Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:55:48 GMT

عبدالناصر همتی :تغییر ریل اقتصادی کشور ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۶۶۷۰

عبدالناصر همتی :تغییر ریل اقتصادی کشور ضروری است

به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی روز پنجشنبه درگفت و گوی تلویزیونی خود با مردم استان بوشهر افزود: شرایط اقتصادی کشور مطلوبی نیست و فکر کردم اگر این روند در بخش اقتصاد را به همین روش ادامه دهیم ممکن است نتایج حتی بدتری را برای کشور داشته باشد، در زمان حاضر قشرهای مختلفی از مردم در تمام استانها گرفتار بیکاری، مسائل معیشتی، رفاه و آسایش زندگی مردم تحت تاثیر تحریمهای ظالمانه و فشار حداکثری دشمن به مراحل نامطلوبی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: بنابراین تغییر ریل اقتصاد کشور و بازنگری در نحوه اداره جامعه جزء اولویتهای اینجانب است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از مشکلات کشور ما این است که سیاست بیش از حد در اقتصاد حاکم شده است و مسائل اقتصادی تحت تاثیر نگاه سیاسی به خصوص در استانها باعث شده نتوانیم از پتانسیل های استانها استفاده کنیم  و یک ارتباط منطقی بین استانها برای توسعه اقتصادی منطقه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر نگرش اقتصادی در بین مسوولان کم است، گفت: در دنیا سیاست در خدمت اقتصاد قرار گرفته است و برمبنای طراحی های اقتصادی برای بهبود زندگی مردم اقدام کرده اند.

همتی ادامه داد: هر اقدامی در کشور انجام می‌گیرد در نهایت باید منفعتی برای جیب مردم داشته باشد اگر قرار باشد ما سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم و اقداماتی را در دولت انجام دهیم که در نهایت فقر مردم را به دنبال داشته باشد این توفیق به شمار نمی آید.

وی تاکید کرد: منظور مردم از رای دادن به رئیس جمهوری این نیست که اقداماتی انجام شود که همان مردمی که رای دادند از نظر اقتصادی فقیرتر، از نظر اجتماعی و سیاسی محدودتر شوند و این مطلوب مردم نیست و تجدید نظر باید در کشور باشد.

همتی با بیان اینکه داشتن تخصص اقتصادی، زیرنظر داشتن مسائل اقتصادی در ۴۰ سال گذشته و اداره بانک‌های بزرگ از جمله بانک مرکزی از جمله مهمترین علت‌های اینجانب برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رود گفت: در همین راستا به تمام تنگناهای بین المللی و اطلاعات مربوط به شاخص‌های اقتصادی اشراف دارم و گیرهای کشور را می شناسم و فکر می کنم که بتوانیم با سیاستگذاری صحیح این ریل گذاری اقتصادی را انجام دهیم.

وی با تاکیدبراینکه هدف من این است که تنها چهار سال بعنوان رئیس جمهوری منتخب مردم باشم افزود: بسیاری از روسای جمهوری که آمدند چهار سال اول برای اینکه اصلاحات اقتصادی را انجام دهند و کشور را در مسیر درست قرار دهند به دلیل محافظه کاری برای جلب رای مردم در دوره دوم اقدامات اساسی برای اصلاح انجام نمی دهند برای همین من تنها می خواهم چهار سال رئیس جمهور باشم و در این صحنه اقدامات مهم اقتصادی را انجام دهم.

همتی نبود راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استانها را از جمله مشکلات عنوان کرد و یادآورشد: هر یک از استان‌های کشور از نظر قومی، فرهنگی، منابع ، آب و هوا و نزدیکی به دریا، همسایگان غربی و شرقی دارای ویژگی‌های خاصی هستند به همین دلیل چاره ای نداریم جز اینکه کلکسیونی از مشکلات را که به دلیل نگاه متمرکز بر اداره کشور داشتیم را از صحنه اقتصاد کشور برداریم.

