Web Analytics Made Easy - Statcounter

آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش آموزان سرمایه گذاری اجتماعی برای نسل آینده کشور است. خبرگزاری میزان -مهارت‌های اجتماعی مجموعه‌ای از راهبردهاست که هدفش کمک به افراد جهت برقراری ارتباط موثر با محیط و افراد اجتماع است. در مرورد لزوم آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش آموزان به عنوان جامعه هدف، توجه به این نکته ضروریی است که این موضوع علاوه برکمک به رشد و ارتقای صحیح عملکرد‌های اجتماعی آن نوعی سرمایه گذاری نیز برای نسل آینده نیزمحسوب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نظام آموزشی به عنوان متولی امر
برخی از کودکان بواسطه آموزش و تربیت صحیح این مهارت را در خانواده کسب می‌کنند، اما نظام اموزشی می‌تواند متولی آموزش مهارت‌های اجتماعی برای کنترل هیجانات و ارتقاء تاب آوری آنان در تمامی مواقع و مراحل باشد.
نظام آموزشی می‌تواند با آموزش مهارت‌های اجتماعی متناسب با فرهنگ عمومی و مقبول جامعه به دانش آموزان آموزش دهد تا آنان نیز بتوانند در موقعیت‌های مناسب بطور صحیح دست به کنش بزنند.


عدم آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش آموزان در بزرگسالی آنان را دچار محدودیت‌های ارتباطی در روابط اجتماعی می‌نماید و عواقب زیادی را برای فرد و جامعه در پی خواهد داشت. فردی که در سنین کودکی راه‌های ارتباطی را می‌آموزد. می‌تواند به درستی هیجانات خود را کنترل کند و تاب آوری خود را ارتقاء دهد، این فرد به درستی می‌توانند رفتار خود را مدیریت کند.

آموزش مهارت‌های اجتماعی در بستر‌های مجازی
با توجه به دوران پاندمی کرونا و لزوم برگزاری آموزش به شیوه مجازی آسیب‌های زیادی بر نظام آموزشی کشور و به طور کلی دانش آموزان به جهت دوری از فضا‌های ارتباطات اجتماعی وارد آمده است.
اگرچه می‌توان از این محدودیت فرصت ساخت و در زمان پیش رو که مصادف است با ایام فراغت دانش آموزان با توجه مقبولیت و دسترسی حداکثری که به فضا‌های مجازی وجود دارد، در بهرمندی از آن بر لزوم آموزش مهارت‌های اجتماعی برای کنترل هیجانات و تاب آوری دانش آموزان کوشید.

در این راستا در گفتگو با دو تن از دبیران پایه‌های ابتدایی به بررسی این دغدغه پرداخته ایم.
موفقیت در آموزش مهارت‌های اجتماعی نیازمند جدیت نظام آموزشی وحوصله دبیر است
سعیدی دبیر پایه دوم ابتدایی یکی از مدارس شهر تهران در گفتگو با میزان در این باره می‌گوید:دراین مورد آموزش و پرورش طرحی موسوم به طرح کرامت را اجرایی کرد، این طرح که بیشتر در مورد آداب و اخلاق اسلامی بود تلفیقی از مهارت‌های زندگی را نیز به دانش اموزان ارائه می‌داد.

وی در ادامه اظهار کرد: در ابتدا جدیت بیشتری برای اجرای این طرح وجود داشت البته همچنان نیز در برخی مناطق اجرای آن تداوم دارد. اما در خیلی از مناطق، چون اداره کل نمونه کار طلب نمی‌کند جدیت سابق برقرار نیست.

سعیدی در مورد موثر بودن آموزش وبرآیند حاصل از آن گفت:با توجه به این موضوع که برای هر درس زمان خاصی در هفته قرار داده شده و باتوجه حجم و محتوای این طرح اگرچه محتوای مطالب بسیار غنی و کاربردی بود، اما زمان و حوصله زیادی از دبیر را طلب می‌کند. با توجه به محتوای این طرح و نیاز مبرم یادگیری آن برای دانش آموزان لذا شایسته است به عنوان دروس موازی در برنامه‌ی کلاسی آورده شده و ساعت مشخصی برای آن مقرر شود.

استفاده از روانشناسان و متخصصان امر راه گشاست
پورحسینی دبیر پایه دوم ابتدایی یکی از مدارس شهر تهران در گفتگو با میزان در مورد آموزش مهارت‌های اجتماعی برای کنترل هیجانات و افزایش تاب آوری دانش آموزان گفت: در کنار قرار دادن طرح‌های اموزشی، چون کرامت و آموزش ساحت‌های شش گانه برای فائق آمدن بر موضوع مورد بحث، آموزش و پرورش می‌تواند ساعاتی از هفته را به حضور مشاوران و روانشناسان کودک در کلاس‌ها اختصاص دهد، حضور کادر متخصص روانشناسی و استقرار دائم ان در مدارس و اختصاص ساعاتی از آموزش به حضور این عزیزان در مدرسه به عنوان مشاور و همچنین گنجاندن سرفصلی با این محتوا در آموزش می‌تواند بار سنگینی را از دوش معلمان بردارد.

وی در ادامه افزود:بیشتر معلمان پایه ابتدایی تحصیلات مرتبط در حوزه روانشناسی ندارند و حضور روانشناسان زبده و خلاق و مسول در کنار تیم آموزشی در مدرسه در زمان آموزش حضوری ویا در زمان حال با استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی در دوران کرونا در این زمینه بسیار راه گشاست.

در نتیجه آنچه در پایان می‌توان به آن اشاره کرد این موضوع است که، با وجود یک سال و نیم تجربه آموزش غیر حضوری و دوری دانش آموزان از فضای کلاس‌های حضوری موجب شده است که مهارت‌های ارتباطی آنان نیز دچاراختلال شده باشد. در این زمینه با شروع سال تحصیلی و بازگشت به آموزش حضوری بار سنگینی به دوش نظام آموزشی مدارس و به طور ویژه دبیران قرار دارد.

اهم تلاش نظام آموزشی باید در این دوران تلاش برای ارتقای سطح آموزش، آموزش و تفهیم مهارت‌های اجتماعی، کنترل هیجانات و تاب آوری اجتماعی باید در نظام آموشی درسطحی وسیع و با ظرفیت و امکانات دو چندان ادامه یابد.
انتهای پیام/ برچسب ها: مدارس کرونا تاب آوری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مدارس کرونا تاب آوری آموزش مهارت های اجتماعی کنترل هیجانات دانش آموزان نظام آموزشی تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در نخستین نشست شورای آموزش و پرورش استان گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مداخلات مردمی و گروه‌های جهادی در رابطه با پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دانش آموزان داریم.

وی با اشاره به طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) تصریح کرد: اجرای این طرح در قزوین اتفاق خوبی است، اما باید از ظرفیت مردمی بیشتری برای این طرح استفاده کرد.

اعلایی با اشاره به گروه‌های دانشجویی و یا اعضای انجمن اولیا و مربیان، تصریح کرد: این اقشار می‌توانند در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی ورود کنند و تشکیل تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

در ادامه استاندار قزوین با اشاره به نزدیک شدن به ایام گرامیداشت معلم اظهار کرد: همه مدیران استان باید با حضور در مدارس و جمع معلمان از زحمات آنان قدردانی کنند.

طرح نماد از آسیب‌های بزرگتر در جامعه پیشگیری می‌کند

نقی سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در این نشست گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که با عنوان اختصاری نماد خوانده می‌شود، طرحی در راستای کمک به آموزش و پرورش برای توانمندسازی دانش آموزان است.

سیاهکالی مرادی در این راستا با اشاره به راه اندازی خط تلفن ۱۵۷۰ افزود: کارشناسان از ساعت هشت تا ۲۰ توسط این شماره به سوالات دانش آموزان، والدین و عموم جامعه پاسخ می‌دهند.

وی اهداف راه اندازی این طرح را شناسایی به موقع دانش آموزان در معرض خطر و توانمندسازی معلمان دانست و ادامه داد: با اجرای این طرح می‌توان با مداخله سریع و به هنگام برای دانش آموزان آسیب دیده از بسیاری آسیب‌های بزرگتر پیشگیری کرد.

سیاهکالی مرادی همچنین کنترل و کاهش عوامل مخاطره آمیز و ارائه خدمات تخصصی و به موقع و رصد و پیگیری مستمر را از دیگر دستاورد‌های اجرای این طرح نامید.

این نظام با هدف هم افزایی ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری و شناسایی، ارجاع، توانمندسازی، درمان و مددکاری اجتماعی برای دانش آموزان در معرض خطر، پرخطر، و دارای فوریت روانی و اجتماعی اجرایی می‌شود.

استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند