Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-26@12:30:34 GMT

انتظارات بازار سهام از رئیس جمهور آینده

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۳۲۸۵

عضو هیات مدیره شرکت بورس گفت: منتحب مردم باید درک درستی از بازار سرمایه و جایگاه آن در اقتصاد داشته باشد و همین موضوع نیز در روند تصمیم‌گیری‌های رئیس جمهور بعدی اثرگذار است.  

سید مهدی سدیدی گفت: در سال جاری در ادامه آنچه در شش ماهه سال گذشته اتفاق افتاد، بازار سهام وضعیت پرنوسانی داشت و بر این اساس سرمایه‌گذاران کماکان منتظر بازگشت این بازار به دوران با ثبات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر بازار سهام از کاهش نرخ بهره بین بانکی اذعان داشت: این تلقی می‌شود که اگر نرخ بهره بین بانکی پایین بیاد، اقبال به سمت بازار سرمایه بیشتر بشود، اما این را هم باید در نظر بگیریم که شرایط و واکنش بازار سرمایه به این موضوع در دورانی که بازار پرنوسانی را شاهد هستیم می‌تواند متفاوت باشد.

وی با بیان این که البته در شرایط کنونی فاکتورهای متفاوتی بغیر از نرخ بهره بین بانکی می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد، در مورد دغدغه‌های این بازار گفت: زمانی که روند تاریخی بازار سرمایه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که یکی از پیشران‌های جدی این بازار در دوران رشد خود، حجم نقدینگی وارده به این بازار سهام است و بررسی تاریخچه این بازار در سال‌های گذشته این موضوع را تایید می‌کند.

سدیدی اضافه کرد: در نیمه نخست سال گذشته میانگین معاملات روزانه در بازار سهام حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که این عدد در نیمه نخست امسال به ۵ هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد، بنابراین مهمترین عنصر کنونی بازار سرمایه که نقدینگی و نقدشوندگی است در حال حاضر در این بازار وجود ندارد.

عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار با تاکید بر این که ما در برهه جدی و خاصی در شرایط اقتصاد کشور هستیم، گفت: بعد از بحران آب که مساله جدی در کشور هست، بحث بحران اعتماد در رتبه دوم قرار دارد و باید سرمایه‌های اجتماعی در این راستا مورد توجه قرار بگیرد، چرا که تصمیمات و جراحی‌های اقتصادی را زمانی می‌توانیم اتخاذ کنیم که اعتماد عموم در سطح قابل قبولی برای همراهی در این زمینه باشد.

سدیدی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در این شرایط باید در مبانی سیاست و تصمیم‌گیری، از مدیران عالی با مهارت‌های ادراکی استفاده کنیم و بعد به دنبال مهارت‌های فنی باشیم. این در حالی است که صحبت‌های برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بجای کلان اقتصاد و بازار سرمایه به سمت ریزساختارهای بورس تنزل پیدا می‌کند. به همین جهت باید نگاه خود را به سمت نامزدهایی تغییر دهیم که در این زمینه دقت نظر کافی داشته باشد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها ادامه داد: در شرایط کنونی فشار روانی فعالان بازار سرمایه باید از سایر ذینفعان به‌گونه‌ای مدیریت شود؛ چرا که هر چقدر فشار روانی در این حوزه زیاد باشد زیانش به سمت بازار سرمایه افزایش پیدا می کند.

وی در خصوص انتظارات بازار سرمایه از رئیس جمهور آینده گفت: منتخب مردم باید درک درستی از بازار سرمایه و جایگاه آن در اقتصاد داشته باشد و همین موضوع نیز در روند تصمیم‌گیری‌های رئیس جمهور بعدی اثرگذار است. از سوی دیگر عدم ثبات قوانین نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در زمینه بازار سهام باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که همیشه در بازار سرمایه توصیه می کنیم که باید دید بلندمدت در این بازار حضور داشته باشیم؛ این در حالی است که تصمیمات لحظه‌ای با این موضوع در تضاد است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین در نظام تعرفه‌گذاری و تعیین قیمت‌ها، باید سرمایه‌گذاران بازار سرمایه متوجه این موضوع شوند که در دو سه سال آینده چه قوانینی اعمال می شود تا بر اساس آن اقدام به سرمایه‌گذاری و تصمیم گیری برای حضور در تالار شیشه ای کنند.

وی گفت: هر آنچه که امروز در کشور در حال انجام است به نوعی از بستر بازار سرمایه عبور کرده و تامین مالی آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بازار انجام شده؛ بنابراین لازم است درک درستی از نقش بازار سرمایه در اقتصاد و تحولات آتی کشور داشته باشیم.

سدیدی اذعان داشت: بسیاری از تصمیماتی که در دولت گرفته می شود از جمله تعرفه‌گذاری و بودجه‌های سالانه، برای تصویب از مجلس عبور می‌کند، به همین دلیل باید فهم مشترکی در این زمینه میان نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ایجاد شود.

عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به این که مواردی از جمله صندوق‌های پروژه از جمله ابزارهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه هستند، گفت: جدای از مواردی چون صندوق پروژه نیاز هست تا از مواردی چون سرمایه‌های خارجی نیز برای توسعه پروژه‌های کشور استفاده کنیم؛ وگرنه ساختن نهاد و ابزارهای مختلف در بازار سرمایه به خودی خود نمی‌تواند موجب تامین مالی صنایع و پروژه ها در کشور شود.

 

تسنیم/

برچسب ها: سهام ، بازار ، بازارنیوز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000OPT

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سهام بازار بازارنیوز بازار سرمایه بازار سهام تصمیم گیری رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۳۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

یکی از مهم ترین راهکارها برای تحقق مشارکت مردم در توسعه ابرپروژه های کشور، به کارگیری سرمایه های مردم در جهت تامین مالی منابع موردنیاز جهت توسعه این پیشران های اقتصادی است که باید به صورت خرد و از طریق مطمئن به افراد اختصاص یابد. هر پروژه تولیدی نیز باید حداقل به میزان بهره بانکی، سودده باشد؛ بنابراین در مدل مذکور برای بسترسازی جهت تامین مالی توسعه پیشران های اقتصادی کشور، باید بهره مندی از حداقل سود بانکی و تضمین این موضوع باشد؛ همچنین باید به شکل انتقال سهام پروژه در بازار سرمایه انجام شود زیرا انتشار اوراق با سودی بالاتر از بهره بانکی، برای بسترسازی مطمئن جهت سرمایه گذاری خرد مردمی، راهکار قابل قبولی نیست و مردم نیز در شرایط تورمی کشور، خرید دارایی را ترجیح می دهند

راهکار اصلی تحقق بسترسازی برای جذب سرمایه های خرد مردمی به سمت پیشران های اقتصادی، اعطای سهام پروژه به همراه تضمین سود حداقل بانکی است که این مفهوم ذیل مدل تامین مالی شرکت سهام عام پروژه قرار دارد. مدل‌های تامین مالی مبتنی بر شرکت سهام عام پروژه، محدودیت‌های سنتی را می‌کاهند و با توانمندسازی سرمایه‌گذاران خرد، زمینه‌ساز جهش در تولید و رسیدن به توسعه پایدار می‌شوند. این رویکرد، با بهره‌گیری از سهام ممتاز سودی که کف سود بانکی را تضمین می‌کند، اعتماد لازم برای جلب مشارکت‌های عمومی را فراهم می‌آورد و به سرمایه‌گذاران خرد امکان می‌دهد با ریسک پایین‌تر در پروژه‌های سودآور بزرگ سرمایه‌گذاری کنند.

این مدل تضمین درآمد را در کنار توزیع عادلانه‌تر ثروت و تقویت مشارکت مردمی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی می‌آورد. در این مسیر، نقش دولت بسیار حیاتی است، زیرا حمایت و ترویج دولت می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای در موفقیت این مدل‌ها تأثیرگذار باشد. استفاده از این مدل‌ها راهکارهایی نوآورانه برای دعوت سرمایه‌گذاران خرد به عرصه‌های مهم اقتصادی، از جمله صنعت نفت، است و دولت‌ نقش کلیدی در تسهیل و ترویج این مدل‌ها دارد.

مشارکت عمومی در توسعه پیشران های اقتصادی کشور به‌واسطه‌ی پتانسیل بالای سودآوری و اهمیت استراتژیک این صنعت در اقتصاد ملی، فرصت‌های بی‌شماری برای توسعه پایدار و کاهش وابستگی به سرمایه‌گذاری‌های دولتی ارائه می‌دهد استفاده از مدل‌های تامین مالی مبتنی بر شرکت سهام عام پروژه و سهام ممتاز سودی، نه تنها امنیت سرمایه‌گذاری را تقویت می‌کند بلکه زمینه‌ساز مشارکت‌های وسیع‌تری می‌شود که به دموکراتیزه کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توزیع عادلانه‌تر ثروت کمک می‌کند.

رویکرد جدید بسترسازی در توسعه  نه تنها به تضمین درآمدها کمک می‌کند، بلکه با افزایش مشارکت مردمی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، پایه‌های یک اقتصاد پویا و مردم‌سالار را مستحکم‌تر می‌سازد. با تحقق این مشارکت‌ها و توسعه پیشران های اقتصادی کشور، نه تنها منافع ملی حفظ می‌شوند بلکه مسیر توسعه اقتصادی کشور با استفاده بهینه از منابع داخلی و خارجی به شکلی پایدار و مؤثر ترسیم می‌شود. این تغییرات، نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر برای اقتصاد و مردم کشور است، جایی که هر فردی می‌تواند به طور مستقیم در رشد و شکوفایی ملی سهیم باشد.

دیگر خبرها

  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات