Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص‌های اقتصادی در هشت سال اخیر به گونه‌ای رقم خورده که در برخی موارد در تاریخ 4 دهه اخیر کم نظیر بوده و به معنای بازگشت به عقب تلقی می‌شود.

رشد اقتصادی یکی از مولفه‌های اصلی پویایی تولید و رونق در کسب وکارها و به عبارت دیگر شاخصی برای سنجش احوال اقتصاد یک کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه رشد اقتصادی کشور ما به علت تک محصولی بودن اقتصاد ناشی از ارزهای نفتی است و هر موقع درامد آن سرشار بوده و دولت‌های پول پاشی و دست و دل بازتر عمل کردند رشد بیشتری حاصل شده است.

در سال‌‌های اخیر به دلیل تشدید تحریم‌ها، با افت شدید دلارهای نفتی اقتصاد، تولید به محاق رفت به طوری که میانگین رشد اقتصاد 10 سال اخیر حدود صفر بوده است. در دوره اول دولت روحانی با بهبود درآمدهای نفتی مجددا شاهد رونق اقتصادی و رشد بود که به زعم همه اقتصاددانان این رشد ناشی از افزایش تولید نفت بوده است و معمولا روند موج گونه داشته و مستمر نیستند و اثر کوتاه دارند.

* رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری

از سال 97 همزمان با تحریم نفت رشد اقتصادی منفی شده و تا آخرین آمار که مربوط به 9 ماهه سال 99 است نرخ رشد منفی بوده اما نسبت به سال‌های قبل آن اندکی بهتر شده است.

شاخص‌های اقتصادی بهم پیوستگی داشته و در صورتی که رشد اقتصادی منفی باشد دیگر مولفه‌ها را به زیر می‌کشد. سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه در ماشین الات و ساختمان نمونه‌ای از این موضوع است. طبق امارها در یک دهه اخیر تشکیل سرمایه ثابت کشور در بخش تجهیزات و ماشین آلات منفی بوده و روند آن کاهشی است. عده‌ای از صاحبنظران معتقدند می‌توان با هدایت منابع داخلی به بخش ساختمان و راه انداختن زنجیره بخش مسکن بخشی از افت ناشی از این بخش را جبران کرد.

* نرخ تورم

افزایش نرخ ارز از نیمه دوم سال 96 به تدریج آثار خود را روی قیمت‌ها و سفره مردم گذاشت و رکوردهای بی نظیری را در برخی اقلام خوراکی و مصرفی گذاشت. نرخ تورم نقطه به نقطه برای خوراکی‌ها نزدیک به 80 درصد رسید. تلاطم قیمت‌ها کار را به جایی رساند که مسابقه گرانی لحظه‌ای و ساعتی شد که آثار آن در نرخ تورم ماهانه نمود پیدا کرد. رشد ماهانه دو رقمی از رکوردهای تاریخی ثبت شده است.

* نرخ بیکاری

رکورد و منفی شدن رشد اقتصادی در سه سال گذشته و اضافه شدن پاندومی کرونا از اواخر سال 98 باعث تعمیق رکود و کسب‌وکارها شد به طوری که از سال 98 تا 99 یک میلیون شاغل بیکار شدند. خالص اشتغال ایجاد شده دولت یازدهم و دوازدهم در سال 92 نسبت به سال 99 حدود 9 هزار شغل است. با توجه به هزینه کرد 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال و ظرفیت سازی‌های صورت گرفته انحراف از منابع رخ داده و مسئولان باید پاسخگو باشند.

شاید با این سوال مواجه باشید که چرا نرخ بیکاری با وجود کاهش اشتغال، تک رقمی شده و به 9.6 درصد رسیده است؟ در پاسخ به این مسئله می‌توان عنوان کرد که نرخ مشارکت اقتصادی که افراد شاغل و بیکار را به جویندگان کار نشان می‌دهد، به شدت کاهش یافته و علت تامه تک رقمی شدن بیکاری همین مسئله است که در آمارهای مرکز آمار ایران نیز به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شاخص های اقتصادی تورم رشد اقتصادی دولت تدبیر و امید بیکاری نرخ مشارکت اقتصادی تشکیل سرمایه ثابت رشد اقتصادی رشد اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۰۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگیزه‌های خاص ستاره جوان آلومینیوم!

به گزارش "ورزش سه"، مهدی لیموچی ستاره جوان آلومینیوم اراک که این روزها با عملکرد خوبش مورد توجه فوتبالدوستان قرار گرفته است در بازی رفت مقابل پیکان با اشتباه عجیبی که داشت پیش از سوت پایان نیمه اول و در حالی که اراکی‌ها یک بر صفر از حریف خود عقب بودند آنها را ده نفره کرد و از زمین مسابقه اخراج شد.

لیموچی نزدیک به نقطه کرنر و دور از هیجان‌های مسابقه با حرکت خطرناکی که روی بازیکن پیکان انجام داد کارت قرمز مستقیم دریافت کرد و از زمین مسابقه اخراج شد تا آلومینیوم تحت فشار بیشتری قرار بگیرد، البته لیموچی در ابتدای فصل از تیم پیکان به آلومینیوم منتقل شده و تقابل با هم‌تیمی‌های سابق برای این بازیکن جوان هیجان خاصی ایجاد کرده بود و تحت تاثیر همین موضوع با جدیت خاصی بازی را دنبال می‌کرد و همین علتی برای اخراج او شد.

ویدئو: 317528

لیموچی که از ابتدای فصل عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت در هفته‌های اخیر یکی از ستاره‌های تاثیر لیگ برتر بوده و با نمایش درخشانی که مقابل استقلال و پرسپولیس ارائه کرد با اعتماد به نفس بیشتری در دیگر مسابقات هم به میدان می‌رود.

او در بازی روز دوشنبه مقابل پیکان علاوه بر اینکه مقابل هم‌تیمی‌های سابق خود بازی خواهد کرد این فرصت را هم خواهد داشت که اخراج بازی رفت را با درخشش در این مسابقه جبران کند و بتواند در کسب امتیاز برای آلومینیوم تاثیرگذار باشد.

دیگر خبرها

  • گوستاوو بلانکو و ماشاریپوف، بال های پرواز استقلال؛ آن ها ناامیدتان نمی کنند!
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • انگیزه‌های خاص ستاره جوان آلومینیوم!
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • پیش‌بینی جدید مشاوران املاک از قیمت مسکن در ماه‌های آینده/ الان خانه بخریم یا نخریم؟
  • نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است