Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@02:39:58 GMT

از ذبح اخلاق تا مشخص شدن صف‌بندی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۸۲۵۳

از ذبح اخلاق تا مشخص شدن صف‌بندی‌ها

گروه سیاست سایت فردا – آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری عصر دیروز برگزار شد. رقابت‌ها تا پایان هفته ادامه دارد اما مناظره مذکور را می‌توان آخری رویارویی مستقیم آقایان دانست که سیاسیون و روزنامه‌ها ارزیابی متفاوتی دارند. اغلب معتقدند که به خاطر تغییرات اعمال شده در شکل مناظره به نسبت مناظره دوم بهتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر کدام از دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا اما با توجه به آنچه مایل بودند بشنوند و ببیند، از منظر خود به این مناظره نگاه می‌کنند.

توجه ویژه‌تر روزنامه‌های اصولگرا به مناظره دیروز به نسبت روزنامه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که اصولگرایان از این مناظرات راضی‌تر و به اثرگذاری آن امیدوار‌تر هستند. 

روزنامه وطن امروز در شماره امروز خود از تیتر «سرنخواستن دولت» استفاده کرده و به این ترتیب نشان داده که انتقاد از دولت که ترجیع بند سخنان همه نامزدها حتی نامزدهای اصلاح‌طلب بود را مهم‌ترین وجه از این مناظرات می‌داند. 

روزنامه کیهان اما معتقد است که دو نامزد اصلاح‌طلب هم مناظره‌را باخته‌اند و هم اخلاق را. این روزنامه در گزارش امروز خود آورده است: « عصر روز گذشته سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم برگزار و پرونده مناظره‌ها بسته شد. دو نامزد دولت یا همان وضع موجود در آخرین دور مناظره‌ها نیز دست از دروغگویی، عوامفریبی و تخریب حریفان خود برنداشتند اما در نهایت طرفی از این بی‌اخلاقی‌ها نبرده و علاوه‌بر آنکه رقابت سیاسی را باختند، در چشم افکار عمومی و مردم، اخلاق را هم باختند. آنها با دستانی خالی مناظره سوم را ترک کردند و نشان دادند علی‌رغم همه مشاوره‌ها و تدارک‌ها و آماده‌‌سازی‌های قبلی، هم قبای سیاست برایشان گشاد است و هم وضعیت محبوبیت جریان اصلاحات-اعتدال چنان وخیم است که دیگر نمی‌توان با شارلاتان‌بازی و دوگانه‌سازی‌های قلابی، افکار عمومی را فریب داد.»

روزنامه خراسان نیز با تیتر «مناظره آخر جان گرفت» نشان داده که از این رویارویی خرسنده بوده است. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: نامزدها تا جایی که می‌توانستند همه برگ‌های خود را برای مواجهه با یکدیگر در سومین و آخرین مناظره انتخاباتی رو کردند. کارشناسان نیز این دور از مناظره را بهتر از دو مناظره قبلی دانستند».

روزنامه فرهیختگان اما در پوشش خبری مناظره به این نکته تاکید کرد که بعد از سه مناظره سه ساعته سبد رای دولت و اصلاح‌طلبان تغییر خاصی نکرده است لذا تیتر می‌زند «به پایان روحانی سلام کن». البته این تیتر یادآور شعار یکی از نامزدها یعنی «دولت سلام» نیز می‌تواند باشد.

ارزیابی کارشناسان و تحلیل‌گران اصولگرا نیز کم و بیش همین خط را دارد. مثلا مهدی، چمران می‌گوید: مناظره سوم از دو مناظره قبلی گرم تر بود چون مطالبی که مطرح شد از نظر تنوع و بیان مطالب اصلی بهتر از مناظره اول و دوم بود. و کاندیدای اصلاح طلب متأسفانه فقط آمده بودند که آقای رئیسی را بکوبند و هر مطلبی را که مطرح می کردند یک نیشی هم به آقای رئیسی می زدند تا جایی که آقای رئیسی گفت «اگر من نبودم آقایان چه کار می کردند».

محمدصادق کوشکی نیز با اشاره به اینکه مناظره آخر صف‌بندی‌ها در این انتخابات را کاملا مشخص کرده است، می‌گوید: « عملا شاهد انتخاباتی هستیم که جناح اصلاحات اصرار دارد مثل هشت سال گذشته در انتخابات بماند برای این کار از همتی حمایت می‌کند. این مناظره به مردم این جمع بندی را داد که در این انتخابات یک نامزد اصلاح‌طلب که همه این جریان از وی حمایت می‌کنند و چند نامزد اصولگرا در مقابل او داریم. از این جهت بسیار شبیه انتخابات 92 است که از آقای روحانی حمایت کردند».

امیررضا واعظ آشتیانی، دیگر کارشناس سیاسی اصولگرا نیز می‌گوید: «در مجموع مناظره‌ها باید گفت که آقای رئیسی اخلاق‌مدار از دیگران بود که این موضوع را می‌شود متعاقب دو مناظره پیشین در میان نظرات مردم مشاهده کرد. دو نامزد اصلاح‌طلب به ناجوانمردانه‌ترین شکل ممکن علیه آقای رئیسی حمله کردند و واقعا بداخلاقی انتخاباتی به خرج دادند اما به هر حال برخی مأموریت داشتند تا او را تخریب کنند».

وی افزود: «روحیه آقایان همتی و مهرعلیزاده نمایانگر چهره واقعی دولت آقای روحانی است. آقای روحانی هم هیچگاه صدای منتقدان را نشنید و حتی منتقدان را با زشت‌ترین الفاظ خطاب می‌کرد. البته هر دولتی نقاط قوت و ضعفی دارد اما بعد از هشت سال باید مجموعه عملکرد دولت را سنجید که قضاوت افکار عمومی نسبت به دولت منفی است».


 

منبع: فردا

کلیدواژه: اصولگرایان مناظره سوم آقای رئیسی اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۸۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

کد خبر 6088555 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • آخرین جمع‌بندی کمیسیون اجتماعی برای توافق یک تعطیلی پربحث
  • جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی
  • آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها
  • دولت، پرسپولیس و استقلال را از این جیب به آن جیب کرد؛ خصوصی بازی!
  • غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران