Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیگیری‌های وزارت علوم برای اولویت بخشیدن به واکسیناسیون دانشجویان از وزارت بهداشت همچنان ادامه دارد و براین اساس برنامه‌ای احتمالی تدبیر شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی دانشجویان در روز‌های شیوع کرونا بیشترین آسیب را دیدند. از دور ماندن از فضای رقابتی دانشجویی گرفته تا آموزش‌هایی که با قطع و وصل شدن اینترنت دستخوش تغییر می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما وقتی بحث واکسیناسیون به میان آمد جامعه دانشگاهی برای بازگشایی دوباره دانشگاه امیدوارتر از گذشته شد. البته که دانشگاهیان معتقدند در این روز‌های کرونایی هیچ دانشگاهی تعطیل نیست و دانشجویان تحصیلات تکمیلی کم و بیش در آن فضا به تناسب فعالیت‌شان حضور دارند، اما به طبع خبری از آن شور و هیجان و رفت‌وآمد دانشجویان مقاطع مختلف و اعضای هیئت علمی نیست.

درحالیکه صحبت از حضوری برگزاری شدن کلاس‌های آموزشی از مهرماه ۱۴۰۰ است، تنها صفر تا صد دانشجویان علوم پزشکی دربرابر کرونا واکسینه شدند و علیرغم تاکیدات و مطالبات بسیار خانواده وزارت علوم، اما خبری از واکسینه شدن دانشجویان این وزارتخانه نیست.

محمودفتوحی فیروزآبادی رئیس دانشگاه صنعتی شریف درگفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره آموزش‌های دانشجویان در روز‌های کرونایی بیان کرد: دانشگاه‌ها بعد از پاندمی کرونا در اسفند ۹۸ به آموزش‌های مجازی روی آوردند و اگرچه تا آن زمان تجربه خیلی خوبی در کشور برای این امر وجود نداشت، اما حال حاضر آموزش‌های مجازی تجربه خوبی است. البته نمی‌توانیم کیفیت آموزش‌های مجازی را با آموزش‌های حضوری یکسان بدانیم قطعا آموزش‌های حضوری کیفیت بالاتری دارند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه به دلیل پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا ادامه داد: وقتی دانشجویان در دانشگاه حضور پیدا نکنند و آموزش‌ها مجازی پیش رود هیچ تعاملی بین آن‌ها و اساتید شکل نخواهد گرفت و فشار روی دانشجویان زیاد است.

وی عدم حضور دانشجو در دانشگاه را از لحاظ انجام کار‌های پژوهشی و قرارداد‌های ارتباط با صنعت چالش‌ساز مطرح کرد و اظهار داشت: در دانشگاه صنعتی شریف سعی کردیم تا حد امکان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و اولویت قرار دادن سلامت دانشجویان حضور تحصیلات تکمیلی‌ها را بیش از پیش داشته باشیم، اما اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است شرایط به گونه‌ای شود که تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و به ویژه ارشد‌ها بدون دیدن دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند که این مسیله جای نگرانی دارد.


وی ادامه داد: بنابراین باید تلاش کنیم کاری را انجام دهیم که حضور دانشجویان در دانشگاه هرچه سریعتر از سر گرفته شود. برنامه موجود و مطالبه حال حاضر دانشگاهیان این است که وزارت بهداشت بحث واکسیناسیون اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه‌ها را در اولویت بالا قرار دهد، چون بدون واکسیناسیون امکان حضور تعداد زیادی از دانشجویان در دانشگاه وجود ندارد و این نگرانی وجود دارد که اگر بدون واکسیناسیون دانشجویان راهی دانشگاه و خوابگاه شوند با مشکلاتی مواجه شوند.


فتوحی فیروزآبادی با بیان اینکه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت درباره واکسیناسیون دانشگاهیان جلس ه‌ای را تشکیل دادند، عنوان کرد: در این جلسه تمام نمایندگان حاضر واکسیناسیون اساتید و دانشجویان را اولویت می‌دانستند لذا طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته (البته با یک عدم قطعیت) تلاش می‌شود حتی الامکان تا پایان تابستان و پاییز امسال دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاهی به نوبت واکسینه شوند.


رییس دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: اگر همه برنامه‌ها پیش رود و عدم قطعیت‌ها کاهش یابد تا اول مهرماه امسال اساتید و کارکنان همراه با عدد تقریبی ۵۰۰ هزار دانشجو (عمدتا دانشجویان تحصیلات تکمیلی) واکسینه خواهند شد و بقیه دانشجویان به نوبت در پاییز برابر کرونا واکسن می‌زنند.

مطابق جدول اعلامی از سوی وزارت بهداشت که زمان واکسیناسیون افراد براساس رده سنی را نشان می‌دهد حاکی از آن است که تمام کشور تا پایان پاییز امسال واکسن خواهند زد و آخرین گروه همین جوانان دانشجوی ۱۸ سال به بالا هستند.

بنابراین دلسوزی‌ها و صحبت‌های ستاد کرونا و وزارت بهداشت در این امر آنچنان حقیقت ندارد و آن‌ها مطالبات برای اولویت بخشیدن به واکسیناسیون دانشجویان را هیچ می‌دانند اگر غیر این باشد باید تا پیش از شروع سال تمام دانشجویان کشور را واکسینه می‌کردند نه اینکه از جمعیت میلیونی تنها تا مهر ۱۴۰۰ شاهد واکسن زدن حدود ۵۰۰ هزار دانشجو باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان شروع کلاس‌های حضوری دانشجویان کارشناسی از نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (ترم بهمن ماه) وجود دارد یا خیر، گفت: این امکان نیز وجود دارد که کلاس‌های حضوری از ابتدای مهرماه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی آغاز شود و سپس دانشجویان دیگر از بهمن ماه ۱۴۰۰ (ترم دوم سال تحصیلی) سر کلاس حاضر شوند.

فتوحی فیروزآبادی تاکید کرد: در این بین آنچه اهمیت دارد این است که تا دانشجویان واکسینه نشوند هیچ کلاس حضوری برپا نخواهد شد. درحال حاضر دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت خیلی محدود در کلاس‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی حضور دارند، اما حضور تمام دانشجویان باید به گونه‌ای باشد هم استاد و هم دانشجو واکسینه شده باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت علوم دانشگاه شریف بازگشایی دانشگاه ها واکسیناسیون دانشجویان ستاد کرونا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشجویان در دانشگاه دانشگاه صنعتی شریف وزارت بهداشت دانشگاه ها آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۸۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد

دکتر احد بنار درباره افزایش مبالغ غذای دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی با تایید نامه معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: ما در وزارت بهداشت باید قیمت جدید غذای دانشجویی را در مهرماه هر سال اعلام می کردیم. سازمان های نظارتی نیز از وزارتخانه پیگیری می کردند که وزارت بهداشت باید این کار را انجام دهد. بر اساس قانون باید ۱۰ درصد هزینه تمام شده غذا را باید دانشجو پرداخت کند.

وی افزود: ما به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی که وجود داشت در برابر افزایش قیمت غذا مقاومت کرده بودیم. این در حالی بود که وزارت علوم این افزایش هزینه غذا را در مهرماه انجام داده بود و از هر دانشجو ۲۲ هزار تومان دریافت می کند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به دستورالعمل ها، ما مجبور شدیم که با توجه به قیمت های جدید و اینکه هزینه تمام شده سه وعده غذا برای گروه علوم پزشکی ۲۲۰ هزار تومان محاسبه شده است، ۱۰ درصد آن را از دانشجو اخذ کنیم که حدود ۲۱ هزار تومان از دانشجویان اخذ می شود.

وی افزود: مبالغ جدید باید از ابتدای ترم اجرا می شد اما این دو ماه هم با قیمت قبلی اجرا شد و سال آینده از فروردین ماه ۱۴۰۳ مبالغ جدید برای غذای دانشجویی اعمال می شود.

بنار با اشاره به دلایل و نکاتی که درباره افزایش هزینه غذای دانشجویی گروه علوم پزشکی مطرح شده است، گفت: یکی از دلایل آن بندهای آیین نامه غذا است و یکی از آنها هم افزایش هزینه پرداختی دانشجو است که در بودجه آمده است. در بودجه سهم دانشجو ۳۰ درصد آمده بود که پس از اینکه دفاع کردیم که این میزان بیش از ۱۰ درصد سالیانه است، این موضوع حذف شد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت موظف بوده است طبق قانون هر ساله قیمت غذا را تا درصدی که در آیین نامه آمده افزایش دهد که ما ۱۴ ماه در این زمینه تاخیر داشتیم.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: در ابلاغیه جدید اعلام کرده ایم که غذای نیم‌پرس در نهایت باید با قیمت ۴ هزار تومان ارائه شود. برخی از دانشگاهها با توجه به شرایطی بعضی غذاهای نیم‌پرس دارند امکان ارائه رایگان آن غذاها نیز وجود دارد. به طور مثال یک غذای ناهار که ۱۰ هزار تومان محاسبه می شود نیم‌پرس آن نباید بیشتر از ۴ هزار تومان هزینه داشته باشد.

وی افزود: برخی از غذاها گران تر برای پیمانکار و دانشگاه هزینه دارند به طور مثال ماهی غذای گران تری است و از همین رو برخی از دانشگاه ها آن را از سبد غذایی حذف می کنند، برای اینکه حذف نشود اعلام کردیم که در نهایت ۲ هزار تومان امکان افزایش قیمت دارد.

دکتر عباس شیراوژن معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در نامه ای در ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرده است: نظر به اتمام نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ و با عنایت به بند ۱۲-۱ ذیل ماده ۱ آیین نامه تغذیه دانشجویان ابلاغی به شماره نامه ۶۰۰/۷۲۶/ د مورخ ۱۴۰۰/۳/۳۱ و در راستای تامین بخشی از هزینه قیمت تمام شده غذای دانشجویی در سال تحصیلی گذشته، سهم مبالغ پرداختی دانشجو بابت وعده صبحانه ۴۰.۰۰۰ ریال، ناهار ۱۰۰.۰۰۰ و شام ۷۰.۰۰۰ ریال تعیین و جهت اجرا ابلاغ می شود.

همچنین به منظور مدیریت بهینه هزینه ها در حوزه تغذیه دانشجویی، وعده های غذایی به صورت نیم‌پرس با نظر شورای تغذیه رایگان و یا حداکثر تا مبلغ ۴۰.۰۰۰ ریال به دانشجویان عرضه می شود.

لازم به ذکر است دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی می توانند با نظر شورای تغذیه برای غذاهای پرهزینه، حداکثر مبلغ ۲۰.۰۰۰ ریال به قیمت مصوب قبض غذای دانشجویی اضافه کنند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • فراز و فرودهای آموزش عالی در سالی که گذشت
  • غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد
  • آمادگی بیش از هزار کلاس برای میزبانی از فرهنگیان
  • ابلاغ آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی اوایل ۱۴۰۳
  • آیین نامه های ارتقای اعضای هیئت علمی و جهش علمی به زودی ابلاغ می شود
  • ابلاغ آیین نامه های ارتقای اعضای هیات علمی و جهش علمی اوایل ۱۴۰۳
  • مشاور بین‌الملل سازمان امور دانشجویان منصوب شد
  • صابری: مسئله محوری پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • صابری: مسئله محوری تمام پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • ملاک برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها ابلاغیه وزارت علوم است / تمامی کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود