Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@02:10:43 GMT

درمان ریشه‌ای بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۰۲۵۵

درمان ریشه‌ای بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود

حسنیه‌سادات مهدوی-همشهری آنلاین:

اصفهان با بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت در مرکز ایران از استان‌های صنعتی و پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. ۳۲ درصد از کل مساحت این استان، بیابانی است و بروز خشکسالی‌های پی در پی و اجرا نشدن طرح‌های تأمین آب موجب بروز بحران‌های زیست‌محیطی چون خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، از بین رفتن باغ‌ها و اراضی کشاورزی، فرونشست زمین، فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و طوفان شن در استان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمده مطالبه‌های مردم و مسئولان اصفهان از دولت سیزدهم به حل مشکل بی‌آبی و  بحران خشکسالی بر می‌گردد؛ شرایطی که اگر مدیریت نشود  نتیجه‌ای جز تشدید بحران ندارد. بحران‌های زیست‌محیطی در کنار عوامل تشدیدکننده‌ای چون وجود صنایع سنگین، ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری، مجموعه‌ای از چالش‌های ۱۰ سال اخیر اصفهان را تشکیل می‌دهند که اکنون به نقطه حاد و بحرانی نزدیک شده‌اند. مدت‌هاست طرح‌های انتقال آب خارج از حوضه آب‌رسانی به داخل زاینده‌رود تحویل وزارت نیرو و در دولت‌های مختلف توسط نمایندگان استان پیگیری شده است، اما در حد طرح و نظر باقی مانده.

کشاورزان و بی‌آبی
افول کشاورزی به ویژه در شرق اصفهان بسیار جدی است. «مجید مصلحی» از فعالان اجتماعی استان معتقد است بی‌آبی به کشاورزان اصفهانی به ویژه در شرق استان صدمه‌های زیادی وارد کرده، زیرا امرار معاش مردم شرق اصفهان بیشتر با کشاورزی است.  به گفته او و بسیاری از شهروندان، بی‌آبی در شرق استان به معضلات اجتماعی چون بزه، طلاق، بیکاری، فساد، فقر، دزدی و مشکلات خانوادگی دامن زده که اغلب آن‌ها نتیجه وضعیت اقتصادی خانواده‌هاست.  مصلحی با بیان اینکه دولت‌های مختلف حق‌آبه اصفهان را نادیده گرفته‌اند، می‌گوید: «۲ صنعت ذوب‌آهن و فولاد مبارکه در اصفهان آب زیادی مصرف می‌کنند. این صنایع در دوره پهلوی تأسیس شدند، اما جانمایی خوبی برای آنها انجام نشد. نیاز این صنایع به آب فراوان ایجاب می‌کرد که نزدیک دریا یا مناطق پرآب کشور باشند.» اصفهان یکی از بزرگترین مالیات‌دهنده‌های کشور است و آن‌ را استان برخورداری می‌دانند. مصلحی این احساس را عاملی می‌داند که موجب می‌شود اغلب، اصفهان در تخصیص اعتبار نادیده گرفته شود.

مترو و حمل و نقل شهری
حمل و نقل عمومی در مرکز اصفهان ضعیف و کم عرض بودن خیابان‌های شهری از دغدغه‌های دیگر شهروندان اصفهانی است که حل آن را از دولت آینده انتظار دارند. «زینب منوچهری» شهروند اصفهانی در این باره می‌گوید: «در خیابان‌هایی مثل حکیم و فلاطوری که عرض کمی دارند، مسیر ویژه دوچرخه‌سواری تعریف شده یا خط بی آر تی کشیده‌اند و همین مساله موجب شده است تردد خودروها دشوار باشد.» «میثم نجفی» از فعالان اجتماعی و فرهنگی هم با اشاره به ترافیک شدید شهری در مرکز شهر اصفهان از ضعف حمل و نقل عمومی در این منطقه می‌گوید. نجفی در این باره توضیح می‌دهد: «با وجود اینکه مترو می‌تواند بار ترافیکی را کاهش دهد، اما کم بودن خطوط مترو با وجود اینکه پروسه‌ای طولانی برای ساخت و افتتاح آن طی شد، تأثیر بسزایی در حمل و نقل عمومی شهر نگذاشته است.»

گرد و غبار
یکی از مشکلات اصفهان که شهروندان مناطق بیابانی و نیمه بیابانی چون کاشان، آران و بیدگل، شرق اصفهان، خور و بیابانک، اردستان و شاهین‌شهر را دچار مشکل کرده، خیزش گرد و غبار است. «سید محمد مهدوی» شهروند شاهین‌شهری از آلودگی هوای شهر در زمستان‌ها به دلیل پدیده وارونگی هوا و در تابستان‌ها به دلیل خیزش گرد و غبار می‌گوید. خیزش گرد و غبار در فروردین و اردیبهشت امسال موجب خسارت‌های زیادی در کاشان و جاده‌های شرق اصفهان شد.

بارگذاری‌های زیاد بر زاینده‌رود
«سید محمود حسینی» استاندار اسبق اصفهان که در سال‌های ۸۱ تا ۸۴ اداره استانداری اصفهان را به عهده داشت درباره مشکلات و چالش‌های استان می‌گوید: «یکی از مهمترین مسائل اصفهان آب است. دولت‌ها بارگذاری زیادی روی اصفهان کرده‌اند، اما آب آن جوابگو  نیست. استقرار صنایع سنگین در استان در بحران کم‌آبی تاثیر دارد. به عنوان مثال؛  ۶۸ درصد فولاد کشور که یک صنعت آب‌بر و آلاینده است در اصفهان تولید می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر، ذوب‌آهن، صنعت فولاد و پالایشگاه، فازهای توسعه را به صورت گسترده اجرا کرده‌اند؛ توسعه آن‌ها مستلزم مصرف آب بیشتر هم هست. حسینی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در بالادست زاینده‌رود طرح‌های زیادی را که قرار نبوده در برنامه باشند، تأیید کرده است، اظهار می‌کند: «وزارتخانه حتی انتقال آب تا ۶۰۰ متر به ارتفاعات را برای باغ‌ها تأیید کرده است؛ باغ‌هایی که ثمر اقتصادی ندارد. با این تصمیم، مردم در بالادست رودخانه برای ساخت باغ مشتاق شده‌اند.»

افزایش جمعیت 
اکثریت جمعیت اصفهان در مرکز و شهرستان‌های مرکزی استان متمرکز شده‌اند. استاندار پیشین اصفهان با اشاره به افزایش جمعیت در مرکز استان از مهاجرت‌هایی می‌گوید که در سال‌های اخیر از خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری به دلایلی چون بیکاری،  آلودگی هوا و... به اصفهان صورت گرفته و بار جمعیتی را سنگین‌تر کرده است. این مهاجرت‌های بی‌رویه مشکلات اجتماعی و ناهمگونی جمعیتی  و توسعه نامتوازن را برای اصفهان به همراه داشته است.»

کم بودن اختیارات استانی 
اصفهان با وجود انبوه صنایع و تراکم جمعیتی، نیازمند افزایش اختیارات استانی است تا بتواند چالش‌های مختلف را در درون استان حل و فصل کند.  حسینی به متمرکز بودن دستگاه‌های اجرایی، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مرکز کشور به عنوان یک ضعف سیستمی اشاره می‌کند و می‌گوید: «دستگاه‌های وزارتی و سازمانی مستقر در مرکز کشور همه چیز را در سیطره خود گرفته‌اند. در استان وقتی می‌خواهند یک پروژه کوچک اجرا کنند باید تهران اجازه بدهد. وزارت نیرو مسئولیت و اختیارات امر آب را دارد، اما به مسئولیتش عمل نمی‌کند.» او تاکید می‌کند: «اختیارات را به اداره‌های استانی واگذار نمی‌کنند. حتی استاندار که مدیر ارشد است، اختیارات محدودی دارد.»   این در حالی است که به گفته حسینی، اگر اختیارات استانی افزایش پیدا کند، مدل‌های توسعه تغییر می‌کند. اصفهان همچنین با بحران‌هایی چون فرونشست زمین، تبدیل تالاب گاوخونی به کانون گرد و غبار و خشکی درختان حاشیه زاینده‌رود روبه‌روست که استاندار پیشین به آن‌ها اشاره می‌کند.  

کد خبر 606957

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حمل و نقل عمومی زاینده رود شرق اصفهان گرد و غبار بی آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه ای موضوع ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۲/۱۵۹۱۷۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸، به پیوست تصویر نامه شماره ۱۷۰۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ضمائم آن در خصوص ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع به تفکیک اقلام ممنوع صادراتی و (اقلام مجاز مشروط) در صادرات ارسال می گردد. ضمناً طبق اعلام معاونت مذکور صادرات اقلام مندرج در بند ۲ نامه فوق الذکر اقلام) مجاز مشروط) منوط به تایید سیستمی نماینده دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در سامانه گمرک ایران خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند.

ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع

برابر مفاد بخشنامه شماره ۱۴۰۲۳۳۰۹۶/۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور موضوع نامه شماره ۱۴۰۳۱۱۵۸/۶۴ مورخ ۱۴۰۳/۱/۲۰ دفتر امور مراتع سازمان مذکور ضوابط صادرات محصولات فرآورده ها فرعی جنگل و مرتع به شرح ذیل است؛

۱- اقلام غیرمجاز جنگلی و مرتعی برای صادرات (صادرات ممنوع): شقاقل، پرسیاوشان زیره سیاه اشنیان شقار، کرفس وحشی و کوهی، کلوس خزه مرزه خوزستانی، گل بنفشه، کشمش کولی، سنبل الطیب مهر، خوش چله داغی سورنجان، قرهقات، بیا تر سرخدار، شمشاد شقایق، ایرانی انواع لالمها، سوسن چهل چراغ، سنبل خوزستانی انواع قارچ خوراکی برداشت از جنگل مان دنبلان سیاه، سیر کوهی (والک) گز، عافی، ریشه و پوست درختان و درختچه های جنگلی، ریزوم، ثعلب ریشه، کوکب ریشه می ریشه کاسنی ریشه ریواس وحشی، ریشه چوبک، ریشه روناس، خاس ریشه زنبق، وحشی ریشه کوکب، وحشی ریشه شیرین بیان، مرتعی ریشه، سریش برگ مورد، بن سرخ، پیاز و گل لاله سرنگون گل اروانه پیاز گل، نرگس بذر جاشیر، خوراکی اجزای کامل درختچه های گز مان، شوکه گز روغنی خاک خاکبرگ جنگلی، زغال و و هیزم.

۲- اهم اقلام مجاز مشروط صادراتی جنگلی و مرتعی: گلپر اسپند خارشتر (ترنجبین، شیرخشت، فرنجمشک مریم، نخودی، چماز گز، شهداد، بیدخت، انچوچک، گل نمدار، درمنه، افسنطین، برنجاسب علف گاو، زبان گل نرگس گز خوانسار گز انگبین آویشن شیرازی کاکوتی، آنغوزه تلخ، آنغوزه شیرین، همیشک انواع سرخس بال، عقابی، عشقه کوله، خاس ترانه، ارغوان باریجه کثیرا، وشاء شکر تیغال انزروت، کاپاریس (لگجی)، علف چای، گل بومادران، گل کاسنی، گل گندم، قدومه شیرازی، بارهنگ بابونه شاتره، موسر (برداشت از مراتع)، کنگر، انواع قارچ خوراکی دنبلان)، سفید قهوه ای و قرمز برداشت شده از توراتع، مستکی سرشاخه آویشن بنایی، سرشاخه آویشن برگ باریک سرشاخه آویشن، کرمانی اندام هوایی، ریواس صمغ طبیعی الله (سقز)، صمغ طبیعی درختان بادام و گیلاس جنگلی (زدو) برگ کنار برگ اکالیپتوس میوه محلب میوه روناس میوه ناخنک کلیل الملک میوه بادام جنگلی کوهی)، میوه زرشک وحشی (جنگلی) میوه نسترن وحشی میوه بنه و بلوط مازوج گال) (بلوط پسته، جنگلی، سماق گردو، جنگلی فندق جنگلی، تخم مرو، مصطکی، زالزالک، اسفناج وحشی، گلابی وحشی، سیب وحشی، جفت، بذر باریجه، بذر آنغوزه، چاشور، میوه خارخاسک و سایر محصولات مرتعی و جنگلی.

برای مشاهده جزییات به اینجا مراجعه کنید.

کد خبر 6092790 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تغییر نام‌هایی که به دل هواداران نمی‌نشیند/ «ریشه» تغییر نمی‌کند
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد