Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در نخستین ویژه برنامه مناظره‌ای آزمون ۱۴۰۰ با موضوع انتخاب فردا، حمیدرضا ترقی در پاسخ به اینکه انتخابات چگونه می‌تواند ظرفیت و فرصت‌ساز باشد؟ اظهار کرد: فرصت انتخابات با توجه به ساختار سیاسی کشور که به آرای مردم بستگی دارد هر دو سال برای مردم فراهم می‌شود تا از این طریق در اداره کشور مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات فرصتی برای مردم و دشمن است

نائب رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلابی مشهد تشریح کرد: انتخابات فرصت نقد اشتباهات گذشتگان، ارائه راهکارهای جدید و فرصت تحرک و کنش سیاسی احزاب در عرصه انتخابات و فرصت شناخت نخبگان جامعه و عناصر مفید و کارآمد برای مناصب قابل انتخاب را فراهم‌ می‌کند، البته دشمن نیز می‌تواند از این فرصت برای تعمیق اختلافات، سیاه و سفید کردن مسائل، سیاه‌نمایی‌ها و زیرسؤال بردن توانمندی‌ها در جامعه سوءاستفاده کند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات فرصت ارزشمندی برای مردم و برای دشمن است، بیان کرد: با استفاده از تجربیات گذشتگان می‌توانیم اشتباهات را تصحیح کنیم و راه بهتری در جهت رشد جمهوری اسلامی پیش بگیریم و اگر استفاده نکنیم نمی‌توان گله کرد که چرا افرادی روی کار آمدند که مخالف دیدگاه ما هستند، امیدواریم مردم با بصیرت انتخابی را انجام دهند که پس از این پشیمان نشوند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز در ادامه گفت: انتخابات یکی از مهمترین ارکان جمهوری اسلامی ایران است، در ادبیات منطقی داریم که برای هر موصوفی، صفتی قائل هستیم، وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی یعنی باید جمهوری شکل بگیرد تا صفت اسلامی بر آن مترتب شود، آنچه که برای ما اهلیت داشت این است که در جمهوری اسلامی مبنا جمهوری است، این به این منظور است که مردم پدید‌آورنده جمهوری اسلامی بودند، بنابراین نقش اصلی متعلق به مردم است.

محمدصادق جوادی حصار با بیان اینکه به مرور زمان غفلتی صورت گرفته که ما به بزک کردن ماجرا بیشتر می‌پردازیم، ادامه داد: جمهوری اسلامی مبتنی بر انتخاب مردم است، باید کاری کنیم که صاحبان انقلاب اسلامی احساس کنند که وجود دارند و برای آن‌ها تصمیم گرفته نمی‌شود، شما نمی‌توانید جمهوریت را از اسلامیت جدا کنید، جدا کردن اسلامیت از جمهوریت خطاست و به قول امام از ایام الله است.

نظارت استصوابی حق استقلال و آزادی را از مردم گرفته است

وی افزود: در جمهوری اسلامی اساس رأی مردم است و هر شکلی از پوزیشن‌سازی سیاسی که رأی مردم را به حاشیه ببرد مخالف منعیات پدیدآورندگان جمهوری اسلامی و محکوم به شکست است، استقلال و آزادی چیزی است که برای آن مردم انقلاب کردند؛ در اصل نهم قانون اساسی به این اصل در قالب استقلال و آزادی تأکید شده است اما تصویب نظارت استصوابی در مجلس این حق در اصل نهم قانون اساسی را به مرور زمان رد کرده است، ما به عنوان ملت باید مانع اعمال اراده‌های فراقانونی شویم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قانون نظارت استصوابی را تصویب کرده که به نظر بسیاری از کارشناسان ناقص اصل نهم قانون اساسی است، اضافه کرد: ممیزی جمهوری اسلامی باید رأی مردم باشد نه نخبگانی که به جای مردم تصمیم می‌گیرند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی نیز در ادامه با بیان اینکه با قسمت اول صحبت‌های آقای جوادی حصار که جمهوریت را جلوه‌ای از نظام می‌دانند موافقم، متذکر شد: اما آیا مردم بدون رهبری امام(ره) می‌توانستند این انقلاب را به ثمر برسانند؟ بدون رهبری هیچ انقلابی رخ نمی‌دهد، آیا در جمهوری اسلامی رهبری دینی موفق شده است یا غیردینی!؟

ترقی تصریح کرد: موتور محرک مردم، اسلامیت بوده است و گزینش مردم هم همین‌طور، اما اگر بناست نظام جمهوری اسلامی بر اساس اصل چهارم قانون اساسی که هیچ قانونی مغایر با اسلام وضع نمی‌شود، بر اساس اسلام شکل بگیرد ما چگونه افرادی را باید در کشور برای کار اجرایی انتخاب کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: یک ساختمان را نمی‌شود به یک کارگر بگوییم بساز، باید به مهندس و متخصص داد، در تمام کشورها این نظارت استصوابی را در احزاب خود دارند و افراد در آن مورد بررسی قرار می‌گیرند، این تنها منحصر به جمهوری اسلامی نیست.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه وقتی شما قصد دارید اجازه دخل و تصرف در امور مردم و آبادانی کشور را به رئیس جمهور بدهید، می‌شود بگوییم چرا می‌گویید تحصیل کرده باشد؟، عنوان کرد: این هدایت به معنای صلب حق انتخاب از مردم نیست، بدین معناست که برای ضایع نکردن آن فرصت توسط نمایندگان همین مردم این نظارت صورت می‌گیرد، نمی‌شود یک بند از قانون اساسی را قبول کنیم چون به نفع ماست و جایی که به نفع ما نیست را قبول نکنیم.

اگر نظارت استصوابی مخل قانون اساسی است نباید به آن تن دهیم

در ادامه عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: درست است که انقلاب اسلامی با مردم و رهبری امام خمینی(ره) به نتیجه رسید اما آیا فقط امام خمینی رهبر دینی پیش از انقلاب بودند؟ خیر آیات عظام طالقانی، شریعتمداری هم در کشور بودند اما مردم پشت سر امام ایستادند چرا که می‌گفتند میزان رأی مردم است و بیش از بقیه نظر مردم را قبول داشتند.

جوادی حصار عنوان کرد: می‌گویند مردم به آقای مصدق و نهضت آزادی رأی ندادند، اتفاقا مردم به آن‌ها رأی دادند، اسلامی که ما می‌گوییم با اسلام آمریکایی متفاوت است، اسلام انقلابی مبتنی بر عدالت و آزادی و رأی مردم است، آقای ترقی فرمودند که ساختمانی را اگر می‌خواهید بسازید باید مهندس آن را بسازد، بنده عرض می‌کنم که من باید آن را بسازم یا دیگران؟ شما به عنوان مجری، حق ندارید مخالف نظر مالک عمل کنید.

وی یادآور شد: آقای ترقی فرمودند مردم باید توسط رهبران دینی هدایت شوند، هدایت دو گونه است، پیامبران می‌گفتند این راه بهشت است و این راه جهنم، اما جایی هدایت این است که دست مردم را می‌گیریم و به جایی که می‌خواهیم می‌بریم! پس آزادی مردم چه می‌شود؟ آیا نظارت استصوابی مخل قانون اساسی نیست؟ اگر آری پس نباید به آن تن دهیم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه اصل پنجم و ششم در مورد اصل حاکمیت و قوای ناشی از آن است، بیان کرد: یکی از قوای ناشی از حاکمیت ولایت مطلقه فقیه است، اما اصل را نباید جای فرع گذاریم، قانون اساسی می‌گوید اصل حاکمیت مطلق از آن خداست، هیچکس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند و به گروهی خاص بدهد.

جوادی حصار بیان کرد: شورای نگهبان در مناطق مختلف نمایندگانی دارد که شورای نگهبان نه‌ آن‌ها و نه مخالفانشان را می‌شناسد.

نائب رییس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلابی مشهد نیز در ادامه تصریح کرد: آیا شما آقای جوادی حصار واقعا شما می‌توانید نقشه ساختمان خود را ۱۰ طبقه بسازید؟ این مخل آزادی شماست؟ 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سؤال ترقی با بیان اینکه قوانین قابل دگرگونی است، متذکر شد: در زمان روحانی و سه سال ابتدایی وی رشد ۱۲ درصدی شکل گرفت اما عده‌ای برای اینکه اندک محبوبیتی که جریانات راست داشت از بین نرود زیر میز زدند، کسانی که مذاکره را برای کشور سم می‌دانستند اکنون که فصل برداشت رسیده همه می‌گویند مذاکره چیز خوبی است.

ورود به احزاب در غرب هم ضابطه سختی دارد

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان نظارت استصوابی را با احزاب یکی کرد؟، بیان کرد: در احزاب غربی این موضوع وجود دارد و ورود به احزاب ضابطه سختی دارد، اگر کسی به مبانی سرمایه‌داری در آن حزب اعتقاد نداشته باشد کنار گذاشته می‌شود.

ترقی افزود: وظیفه احزاب است که وقتی کسی را می‌خواهند معرفی کنند آن شخص واجد شرایط باشد، در کشور ما اگر نظام حزبی در انتخابات حاکم باشد بخشی از کاری که شورای نگهبان انجام می‌دهد را می‌توانیم به احزاب بدهیم و بخش جزئی آن به گردن شورای نگهبان بیفتد، اگر کسی از بعد جمهوریت فقط به نظام نگاه کند نمی‌تواند از فرصت استفاده کند.

نظر مردم را در خصوص نظارت استصوابی بپرسید

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بیان کرد: از مردم بپرسید که قانون نظارت استصوابی را قبول دارند یا خیر، اگر بگویید مردم ممکن است اشتباه کرده باشند شاید بگوییم با این تفاسیر ممکن است مردم در انتخابات جمهوری اسلامی و قانون اساسی هم اشتباه کرده باشند، این قابل قبول نیست.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر کسی به دنبال رضایت مردم است، مردم را تا این حد زیر فشار می‌گذارد!؟ ادامه داد: به نحوی که رضایت از رئیس جمهور هشت درصد شود؟ اگر کسی به فکر مردم است باید در حوزه عمل اثبات کند نه که صبح جمعه بفهمد بنزین گران شده است، مردم به دنبال رفراندوم نیستند، به دنبال رفع گرانی و بیکاری و وضعیت بد معیشت هستند.

ترقی تاکید کرد: من به شورای نگهبان هم انتقاد دارم، در مناظرات ریاست جمهوری این همه دروغ می‌گویند و اهانت می‌کنند، این‌ها هنوز رئیس جمهور نشدند؛ وای به روزی که رئیس جمهور شوند!

دولت روحانی سخت کارترین دولت پس از انقلاب بوده است

در ادامه عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی عنوان کرد: معتقد هستیم که انتخابات باید در فضای منطقی صورت بگیرد، این دولت اگر ضعیف عملکرده است عوامل آن را پیدا کنید، این دولت سخت کارترین دولت پس از انقلاب بوده، چرا که سخت‌ترین تحریم‌ها در این دولت اعمال شده است، این دولت کمترین کاری که کرده نگه داشتن جمهوری اسلامی است که شما می‌توانید اکنون از آن انتقاد هم بکنید.

مردم می‌دانند چه کسانی برای تحریم کردن ایران به آمریکا نامه زدند!

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه ما اکنون در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ هستیم و مردم برای دولت آینده خود قصد دارند فردی را انتخاب کنند، ادامه داد: به نظر می‌رسد مردم اکنون متوجه شدند که مذاکره هیچ نتیجه‌ای برایشان نداشته است، مردم متوجه شده‌اند که ولنگاری فرهنگی آن‌ها را به تمدن اسلامی نمی‌رساند، کسانی که در مقابل فساد درونی دولت واکنشی نشان نمی‌دهند، نمی‌توانند دولتی دست پاک ایجاد کنند، مردم می‌دانند چه کسانی به آمریکا برای تحریم کردن ایران نامه زدند که ایران را تحریم کنید.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه خوب است که آقای ترقی زیر این بیانیه‌ای که علیه دولت داد را امضا کند تا حزب ایشان پاسخگو باشند، تصریح کرد: قطعنامه‌هایی که علیه ایران صادر شد همه در دوره احمدی‌نژاد صادر شد که آقای ترقی پیش از این تمام قد از آنها دفاع کرده است.

جوادی حصار عنوان کرد: مسئله مردمی که اکنون پای صندوق رأی حاضر نمی‌شوند گرانی نیست، عامل عدم مشارکت را پیدا کنید، اینکه به هر حیله و نیرنگی کاری می‌کنید که رأی مردم ارزش ندارد باید عوض شود.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به اینکه چرا از ۳۷ کاندیدای اصلاح‌طلب شناخته شده در شورای شهر ۳۲ نفر رد صلاحیت شدند، تشریح کرد: اصلاح‌طلبانی که در شورای شهر رد صلاحیت شدند را هیأت اجرایی، یعنی فرمانداری همین دولت رد صلاحیت کرده است، وقتی کسی پرونده فساد دارد که نمی‌شود تایید شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به اظهارات ترقی از مجری برنامه درخواست کرد به ترقی تذکر دهد که تهمت به کسی نزند و تصریح کرد: چه کسی می‌گوید همه اصلاح طلبان را فرمانداری رد صلاحیت کرده است، شما از کجا و به چه حقی و با چه سمتی از پرونده افراد مطلع هستید!؟

ترقی در پایان خاطرنشان کرد: مردم نتیجه انتخاب خود را می‌بینند، شاید فردی از اول کار ریاست جمهوری‌اش مشکل نداشته باشد اما در حین کار دچار مشکل و در نتیجه در انتخابات بعدی رد صلاحیت شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: دبیر حزب مؤتلفه اسلامی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی حمیدرضا ترقی نظارت استصوابی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دبیر حزب مؤتلفه اسلامی نظارت استصوابی جمهوری اسلامی شورای نگهبان قانون اساسی رئیس جمهور جوادی حصار آقای ترقی رد صلاحیت رأی مردم اگر کسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۸۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دغدغه مردم در حوزه اشتغال است

به گزارش خبرنگار مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در راستای کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«امیر حسین نظری» از حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

امیرحسین نظری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از ادغام دو وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن، به عنوان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان منصوب شدم و بعد از چند ماه رئیس این سازمان شدم.

وی، اشتغال را جزو مشکلات شهرهای رامهرمز و رامشیر عنوان کرد و افزود: اشتغال می‌تواند اولویت اصلی در سرلوحه کار هر شخصی که به عنوان نماینده شهرستان انتخاب می‌شود قرار بگیرد چون دغدغه مردم در حوزه اشتغال است.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر ادامه داد: برنامه‌هایی را برای رفع بیکاری در شهرستان پیش بینی کرده‌ایم. به طور حتم در چهار شاخص که می‌تواند به نوعی اشتغالزایی بالایی داشته باشد باید توجه جدی کنیم.

نظری توضیح داد: صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی چهار شاخصه‌ای است که برای رفع مشکل بیکاری باید به آن توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح‌های صنعتی گفت: شرکت‌های فولادی و پتروپالایشگاه حاصل دسترنج در زمان مسئولیتم در اداره کل صمت خوزستان است که نفوذها و جای گذاری غلط سبب به حاشیه رفتن این طرح‌ها شد و اکنون نیز نگران هستم این طرح‌ها به جایی نرسد و با این انگیزه برای حضور در مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردم.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر تاکید کرد: این طرح‌ها از نظر ارزش افزوده و تولید می‌توانند کمک کنند و همچنین نقش آفرینی زیادی در زمینه اشتغالزایی دارند.

کد خبر 6096021

دیگر خبرها

  • رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • مناظره کاندیداهای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران 
  • نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران
  • دغدغه مردم در حوزه اشتغال است