Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، برنامه تبادل با موضوع قومیت‌گرایی در انتخابات ریاست جمهوری با حضور علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، محمد قسیم عثمانی نماینده سابق بوکان در مجلس، صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس و محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در شبکه اینترنتی آرا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منادی: عدم استفاده تبلیغاتی از قومیت‌گرایی در انتخابات

علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این برنامه اظهار کرد: از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بابت قرار دادن نام دختر شهید حاج قاسم سلیمانی در لیست شورای شهر تهران تشکر می‌کنم و به حضور خانواده شهدا در شورای شهر افتخار می‌کنیم.

وی عنوان کرد: موضوع قومیت‌گرایی در انتخابات ریاست جمهوری مهم است اما استفاده تبلیغاتی از ترک‌زبان‌ها در مقطعی کوتاه و فقط در برهه ریاست جمهوری کار درستی نیست. در واقع نامزدهای ریاست جمهوری باید بگویند برای قوم‌های مختلف چه برنامه‌ای دارند و همچنین مردم بگویند که چه انتظاراتی از نامزدها دارند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شرایط فعلی به دلیل کرونا شور انتخاباتی کم شده است و هیجان و شلوغی نیست. بنابراین استفاده از بسترهای اجتماعی مهم است. همچنین بهتر است که کاندیداها از بحث ترک و لر در تبلیغات‌های خود استفاده نکنند.

منادی گفت: از بین ۸ میلیارد جمعیت جهان، ۸۰ میلیون نفر که یک درصد جهان هستند در ایران زندگی می‌کنند و باید از ظرفیت آنان استفاده کرد. همچنین ما در علوم مهندسی و علوم پایه جزو ۱۰ کشور دنیا هستیم و باید افتخارات علمی ایران را به دنیا گفت. من ندیدم که نامزدهای ریاست جمهوری درباره دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در این ایام صحبت کنند و باید علاوه بر مسائل اقتصادی، به مسائل علمی نیز توجه کنند.

وی ادامه داد: در مناظره‌های انتخاباتی بیشتر به سیاه‌نمایی پرداخته می‌شود درصورتی که باید نقاط مثبت را نیز گفت. مثلاً در منطقه ما در دوره روحانی کار‌های خوبی انجام شد. همچنین از همه مردم می‌خواهم که در انتخابات شرکت کنند و به هر کدام از ۷ نفر از کاندیداهای انتخابات رای دهند.

این نماینده مجلس بیان کرد: رشد اقتصاد کشور ۸ درصد است و به بهره‌وری توجه کمی می‌شود و جالب است که هیچ یک از کاندیداهای ریاست جمهوری به این مسئله دقت نکرده است. همچنین بنده علاقه دارم که یک رئیس‌جمهور شجاع رای بیاورد که برای ۴ سال کار کند و به دنبال ریاست ۸ ساله نباشد. رئیس‌جمهور اختیارات زیادی دارد و می‌تواند با تلاش فراوان کشور را در ۴ سال آینده به ثبات خوبی برساند.

عثمانی: برای حل مشکل اقتصاد باید روابط بین‌المللی با کشورها گسترش یابد

محمد قسیم عثمانی نماینده سابق بوکان در مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: برخی از نامزدهای ریاست جمهوری صرفاً برای جلب رای و استفاده ابزاری از قومیت‌گرایی، به زبان ترکی صحبت می‌کنند. اما این افراد در ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت داشته‌اند و به قومیت‌ها و اهل تسنن اهمیتی نداده‌اند. در واقع نام بردن کاندیداها از خانم‌ها و وعده دادن درباره آن‌ها، استفاده ابزاری از آن‌هاست.

وی افزود: بنده برای روحانی که نامزد ریاست جمهوری در سال‌های قبل بود، خیلی تبلیغ می‌کردم. وی گفته بود که از وزرای زن، اهل تسنن و... در کابینه خود استفاده می‌کند اما فراموش کرد! مردم به کسی که دروغ بگوید، دیگر روی خوش نشان نمی‌دهند. در واقع مردم فریب برخی نامزدهای فعلی ریاست جمهوری نمی‌خورند که به ترکی صحبت می‌کنند تا آرای ترک‌زبان‌ها را جذب کنند‌.

نمابنده سابق بوکان در مجلس بیان کرد: رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی است و باید تلاش خود را برای همه قومیت‌ها انجام دهد. وقتی یکی از نامزدها عبارت "یاساشین آذربایجان" را به غلط تلفظ می‌کند، خیلی بد است‌.‌ اصلاً چه نیازی است که از عبارت‌های ترکی که خودشان ترک نیستند، استفاده کنند!

عثمانی گفت: ایران بعد از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، الگو و مدل توسعه مشخصی ندارد. توسعه عدالت‌محور و توسعه‌ مزیت‌محور با یکدیگر فرق دارد و باید سرمایه‌های کشور را در نقاط مختلف توزیع کرد. نگاه فعلی دولت به اقتصاد باعث عدالت نمی‌شود و نگاه سرمایه‌داری بوده و در مجموع اقتصاد ما فاقد سیستم مشخص است.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور بعدی ایران باید به اصلاح ساختار کشور بپردازد و لایحه به مجلس ارائه دهد تا ماشین کشور حرکت کند. در واقع باید با نگاه علمی و کارشناسی ماشین توسعه کشور را حرکت داد و روابط بین‌المللی را با کشورها افزایش داد. روحانی نیز در روابط بین‌المللی موفق نبود چرا که باید کل مجموعه نظام به سمت توسعه روابط با کشورهای دیگر برود.

بدری: لزوم استفاده از ظرفیت قومیت‌های مختلف در دولت بعدی

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در این برنامه اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های قومیت‌های مختلف در دولت بعدی استفاده شود. اردبیل، آذربایجان، خوزستان و... در دفاع از کیان ایران اسلامی عملکرد موفقی داشته‌اند و انتظار می‌رود که مسئولان از ظرفیت همه قومیت‌ها در مدیریت وزارتخانه‌ها و معاونان وزیر استفاده کنند.

وی افزود: دولت، اختیارات بسیاری دارد و باید از ظرفیت‌ خود برای توجه به قومیت‌‌ها به‌درستی استفاده کند. همچنین ما آذربایجانی‌ها به دنبال سهم نیستیم بلکه به دنبال توسعه همه ایران به‌صورت متوازن هستیم. اینجور نباشد که اگر رئیس جمهور یا وزیر متعلق به یک شهر باشد، به آن شهر بیشتر رسیدگی کنند و به شهرهای دیگر خیلی توجه نکنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس بیان کرد: کاش صدا و سیما در مناظره‌ از نامزدهای ریاست جمهوری بپرسد که آیا کاندیداها از دایره حزب و ستاد خود خارج می‌شوند؟ آیا از همه شایستگان در کابینه خود استفاده می‌کنند؟ همچنین برای امنیت پایدار در همه حوزه‌ها نیازمند توسعه متوازن هستیم و باید کاندیداها در این زمینه برنامه ارائه کنند.

بدری گفت: برخی از احزاب و جبهه‌های سیاسی فقط مصرف انتخاباتی دارند و پس از انتخابات دیگر خبری از آن‌ها نیست. درصورتی که خوب است احزاب و جریان‌های سیاسی همیشه فعال و پویا باشند.

فرهنگی: رئیس‌جمهور از اختیارات خود برای قومیت‌ها به نحو عادلانه استفاده کند

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این برنامه اظهار کرد: نامزدهای ریاست جمهوری باید با روش‌های سنجیده از قومیت‌ها دفاع کنند. در واقع آنان باید برنامه خود را برای قومیت‌ها ارائه کنند و فقط به زبان ترکی صحبت کردن کفایت نمی‌کند.

وی افزود: رهبر انقلاب اخیراً درباره نقش رئیس‌جمهور و اختیارات فراوان آن مطالب درستی را فرمودند. در واقع رئیس قوه مجریه از اختیارات خود برای قومیت‌ها باید به نحو عادلانه استفاده کند. مثلاً جرم‌انگاری اهانت به ادیان و مذاهب یکی از کارهای خوبی است که اخیراً در مجلس برای آن، قانون لحاظ شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس بیان کرد: برخی از نامزدهای ریاست جمهوری به گویش‌ها و قومیت‌های مختلف توجه می‌کنند اما نباید استفاده ابزاری کنند. همچنین رئیس‌جمهور باید به اصل ۱۵ قانون اساسی توجه بیشتری کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری نماینده مجلس انتخابات مجلس شورای اسلامی در این برنامه نامزدهای ریاست جمهوری آذرشهر و اسکو در مجلس نماینده مردم تبریز قومیت گرایی رئیس جمهور قومیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۰۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟

در گزارشی جداول بودجه ۱۴۰۳ را مرور شده است.

به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این گزارش بودجه نهادهای زیر نظر ریاست‌جمهوری مورد واکاوی قرار گرفته است که در ادامه می خوانید.

 

در بخش هزینه‌ها، طبق سنت، نخستین ردیف بودجه مربوط است به نهاد ریاست‌جمهوری؛ مجموعه‌ای که از دفتر رییس‌جمهوری گرفته تا معاونت‌ها ذیل نهاد ریاست‌جمهوری هستند. بودجه نهاد ریاست‌جمهوری طبق جدول شماره ۷ که اعتبارات دستگاه‌ها، مصوب ۱۴۰۲ و پیشنهادی ۱۴۰۳ را قید کرده، برای امسال ۶ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ در حالی که طبق همین جدول، سال گذشته ۳ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود. به عبارت دیگر رقمی حدود ۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان یعنی حدود ۸۶درصد به بودجه ریاست‌جمهوری افزوده شده است.

عمده این افزایش بودجه مربوط می‌شود به «معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری»؛ درحالی که طبق همین جدول ۷، این معاونت سال گذشته ذیل نهاد، بودجه‌ای نداشته است، امسال بودجه‌ای معادل یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این افزایش هنگفت و چشم‌گیر زمانی قابل تامل می‌شود که سال ۱۴۰۳ منتهی می‌شود به بهار ۱۴۰۴ که انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم برگزار می‌شود.

«شورای اطلاع‌رسانی دولت» که قاعدتا ذیل ردیف نهاد ریاست‌جمهوری دخل و خرج خود را دریافت می‌کند، در جدول ۹ که مربوط به ردیف‌های متفرقه (دایمی یا موقت) می‌شوند نیز جای گرفته است؛ رقم پیشنهادی دولت برای بازوی اصلی رسانه‌ای خود، که در ردیف‌های «متفرقه» آمده، ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ این درحالی است که شورای اطلاع‌رسانی دولت به عنوان زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری بودجه‌اش از محل بودجه ریاست‌جمهوری پرداخت می‌شود.

دیگر خبرها

  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری