم برای عملیات حمله به رفح با دشواری زیاد مواجه است و این دشواری‌ها می‌تواند تخریب بی‌نتیجه رفح را به چالش جدید آن تبدیل کند.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: در حد فاصل ۲۶ فروردین تا امروز یعنی نزدیک به دو هفته انواعی از رخدادها، رژیم غاصب جنایتکار صهیونیستی را در منگنه قرار داده و منفعل کرده است؛ عملیات سهمگین «وعده صادق»، درگیر شدن مرابطین اسرائیل در منطقه ـ به‌طور خاص ترکیه و اردن ـ با پیامدهای همکاری آنان با این رژیم در جریان عملیات وعده صادق، تظاهرات عظیم ضداسرائیلی در دانشگاه‌های مهم و بزرگ آمریکا و ده‌ها دانشگاه در اروپا و درگیری نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی این کشورها با دانشجویان و اساتید معترض، آماده شدن دادگاه بین‌المللی لاهه برای صدور احکام بازداشت برای رهبران سیاسی و نظامی رژیم غاصب به جرم نسل‌کشی، تشدید درگیری‌ها میان جوانان فلسطینی با نیروهای امنیتی ـ نظامی رژیم غاصب در کرانه باختری، تشدید اختلافات میان اعضای کابینه نظامی اسرائیل، تشدید عملیات‌های تهاجمی حزب‌الله و تسری آن به عمق ۱۵ کیلومتری رژیم و توسعه اقدامات انصارالله یمن علیه کشتی‌ها و ناوهای مرتبط با رژیم، منظومه‌ای از اقدامات درهم‌تنیده را علیه اسرائیل پدید آورده که بدون شک در طول تاریخ ننگین آن بی‌سابقه می‌باشد در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد:

۱ـ بعضی شخصیت‌های شناخته‌شده غربی از جمله «جان مرشایمر» ۸ اردیبهشت ماه / ۲۷‌آوریل در مصاحبه با «پیرز مورگان» گفت این حماقت اسرائیل بود که با حمله به کنسولگری ایران سبب شد ایران احتمالاً به سمت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای حرکت کند و من می‌گویم اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، جهان امن‌تر خواهد شد. این عبارت بدان معناست که رژیم غاصب در بازی جنگ، با وجود برخورداری از شبکه‌ای از مستشاران باتجربه غربی و با وجود پشتگرم بودن به حمایت آنان، عرصه را باخته است و جبهه مقاومت با در اختیار داشتن برگ‌هایی که رو نکرده می‌تواند اقدامات رقبای کهنه‌کار را کنترل کند. البته در صحنه اخیر، مواجهه ایران با چند قدرت اتمی، مواجهه از موضع اتمی نبود و این نشان می‌دهد همین حالا هم موازنه قدرت کلاسیک دستخوش تغییراتی شده است.

۲ـ عملیات وعده صادق صفحه جدیدی در منطقه گشوده است. این صفحه فقط قدرت‌نمایی ایران نیست، گشودن فصل جدیدی از روابط با دولت‌های منطقه نیز می‌باشد. الان منطقه در برابر دو واقعیت قرار گرفته که خواه‌ناخواه به سمت یکی میل پیدا می‌کند؛ یک واقعیت این است که دولت‌های غربی و به‌ویژه انگلیس و آمریکا طی ده‌ها سال با سلطه بر کشورهای عرب و غیرعرب منطقه عملاً این کشورها را ضعیف کرده و دست آخر منافع آنان را قربانی رژیم غاصب سرزمین‌های عربی ـ اسلامی کرده و امروز این دولت‌ها را در مقابل ملت‌هایشان هم قرار داده و بنیان آنها ‌را با تهدید داخلی هم مواجه گردانیده است. یک واقعیت دیگر این است که کشوری که طی حدود ۴۰ سال گذشته، در معرض بیشترین تهدید از سوی قدرت‌های غربی بوده به آنچنان توانمندی‌هایی رسیده است که دیگر، قدرت‌های غربی حتی به صورت ائتلاف هم قادر به شکست آن نیستند. ایران یک قدرت متجاوز نیست و وجدان عمومی منطقه می‌گوید دولتی که در طول ۴۵ سال گذشته حتی رفتارهای خصمانه همسایگان را نادیده گرفته، به دنبال تهدید آنان نیست. ضمناً کشورهای منطقه قاعدتاً درک می‌کنند که نمی‌توان در مصاف بین یک کشور اسلامی و قدرت‌های غربی، تماشاچی بود. در چنین وضعیتی ایجاد رابطه قوی درون منطقه‌ای و توافقات دو و چندجانبه درون منطقه‌ای می‌تواند عمق امنیتی درازمدت برای همه ایجاد کند و جلوی هر رخداد امنیتی نامطلوب را بگیرد.

۳ـ راه افتادن موج اعتراضات و تحصن‌ها در دانشگاه‌های بسیار مهم آمریکا و کشورهای اروپایی و سرایت آن به دانشگاه‌ها در نقاط دیگر دنیا برای موضوعی خارج از مرزهای ملی آنها، یک «پدیده مهم» به حساب می‌آید. اینکه جمعیتی از یک کشور درباره یک موضوع یا رخداد داخلی به خیابان بیایند، نظیر آنچه در جریان جنبش وال استریت آمریکا یا جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه رخ داد، طبیعی و مسبوق به سابقه است ولی اینکه دانشگاه‌های یک کشور به‌طور نسبتاً یکپارچه برای موضوعی که در مرزهای جغرافیایی و حتی مرزهای نژادی و دینی آنان هم قرار ندارد، برای روزهای متوالی به خیابان بیایند و هزینه اخراج، مشروط‌ شدن، جریمه‌های مالی، زندان و ضرب و شتم بپردازند، این یک پدیده بسیار مهم است و نشان می‌دهد میان سیستم‌های حکومتی غرب که یهودمحور است و نگرش‌های نخبگان حتی در دانشگاه‌هایی که با پول یهودیان و کمپانی‌های اسلحه‌سازی تأسیس و اداره می‌شوند، شکاف عمیق پدید آمده است. از حیث معرفتی نسل جدید در غرب از حاشیه‌ها به میدان‌ها آمده‌اند، پیش از این اعتراضات نهفته «آنتی‌وارها» که جنبه اجتماعی و سیستمی نداشتند، وجود داشت اما حالا یک جنبش معترض فراگیر در داخل سیستم غرب پدید آمده که می‌تواند در موضوعات مختلف ورود نموده و تحولات مهمی را در پی داشته باشد. به نظر می‌رسد دقیقاً به همین دلیل دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه علی‌رغم شعارهای آزادی و دموکراسی در مواجهه با این جنبش همه قدرت سخت و نرم خود را به‌طور خیلی عریان به صحنه آورده‌اند.

این جنبش، دست به نقد یک چالش اساسی برای دولت بایدن می‌باشد و آن را با مخمصه زیاد مواجه کرده است. حزب دموکرات زمان زیادی ندارد و نشانه‌ای هم از نزدیک بودن زمان پایان جنگ غزه دیده نمی‌شود. بنابراین اعتراضات در محیط‌های نخبگی استمرار می‌یابد و دوقطبی هواداران اسرائیل و مخالفان اسرائیل کار دست بایدن و حزب دموکرات می‌دهد.

۴ـ روند تحولات منطقه، دو کشور ترکیه و اردن را به دلیل همکاری با رژیم غاصب و کودک‌کش در جریان عملیات ضداسرائیلی وعده صادق، در وضعیت ضعیف قرار داده است. سخنان توجیه‌گرانه پی‌درپی رجب طیب اردوغان و ملک عبدالله بیانگر مخمصه‌ای است که در آن گرفتار شده‌اند. وضعیت منطقه بیانگر آن است که هیچ کشور مسلمانی نمی‌تواند در منازعه‌ای که یک طرف آن مردم مظلوم غزه، زنان و کودکان شهید، زخمی و آواره فلسطینی هستند، در وضع بیطرفی قرار بگیرد، چه رسد به اینکه مانند دولت‌های ترکیه و اردن در کنار رژیم قاتل و علیه فلسطینی‌ها قرار داشته باشند.

طی روزهای پس از عملیات وعده صادق مطبوعات وابسته به رجب طیب اردوغان، ابتدا تلاش کردند تا موضوع را منحرف کرده و با عنوان‌گذاری جنگ ایران و اسرائیل، همکاری اطلاعاتی با رژیم غاصب را لاپوشانی کنند، اما این چیزی نبود که پذیرفته شود لذا اردوغان مدعی شد «هیچ نوع همکاری اطلاعاتی میان پایگاه «کوراچیک» و رژیم صهیونیستی رخ نداده و این پایگاه به‌طور معمول به تبادل اطلاعات با شرکای خود ـ آمریکا، فرانسه و انگلیس ـ پرداخته است» و حال آنکه می‌داند در شب عملیات وعده صادق، این سه کشور برای دفاع از اسرائیل «حلقه آتش» تشکیل داده و رسماً به جنگ پهپادها و موشک‌های ایران آمدند.

ملک عبدالله هم برای فراز از ننگی که به بار آورده مدعی شد «جنگ غزه به میدان انتقام ایران و اسرائیل تبدیل شده و ما ـ عرب‌ها ـ قربانی این جنگ نخواهیم شد» و حال آنکه به خوبی می‌داند فلسطینی‌ها اولین کسانی بودند که از عملیات ایران احساس راحتی و پیروزی ‌کردند. قدر مسلم هم دولت اردوغان در ترکیه و هم دولت عبدالله در اردن پاسخ خیانت خود به مسلمانان را نه از طرف ایران بلکه از سوی ملت‌های خود خواهند دید.

با کمال تأسف باید گفت بعضی دولت‌ها در منطقه علی‌رغم لطمه‌هایی که غرب طی ده‌ها سال به استقلال و حیثیت آنان زده است، حتی در مصاف میان یک کشور اسلامی و غرب، خود را بخشی از جبهه غرب به حساب آورده و زمین و امکانات کشور خود را برای شکست دادن طرف مسلمان در اختیار رژیم غاصب قرار داده‌اند و جالب این است که بعضی از آنها پشت نقاب اسلام‌گرایی پنهان شده‌اند.

۵ـ ارتش رژیم غاصب صهیونیستی هفته‌هاست برای حمله به غزه گارد گرفته و علی‌رغم آنکه اعلام کرده طرح آماده‌ای برای حمله گسترده به رفح دارد، این حمله صورت نگرفته است. با توجه به وضع به‌هم ریخته رژیم، به‌نظر می‌آید ارتش برای عملیات با دشواری زیاد مواجه است و این دشواری‌ها می‌تواند تخریب بی‌نتیجه رفح را به چالش جدید آن تبدیل کند. خود این موضوع در کنار از سرگیری شلیک موشک‌ها از منطقه شمالی غزه و تأکید حماس بر شروط خود در مذاکرات سیاسی؛ وضع رژیم را نشان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی
  • پس لرزه قرارداد ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چینی‌ها | هرکس فکر می‌کند باید چپاول کند؟
  • زاکانی: برخی علاقه دارند یک عده خاصی در کشور سود کنند و عموم مردم ضرر
  • زاکانی: عده‌ای علاقه دارند یک عده خاصی در کشور سود کنند و عموم مردم ضرر کنند
  • اسرائیل در گرداب
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم