Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@05:22:12 GMT

مهرعلیزاده: امید مردم به آینده کم شده است

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۴۳۴۹

مهرعلیزاده: امید مردم به آینده کم شده است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت من دولت زندگی است و دنبال ایجاد امید، اعتماد، عزت، نشاط برای مردم است و دنبال تحکم و زور نیستیم.

محسن مهرعلیزاده بعد از ظهر جمعه در گفت و گوی تلویزیونی با مردم بوشهر اظهار کرد: من فرزند ایرانم، کسی که عمری با نیت خیر برای بنیان نهادن راحتی و آسایش مردم ایران تلاش کرده، اما امروز کشور ما در موقعیت و در مقطع تاریخی بسیار خطیری قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: امروز مردم ایران دست به انتخابی خواهند زد که بتواند با تکیه بر تجربیات گذشته خود راهی برای برون رفت از مشکلات پیچیده و بسیاری که در کشور موجود است، بیابند و با انتخاب‌شان خدمت‌گزاری را بر سر کار بیاورند که بتواند به تمام معنا در اختیار مردمش باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امروز مشکلات معیشتی، فقر، تنگدستی، بیکاری، فاصله زیاد اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه، رسیدن فقر به ۷۰ درصد جامعه و از آن طرف کشمکش‌های بی‌حاصل بین افراد، نظرگاه‌ها و صاحب‌نظران مختلف در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی مشکلات سختی را به وجود دارد.

مهرعلیزاده عنوان کرد: تاسف بارتر از همه باید اذعان کنیم در کشوری زندگی می‌کنیم که با وجود نیت خیر خیلی از مسئولین، اما برخی دست ناپاکی، اختلاس، دزدی، فساد و دست ورزی به بیت‌المال در رویه‌های اجرایی خود برگزیده‌اند و چنان معیشت سختی بر مردم فراهم آورده‌اند که امید مردم به آینده کم شده است.

برخی مسئولین کرسی، میز و امضا خریده و فروخته‌اند 

وی افزود: بعضی از اقدامات مسئولین یا بهتر است بگویم نام مسئولین این بوده است که با گرفتن کرسی‌های ریاست و مسئولیت به دنبال روش‌هایی ناصواب رفتند و گاهی وقت‌ها کرسی، میز و امضاء خریده‌اند و فروخته‌اند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ایرانی که می‌توانست و می‌تواند به قوی‌ترین کشور منطقه تبدیل شود امروز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.

مهرعلیزاده بیان کرد: این‌ها را نمی‌گویم که نا امیدتان کنم، اما متاسفانه برخی اقدامات باعث شده اعتماد مردم به نظام، مدیریت و مدیران اجرایی نسبت به از آن‌چه در سال‌های اوایل انقلاب بود، کم شود.

وی ادامه داد: اعتماد سرمایه سنگینی است که از بین می‌رود و باعث می‌شود، در صورتی که حتی مسئولان بخواهند کار درستی و در جهت منافع ملی انجام دهند باز هم مورد پذیرش مردم واقع نشوند و این بدترین نکته ممکن است.

از یک خانواده متوسط بیرون آمده ام و زندگی متوسطی دارم 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اما باید واقعیت‌ها را گفت، لازم است مردم بدانند که اگر فردی یا افرادی امروز در جایگاهی قرار گرفتند که می‌خواهند بین خودشان، خدا و مردم پیمان ببندند که مشکلات را حل کنند افرادی هستند که از مشکلات مردم باخبرند و درد دل مردم را می‌دانند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: من مثل شما هستم از یک خانواده متوسط بیرون آمده‌ام و زندگی متوسطی دارم، اگرچه چندین سال است که به عنوان مدیر در بخش‌های مختلف کار کرده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: می‌خواهم بگویم مردم عزیز مشکلات زیاد است اینکه فکر کنیم که مشکلات را فقط عده‌ای از مسئولین می‌توانند از بالا حل کنند، درست نیست، درست آن است که مدیران و مسئولانی که بالا نشسته و اداره امور را دست گرفته راه برون رفت از مشکلات را طراحی کنند و ملت را با خود همراه کند.

در زمان جنگ ویتامین و پروتئین در یک حداقل به مردم می‌رسید

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اکنون سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. در ۱۲ دوره گذشته انتخاب‌هایی کرده‌ایم و همه آن‌ها هم کارهایی را انجام داده‌اند و نمی‌شود حق کسی را ضایع کرد.

محسن مهر علیزاده ادامه داد: برای مثال از پیروزی انقلاب به بعد و در زمان جنگ دولت وقت زحمات زیادی را کشید، جوانان شاید یادشان نیاید، اما کسانی که هم سن و سال من هستند خوب به خاطر دارند که در زمان جنگ روزی صدها شهید در خیابان می‌آوردند.

وی افزود: در آن دوران با یک نظام صحیح اقتصادی، دولتی که ۶/۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت ۳/۵ میلیارد دلار آن را صرف جنگ و ۳ میلیارد را برای تامین معیشت مردم پرداخت می‌کرد، اما واقعیت این بود که ویتامین و پروتئین در یک حداقل به مردم می‌رسید و همینبود که اعتماد را جلب کرده بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جلوتر آمدیم، دولت اصلاحات پیش آمد، دولتی که شما انتخاب کردید در آن در دوره کشور عزت و افتخار آفرید، پاسپورت‌مان اعتبار پیدا کرد، روسای جمهور کشورهای اروپایی برای دعوت از رئیس جمهور شما صف کشیدند، تئوری یا نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها در سطح جهان طنین‌افکن شد، جهان دانست که یک ایرانی مسلمان در دنیا طرفدار جنگ نیست و طرفدار گفت‌وگو و صلح است.

شاهد سختی‌های زیادی هستیم 

مهرعلیزاده تاکید کرد: نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها در سازمان ملل به عنوان یک نظریه ایرانی در مقابل جنگ تمدن‌ها که یک نظریه حاکم بر ادبیات سیاسی جهان بود قد برافراشت و مورد تکریم دنیا قرار گرفت.

وی بیان کرد: قیمت ارز در طول دوره اصلاحات بین۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان ثابت ماند، تورم نزدیک به ۴۸ درصد کنترل شد و پایین آمد و به زیر ۱۰ درصد رسید. روابط اجتماعی، امید به آینده، ارتباط مهربانانه مردم با دولت و حاکمیت، افتخار ایرانی در آمد و رفت‌ها، ارتقاء شاخص‌های سلامت اداری، عدالت، بهبود فضای کسب و کار را شاهد بودیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت‌های بعدی هم کارهای خوبی داشتند ولی شاهد سختی‌های زیادی هستیم. برجام قوی‌ترین معاهده بین‌المللی است که ایرانی‌ها توانستند به تصویب برسانند. در برجام توانستیم هم حق غنی سازی خود را به تصویب رسانده و هم تحریم‌های متعدد را که منجر به جنگ و ناامنی می‌شد برداریم.

رانت بزرگترین معضل کشور است

وی تاکید کرد: ایران از بزرگترین امپراتوری‌های دنیا بوده است، ما بزرگ هستیم و باید حرکت‌های بزرگ را انجام دهیم. مردم انتظار دارند که شرایط برای زندگی شرافتمندانه فراهم باشد.

محسن مهر علیزاده بیان کرد: بحران آب بحران بزرگی در کشور است ولی نسبت به آن غفلت می‌شود و به جای حل این بحران به موضوع دوچرخه سواری، شعرخوانی، و برگزاری یک بزم موسیقی واکنش نشان می‌دهند، این درد بزرگی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با انتقاد از رانت و ارتباط زیرمیزی بیان کرد: با تکیه بر مسئولیت‌ها و تجربیات گذشته مشکلات کشور را می‌دانم. مشکل ما در تولید است و رانت از مسائل اصلی کشور است. مشکل امروز کشور اقتصادی است و باید یک فرد اقتصادی در رأس قرار گیرد تا مشکلات مردم را حل کند.

کار را از کف کارخانه شروع کردم

وی با معرفی خود به مردم بیان کرد: از ۲۵ سالگی وارد بازار کار شده و از کف کارخانه کار را شروع کرده و سپس، صنعت، تولید و اداره کار و بعد از ۲ الی سه سال کار در صنعت خودرو یک مدیر عالی تر شده و سپس به عنوان معاون وزیر صنایع سنگین به مدت پنج سال از ۲۹ تا ۳۴ سالگی و بعد از آن به عنوان موسس منطقه آزاد کیش که البته قبل از بنده نیز کارهایی صورت گرفته بود -که بی‌انصافی نشود- اما کار اصلی زمان بنده انجام شد و با دست خالی به عنوان موسس این منطقه منصوب شدم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته تمام منطقه آزاد کیش که امروز می بینید بنده نساخته ام اما زیر بنای آن را گذاشته‌ام، آب و برق آن را ایجاد و با ابتکار عمل هواپیمای غیر دولتی ساخته شد، همچنین مرحوم هاشمی رفسنجانی مسئولیت نیروگاه اتمی بمباران شده بوشهر را به بنده سپردند، مذاکره زیادی در این رابطه انجام و قرارداد نیز بسته و بعدها به عنوان یک نیروگاه هسته‌ای ساخته شد.

مهرعلیزاده گفت: در زمان دولت آقای خاتمی بنده به عنوان استاندار استان تقسیم نشده خراسان معرفی و در دولت دوم اصلاحات به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی در خدمت ورزشکاران عزیز بودم، قبل تر نیز در شرکت سرمایه گذاری شاهد به عنوان بنیانگذار موسس اندوخته شاهد برای فرزندان شهدا فعالیت داشته ام.

مردم گوشت و مرغی را می‌خورند که قیمتش از دلار آزاد بالاتر است 

وی تاکید کرد: مشکلات را می‌شناسم. مشکل با ارز ۴۲۰۰ تومانی‌ست که باعث رانت شده است و در آخر مردم گوشت و مرغی را می‌خورند که قیمتش از دلار آزاد هم بالاتر است. شاید خیانتی نباشد اما این ناتوانی و کارنابلد بودن است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: البته برخی می‌گویند بنده گفته‌ام که ۱۷ میلیارد دلار و برخی نیز می‌گویند که تمام آن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نبوده بخشی هم نیمایی بوده اما در نهایت تلف شدن ۱۱ میلیارد دلار درآمد که مال مردم است شما آن را با چهار هزار و ۲۰۰ تومان بدهید که در آخر مردم گوشت و مرغی که مصرف می کنند حتی از قیمت آزاد دلار نیز گران تر شود که این ناتوانی و کار ندانستن است.

دولت نیاز به اقتصاددان دارد

مهرعلیزاده تاکید کرد: مشکل امروز کشور اقتصادی است و این مشکل را یک اقتصاددان می‌تواند حل کند نه یک انسان فرهنگی، امنیتی، نظامی، حقوق‌دان و قاضی؛ این امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: دولت من دولت زندگی است و دنبال ایجاد امید، اعتماد، افتخار، نشاط برای مردم است و دنبال جنگ و زور نیستیم. قوانین اجتماعی و قانون اساسی داریم و مردم باید زندگی کنند.

بگذارید یکی بیاید که دنبال حکم و بگیر و ببند نیست 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کشور قانون اساسی دارد، اجازه بدهید قانون بر مردم حکومت کند. گرسنگی کم نیست. بگذارید یکی بیاید که از جنس مردم است و دنبال حکم و بگیر و ببند نیست.

