Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، به نقل از دیلی‌میل، زنان بارداری که از استامینوفن استفاده می‌کنند، به احتمال زیاد دارای فرزندانی با اختلال اوتیسم یا بیش فعالی و کمبود توجه هستند.

استامینوفن یکی از معدود مسکن‌هایی است که عموما مصرف آن در در دوران بارداری بی خطر است، اما به تازگی در مطالعه‌ای رابطه‌ای بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و کودکان مبتلا به اوتیسم مشخص شده و نشان می‌دهد که مصرف دارو‌های مسکن، ممکن است چندان هم بی خطر نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان اسپانیایی ۷۰ هزار زن باردار را در شش کشور اروپایی بررسی کردند و فهمیدند که پنجاه و شش درصد از مادرانی که در طیف اوتیسم دارای فرزند بودند، از این نوع مسکن استفاده کرد‌ه‌اند.

این محققان با اشاره به تجویز استامینوفن فقط در صورت لزوم برای زن باردار اعلام کردند که  یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد کودکان مادرانی که در دوره بارداری از این مسکن رایج استفاده کرده‌اند، ۱۹ درصد بیشتر از سایر کودکان دچار اوتیسم و ​​۲۱ درصد بیشتر از سایر کودکان علائم بیش فعالی و کمبود توجه دارند.

استامینوفن رایج‌ترین دارویی است که مردم برای تسکین درد مصرف می‌کنند اما حدود ۶۵ درصد از مادران تحت بررسی در این مطالعه اظهار داشتند که در دوران بارداری خود از این دارو استفاده کرده‌اند که باعث آسیب شده است.

پروفسور جوردی سانیر، محقق اصلی این مطالعه گفت: استامینوفن ایمن‌ترین داروی ضد التهاب برای زندگی قبل از تولد است، اما حتی این دارو نیز عوارض جانبی را نشان داده است. بنابراین، فقط در صورت لزوم آن را مصرف کنید.

بیشتربخوانید

چاقی ممکن است شما را از مرگ نجات دهد!

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دوران بارداری استامینوفن داروهای مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۷۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا نائیجی، با اشاره به اینکه سیستم تولید مثل زنان از رحم و تخمدان تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی از قسمت‌های مهمی که بین تخمدان و رحم ارتباط برقرار می‌کند لوله‌های رحمی است.

وی افزود: نقش لوله‌های رحمی این است که تخمک آزاد شده از تخمدان را به فضای رحمی و اسپرم منتقل شده از واژن را هم به تخمک برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات لقاح داخل لوله‌های رحم صورت می‌گیرد، گفت: حرکت صحیح لوله‌های رحمی به سمت فضای داخل رحم و انتقال تخم شکل گرفته باعث می‌شود بارداری اتفاق بیفتد.

نائیجی تاکید کرد: اگر به هر دلیلی در روند کار لوله‌های رحمی اختلالی ایجاد شود، بارداری ناموفق است.

این متخصص زنان و زایمان، با اشاره به اینکه گاهی لوله‌های رحمی دچار عفونت تناسلی نیز می‌شوند، ادامه داد: ورم لوله‌های رحمی یا هیدروسالپنکس منجر به عارضه‌هایی مثل دردهای مزمن شکمی و نازایی برای بیمار می‌شود.

نائیجی به نشانه‌های بسته شدن لوله‌های رحمی اشاره کرد و افزود: زمانی که لوله‌های رحمی بسته باشند، نشانه‌های این عارضه در زنان مختلف نیز متفاوت است، از دردهای شکمی تا نازایی و یا بارداری خارج از رحم بروز می‌کند.

وی درباره دلایل بسته شدن لوله‌های رحمی نیز، گفت: عفونت‌ها، مهم‌ترین علت بسته شدن لوله‌های رحمی هستند اما جراحی‌هایی که در شکم انجام می‌شود نیز می‌توانند چسبندگی ایجاد کرده و باعث این عارضه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه ممکن است هر جراحی‌عارضه چسبندگی و یا بسته شدن لوله‌های رحمی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: این عارضه می‌تواند به دنبال یک عمل سزارین تا جراحی ساده آپاندیس ایجاد شود.

این متخصص زنان و زایمان، درباره درمان بسته بودن لوله‌های رحم عنوان کرد: اگر علت بسته شدن لوله‌ها عفونت باشد، تکلیف روشن است، با انواع روش‌های دارویی و مصرف آنتی بیوتیک‌ها با تجویز پزشک متخصص این عارضه برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که تنها یک لوله بسته باشد، امکان بارداری وجود دارد، ادامه داد: زمانی که هر دو لوله رحمی بسته باشد، درمان توسط روش‌های هیستروسکوپی یا کمک باروری مثل IVF انجام می‌شود.

به گفته نائیجی، حفظ بهداشت در زنان با هدف پیشگیری از عفونت‌های تناسلی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از اختلال در عملکرد لوله‌های رحمی است.

وی تاکید کرد: جراحی‌های بی‌مورد و عمل‌های سزارینی که بدون دلیل جایگزین زایمان طبیعی می‌شود، از مهم‌ترین عوامل چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی است.

نائیجی به افرادی‌که جراحی‌های لگنی کرده‌اند و در پی آن عفونت داشته‌اند توصیه کرد: در صورت تأخیر در سیکل قاعدگی حتماً تست بارداری را انجام دهند چون بارداری خارج رحم مهمترین عارضه آسیب به لوله‌های رحم است.

کد خبر 6088837 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • خزعلی: گنبد آهنین رژیم غاصب با قدرت رسانه فرو ریخت
  • خزعلی: دوره موشک تمام نشده وقتی زبان وتو می‌شود
  • گنبد آهنین رژیم غاصب با قدرت رسانه فرو ریخت
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی