Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، زمانی مسئول مرکز پایش پیش نشانگر‌های زلزله دانشگاه تبریز با بیان اینکه باید از بلند مرتبه سازی به طور جدی در تبریز جلوگیری شود گفت: گسل تبریز حداقل ۱۲ زلزله بزرگ تاریخی ثبت شده در اسناد تاریخی دارد که نصف تا کل شهر تبریز در پی آن ویران شده و البته برخی اسناد با برخی شبهات نیز همراه است؛ از این رو باید ساخت و ساز‌ها با نظارت و کنترل کامل انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: زلزله‌های بزرگ گسل تبریز با دوره بازگشت دوگانه حدود ۲۷۰ سال و حدود ۸۰ سال است. زلزله‌های کوچک اگر پیش لرز نباشند، تخلیه کننده انرژی نیز هستند و آخرین زلزله گسل تبریز، مربوط به زلزله ۱۳۳۷ سلماس است. با این فرض فعلا در دوره آماری مناسبی هستیم که زلزله بزرگی روی ندهد.

زمانی افزود: با این حال، احتمال رویداد زلزله در کل دوره آماری وجود دارد؛ بنابراین بهترین راه حل، داشتن سیستم‌های پیش نشانگر زلزله است تا پیش از وقوع آن باخبر شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که خطر امواج لرزه‌ای به دلیل فاصله صفر از گسل در کل شهر چیزی کمتر از روی گسل نیست خاطرنشان کرد: زلزله ۴٫۲ ریشتری اخیر در تبریز نیز با توجه به رویداد‌های ثبت شده و با لحاظ خطای تعیین مکان، اگر فرض شود مکانش به طور صحیح مکان یابی شده در محل تقاطع گسل تبریز و گسل مورب آن در غرب تبریز یعنی گسل کمورچای به وقوع پیوسته است.

او افزود: این گسل یکی از گسل‌های عمده متقاطع با گسل تبریز است و بررسی مهاجرت ریز لرزه‌های گسل تبریز در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که زلزله‌ها از شرق به غرب و با عمق کم و بزرگی در حد ۵ ریشتر در حال مهاجرت هستند

مسئول مرکز پایش پیش نشانگر‌های زلزله دانشگاه تبریز گفت: در حدود دو سال آینده احتمال دارد در محدوده صوفیان و بعد از آن مرند و سپس سلماس زلزله‌هایی با این ریشتر‌ها رخ دهد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گسل تبریز وقوع زلزله گسل تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ

هوشنگ میرزایی گفت: این اراضی به ارزش ۲۹ هزار میلیارد ریال روز گذشته در قالب یک مانور اجرایی و با حکم قضایی در روستای «ازنق» واقع در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ آزاد سازی و به عرصه تولید بازگشت.

وی اظهار کرد: آزاد سازی این اراضی در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی انجام شد.

میرزایی گفت: در این اراضی ۱۰۹ قطعه دیوارکشی به تعداد ۱۰۹ مورد به طول حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر ، بناهای غیر مجاز ویلایی در حال ساخت به تعداد سه مورد به مساحت حدود ۳۲۰ متر مربع ، انباشت مصالح ساختمانی ۱۹ ، محوطه سازی ۱۲ مورد به مساحت حدودیک هزارو ۹۵۰ مربع ، استخر ۲ مورد به مساحت حدود ۹۰ مترمربع و آلاچیق ۲ مورد به مساحت ۳۰ متر مربع تخریب و رفع اثر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • یادگاری زلزله در سی‌سخت، نیمه تمام ماندن ۲۷۰ واحد مسکونی
  • هشدار تشدید و تداوم فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان
  • باران گرفت، صدر از چنگ پرسپولیس ۱۰نفره لغزید!
  • هفته بیست و پنجم لیگ برتر|توقف شاگردان نکونام در تبریز/ استقلال صدر جدول را به پرسپولیس تعارف زد
  • دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • توجه ویژه به آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک ضروری است
  • پیش‌بینی رگبار تگرگ در لرستان