بقاع متبرکه ذخایر معنوی جامعه هستند
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۷۹۸۷
خبرگزاری مهر-گروه دین و آئین–فاطمه علی آبادی: با آغاز ماه با فضیلت ذیالقعده، دهه کرامت آغاز میشود و دلهای مشتقان به پیامبر (ص) و خاندان مطهرش، با پناه بردن به حرم امامزادگان و بقاع متبرکه، روح و جان خسته از روزمرگی را تازه میکنند. تکریم امامزادگان در واقع تکریم پیامبر عظیم الشان و اهل بیت عصمت و طهارت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امامزادگان جزئی از تاریخ، هویت و فرهنگ مردم ایران و شخصیت والای هر یک بیانگر هویت شیعه است و مضجع شریف آنان در طول تاریخ موجب تقویت هویت دینی و ملی و محلی برای کسب معنویت و آرامش بوده طوری که میتوان از بقاع متبرکه با عنوان ذخایر معنوی جامعه یاد کرد. بر همین اساس به مناسبت آغاز دهه کرامت، برای شناخت اجمالی از گستره بقاع متبرکه و حرم امامزادگان با حجت الاسلام محمد نوروزپور مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه به گفتگو نشستیم که در ادامه میخوانید:
*چه آماری از تعداد اماکن مذهبی و بقاع متبرکه وجود دارد و چه میزانی از این بقاع متبرکه مربوط به پیش و پس از ظهور اسلام است؟
امامزادگان در دوران حیات خویش نقش بسزایی در توسعه فرهنگ اسلامی داشتند و امروز نیز با فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و قرآنی که در این بقاع صورت میپذیرد این مراکز مذهبی در حال تبدیل شدن به قطب فرهنگی جامعه اسلامی هستند.
این از افتخارات مردم ولایتمدار و جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود که ایران میزبان تعدادی از پیامبران عظیم شأن، امامزادگان واجبالتعظیم، مشاهیر و علمای بزرگ جهان اسلام است؛ حضور این بزرگواران در ایران نه تنها در دوره حیاتشان بلکه بعد از شهادت و رحلتشان نیز در راستای تبلیغ دین، ترویج مباحث قرآنی، معرفتی و اخلاقی منشأ خیر و برکات بودند.
در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۸ هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه وجود دارد. بقعه به مکانهایی گفته میشود که مردم به واسطه وجود قبور مبارک پیامبران، امامزادگان و یا علما و شهدای شاخص برای قبور مطهر آنان بارگاه، ضریح و گلدسته ساخته و برای آن مکانها احترام خاصی قائل هستند و همواره برای زیارت آن بزرگواران به این بقاع مشرف و از محضر نورانی آنان کسب فیض میکنند.
در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۸ هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه وجود دارد. بقعه به مکانهایی گفته میشود که مردم به واسطه وجود قبور مبارک پیامبران، امامزادگان و یا علما و شهدای شاخص برای قبور مطهر آنان بارگاه، ضریح و گلدسته ساخته و برای آن مکانها احترام خاصی قائل هستند از میان ۸ هزار و ۷۶۷ بقعه قریب به ۳۴ بقعه مربوط به ۳۹ پیامبران، ۶ هزار و ۶۰۰ بقعه اختصاص به ۱۱ هزار امامزاده و مابقی برای بزرگان، مشاهیر و علما است؛ در برخی از بقاع چند امامزاده مدفون هستند و اینگونه نیست که هر یک از این بزرگواران در یک بقعه باشند.
*دلیل حضور این تعداد از فرزندان ائمه (ع) در ایران چیست؟
امامزادگان از فرزندان و یا نوادگان امامان معصوم (ع) هستند که به دلایل مختلف از زادگاه خودشان به کشور ایران هجرت کردند که یکی از آن دلایل مربوط به دعوت خود مردم ایران بوده است تا بتوانند در محضر آن بزرگواران که با عنوان مبلغ دین محسوب میشدند معارف قرآن کریم و اهل بیت (ع) را فرا بگیرند؛ بنابراین یکی از دلایل حضور امامزادگان در ایران ترویج آموزهها و مفاهیم قرآنی و تبیین معارف اهل بیت (ع) بوده است.
یکی از آن امامزادگان سلطان علی بن محمد باقر فرزند بلافصل حضرت باقر (ع) است که بر اساس برخی گزارشهای تاریخی ایشان بنا به درخواست مردم خطه کاشان و اصفهان در سال ۱۱۳ هجری قمری به ایران هجرت میکند؛ در تاریخ چنین نقل شده که مردم کاشان به محضر امام محمد باقر (ع) میرسند و از ایشان درخواست میکنند مبلغی برای این خطه معرفی و اعزام کنند حضرت نیز پس از یک شب تأمل خطاب به آنان میفرمایند شب گذشته خواب پیامبر اکرم (ص) را دیدم که فرمودند فرزندت علی بن باقر را به منطقه اصفهان و کاشان اعزام کن تا به تبلیغ و ترویج مسائل دینی اقدام کند؛ ایشان در سالهای حضور پر خیر و برکتشان در این خطه شاگردان و مفسران بسیاری تربیت کردند و زمانی که به شهادت رسیدند مضجع شریفشان سالیان سال مرکز و محور ترویج و تبلیغ دین و معارف قرآنی بوده است.
دلیل دیگر هجرت امامزادگان به کشور ایران خفقان و ظلمی بود که خلفای جور بخصوص حاکمان عباسی در حق خاندان عصمت و طهارت روا میداشتند و چون آن بزرگان میدانستند مردم ایران دوستداران اهل بیت (ع) هستند برای همین به این سرزمین هجرت کردند.
*بعضاً شبهاتی درباره جعلی بودن برخی امامزادهها بیان میشود؛ آیا این تعداد امامزاده که بیان شد سند موثقی بر شجره و نسب آنان وجود دارد؟
در ایران امامزاده جعلی وجود ندارد؛ شاید قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بقاعی وجود داشت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اصالت آنان برای سازمان اوقاف محرز نشد و سندیتی برایشان وجود نداشت که همه آنها یا تخریب شدند یا تغییر کاربری داده شد برای مثال در استان گیلان حدود ۷۰ بقعه تخریب یا تغییر کاربری پیدا کرد.
امروز دیگر کسی نمیتواند بگوید امامزاده جعلی وجود دارد و مردم میتوانند برای آگاهی و شناخت بیشتر امامزادگان و بقاع متبرکه به سایت جامع امامزادگان سازمان اوقاف و امور خیریه مراجعه کنند و صحت و سقم شجره و نسبت همه امامزادگان را در این سایت مشاهده کنند.
در ایران امامزاده جعلی وجود ندارد؛ شاید قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بقاعی وجود داشت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اصالت آنان برای سازمان اوقاف محرز نشد و سندیتی برایشان وجود نداشت که همه آنها یا تخریب شدند یا تغییر کاربری داده شد
تاکید میشود سازمان اوقاف و امور خیریه در حمایت از امامزادگان و اعتقادات دینی مردم با کوچکترین خرافه و یا شایعهای که درباره وجود ذوات مقدسه امامزادگان مطرح شود، مبارزه میکند و اجازه شایعه پراکنی و مخدوش کردن اعتقادات دینی مردم را به شایعهپراکنان نمیدهد.
*چگونه و بر اساس چه معیاری صحت شجره نامه یک امامزاده مشخص میشود؟
یکی از مأموریتهای سازمان اوقاف و امور خیریه یافتن شجره و نسب امامزادگان است که توسط تیمهایی متشکل از اساتید خبره حوزوی و دانشگاهی تحت اشراف معاونت فرهنگی و اداره کل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با مراجعه به کتب معتبر تاریخی و قابل وثوق علمای بزرگ اسلامی فعالیتهای پژوهشی انجام میدهند تا بتوانند با مطالعه دقیق شرح حال، کرامات، شجرهنامه و انتساب بقاع متبرکه را استخراج و در اختیار عموم قرار دهند.
*سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس چه معیار و ملاکی بقاع متبرکه را سطح بندی کرده است؟
سطح بندی بقاع متبرکه یک امر داخلی و برای ساماندهی بهتر کارها بوده است، بر همین اساس بقاعی که زائران بیشتری دارند و در انجام فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و قرآنی فعال هستند در زمره بقاع سطح یک و بقاعی که زائران کمتری دارند و به دلایل مختلف از جمله عدم وجود فضا و امکانات کافی قادر به انجام فعالیتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و قرآنی نیستند در رتبه سطح دو و بقاعی که در مناطق صعبالعبور مانند کوهستان ها یا روستاهای دور دست واقع شدند و اغلب زائران فصلی دارند یعنی در فصل زمستان و پاییز به دلیل بارش برف و باران بدون زائر هستند در گروه سطح سه قرار میگیرند. بر این اساس قریب به ۲۰۰ بقعه سطح یک و تقریباً ۵۰۰ بقعه سطح دو و مابقی در رتبه سوم قرار دارند.
بیشتر امامزادگان برای حفظ جان خودشان و زندگی مخفیانهای که در روستاها و مناطق صعبالعبور داشتند و زمانی که حاکمان جور از مکان آنان مطلع میشدند در همانجا آن بزرگواران را مظلومانه به شهادت میرساندند، برای همین مضجع شریف بیشتر امامزادگان در روستاها و مناطق کوهستانی واقع شده و مردم کمتر نسبت به آن بزرگواران شناخت دارند.
البته سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای معرفی امامزادگان از طریق صدا و سیما، کتابها، سایتهای مجازی و شبکههای اجتماعی اقدامات قابل توجهی انجام داده تا مردم بتوانند آن امامزادگان واجبالتعظیم را بیشتر بشناسند و بدانند مضجع شریف آنان در کدام منطقه و نقطه کشور واقع شده است.
لازم به ذکر است تمام بقاع متبرکه و امامزادگان مورد احترام هستند اما بعضی از امامزادگان علاوه بر اینکه امامزاده بودن دارای یک جایگاه علمی نیز بودند به گونهای که تاریخ آنان را محدث، فقیه، عالم و مفسر بودن معرفی میکند که مصداق بارز این سخن جناب حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هستند که با عنوان محدث، فقیه و عالم از ایشان یاد میشود و بعضی دیگر از امامزادگان نیز دارای کرامات ویژهای هستند که در بین مردم به همان کرامات شهرت یافتند تا حدی که این امامزادگان در طول سال نیز از خارج از کشور زائر دارند.
*کدام استان بیشترین بقاع را در خود جای داده است؟
بیشترین بقاع متبرکه در استان مازندران واقع شده و دلیل این حجم از تعداد به خاطر آن است که در گذشته منطقه طبرستان دیار علویان بوده و شیعیان آن منطقه گیلان، گلستان و مازندران امروزی از آن بزرگان دعوت میکردند تا با هجرت به این منطقه مبلغ و مروج دین و معارف اسلام باشند.
*بقاع متبرکه توسط چه اشخاصی اداره میشود؟
بقاع متبرکه توسط مردم اداره میشود و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است سازمان اوقاف و امور خیریه میتواند برای اداره امور اماکن مذهبی یک فرد یا افراد یا به اصطلاح هیأت امنا را انتخاب کند تا این اماکن مقدس با قوانین و مقررات موجود اداره شود. در حال حاضر ۲۲ هزار نفر هیأت امنا در سراسر کشور به عمران و آبادانی بقاع متبرکه به لحاظ ظاهری و انجام فعالیتهای فرهنگی، قرآنی و خدمات اجتماعی اشتغال دارند.
*نذورات و هدایای مردم صرف چه اموری میشود؟
طبق برنامهای که سازمان اوقاف و امور خیریه هزینه کرد نذورات و هدایای مردم قابل رصد، بررسی و کنترل است که صرف هزینههای جاری خود بقعه مثل عمران و آبادانی خود بقعه متبرکه، پرداخت حقوق و مزایای خدام بقاع، تأمین بودجه مراکز افق و هر هزینهای که در داخل و خارج از بقعه به نام آن امامزاده مصرف میشود.
یکی از وظایف مرکز افق خدمات اجتماعی است که برای مثال بقاع متبرکه در سال ۹۹ قریب به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده بی بضاعت و نیازمند که توسط هیأت امنا شناسایی شده بودند بسته معیشتی دریافت کردند و امسال نیز در ماه مبارک رمضان ۱۱۰ هزار بسته معیشتی تهیه و بین نیازمندان در حال توزیع است.
یکی از بخشهایی که سازمان اوقاف و امور خیریه اجازه دارد از درآمد بقاع متبرکه استفاده کند در واحدهای خدمات اجتماعی مراکز افق است که شامل عالم المنفعه، کمک به فقرا و نیازمندان، کمک به زنان بی سرپرست و بد سرپرست میشود.
*مراکز افق در بقاع متبرکه به چه کاری مشغول هستند؟
امامزادهها در دوران حیات مبارکشان به تبلیغ و ترویج دین اسلام و معارف قرآن کریم میپرداختند بر همین اساس بقاع متبرکه انجام فعالیتهای فرهنگی چون برگزاری کرسیهای تلاوت قرآن کریم، جلسات تفسیر، ترویج معارف اهل بیت (ع) و ارائه خدمات اجتماعی در رسیدگی به فقرا و نیازمندان را مهمترین رسالت خود میداند و نذورات و هدایای مردم نیز صرف همین امور میشود.
ائمه اطهار (ع) توجه خاصی به ترویج معارف اسلام، دستگیری از نیازمندان و مبارزه با آسیبهای اجتماعی داشتند و امروز نیز سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور ادامه راه آن بزرگواران مراکز «افق» را که مخفف فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و قرآنی بوده در بقاع متبرکه سطح یک و دو راه اندازه کرده است.
از سال ۹۸ قریب به ۲۰۰ مرکز افق در سراسر کشور فعال شد و امیدوار هستیم تعداد این مراکز در سال جاری به ۵۰۰ مرکز برسد تا شاهد فعالیتهای کاملی در بقاع متبرکه باشیم.
بقاع متبرکه در واحد قرآنی مأموریت دارند مردم را با مباحث روخوانی، روان خوانی، حفظ و تفسیر قرآن کریم آشنا کنند؛ در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی و تعطیلی آموزشهای حضوری تمام این فعالیتها و دورههای آموزشی بقاع در ردههای سنی خردسال، نوجوان و جوان ویژه آقایان و بانوان به صورت مجازی برگزار میشود.
در عرصه خدمات فرهنگی نیز در کل ایام سال و در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی برنامههای متنوعی در امامزادهها برگزار میشود برای مثال در ایام نوروز و در ویژه برنامه «طرح آرامش بهاری» شاهد برپایی خیمههای معرفت توسط روحانیون متخصص هستیم که در زمینههای مختلف روانشناسی کودک، آموزش کار با کودک و نوجوان، پاسخ به مسائل شرعی، روانشناسی خانواده و … به زائران خدمات ارائه میدهند.
در ایام ماه محرم و صفر طرح «بصیرت عاشورایی» در این ذوات مقدسه با برنامههای متنوع معنوی و مذهبی برگزار میشود تا مردم با معارف قرآن و روایات بیشتر انس گرفته و با فرهنگ حسینی و دستاوردهای قیام عاشورا بیشتر آشنا شوند.
طرح «ضیافت الهی» نیز از دیگر برنامههایی است که در ایام ماه مبارک رمضان در این اماکن مقدس برگزار میشود. امسال نیز با توجه به شرایط کرونایی در استانهایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه داد این طرح در حال برگزاری است. البته در ایام فاطمیه نیز سخنرانان و مداحان با حضور در امامزادگان به تبیین جایگاه حضرت زهرا (س) پرداخته و درباره اهمیت ولایتمداری به سخنرانی و مداحی میپردازند. علاوه بر این ایام در مناسبتهای ملی از جمله ۲۲ بهمن ماه، روز قدس و … نیز برنامههای مختلف فرهنگی در این بقاع متبرکه برگزار میشود.
*چه خدمات اجتماعی در بقاع متبرکه صورت میپذیرد؟
اهل بیت (ع) هرگز نسبت به آسیبهای اجتماعی بی تفاوت نبودند ما نیز نباید نسبت به این امر بی تفاوت باشیم بر همین اساس از سال ۹۸ بود که فعالیت امامزادهها در عرصه خدمات اجتماعی قوت گرفت از این رو امامزادهها مأموریت پیدا کردند تا فقرا و نیازمندان اطراف خود را شناسایی و با تهیه بستههای معیشتی از آنها دستگیری کنند. امسال نیز در ماه مبارک رمضان این بقاع متبرکه در حال تهیه بستههای معیشتی رمضانیه هستند.
یکی دیگر از آسیبهای اجتماعی جامعه امروز معضل طلاق است برای همین در برخی از امامزادهها غرفه مشاوره خانواده برپا شد تا اساتید حوزه و دانشگاه در راستای کاهش آمار طلاق به مراجعه کنندگان خدمات رسانی داشته باشند، همچنین برای درمان معتادان افراد متقاضی را به کمپ ترک اعتیاد معرفی کرده و با حمایت از خانوادههای آنان هزینه درمان افراد معتاد را نیز پرداخت میکنند.
حمایت از زنان سرپرست خانوار یا بد سرپرست اولویت طرح «شمیم خدمت» در بقاع متبرک است بقاع متبرکه در این طرح با راه اندازی کارگاههای شغلی مانند کارگاه خیاطی، قالیبافی و … از این بانوان و حتی خانوادههای فقرا و نیازمند حمایت میکنند، همچنین برای توانمند سازی کسانی که میخواهند شغل خانگی راه اندازی کنند اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که یکی از آنان راه اندازی صندوق قرض الحسنه برای پرداخت وام است تا کسانی که میخواهند شغل خانگی ایجاد کنند با دریافت وام بتوانند برای خود شغلی داشته باشند.
کد خبر 5197743منبع: مهر
کلیدواژه: امامزاده امامزاده ها بقاع متبرکه تکریم امامزادگان انتخابات 1400 دهه کرامت مشارکت مردم در انتخابات قرآن حوزه علمیه قرآن کریم حضرت معصومه س سیره اهل بیت ع شیعه امام رضا ع سازمان تبلیغات اسلامی حرم حضرت معصومه س امر به معروف و نهي از منكر هیات مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های فرهنگی انجام فعالیت بقاع متبرکه بقاع متبرکه خدمات اجتماعی بقاع متبرکه برگزار می شود آن بزرگواران بر همین اساس امامزاده ها معارف قرآن قرآن کریم مکان ها سال نیز اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۷۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زنان است
آیتالله رمضانی گفت: در قرآن درباره زنان، از تعابیری استفاده شده است که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و تمام مقاماتی که برای مردان، مثل «حیات طیبه» وجود دارد، برای زنان هم است.
به گزارش ایسنا، آیتالله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد زنان اظهار کرد: زن دارای توانمندیهای شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندیهای شخصی، بحث تربیت است. عاطفهای که در وجود زن قرار دارد، نمونهای از مهر الهی است، البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمیگردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن میتواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم میتوان گفت اگر مجموعهای از ظرفیتهای مربوط به زنان در فعالیتهای اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکستناپذیر خواهد شد.
وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست میتوانید در جای خودتان، یک سری فعالیتهای فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیتهای فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمهاش این است که انسان دنبالهرو تشکلی باشد. چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل میتوانند نشستهای علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.
دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمنیسم بوده که شما مطلع هستید هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان میزنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته میدانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفتهاند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمانهای بینالمللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که میتواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.
آیتالله رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) اظهار کرد: غربیها میگویند ما حقوق بشر را پایهگذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد(ع) هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر(ص) و کلمات حضرت امیرالمومنین(ع) در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.
وی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد میکند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دورانهای مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بیهویت معرفی میشدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب میشد! این که دین، داشتن دختر را نعمت میداند ـ که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل میشود ـ به خاطر آسیبهایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بیهویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متاسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته میشد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم(ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوعالنسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را میبوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.
برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: زن میتواند آرامبخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را میتواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه میتواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی میتواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخشهای فرهنگی و سیاسی هم جریانساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا میکند و در کنار مردان به آن رشد عالی میرسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم(ص) میفرماید: زدن زنان، کار آدمهای پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمیشناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمیگردد. در روایات آمده است که «عدهای از یاران ارشد امام زمان(عج)، از زنان هستند».
آیتالله رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا میبرد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شدهاند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق میکند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا(س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان مینازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم میشود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم(س) است.
وی افزود: اسماء همسر جعفر بن ابیطالب به حبشه هجرت کرد، زمانی که به مدینه برگشت پرسید: آیا آیهای در مورد زنان آمده است یا نه و اگر آیهای نیامده، همه ما ضرر کردیم. اسماء به نزد رسول اکرم(ص) آمد و از ایشان پرسید: یا رسولالله آیا آیهای در مورد زنان نیامده است؟ پیامبر(ص) پاسخ دادند: چرا، آیه ۳۵ سوره احزاب در این خصوص نازل شده که خداوند میفرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا». اسماء از شنیدن این آیه بسیار خوشحال شد. این آیه حکایت از این دارد که همه مقاماتی که برای مردان است، برای زنان نیز میباشد و اشاره به برجسته بودن نقش زن دارد.
نقش آرامبخشی زن در خانواده
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را میگویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در ۷۵ جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آیینه جلال و جمال» دارند که حتما بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن میفرماید: اینها به همدیگر سکونت و آرامش میدهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مینویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.
وی در ضرورت همافزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکلسازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهلبیت(ع) در صورت تشکیل میتواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل میتواند نشستهای علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیههای متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبتهایی همچون ولادتها و شهادتها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانسهای مختلف باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه میکنم که دیدگاههای امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی(ره) میفرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.
انتهای پیام