Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون رئیس جمهور اسبق ایران در ویژه‌برنامه انتخاباتی شبکه المیادین پیشاپیش ضمن ادعای کاهش مشارکت مردم در انتخابات، یک علت آن را «ناکامی دولت روحانی» دانست، اما تأکید کرد که اصلاح‌طلبان «با انتخابات قهر نمی‌کنند».

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، شبکه خبری المیادین لبنان، امروز پنجشنبه در ادامه ویژه‌برنامه پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران، میزبان «سید محمد علی ابطحی» از معاون رئیس جمهور اسبق ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ابطحی در این برنامه، اصولگرایان را پیروز انتخابات معرفی و پیشاپیش ادعا کرد که مشارکت مردم در انتخابات کنونی کم خواهد بود. او با بیان این ادعا که هر وقت مشارکت در انتخابات پایین باشد، نتیجه به سود اصولگرایان است، گفت، اصولگرایان رأی مشخص و معینی دارند که زیاد نمی‌شود و هر وقت آن‌ها همه شرکت کنند و طرف مقابل شرکت نکند، پیروز می‌شوند و فکر می‌کنم در این مرحله نیز اصولگرایان پیروز انتخابات هستند.

مجری المیادین گفت، پس شما پیش‌بینی می‌کنید که یک نامزد اصولگرا در این انتخابات پیروز می‌شود؛ ابطحی [با خنده]پاسخ داد، بله مردم می‌گویند [رئیس جمهور]انتخاب شده.

ابطحی: روحانی یکی از علل مشارکت پایین است


مجری المیادین: شما چه می‌گویید؟ - ابطحی: ما میخواهیم عملا در انتخابات فعال باشیم. مجری: شما لحظاتی قبل گفتید که ایرانی‌ها در این فضای کنونی ناامید هستند - ابطحی: نظرسنجی‌ها اینطور می‌گوید [که اصولگرایان پیروز انتخابات هستند].

مجری: آیا علت آن ناکامی‌های دولت روحانی نیست؟ - ابطحی: بله این مسئله هست... همچنین...

مجری: نبودن نامزد اصلاح‌طلب هم؟ - ابطحی [مقصود مجری را متوجه نشد و گفت]آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست. از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار شد و البته در دولت دوم از اصلاح‌طلبان استفاده نکرد و اصلا خودش هم نگفت که اصلاح‌طلب است. خب، مسئله [ناکامی و عملکرد]روحانی یک علت است. علت دیگر فشار شدید مخالفان روحانی... انگار که آن‌ها ترامپ را دوست داشتند که بر ایران فشار می‌آورد و همچنین در گفتگو‌های امروز [مقصود وی، مناظرات است]کسی نگفت که ایران تحت فشار شدید ترامپ بوده است و همه مشکلات را به روحانی و به داخل کشور برمی‌گردانند. ما در ایام [ریاست جمهوری]ترامپ، در جنگی واقعی بودیم که فشار حداکثری بر ایران بود.

مجری المیادین پرسید، نمی‌ترسید اگر در این انتخابات شرکت نکنید، بر آینده اصلاح‌طلبان تاثیر منفی بگذارد؟. ابطحی پاسخ داد: ما غائب نیستیم. ما در انتخابات حاضریم، اما برای ما نامزد اصلاح‌طلب رسمی باقی نماند.

مجری المیادین گفت: خب نامزد رسمی اصلاح‌طلب ندارید، اما چندی پیش روزنامه‌ای اصولگرا -که نامش خاطرم نیست- نوشت که شورای نگهبان یک هدیه به شما [اصلاح‌طلبان]داده است، چون اصلا رأی ندارید که بخواهید در انتخابات شرکت کنید. ابطحی پاسخ داد: خب این حرف ایام رقابت انتخاباتی است. در این روز‌ها این حرف‌ها گفته می‌شود. ما نُه نامزد معرفی کردیم و آنان رد کردند.

مجری المیادین گفت: آقای ابطحی شما گفتید که انتخابات تمام شد و رئیس جمهور انتخاب شده است؛ ابطحی حرف مجری را قطع کرد و پاسخ داد: خیر. چیزی که من گفتم... شوخی بود. مجری المیادین گفت، شما شوخی گفتید یا حرف جدی شما بود؟. ابطحی گفت، خیر. گفتم که مردم اینطور می‌گویند. مجری گفت: مردم چه می‌گویند؟ - ابطحی گفت: در فضای عمومی جامعه اینطور گفته می‌شود که همه اصلاح‌طلبان رد [صلاحیت]شدند و راه برای نامزد اصولگرا باز است.

مجری المیادین پرسید: مشخصاً کدام نامزد؟ - ابطحی: من فکر نمی‌کنم همه نامزدان اصولگرا تا آخر بمانند. مجری: شما مشخصا از آقای رئیسی صحبت می‌کنید؟ - ابطحی: بله. مجری: پس شما می‌گویید که آقای رئیسی، رئیس جمهور آینده خواهد بود. - ابطحی: اگر در این هفته مردم به صندوق‌های رأی اقبال نکنند [بله، آقای رئیسی رئیس جمهور می‌شود]چرا که در دور قبل در هفته آخر آقای خاتمی از مردم خواست که رأیشان به دولت روحانی را تکرار کنند و فضا در هفته آخر کاملا تغییر کرد.


ابطحی در ادامه، در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امروز جبهه اصلاح‌طلبی نیاز به بازسازی ساختار خود دارد، گفت، فکر می‌کنم اگر مسائل ایران را از سال‌های گذشته دنبال کنید، می‌بینید که ما بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ تحت فشار شدید هستیم. همه روزنامه‌ها و رسانه‌ها علیه سران ما تبلیغ می‌کنند و دو عضو بارز هم در اقامت اجباری هستند. طبیعتا در این فضا و مشکل روحانی... که اعلام کرد اصلاح‌طلب است ... مجری: با اصلاح‌طلبان بدرفتاری کرد؟ - ابطحی: بله در ابتدا اعلام کرد... ما نُه نامزد معرفی کردیم و همه رد شدند. ما امیدواریم که مشارکت مردم بالا باشد. اما واقعیت این است که مردم تا الان نمی‌خواهند مشارکت کنند. شما اگر الان در خیابان بروید و سوال کنید متوجه می‌شوید. اما به هر حال، ما با انتخابات قهر نمی‌کنیم. این انقلاب انقلاب ماست...، اما نامزدان ما این بار همه رد شدند.

تجمع برای رئیسی تجمعی بزرگ بود

در ادامه برنامه مجری برنامه با اشاره به تصاویر تجمع انتخاباتی برای سید ابراهیم رئیسی در استان خوزستان، آن را «تجمعی بزرگ» توصیف کرد و با بیان اینکه این حضور ثابت می‌کند که انگیزه‌های زیادی برای مشارکت [مردم]در انتخابات هست، پرسید، اگر رئیسی در این انتخابات پیروز شود و بگوید می‌خواهد دولتی ائتلافی تشکیل بدهد و دست دراز کند برای این کار شما چه می‌گویید، ابطحی پاسخ داد: اول بگویم که من احترام زیادی برای آقای رئیسی قائل هستم...، اما در ایران شعار‌های رنگارنگی سر می‌دهند. نامزد‌ها در تلویزیون شعار‌هایی می‌دهند، اما فکر نمی‌کنم این شعار‌ها در میدان عمل اجرا شود... من از این حرف آقای رئیسی که گفت باید به قومیت‌های مختلف ایران توجه کنیم، استقبال می‌کنم و در خصوص تشکیل دولت ائتلافی من تصورم این نیست که منظور ایشان از تشکیل دولت ائتلافی، ائتلاف با اصلاح‌طلبان باشد و فکر می‌کنم ائتلاف با جریان‌های داخل اصولگرایی باشد.

المیادین در پایان پرسید، جدای از اختلاف نظر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، مشارکت مردم در انتخابات چقدر مهم است. ابطحی پاسخ داد: من شخصا خیلی معتقدم که مهم است که مردم شرکت کنند. چرا که تعیین سرنوشت کشور است و نمی‌توانیم به تعیین سرنوشت کشور بی‌تفاوت باشیم. من همینجا از طریق شبکه شما از همه مردم و برادران و خواهران می‌خواهم که پرشور در انتخابات شرکت کنند چرا که مشارکت بالا در گفتگو با غرب و مسائل دیگر... پشتوانه کشور است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ابطحی المیادین کاهش مشارکت مجری المیادین گفت مردم در انتخابات ابطحی پاسخ مشارکت مردم اصلاح طلبان آقای رئیسی رئیس جمهور اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۷۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساس طرح نور اصلاح با تذکر است/ ماموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

قدس آنلاین: احمد وحیدی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص اجرای طرح نور با اشاره به اینکه موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست و غالب بانوان ما خود را متعهد می‌دانند و درصد اندکی رعایت نمی‌کنند که بخش قابل توجهی با تذکر رعایت می‌کنند؛ بین آنها نیز تعداد انگشت‌شماری هستند که ممکن است مقابل قانون مقاومت کنند و فراجا طبق وظایف قانونی‌اش موضوع را به مراجع قضایی دلالت می‌کند.

وزیر کشور تأکید کرد: این کلیت موضوع است که در چارچوب قانون عمل می‌شود و البته فراجا نیز نیروهای خود را توجیه کرده که حتما بین کسی که اهمال دارد و کسی که تلاش بر ساختارشکنی دارد، تفاوت قائل باشند.

وی با تأکید بر اینکه اساس هم همین است که با تذکر آن فرد اصلاح شود. غالب افراد هم با تذکر توجه می‌کنند و رعایت می‌کنند از همین جا از همه بانوان محترمی که احیانا ممکن است توجه نداشته باشند به اینکه این مساله یک امر قانونی و مهمی در زندگی اجتماعی است، می‌خواهیم که این موارد را رعایت کنند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که این طرح بر مبنای اختیارات وزارت کشور اجرا می‌شود یا قانون حجاب و عفاف با یادآوری اینکه این کار از وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قوه قضاییه است و اگر مشکلی باشد، طبیعتا باید به مرجع قضایی ارجاع دهند، اظهار داشت: قانون عفاف و حجاب، گفت: لایحه حجاب و عفاف هنوز مصوبه نهایی ندارد و در مجلس و شورای نگهبان به مراحل انتهایی و ابلاغ نرسیده است.

رقابت ۴۵ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس گفت: انتخابات در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود و در این انتخابات در مرحله دوم ۴۵ نماینده جدید باید در ۲۲ حوزه انتخاب شوند. از این تعداد در ۸ حوزه انتخابات تمام الکترونیکی انجام می‌شود از جمله در تهران و در واقع در حوزه‌هایی که بیش از دو نماینده در مرحله دوم دارد انتخابات تمام الکترونیکی برگزار می شود.

وی افزود: آموزش های لازم شروع شده از طریق صدا و سیما و سایر امکانات اطلاع رسانی به مردم اعلام می‌شود در دوره قبل هم این کار را در چند حوزه انجام دادیم که خیلی کار موفقی بود. تبلیغات هم مثل دوره قبل از یک هفته قبل آغاز می شود از همین جا می‌خواهم همه رسانه ها دست اندر کار باشند و زمینه خوبی را برای برگزاری انتخاباتی پرشور در مرحله دوم فراهم کنند

وزیر کشور درباره دیدارهای خود در پاکستان عنوان کرد: جلسات خوبی در معیت ریاست محترم جمهور با مقامات پاکستانی داشتیم گفت‌وگوهایی با مقامات امنیتی این کشور انجام شد و نظرات دو طرف بر ضرورت برقراری امنیت بین دو کشور، یکی بود و نظرها این‌گونه بود که جریانات تروریستی هدایت‌شده‌ از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی هستند. هم‌چنین توافقات خوبی در زمینه هماهنگی برای برخورد با گروهک‌های تروریستی و هماهنگی‌های اطلاعات و کنترل مرز صورت گرفت. امیدواریم در عمل شاهد نتایج خوبی باشیم.

انتهای پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اصلاح قوانین
  • همه دستگاه ها در کنار یکدیگر باید مجری عدالت باشند
  • اساس طرح نور اصلاح با تذکر است/ ماموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند