Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - استاندار هرمزگان گفت: با بهره‌برداری از پایانه نفتی جاسک ضمن تأثیرگذاری در اقتصاد کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی، ایران با چهره جدیدی در حوزه انرژی وارد بازارهای جهانی می‌شود و ایفای نقش می‌کند.
به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، فریدون همتی در حاشیه بازدید از طرح پایانه نفتی جاسک ضمن قدردانی از تلاش جهادگونه عوامل اجرایی این طرح در شرایط سخت آب و هوایی اظهار کرد: از تصمیم اولیه این طرح بزرگ و راهبردی به تعبیر مقام معظم رهبری، تا مراحل طراحی و عملیات اجرایی خطوط انتقال نفت، مخازن و مجموعه اجزایی که باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، با یک ابرپروژه روبه‌رو هستیم تا پایانه نفتی جاسک در سواحل مکران به هدف مشخص خود دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در شرایطی که مقرر بود بسیاری از اقلام و تجهیزات مورد نیاز این طرح راهبردی از شرکت‌های خارجی تأمین شود، اما به‌دلیل تحریم مهندسان، تکنیسین‌ها و نیروهای ایرانی با داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شاهد بهره‌برداری از نخستین مرحله پایانه نفتی جاسک و صادرات نفت از منطقه کوه‌مبارک در آینده نزدیک خواهیم بود.
به گفته استاندار هرمزگان، ایران با اجرای این پروژه راهبردی، افزون بر خودکفایی در تأمین تجهیزات مورد نیاز، صاحب دانش و فناوری شده است که نمی‌توان قیمتی برای آن در نظر گرفت.
درخواست استاندار هرمزگان از فعالان رسانه
همتی اجرای طرح راهبردی گوره – جاسک و احداث پایانه صادرات نفت در سواحل مکران را از نمونه‌های بارز اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: کاهش وابستگی به خارجی‌ها از هر حیث در این مناطق اتفاق افتاده است و رسانه‌ها در بازتاب و پوشش اخبار مربوط به دستاوردهای صنعت نفت، باید فعال‌تر عمل کنند.
وی چشم‌انداز اجرای پروژه‌های صنعت نفت از جمله ساخت پایانه نفتی، پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را منجر به سرمایه‌گذاری 16 میلیارد دلاری در سواحل مکران دانست و گفت: به این ترتیب، با بهره‌برداری از این طرح‌ها در سواحل مکران ضمن تأثیرگذاری در اقتصاد کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی، ایران با چهره جدیدی در حوزه انرژی وارد بازارهای جهانی می‌شود و ایفای نقش خواهد کرد.
استاندار هرمزگان در پایان ضمن قدردانی دوباره از همه دست‌اندرکاران این طرح در وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس، بر پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه در رفع موانع پیش روی اجرای این طرح تأکید کرد.
استاندار هرمزگان بعدازظهر پنجشنبه (20 خردادماه) با حضور در منطقه کوه‌مبارک در سواحل مکران، گزارشی از جزئیات و روند پیشرفت طرح پایانه نفتی جاسک از سوی وحید مالکی، مجری این طرح دریافت کرد.
طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران با حدود 260 میلیون یورو سرمایه، شامل سه مجموعه خطوط لوله 48 اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، 6 رشته خط لوله 36 اینچ زیردریایی، سه مجموعه چندراهه دریایی و سه مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی به کنسرسیومی متشکل از دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» واگذار شده که فاز نخست آن در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: استاندار هرمزگان پایانه نفتی جاسک سواحل مکران بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،ده سال مانده به زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در عربستان سعودی، این کشور مشغول گسترش و بهبود زیرساخت‌های خود برای میزبانی از بزرگترین فستیوال فوتبال ملی در جهان است.

جایی که حکومت پادشاهی باید استادیوم‌ها، هتل‌ها و شبکه‌های حمل و نقل خود را به شکل قابل توجهی بهبود و گسترش دهد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به این مسئله پرداخته و اضافه می‌کند که زیرساخت‌ها دغدغه اصلی این پادشاهی نفت‌خیز نفت است، تنها کاندیدای برگزاری جام جهانی ۲۰۳۴ که به زودی رسما این میزبانی را از سوی فیفا دریافت خواهد کرد.

عربستان صادرکننده نفت خام فاقد منابع نیست، اما برای تلطیف وجهه خود به عنوان یک کشور محافظه‌کار و اسلام‌گرای افراطی تلاش می‌کند با جذب سرمایه‌گذار خارجی این نقیصه را برطرف کند.

این کشور با سرمایه هنگفت ۵۰۰ میلیارد دلار در پروژه شهری آینده‌نگر و بلندپراوزانه نئوم می‌خواهد تصویری از آینده را ارائه نماید. صرف نظر از اینکه این ایده جاه‌طلبانه تا چه اندازه عملی و اجرایی خواهد بود، بیشتر نمایانگر تمایل ولیعهد ماجراجوی سعودی برای نمایش و جلب توجهات جهانی است.