مهرعلیزاده با بیان اینکه برنامه های پیش بینی شده من برای بهبود اقتصاد کشور در قالب سه کتاب تدوین شده‌، بیان کرد: بر این اساس میزان یارانه ها را حداقل برای پنج دهک پائین جامعه بایستی پنج برابر بیشتر کرد تا برای یک خانوار سه تا چهار نفره در این وضعیت اقتصادی بتوانیم ماهی یک تا ۲ میلیون تومان آورده باشیم، تا از این وضعیت فلاکت بار که خط فقر هفت میلیون تومان است، خارج شوند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۴۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هاتف صالحی، روزنامه‌نگار و چهره اصولگرای نزدیک به طیف قالیباف با روزنامه هم میهن گفتگویی داشته که بخش هایی از آن را می خوانید؛

*‌چرا قالیباف برای ورود به مجلس در انتخابات ۱۴۰۲ با جبهه پایداری ائتلاف کرد؟ به نظر شما این ائتلاف پس از انتخابات هم ادامه خواهد داشت و فراکسیونی در مجلس با حضور شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و پایداری شکل می‌گیرد؟

برخی رفتارها پراگماتیسمی است که متناقض به نظر می‌رسد اما در ساحت سیاست یک امر مرسوم و طبیعی است. یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های جبهه پایداری، مخالفت با محمدباقر قالیباف است. قالیباف هم تاکنون سر سازگاری با جبهه پایداری نداشته است. اما در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ این دو با هم ائتلاف کرده و لیست واحدی را تشکیل دادند. اگر جبهه پایداری رویکرد ایدئولوژیک دارد چرا این اتفاق افتاد؟

جبهه پایداری در سال‌های اول (۱۳۹۰) که از احمدی‌نژاد جدا شد جزوه‌ای به نام «استقامت در منطقه ممنوعه» را منتشر کرد. اما جبهه پایداری نتوانست به این استقامت پایدار بماند. جبهه پایداری بر این عقیده بود که هر کسی را در حلقه خود نپذیرد و بر این عقیده‌ است که علی لاریجانی، حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد و به‌ویژه قالیباف را نپذیرد.

قالیباف از دید جبهه پایداری یک تکنوکرات غیرانقلابی است. در این سال‌ها هم تخریب قالیباف توسط این جریان انجام شد. اما برای رسیدن به پیروزی در میدان انتخابات گاهی لازم است که با دشمن هم ائتلاف شود که به‌عنوان پراگماتیسم شناخته می‌شود و مماس با اپورتونیسم (فرصت‌طلبی) است. رفتار جبهه پایداری در طول این سال‌ها فرصت‌طلبانه بوده است.

پراگماتیسم (عملگرایی محض) و اپورتونیسم (فرصت‌طلبی) نسبتی با مبانی ایدئولوژیک جبهه پایداری و استقامت در منطقه ممنوعه ندارد و این نشان می‌دهد جبهه پایداری از مبانی و ارزش‌های اولیه خود دور شده است. چراکه قالیباف عوض نشده و اتفاقاً طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ بیشتر از مبانی جبهه پایداری دور شده است.

*‌قالیباف چرا تن به ائتلاف با جبهه پایداری داد با وجود آنکه می‌دانست این طیف او را تخریب کرده است؟

این کیاست قالیباف بود. او در تعامل با جبهه پایداری، دشمن یک دهه اخیر خود را به یک دوست تاکتیکی تبدیل کرد.

*‌قالیباف مجبور است برای حفظ ریاست در دوره آینده مجلس با تندروهایی بر سر میز مذاکره بنشیند که او را در انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ و پس از آن تخریب کرده‌اند. شما این مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من قالیباف دو رقیب اصلی و جدی دارد؛ یکی جبهه رادیکال نوپدید در مجلس دوازدهم و دیگری دولت سیزدهم. من اصلاح‌طلبان را رقیب قالیباف نمی‌دانم. یقیناً طیف میانه‌رو و معتدلان راه‌یافته به مجلس دوازدهم قالیباف را دشمن خود نمی‌دانند و براساس پراگماتیسم مجبورند بین قالیباف با افرادی مانند ذوالنوری، رسایی، آقاتهرانی و... قالیباف را ترجیح دهند. قالیباف باید حلقه خود را با جبهه رادیکال نوپدید در مجلس دوازدهم تنظیم‌ کند و با دولت سیزدهم مواجهه تعادل‌بخشی را در پیش بگیرد.

*‌چرا حامیان دولت سیزدهم رقیب جدی قالیباف محسوب می‌شوند؟

قالیباف برسر دوراهی گیر کرده بود و اتاق فکر او به این نتیجه رسیدند که در صورت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴، نباید در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ شرکت کند و فرصت را برای سامان‌بخشی سرمایه اجتماعی خود هزینه کند. در غیراین‌صورت باید برای کسب کرسی ریاست مجلس وارد انتخابات مجلس ۱۴۰۲ شده و فاتحه ریاست‌جمهوری را برای ۴ سال می‌خواند.

تصمیم این بود که قالیباف همچنان رئیس مجلس باقی بماند و اگر قرار است کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، در سال ۱۴۰۸ وارد این کارزار شود اما جریانی که دولت سیزدهم را در دست دارند، به‌نوعی موتلف با قالیباف بودند چراکه قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ به احترام آقای رئیسی کنار کشید و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز به احترام رئیسی وارد انتخابات نشد. اما دولت قدردان این اقدام قالیباف نبوده، او را دیگری دانستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا قالیبافِ رئیس تضعیف‌شده‌ی مجلس دوازدهم باشد و احتمال ورود قالیباف به رقابت ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ را به صفر برسانند. به همین دلیل است که دولت از جبهه پایداری پشتیبانی می‌کند.

*‌مگر جبهه پایداری در انتخابات مجلس با قالیباف ائتلاف نکرده است؟

جبهه پایداری در انتخابات با قالیباف ائتلاف کرد اما به محض اتمام انتخابات مجلس، در زمین قالیباف بازی نکرد و به رقیب قالیباف برای کسب کرسی‌های مجلس تبدیل شد. این به دلیل آن است که رفتارهای پراگماتیسم کوتاه‌مدت و غیرقابل تحلیل است. در حقیقت نگاه‌ها بلندمدت و ایدئولوژیک نیست بلکه زودگذر است برای کسب هدف‌های حداکثری. قالیباف باید مراقب رفتارهای جبهه نوپدید رادیکال‌ها باشد، چراکه رقیب اصلی قالیباف است. این جبهه در ماه‌های آینده منتقد قالیباف و همچنین دولت ابراهیم رئیسی می‌شود.

*‌با این تفاسیر قالیباف می‌تواند با جبهه نوپدید بر سر ریاست مجلس ائتلاف کند؟

کاری بسیار سخت است. با این وجود نگاه معتدلان و عقلای مجلس به ریاست قالیباف مثبت است. سایر ارکان حاکمیت نیز ریاست مجلس قالیباف را به ریاست تندروها ترجیح می‌دهند چون قالیباف قابل کنترل و مدیریت است که رفتارهایی قابل پیش‌بینی دارد. اما جبهه پایداری غیرقابل پیش‌بینی است و تصمیمات یک‌شبه اتخاذ می‌کند. اگر رئیس مجلس از این طیف باشد، دود آن به چشم مجلس، مردم و حاکمیت می‌رود. این انتخاب بین بد و بدتر است و عقل حکم می‌کند که «بد» را انتخاب کنند.

*‌بعضی از افراد با جبهه پایداری و لیست شانا وارد مجلس نشدند، بلکه با حمایت امنا و رائفی‌پور به بهارستان رسیدند. این افراد چه رویکردی را در رابطه با قالیباف در پیش خواهند گرفت؟

در ادبیات سیاسی امروز کشور مراد از جبهه پایداری صرفاً تشکیلات سیاسی نیست، بلکه تفکر پایداری است. این همان تفکر رادیکال نوپدید در ساحت سیاست جمهوری اسلامی ایران است که قواره‌ای ندارد و مشمول رفتارها، نگرش‌ها و تصمیم‌های پارادوکسیکال است. بنابراین این افراد هم جزو پایداری محسوب می‌شوند و از لحاظ تفکری مماس با جریان پایداری قرار می‌گیرند. همان خطری که قالیباف از جانب جبهه پایداری حس می‌کند از سوی این افراد هم احساس می‌شود.

از نظر قالیباف تمام این افراد یک جریان هستند بنابراین باید تقابل تنظیم‌گر یا مواجهه تعادل‌بخش با این افراد داشته باشد. یعنی وارد دعوا با آنها نشود و تقابل آشکاری نداشته باشد. زمان انتخابات ۱۴۰۲ بی‌تقوایی‌هایی در عرصه رسانه انجام و اسنادی منتشر شد و حاکی از آن است که ساحت سیاست (رفتارهای سیاست‌ورزی منتهی به انتخابات) در شرایط کنونی کشور ناپاک و آلوده است و اخلاق‌مدارانه نیست.

*‌قالیباف در دوره دوازدهم چهارمین منتخب تهران است؛ آن‌هم در انتخاباتی که مشارکت در حداقل خود قرار داشت. قالیباف بدون داشتن پشتوانه مردمی می‌تواند مطالبات آنها را دنبال کند؟

اگر قالیباف تغییری در رویکرد خود در قبال مردم نشان دهد شکی نیست که مورد اقبال مردمی قرار می‌گیرد.

*‌اگر این تغییر را در رویکردش ایجاد کند چطور تندروها را از خود راضی نگه می‌دارد؟

سختی کار همین است. قالیباف باید طوری رفتار کند که با مشکل مواجه نشود.

*‌اما این پروسه بلندمدت است و به انتخاب ریاست مجلس دوازدهم نمی‌رسد.

بله. این پروسه بلندمدت است و راهی برای ورود به ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ است. موضوع این است که وجاهت شخصی (با افشاگری‌های جبهه پایداری در انتخابات مجلس) و آینده سیاسی قالیباف در معرض خطر است. بنابراین قالیباف باید تکلیف خود را مشخص کند. قالیباف در این دو ماه (تا انتخابات ریاست مجلس دوازدهم) می‌تواند تنها نظر معتدلان و اصلاح‌طلبان راه‌یافته به مجلس را جلب کند و راه سختی در این خصوص ندارد.

*‌به نظر شما قالیباف می‌تواند ریاست مجلس را به دست آورد؟

من ریاست قالیباف در مجلس دوازدهم را تقریباً قطعی می‌دانم. اما تمام سعی جبهه پایداری و دولت این است که قالیباف رئیس مجلس نشود اگر هم به ریاست رسید، رئیس مجلس تضعیف‌شده‌ای باشد تا خطر قالیباف در انتخابات ریاست ۱۴۰۴ را کاهش دهند تا به‌عنوان رقیب مقتدری مطرح نشود. قالیباف خطری بالقوه برای ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود چراکه شرایط ریاست‌جمهوری را دارد و همیشه دوست داشته که سکان ریاست‌جمهوری را به دست بیاورد.

*‌اگر قالیباف در دوره دوازدهم رئیس مجلس نشود، به‌عنوان یک نماینده چه رویکردی را در پیش می‌گیرد؟

اگر فرض کنیم قالیباف رئیس مجلس دوازدهم نشود و به‌طور ناپلئونی این کارزار را ببازد؛ قالیباف نماینده مردم تهران در مجلس می‌شود و باید ۴ سال درگیر راهروهای مجلس شود. آیا قالیباف این شرایط را می‌پذیرد؟ قطعاً خیر. شکی نیست که قالیباف از مجلس انصراف می‌دهد و آماده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ می‌شود.

*‌یعنی ۵ سال در هیچ مسئولیتی به کار گمارده نمی‌شود؟

به هر حال او در یکی از نهادهای حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان یا مراکز دیگر حاکمیتی مسئولیت قبول می‌کند و در این ۵ سال فرصت دارد تا سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهد و برای حضور در انتخابات ۱۴۰۸ آماده شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903031

دیگر خبرها

  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست؛ تندرو‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند