Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان به گفته این پژوهشگران کشف این کروناویروس‌ها در یک ناحیه کوچک منفرد در ایالت یونان در جنوب غرب چین نشان می‌دهد که چه تعداد زیادی کروناویروس در خفاش‌ها وجود دارند و چقدر احتمال انتشار آنها به انسان بالا است.

ویفنگ شی از دانشگاه شاندونگ و همکارانش نمونه‌های به دست آمده از خفاش‌های کوچک جنگلی را در فاصله ماه مه ۲۰۱۹ و نوامبر ۲۰۲۰ گردآوری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها ادرار و مدفوع خفاش‌ها را آزمایش کردند و از ترشحات دهانی آنها هم با سواب نمونه گرفتند.

این پژوهشگران در گزارشی که در ژورنال Cell منتشر کرده‌اند، نوشتند:«ما در مجموع، ۲۴ ژنوم کروناویروس جدید از از گونه‌های متفاوت خفاش، از جمله چهار کروناویروس‌ها شبیه به سارس-کوو-۲ عامل کووید-۱۹ یافتند.»

به گفته این پژوهشگران، یکی از از این کروناویروس‌ها- یک نمونه ویروسی به نام RpYN06 که از یک گونه خفاش نعل‌اسبی با نام علمی Rhinolophus pusillus به دست آمده بود، از لحاظ ژنتیکی بسیار شبیه به ویروس سارس-کوو-۲ بود که باعث پاندمی فعلی شده است.

این گونه نزدیکترین گونه به ویروس سارس-کوو-۲ عامل کووید-۱۹ بود و فقط تفاوت‌های ژنتیکی در پروتئین گل‌میخی یا شاخکی سطحی ویروس که باعث اتصال آن به سلول‌ها می‌شود- با آن داشت.

این پژوهشگران می‌گویند: «این یافته‌ها به همراه ویروس‌های شبیه به سارس-کوو-۲ که در ژوئن ۲۰۲۰ از تایلند گردآوری شدند، به روشنی نشان می‌دهند که ویروس‌هایی با شباهت زیاد با سارس-کوو-۲ همچنان در جمعیت خفاش‌ها در گردش هستند و در برخی از نقاط ممکن است با میزان نسبتا زیادی وجود داشته باشند.»

پژوهشگران در تلاش هستند که دریابند ویروس سارس-کوو-۲ عامل کووید-۱۹ از کجا نشات گرفته است. گرچه خفاش یک منبع احتمالی این ویروس است، ممکن است این ویروس از طریقث یک حیوان واسط به انسان رسیده باشد. بررسی‌ها نشان داده‌اند که کروناویروس عامل سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) با نام علمی «سارس-کوو-۱» که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ شیوع یافت از جانوری به نام «گربه زباد» منشا گرفته است.

به گفته این پژوهشگران خفاش‌ها یک منبع کاملا شناخته‌شده انواعی از ویروس‌ها هستند که باعث بیماری‌های شدید در انسان‌ها می‌شوند و از جمله ویروس «هندرا»، ویروس «ماربورگ»، ویروس «ابولا» و بالاخره از همه مهمتر کروناویروس‌ها از آنها به انسان‌ها انتقال یافته‌اند. کروناویروس‌ها به جز خفاش‌ها و انسان‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از حیوانات اهلی و وحشی از جمله خوک‌ها، گاوها، موش‌ها، گربه‌ها، سگ‌ها، مرغ‌ها، گوزن‌ها و خارپشت‌ها را آلوده کنند.

اغلب نمونه‌های گردآوری‌شده در این بررسی از گونه‌ّ‌های خفاش نعل‌اسبی هستند. پژوهشگران در سال ۲۰۱۷ در نمونه‌برداری از یک غار در ایالت یونان ویروس‌هایی را یافتند که از لحاظ ژنتیکی بسیار شبیه به ویروس «سارس» در خفاش‌های نعل‌اسبی بودند.

سه نمونه توصیف‌شده در مقاله‌ منتشرشده در روز پنجشنبه نیز شباهت ژنتیکی نزدیکی با کروناویروس عامل سارس دارند.

گونه‌های خفاشی که این پژوهشگران از آنها نمونه‌برداری کرده‌اند در سراسر آسیای جنوب شرقی از جمله در جنوب غرب چین، ویتنام، لائوس و جاهای دیگر شایع هستند.

گرچه اختلاف‌نظرها درباره منشا پاندمی کروناویروس پایان نیافته است، آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در این باره محتمل‌ترین نظریه را منشا گرفتن این ویروس از یک حیوان احتمالا یک خفاش می‌داند.

انسان‌ها در این مناطق خفاش‌ها را شکار می‌کنند و می‌خورند و خفاش‌ها همچنین حیوانات دیگری را آلوده می‌کنند که باز انسان‌ها آنها را شکار می‌کنند و می‌خورند. این ویروس‌ها می‌توانند انسان‌ها را هنگام حمل و نقل این حیوانات و سلاخی‌شان آلوده کنند.

کد خبر 606799 برچسب‌ها كروناويروس حیوانات - خفاش

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس حیوانات خفاش کروناویروس ها سارس کوو ۲ ویروس ها انسان ها خفاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۳۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به ۲۷ هزار و ۲۹۸ خانوار، تعداد ۳۷ هزار و ۶۹۲ کودک زیر ۵ سال واکسینه شدند.

وی افزود: نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر ۵ سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

بیات، هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد و گفت: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران (افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی، این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

بیات یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان ۵ سال (صفر تا ۵۹) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی، تمامی کودکان زیر ۵ سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از ۹۵ درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از ۳۰ اردیبهشت تا یکم خرداد ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

کد خبر 6096509 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • اصفهان،میزبان کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • اصفهان، میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • عریانی مقدمه بی‌حیایی است
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • زاکانی به حواشی قرارداد چینی واکنش نشان داد/ شکایت می‌کنیم
  • واکنش زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شکایت می‌کنیم
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