Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@06:34:56 GMT

یک سیاه چاله کلان جرم در حال مرگ کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۹۶۰۲

یک سیاه چاله کلان جرم در حال مرگ کشف شد

سیاه چاله‌های کلان جرم همانطور که از نامشان پیداست جرمی حدود یک میلیون تا ۱۰ میلیارد جرم خورشیدی دارند. گاهی اوقات سیاه چاله‌های کلان جرم ساکت و نامرئی هستند که این موضوع مشاهده مستقیم آنها را کمی مشکل می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، اما هنگامی که ماده‌ای در حال فرو رفتن به درون حفره عظیم الجثه آنها قرار می‌گیرد، درخشش آنها زیاد شده و نور بیشتری نسبت به بقیه کهکشان ساطع می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراکز روشن به عنوان هسته کهکشانی فعال(AGN) شناخته می‌شوند و قوی‌ترین دلیل برای وجود سیاه چاله‌های کلان جرم هستند.

اخیرا یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه "توهوکو" پس از ثبت سیگنال یک هسته کهکشانی فعال از کهکشان Arp ۱۸۷، یک هسته کهکشانی فعال در حال مرگ را به طور تصادفی کشف کردند. تجزیه و تحلیل نشان داد که هسته کهکشانی فعال یاد شده طی ۳ هزار سال گذشته خاموش شده است.

این کشف با استفاده از آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما و آرایه بسیار بزرگ انجام شد. دانشمندان یک جت لوب(jet lobe) را کشف کردند اما هیچ سیگنالی از هسته وجود نداشت که این موضوع نشان دهنده سکوت فعالیت هسته کهکشانی فعال است.

پس از مرگ هسته کهکشانی فعال، ویژگی‌های هسته کهکشانی فعال در مقیاس کوچک‌تر نیز کم رنگ می‌شوند زیرا منابع فوتون نیز خاموش می‌شوند. اما منطقه گاز یونیزه در مقیاس بزرگ هنوز قابل مشاهده است زیرا حدود سه هزار سال طول می‌کشد تا فوتون‌ها در لبه این منطقه قرار گیرند.

"کوهی ایچیکاوا"(Kohei Ichikawa) از دانشگاه توهوکو گفت: ما طی این مطالعه از ماهواره اشعه ایکس "NuSTAR " ناسا استفاده کردیم که این ماهواره بهترین ابزار برای مشاهده فعالیت هسته کهکشانی فعال فعلی بود بنابراین ما توانستیم کشف کنیم که هسته کاملاً مرده است. ما همچنان به بررسی هسته‌های کهکشانی فعال در حال مرگ ادامه خواهیم داد و با استفاده از روش استفاده شده در این مطالعه به دنبال هسته‌های کهکشانی در حال مرگ خواهیم بود. ما همچنین از روش تفکیک مکانی برای بررسی جریان ورودی و خروجی گاز استفاده خواهیم کرد چرا که این ممکن است نحوه خاموش شدن فعالیت هسته کهکشانی فعال را برای ما روشن سازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیاه چاله کلان جرم سیاهچاله هسته کهکشانی فعال حال مرگ سیاه چاله کلان جرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۳ مرد گرفتار در کوه سیاه لنده توسط امدادگران هلال احمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، کاظم فلاحی‌دوست گفت: ساعت ۲۱ شب گذشته ۱۱ اردیبهشت بر اساس تماس تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات مبنی بر گرفتار شدن ۳ نفر در ارتفاعات کوه سیاه از توابع شهرستان لنده بلافاصله گروه امداد و نجات به محل حادثه اعزام شد. وی افزود: تجاتگران هلال‌احمر با وجود وضعیت مه آلود هوا و بارش باران و حجم زیاد برف به افراد گیر افتاده دسترسی پیدا کردند و آنها را به محل امن انتقال داده و به آغوش گرم خانواده برگرداند مدیر‌ عامل جمعیت‌هلال‌ احمر ادامه داد: یکی از افراد که دارای بیماری زمین‌های قلبی بود و دچار حمله قلبی شده بود پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی به درمانگاه انتقال داده شد.

دیگر خبرها

  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • مرد بدهکار از من فیلم سیاه گرفت تا شکایت نکنم
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • تصویر روز ناسا: کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم
  • افزایش نگرانی اسرائیل از قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل
  • سه فرد گرفتار در ارتفاعات کوه سیاه لنده نجات یافتند
  • ویدیو/ عمیق‌ترین چاله آبی جهان در مکزیک پیدا شد
  • نجات ۳ مرد گرفتار در کوه سیاه لنده توسط امدادگران هلال احمر
  • افزایش شمار قربانیان فرونشست بزرگراه در جنوب چین