چالش استادیوم‌ها
برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۴ عربستان به ۱۴ ورزشگاه با ظرفیت دست‌کم ۴۰ هزار نفر نیاز خواهد داشت تا بتوانند پذیرای ۴۸ تیم حاضر در جام جهانی باشند، اما در حال حاضر تنها دو ورزشگاه آماده هستند؛ استادیوم ملک عبدالله در جده و استادیوم بین‌المللی ملک فهد که در ریاض در حال بازسازی است.

این کشور که دارای لیگ فوتبال معتبری است حدود ۳۰ زمین دیگر هم دارد، اما بیشتر آنها قدیمی، کوچک و یا احاطه شده توسط پیست‌های دو و میدانی هستند که دیگر در دنیای فوتبال مرسوم نیستند.

یکی از مقامات فدراسیون فوتبال عربستان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما هنوز ده سال در پیش داریم که در طی آن وضعیت استادیوم‌ها به طور اساسی تغییر خواهد کرد.» او که نخواست نامش فاش شود، افزود: «این یک چالش بزرگ است، اما ما بر آن غلبه خواهیم کرد.»

اسکان و حمل و نقل
علاوه بر جام جهانی فوتبال، این کشور بیابانی با جمعیت ۳۲ میلیون نفر میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷، بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹ و همچنین بازی‌های آسیایی ۲۰۳۴ نیز خواهد بود. برگزاری بازی‌های زمستانی در این کشور بیابانی و کویری انتقاد طرفداران محیط زیست را به همراه داشته، اما پادشاهی سعودی می‌خواهد بدون توجه به این انتقادات تمام این فرآیند‌ها را به مدد دلار‌های نفتی طی کند.

قطر همسایه، که میزبان اولین جام جهانی در خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ بود، قبل از این رویداد تا ۲۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد که زیرساخت‌های مربوطه را نیز شامل می‌شود.


عربستان سعودی در حال حاضر ساخت دو استادیوم جدید را آغاز کرده است: استادیوم بین المللی ملک فهد در قیدیه، پروژه‌ای بزرگ در خارج از پایتخت، و استادیوم دیگری در شهر دمام، در شرق کشور. هر دو این استادیوم‌ها قرار است دو سال دیگر افتتاح شوند.

به گفته یک مقام سعودی، طراحی یک استادیوم جدید در دیریه در نزدیکی ریاض نیز از پیش تصویب شده، در حالی که رسانه‌های محلی گفتند که مناقصه‌های ساخت و توسعه زمین‌های فوتبال به‌زودی به ارزش ۲.۶۹ میلیارد دلار آغاز می‌شود.

اما این کشور تنها به استادیوم‌ها نیاز ندارد و حمل و نقل و اسکان طرفداران هم در شهر‌های میزبان این مسابقات یعنی در ریاض، جده، دمام و اب‌ها و همچنین در قیدیا و نئوم نیز حائز اهمیت است.

حسین ماهران، معمار، در کنفرانسی درباره طراحی و ساخت استادیوم که در ماه فوریه در ریاض برگزار شد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «عواملی مانند اسکان و حمل و نقل عمومی در داخل و بین شهر‌ها هنوز باید توسعه یابد. اما واضح است که پادشاهی قاطعانه به این راه متعهد است.»

چالش عمده آب و هوا
گرما، در کشوری که دمای هوا در تابستان از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر می‌رود، چالش دیگری برای کشور میزبان است، اگرچه یاسر المصحال، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی سال گذشته گفت که پادشاهی آماده است تا این رویداد را در تابستان مانند زمستان برگزار کند.


رضوان درویش، رئیس شرکت تهویه مطبوع عربستان سعودی گرین ایر به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در حال حاضر برنامه‌های خنک کننده برای سه ورزشگاه مورد استفاده لیگ عربستان وجود دارد که ستاره‌های جهانی مانند کریستیانو رونالدو و نیمار را به خود جذب کرده است.»

فراتر از زیرساخت‌های فیزیکی، عربستان سعودی همچنین باید منابع انسانی لازم برای مدیریت سایت‌ها، از امنیت گرفته تا نظافت، از جمله تهیه بلیط و پذیرایی را نیز در نظر بگیرد.

لی کولیر، از گروه مشاوره STRI، با برآورد این که کشور خلیج فارس به جای واردات نیروی کار به دنبال آموزش سعودی‌ها خواهد بود، تاکید کرد که این یک چالش بزرگ خواهد بود.

در فاصله یک دهه مانده تا زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در عربستان سعودی این کشور با چالش‌های قابل توجهی رو به رو خواهد بود که امیدوار است به مدد دلار‌های نفتی، مدیریت و مشاوره خارجی و همچنین تربیت نیروی انسانی مناسب بتواند از پس آن برآید.

دیگر خبرها

  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • اصلی‌ترین محور توسعه شهرستان جاسک چیست؟
  • تلاش برای توسعه جاسک با محور فعالیت‌های شیلاتی
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین