Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، به هر گوشه‌ای از ایران بنگریم، ذوق و سلیقه مردمان هر دیار چشم نوازی می‌کند و در خراسان جنوبی نیز صنایع دستی خود نمایی می‌کنند.

در هر نقطه‌ای از خراسان جنوبی نیز یک هنر صنعت آوازه اش را در ایران و جهان بلند کرده است و به شهرت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روستای خراشاد بیرجند، توبافان هنر توبافی را که یکی از میراث‌های گذشتگان است، احیا کرده اند و به همین سبب نام خراشاد در جهان مطرح شده است.

در گوشه‌ای دیگر و در شهر مود، هنر برک بافی فعال است که پارچه برک از طریق کرک گوسفند تولید می‌شود و حتی واحد پرورش بز کرکی در این شهرستان به فعالیت می‌پردازد.

مردمان دیار تاجمیر نیز از دستان خود هنر ساخته اند و عروسک‌های بافته شده به دست زنان این روستا، شهره ایران شده است و مشتری پیدا کرده است.

صنایع دستی، نماینده میراث گذشتگان

یکی از بانوان فعال خراسان جنوبی در حوزه صنایع دستی می‌گوید: صنایع دستی نشانی از هویت هر منطقه است و توجه به آن می‌تواند نسل جدید را هم مجذوب کند.

او ادامه می‌دهد: شناخت صنایع دستی، شناخت نیاکان و گذشتگان را نیز میسر می‌سازد و تاریخ و فرهنگ را به ما نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید

هنری که در دستان بانوان احیاء شد/ «مود» بزرگترین قطب برک‌بافی ایران

این بانوی صنعتگر خراسان جنوبی می‌گوید: هنر توبافی یک هنر کاربردی است که می‌تواند درآمد بسیار خوبی را برای روستائیان و حتی شهرنشینان فراهم کند.

ایجاد اشتغال با آموزش صنایع دستی

رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: پس از ثبت برند حوله‌بافی خراشاد، به دنبال افزایش روستا‌های ملی در سطح استان هستیم که نایبند با حصیربافی، خور و خوسف با سنگ‌های قیمتی و پارچه مله پیشنهاد شده و در حال پیگیری است.

او افزود: آموزش صنایع دستی در ایجاد اشتغال به خصوص در بین جوانان نقش بسزایی داشته است.

رمضانی اظهار کرد: با افتتاح خانه برک در مود، این صنعت فراموش شده توسط ۲۰ کارگاه فعال دوباره احیا می‌شود و همزمان با هفته صنایع‌دستی بازارچه صنایع‌دستی روستای جهانی خراشاد کلنگ‌زنی و جشن جهانی شدن این روستا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام /س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی میراث فرهنگی برک بافی خراسان جنوبی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان بارش باران در ۷۲ ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

میزان بارش باران در ۷۲ ساعت گذشته خراسان جنوبی از سوی اداره کل هواشناسی این استان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی و به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی، میزان بارندگی ایستگاه‌های هواشناسی در استان خراسان‌جنوبی اعلام شد.

بنابراین گزارش، بیرجند ۲۳ میلی‌متر، قائن ۲۶ میلی‌متر، سربیشه ۴۰ میلی‌متر، طبس ۱۱ میلی‌متر، حاجی‌آباد زیرکوه ۲۲ میلی‌متر و خوسف ۲۶ میلی‌متر اعلام شد.

همچنین در محمد شهر ۴۱ میلی‌متر، فردوس ۱۴ میلی‌متر، عشق آباد ۲۰ میلی‌متر، سرایان ۱۷ میلی‌متر، زهان ۲۷ میلی‌متر باران بارید.

به گزارش ایمنا، شهرستان بیرجند، قاین، خوسف، سربیشه و زهان بیشترین بارش را طی ۷۲ ساعت گذشته داشتند.

سامانه بارشی که از پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت تا عصر شنبه پانزدهم اردیبهشت در استان خراسان‌جنوبی فعال بود، باعث خسارت‌های زیادی به راه‌های مواصلاتی و باغات و منازل برخی شهرهای استان خراسان‌جنوبی شد که نیروهای امدادی و راهداری درحال رفع مشکل و بازگشایی معابر هستند.

کد خبر 750762

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • دمای هوا افزایش می‌یابد
  • میزان بارش باران در ۷۲ ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی
  • دو طرح بزرگ مدیریت بحران در نهبندان اجرا می شود
  • امدادرسانی هلال‌ احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل
  • امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل
  • امدادرسانی هلال احمر در خراسان‌جنوبی به سیل‌زدگان
  • خسارت سیل به حدود ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی
  • خسارت ۳۰۰ تا ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی در اثر سیلاب