وی گفت: وقتی در شهر بزرگی مانند تهران و سایر استانهای بزرگ کشور متمرکز شویم عملا شهرهای دیگر به حاشیه تبدیل می شوند و این اتفاق می افتد که روستاها و شهرهای کوچک به تدریج خالی از سکنه می‌شوند و همه اینها به حاشیه شهرهای بزرگ منتقل می شوند و همه ما می دانیم زندگی مردم در این مناطق به چه صورتی اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت نخست اینجانب این است که تصمیم‌های اقتصادی بر تصمیم‌های سیاسی در استان‌ها حاکم باشد گفت: وقتی ما با نگاه سیاسی به مسائل نگاه کنیم مسائل را امنیتی می بینیم و یکی از معضلات کشور ما به خصوص در استان‌ها این است که از مرکز به آنها سیاسی نگاه می شود و طبیعی است راه حل‌هایی که ارائه می شود نیز با دید امنیتی و متمرکز است.

همتی اضافه کرد: لازمه توسعه استانها توجه به ویژگی‌های توسعه ای هر استان است و براین اساس برنامه ریزی شده که در صورت تصدی دولت سیزدهم هر سه ما یک بار جلسه ای با حضور نخبگان ، جوانان و افراد تعیین کننده در روند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن استان جلسه ای برگزار کنم و به تدریج و به طور جدی روند توسعه هر استان را زیر نظر بگیرم.

وی با بیان اینکه استان‌ها  پتانسیل‌های قوی برای پیشرفت دارند گفت: باید بببینیم مشکل بیکاری استان نشات گرفته از کجاست؟ من می دانم استان بوشهر چه ویژگی‌ها و چه موانعی برای پیشرفت دارد و چه کسانی جلو پیشرفت این استان را می‌گیرند؟ و نباید اجازه بدهیم یک عده باندهایی در مرکز بتوانند از مرکز استانها را اداره کنند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: استانها باید توسط خود مردم و نخبگان آنها و بر مبنای شایسته سالاری اداره شود و مسائل قومی، فرهنگی، مذهبی در آن استان نباید مانعی باشد که افراد شایسته آنها بر اداره آن استان نقش نداشته باشد

وی با تاکید بر توسعه متوازن استانها اضافه کرد: وقتی افرادی نخبه ای در استانی وجود داشته باشد معنا ندارد که ما بخواهیم از جای دیگری افرادی را برای اداره آن استان بفرستیم.

همتی یادآورشد: در زمان حاضر در تمام استانهای کشور دارای مشکلات جدی هستیم به خصوص استانهای مرزی کشور و تجربه ثابت کرده است که هرچقدر از مرکز دور شویم میزان توسعه یافتگی کاهش می یابد و این مسیر باید با آمایش سرزمین اصلاح شود.

وی با بیان اینکه توجه به مساله گردشگری مهمترین رویکرد اینجانب در دولت سیزدهم است گفت: کشور به دلیل برخورداری از چهار فصل هر یک از استانها دارای قابلیتهای زیادی در بخش گردشگری و جذب توریست دارند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در سیاست جذب توریست ناکارآمدی هستیم افزود: در شرایط پیش آمده و با وجود افزایش نرخ ارز اما جذابیت سفر به ایران و دیدن طبیعت، زیبایی ها و سنتهای ایرانی وجود دارد به همین  دلیل جذب توریست یکی از سیاستهای ما در استانها خواهد بود.

وی اظهار کرد: یک مقدار باید ساده سازی کنیم، سخت گیری ها را کمتر کنیم  و بدانیم که هر توریستی که وارد استانی می شود یک اشتغال برای آن استان ایجاد می کند و به همین دلیل باید توجه کرد که آیا ما سیاست ساده نگاه کردن به مسائل توریسم و سخت نگرفتن به مسائل توریستها می تواند باعث رفاه و آرامش استان و شهر شود و منجر به اشتغال فرزندانمان شود.

همتی گفت: خیلی از استانها با فعالیت سرمایه گذاری در بومگردی می توانند اقدام به جذب توریسم کنند و به همین دلیل باید سیستم مالی را در خدمت توسعه این مراکز در استانها قرار داد.

این نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: مساله بیکاری در همه استانهای کشور مشترک است سوالی که من دارم این است که چرا بیکاری به وجود آمده است؟ یک بخشی از این بیکاری به دلیل نگاه سیاسی و امنیتی است که تاکنون به استانها داشته ایم.

مسائل اقتصادی استان را چگونه می توانیم حل کنیم؟ 

همتی ادامه داد: ما در طول یک دهه گذشته رشد اقتصادی به دلیل تحریم و کاهش منابعی که برای توسعه کشور مفید است با یک رشد متوسط سالی نیم درصد بوده و این به این معنی است که طی ۱۰ سال گذشته یک چیزی نزدیک پنج درصد ثروت رشد و پیشرفت داشته است.

وی افزود: این یعنی کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر از نظر پیشرفت و ثروت رشد قابل توجهی نکرده است و از این ناحیه سفره مردم کوچکتر شده است و وقتی سفره مردم کوچکتر شود دلیل آن نبود اشتغال کافی بوده بنابراین اگر بتوانیم بیکاری را بعنوان یکی از معضلات استانها مورد توجه جدی قرار دهیم و توانمندسازی انجام دهیم بخشی از مشکلات استان ها برطرف می شود .

همتی در خصوص یارانه ها یادآورشد: یکی از مشکلات کشور این است که تاکنون یارانه ها به صورت هدفمند توزیع نشده است الان دهکهای یک ، ۲ و سه همانقدر یارانه می گیرند که دهکهای بالا و ثروتمند می گیرند و این عادلانه نیست.

وی تاکید کرد: مهمترین کاری که دولت باید انجام دهد این است که حقوق و دستمزد را افزایش دهد و چاره ای ندارد چون قدرت خرید مردم در شهرها و روستاها به شدت کاهش پیدا کرده است و باید این قدرت خرید را افزایش داد.

همتی ادامه داد: قدرت خرید مردم را باید از راه افزایش حداقل دستمزد و کارت‌های اعتباری افزایش داد که در کوتاه مدت بتواند کمکی به مردم شود تا بتوانند کارتهای خرید را انجام و به تدریج اقساط را پرداخت کنند.

وی با تاکید براینکه برای توانمندسازی مردم به خصوص قشرهای کم درآمد، اصلاح حداقل دستمزد ضروری است گفت: به دلیل فشارهای حداکثری و تورمی که طی ۲ سال گذشته ایجاد شد ارزش پول ملی کاهش و قدرت خرید مردم پائین آمد به همین دلیل عادلانه و هدفمند کردن یارانه های پرداختی به مردم ضروری است.

همتی تاکید کرد : همه مردم استانها علی رغم اختلافهای قومیتی، فرهنگی و مذهبی که دارند اما مردم ایران هستند و در اعطای مسئولیتها و هر اقدمی برای توسعه آنها باید عادلانه برخورد کرد و با خود مردم و نخبگان آن استان براساس لیاقتها و شایستگی ها اقدام کنیم.

وی گفت: اگر بتوانیم بهره برداری لازم  از جاده ابریشم (چین) و کریدور شمال به جنوب را با ریل گذاری مناسب انجام دهیم این ارتباط استانها با هم  و با شاهراه‌های بین المللی موجب توسعه آنها می‌شود.

 همتی با اشاره به مساله مهم کشاورزی در استان بوشهر و سایر استانهای کشور گفت: الان روستائیان ما دچار مشکلات جدی هستند از جمله قیمت خرید محصولاتی است که تولید می کنند در بسیاری از محصولات خرید تضمینی داریم ولی مشکل این است که باید خرید تضمین باشد نه قیمت این در حالی است که الان قیمت تضمین می شود و این کار معنی ندارد

وی گفت: تامین نهاده های کشاورزی از جمله مشکلات کشاورزان است که باید با طراحی لازم اجازه ندهیم دلالان در شرایطی که کشاورزان نیاز به نقدینگی دارند به قیمت پائین بخرند و در بازار با ۱۰ برابر قیمت خرید به مردم عرضه کنند.

همتی اضافه کرد: یکی از راههای توانمند سازی استانها رسیدگی به بخش کشاورزی است چون الان کشاورزان ما در شرایط  سختی زندگی می کنند و در دولت سیزدهم شاهد توسعه روستاها باشیم. 

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ بوشهر عبدالناصر همتی پروندهٔ خبری تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ بوشهر عبدالناصر همتی انتخابات ۱۴۰۰ بوشهر عبدالناصر همتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همین دلیل انجام دهیم برای توسعه قدرت خرید آن استان استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۶۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفوگرافیک آمار داوطلبان کنکور به تفکیک استانها

اینفوگرافیک آمار داوطلبان کنکور به تفکیک استانها

دیگر خبرها

  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • اینفوگرافیک آمار داوطلبان کنکور به تفکیک استانها
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ برای اقتصادی شدن پخت نان کامل
  • اهتمام دهیاران و شوراها در انعکاس مشکلات مردم ضروری است
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی