Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-05@02:15:22 GMT

حدود حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۴۷۳

حدود حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

بحران روابط بین فلسطین و رژیم صهیونیستی که از سال ۱۹۴۸ آغاز شد، به نوبه خود یکی از طولانی‌ترین منازعات تاریخ به شمار می‌رود. ایالات متحده به عنوان قدرتی جهانی و تأثیرگذار در معادلات جهانی، همواره در تلاش بوده این بحران را با استفاده از قطعنامه‌های شورای امنیت یا در چارچوب رژیم‌های حقوقی دیگر مدیریت و حل و فصل نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از رژیم اسرائیل از زمان تأسیس این رژیم همواره به قوت خود باقی بوده است؛ با این حال در طول ۶ دهه اخیر، روابط بین این دو بازیگر فراز و نشیب‌های مختلفی را تجربه کرده است. باوجود این، کنش دو بازیگر به‌گونه‌ای است که منافع متقابل آن دو، موجب شکل‌گیری روابط ویژه‌ای شده است. رویکرد سیاسی امنیتی واشنگتن درباره تل‌آویو، متضمن تعهد این کشور به حفظ موجودیت و امنیت اسرائیل است. در حقیقت راهبرد عمده آمریکا جدا از اینکه کدام حزب در قدرت باشد، حمایت همه‌جانبه از اسرائیل و پیشبرد فرایند صلح در خاورمیانه و فیصله بحران روابط اسرائیل و فلسطین با برتری اسرائیل است. عمده تمایز بین نگرش دو حزب به این بحران، در چگونگی نقشه جغرافیایی تشکیل یک دولت یهودی و برخی اختیارات در بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی برای مردم فلسطین و یا ایده دو دولت، نحوه حل مشکلات آوارگان و پناهندگان و اختیارات دولت فلسطینی در کنار محدوده جغرافیایی آن در حوزه‌های نظامی و امنیتی است.

نتانیاهو مدت‌ها پیش از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، برای تحقق اهداف تعیین شده خود علیه ایران، به کارزاری گسترده در ایالات متحده و جهان پرداخت. این در حالی است که وی از دولت باراک اوباما تا حد زیادی قطع امید کرده بود. مهم‌ترین عوامل اختلاف بین رژیم صهیونیستی و دولت‌های دموکرات ایالات متحده را می‌توان در دو مؤلفه نگاه دولت‌های دموکرات به قضیه فلسطین و مسئله ایران خلاصه کرد. حمایت دموکرات‌ها از طرح دو‌دولتی در سرزمین‌های اشغالی سبب شده تل‌آویو موضع جدی در مقابل دولت‌های دموکرات بگیرد. با روی‌کار آمدن جو بایدن، مسئله ایران و برنامه‌های شهرک‌سازی، به پرونده‌های چالش ‌برانگیزی در مسیر روابط تل‌آویو با واشنگتن تبدیل شد. باوجود اظهارات اطمینان‌بخش مبنی بر برنگشتن سفارت آمریکا به تل‌آویو، رژیم صهیونیستی نگرانی‌های جدید خود را پنهان نمی‌کند. از سوی دیگر، ناکامی نتانیاهو در ابقای خود در قدرت، موجب تلاش او برای الحاق مناطقی از کرانه باختری، گسترش شهرک‌ها و مشروعیت بخشیدن به ایجاد شهرک‌های غیرقانونی شد. دیدگاه دولت بایدن به شهرک‌سازی‌های اسرائیل همان دیدگاه دولت اوباماست که بایدن در آن نقش معاون ریاست جمهوری را داشت و در آخرین هفته کار خود برای نخستین بار به قطعنامه نکوهش ساخت‌ و سازهای رژیم اسرائیل در شورای امنیت رأی ممتنع داد. با این اوصاف به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به منظور تحقق اهداف خود، نقشی مستقل‌تر از پیش در منطقه ایفا خواهد کرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی روابط فلسطینی ها و اسرائیل رژیم صهیونیستی تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام عربستان به تل‌آویو درباره حمله به رفح

یک رسانه عبری‌زبان گزارش داد که عربستان درباره هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به رفح به این رژیم هشدار داده و اعلام کرده هرگونه حمله زمینی به رفح، مانع عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، شبکه «کان» رژیم صهیونیستی گزارش داد که یک منبع آگاه در دربار پادشاهی عربستان سعودی به این شبکه اعلام کرده ریاض نسبت به انجام هرگونه عملیات نظامی رژیم اشغالگر در رفح به تل‌آویو هشدار داده است.

این منبع آگاه همچنین مدعی شد که ریاض به تل‌آویو اعلام کرده که هرگونه حمله نظامی به رفح، باعث دور شدن عادی‌سازی روابط با عربستان می‌شود.

منبع مذکور همچنین اعلام کرد ریاض از طریق آمریکایی‌ها پیامی به تل‌آویو ارسال و تاکید کرده است که هرگونه عملیات نظامی در رفح «اشتباه بزرگی» تلقی شده و قرارداد عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو را دور می‌کند.

شبکه کان رژیم صهیونیستی به نقل از این منبع سعودی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد در صورت حمله رژیم صهیونیستی به رفح که ریاض را از توافق دور می‌کند، «عربستان به چشم کشور خائن دیده خواهد شد.»

این منبع تاکید کرد که در صورت عدم تشکیل کشور فلسطین، عربستان نمی‌تواند روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کند و ریاض نمی‌خواهد جایگاهی را که نزد کشورهای اسلامی دارد، از دست بدهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند
  • بلینکن: اسرائیل هنوز جان غیرنظامیان رفح را تضمین نکرده است
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
  • پیام عربستان به اسرائیل درباره حمله احتمالی به رفح
  • پیام عربستان به تل‌آویو درباره حمله به رفح
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • بازی آمریکا با کارت «صلح ابراهیم»
  • فلسطین، مسئله‌ای که عادی نمی‌شود!