Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@11:05:21 GMT

جهت‌گیری در شورای شهر زنجان باید واقع‌بینانه باشد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۹۴۸

جهت‌گیری در شورای شهر زنجان باید واقع‌بینانه باشد

سرور رحیما یکی از نامزدهای جوان و با برنامه انتخابات شورای شهر زنجان در دوره ششم است و در پویش ازما نیز شرکت کرده، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص هدف‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و اولویت فعالیت‌های خود در دوره جدید شورا، با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود و تجارب گذشته، جهت‌گیری در شورای اسلامی شهر زنجان باید کاملاً واقع‌بینانه و به دور از تفکرات آرمانی باشد، گفت: منابع درآمدی شهرداری محدود و تقریباً مشخص است و برنامه‌ریزی‌ها باید بر اساس میزان درآمد بوده و هزینه‌ها متناسب با این درآمد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در راستای قوانین و وظایف شورا، برنامه‌هایی را برای چهار سال فعالیت خود در شورا تدوین کرده‌ام، افزود: تلاش برای راه‌اندازی سیستم شورایاری در محلات، البته نه با روشی که محکوم به شکست بوده و نمونه‌های ناموفق آن را در شهرهای دیگر دیده‌ایم، نیاز به تعامل با افراد تحصیل‌کرده و آشنا به حوزه‌های مدیریت شهری است که ساکن محلات باشند. به عنوان مثال در این زمینه می‌توان از تجارب بسیار موفقی که در شهرهای مختلف سوئد وجود دارد، استفاده کرد. فقط لازم است این تجارب بومی‌سازی شود.

برای جلوگیری از موازی‌کاری و هدر رفت منابع تلاش خواهم کرد

رحیما ادامه داد: برای حل مشکلات درون‌سازمانی شهرداری و ایجاد انسجام بین بخشی برای جلوگیری از موازی‌کاری و هدر رفت منابع تلاش خواهم کرد. به عنوان مثال، نبود هماهنگی بین بخشی و موازی‌کاری در معاونت شهرسازی و معماری، معاونت خدمات شهری و معاونت عمرانی، باعث تصمیم‌گیری‌ها و عملکردهای متفاوت در آرامستان جدید شد که نتایج آن را شاهدیم.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان با بیان اینکه اقدامات لازم برای شفافیت و آگاهی‌رسانی به شهروندان در مورد وظایف شهرداری و شورا، در راستای احقاق حقوق شهروندی و کاهش مراجعات حضوری به شهرداری و سازمان‌های متولی امر ساخت و ساز و با هدف جلوگیری از لابی‌گری انجام خواهم داد، گفت: نداشتن اطلاع از سازوکار نحوه اخذ پروانه، پایان‌کار، ماده ۵، ماده ۱۰۰ و … باعث گرفتاری شدید همشهریان‌مان شده و نیاز به راه‌اندازی سامانه رسانه شهری (داشبورد شهری)، برای اطلاع‌رسانی در زمینه‌های مذکور و همین‌طور ارتباط مستقیم سیستمی با نظام مهندسی ساختمان استان است.

رحیما با تاکید بر اینکه تقویت منابع درآمدی شهرداری به ویژه از نوع پایدار آن با شناسایی دقیق و کارشناسانه از برنامه‌های مهم فعالیتم در شورای شهر خواهد بود، افزود: جلب و جذب سرمایه‌گذاران بومی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از پتانسیل منطقه ویژه اقتصادی شدن شهر زنجان. ورود جدی به مقوله پسماندها (در این زمینه، طرحی دارم که با همکاری اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان قابلیت اجرایی دارد)، ورود به بحث باغ‌های شفابخش، با توجه به پتانسیل‌های موجود در باغات شهر و درآمدزایی و اشتغال‌زایی قابل توجه آن.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی تردد در سطح شهر به ویژه در هسته مرکزی شهر بر اساس مطالعات جامع و تخصصی با توجه به شرایط جدید سبزه‌میدان، نیازهای واقعی شهروندان و امکانات موجود در شهرداری یکی از مهم‌ترین رویکردها و برنامه‌های کاری ام در شورای شهر خواهد بود، گفت: برای مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری فضاهای شهری در راستای احقاق حقوق شهروندان با توان حرکتی کم، تلاش جدی خواهم کرد.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان با بیان اینکه کمیته مناسب سازی شورای اسلامی شهر زنجان ذیل کمیسیون معماری و شهرسازی که در یک سال اخیر با حضور بنده فعالیت خود را از سر گرفته است، گفت: از دستاوردهای این کمیته، عملیاتی شدن بحث مناسب‌سازی فضاهای عمومی در پروژه سبزه‌میدان بود که فکر اساسی برای آن تا قبل از ورود کمیته نشده بود و همین‌طور ورود کمیته به پروژه‌های سرمایه‌گذاری نظیر مهدوی، میوه و تره بار گلشهر، پارکینگ سعدی با هدف آگاهی دادن به سرمایه‌گذار برای الزام به اجرای شیوه‌نامه مناسب‌سازی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور.

رحیما افزود: برای کاهش تخلفات ساختمانی و کمک به رونق ساخت و ساز در شهر، در تدوین طرح تفضیلی جدید و همسو کردن این طرح با شرایط و تقاضاهای موجود اقدام خواهم کرد.

تلاش برای ساماندهی فضاهای رها شده در سطح شهر به کمک اساتید و متخصصان حوزه مدیریت شهری

وی با تاکید بر اینکه تلاش برای ساماندهی فضاهای رها شده در سطح شهر به کمک اساتید و متخصصان حوزه مدیریت شهری از اولویت‌های کاری ام در شورای شهر خواهد بود، گفت: البته قدم‌های اولیه در طول یک سال حضور بنده برداشته شده است. به عنوان مثال، اجرای طرح‌های کم‌هزینه و جدید شهری مرسوم در دنیا نظیر پاکت پارک‌ها و پارکلت‌ها در فضاهای رها شده.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان با بیان اینکه برای راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز در شهرداری و در بخش‌های مختلف حقوقی و قراردادها، عمرانی، معماری و شهرسازی و … برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری با هدف فرصت‌سنجی و نیازسنجی واقعی و با چشم‌انداز ۲ تا ۳ ساله اقدام خواهم کرد، گفت، بسیاری از مشکلات موجود بر سر راه اجرای پروژه‌های عمرانی و تأخیر در اتمام آن‌ها به دلیل وجود نواقص و اشتباهات در قراردادها است. در زمینه آسفالت معابر هم نیاز به شناسایی فرصت‌ها و نیازهای چند سال آتی است. یکی از برنامه‌های بنده، تهیه نرم‌فزار تشخیص هوشمند خرابی آسفالت است که می‌تواند در شناسایی نیازهای واقعی و کاهش میزان قابل توجهی از هزینه کمک کند.

رحیما با بیان اینکه تلاش برای تحقق اجرای مسیر دوچرخه‌سواری در سطح شهر بر اساس طرح مطالعه شده جامع و با توجه به نیاز و استقبال همشهریان از اقدامات بنده در شورای شهر خواهد بود، گفت: تلاش برای مشارکت شهرداری در پروژه‌های عمرانی مرتبط با امور ورزشی و تقویت مراکز ورزشی در مناطق چهارگانه نیز دنبال می‌شود. به عنوان مثال، اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری ورزشی با جذب سرمایه‌گذار و استفاده از پتانسیل‌های موجود نظیر خانه بوران که برای راه‌اندازی مراکز ورزشی و تفریحی بسیار مستعد است.

وی ادامه داد: حضور یک ساله بنده در شورا به عنوان عضو اصلی، فرصت مناسبی برای شناسایی ریشه بسیاری از مشکلات بود ولی زمان کافی برای حل آن‌ها نبود. امیدوارم با حسن نظر و اعتماد همشهریان، مجال ادامه خدمت یافته و شایسته این اعتماد باشم.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان در پاسخ به این سوال که شهرداری‌ها هم‌اکنون با مشکل درآمد مواجه هستند. برنامه‌های شما برای ایجاد درآمد پایدار چیست و چه برنامه‌ای برای حذف هزینه‌های غیرضروری و اختصاص آن به اقدامات عام‌المنفعه برای برخورداری یکسان همه مردم دارید؟ گفت: شهرداری داری پتانسیل کافی برای تأمین درآمدهای خود است و اما برنامه‌های من در این خصوص در بخش‌های مختلف طراحی و تدوین شده است.

رحیما افزود: اگر در مشارکت‌های خود با سرمایه‌گذاران حرفه‌ای‌تر برخورد کرده و قراردادها قطعی و عاری از نقص باشد، پروژه‌های سرمایه‌گذاری منبع درآمد خوبی برای شهرداری خواهد بود. نظیر مشارکت در احداث پارکینگ‌های عمومی، بازارچه‌های میوه و تره‌بار، مراکز ورزشی و تفریحی و...

وی با بیان اینکه در استان زنجان ۴۱۰ معدن وجود دارد و از سال ۹۴ مقرر شده است که معادن مکلف هستند ۲ درصد از درآمد خود را به شهرداری همان منطقه بدهند و شهرداری زنجان باید به دنبال احقاق حق خود از معادن منطقه باشد، افزود: شهرداری زنجان از محل جرایم راهنمایی و رانندگی سهم قابل توجهی دارد ولی متأسفانه پرداخت این سهم از طرف راهنمایی و رانندگی در هاله‌ای از ابهام است.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان متذکر شد: پسماندهای شهرمان منبع درآمد بالایی برای این شهر می‌تواند باشد، به شرطی که مدیریت منسجم برنامه‌ریزی شده با چشم‌اندازی بلندمدت پشت آن باشد. بنده طرحی دارم که با همکاری آموزش‌وپرورش استان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌تواند منبع درآمد بالایی برای شهرداری و آموزش‌وپرورش باشد.

رحیما افزود: زمین‌های متعلق به شهرداری در نقاط مختلف شهر با کاربری پارک قابلیت احداث باغ‌های شفابخش برای تولید گیاهان دارویی دارد که با توجه به استقبال جهانی از این گیاهان می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی، منبع درآمد خوبی برای شهرداری باشد.

وی ادامه داد: برای حذف هزینه‌های غیرضروری، یکی از اقدامات لازم ایجاد انسجام بین بخشی در شهرداری و جلوگیری از موازی‌کاری است. این موازی‌کاری سبب هدرفت منابع می‌شود. در بحث آسفالت هم که وضع کنونی آن باعث تحمیل هزینه‌های غیرضروری شده، لازم است با نیازسنجی کارشناسانه و با استفاده از سیستم هوشمند تشخیص خرابی آسفالت، نیازهای واقعی سنجیده شده و سپس اقدام به اصلاح، ترمیم و … شود. این سیستم در شهرهای تهران، اصفهان و… استفاده می‌شود و درصد قابل توجهی از هزینه‌های آسفالت‌ریزی را کاهش داده است.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان گفت: موضوع دیگری که باعث هدررفت منابع می‌شود، قراردادهای شهرداری است. اکثر قراردادها به خصوص قراردادهای عمرانی به دلیل نواقص و متأسفانه بی‌دقتی، زمینه‌ساز تحمیل هزینه‌های غیرضروری می‌شوند که نیازمند حضور کارشناسان و نظرات دقیق و کارشناسانه و نیز صرف زمان هنگام انعقاد قراردادها در شهرداری است.

رحیما افزود: بودجه‌ریزی در ماه‌های آخر سال به دلیل محدودیت زمان دچار عجله‌زدگی شده و این زمینه‌ساز مشکلات فراوان و حذف برخی ردیف بودجه‌های ضروری برای پوشش مالی پروژه‌های دیگر است و لازم است بودجه‌ریزی در طول سال با دقت لازم کارشناسی شده و موکول به آخر سال نشود.

شهرداری زنجان نیاز مبرم به تغییر وضعیت کارکنان دارد

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان همچنین در پاسخ به این سوال که شهرداری‌ها در دوره‌های اخیر برای جذب نیروهای خاص همیشه تحت فشار اعضای شورا بوده‌اند، چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید که جذب نیرو از مسیر سفارش و فشار خارج و مبتنی بر مراحل قانونی و ضوابط شود؟ گفت: به نظر من در این مورد باید از قدرت و نظارت دستگاه‌های نظارتی و بازرسی استفاده شود و همین طور لازم است ورود به شهرداری از طریق آزمون استخدامی و فرآیند قانونی صورت گیرد. در شهرداری زنجان نیاز مبرم به تغییر وضعیت کارکنان است که البته بخشی از این کار صورت گرفته ولی کماکان نیاز مبرم به نظارت است.

رحیما در خصوص اینکه در دوره قبل و در بسیاری از شهرها اعضای شورای اسلامی شهر با چالش‌ها و مشکلات مختلفی، از جمله تخلفات مالی و … مواجه شدند که انتقاد مردم را نیز در پی داشت، تحلیل شما از چرایی وقوع این چالش‌ها چیست؟ متذکر شد: چرایی این موضوع می‌تواند مربوط به مواردی چون هزینه‌کرد بسیار بالا در زمان تبلیغات، وامدار بودن به عده‌ای که منافعی در شهر دارند و نداشتن اطلاع کافی و اشرافیت به موضوعات و قوانین و مقررات باشد.

وی در خصوص برنامه‌های خود برای برون‌رفت از مشکلات و همچنین راهکارها برای نظارت مؤثر بر عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر در دوره جدید برای ارائه عملکرد مطلوب شورا، تصریح کرد: برای نظارت مؤثر بر عملکرد اعضا در قدم اول لازم است افراد مقتدر، متخصص، آگاه و پاکدست انتخاب شوند. در قدم بعدی مردم باید مطالبه‌گری کنند. اگر شورایاری در محلات راه‌انداری و با سیستم درستی هدایت و مدیریت شده و از افراد آگاه و با تحصیلات مدیریت شهری در محلات استفاده شود، مطمئناً نظارت مؤثری بر عملکرد اعضا اتفاق خواهد افتاد.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای شفاف‌سازی امور و اطلاع‌رسانی مستمر به موکلان دارید تا شهروندان بدانند که نمایندگان‌شان چه فعالیت‌هایی را در پارلمان شهری دنبال کرده‌اند؟ گفت: شورایاران می‌توانند در زمینه اطلاع‌رسانی به اهالی محله بسیار کارآمد باشند که در این زمینه نیاز به راه‌اندازی سامانه هوشمند شهری یا داشبورد شهری است که می‌تواند مرجع مناسبی برای اطلاع‌رسانی به مردم باشد.

رحیما افزود: شبکه فیبرنوری سراسری در شهر زنجان که در حال راه‌اندازی است، در اینجا می‌تواند بسیار کارآمد باشد و لازم است جلسات شورا به صورت زنده از طریق شبکه‌های مجازی پخش شود و جلسات به صورت برنامه‌ریزی شده در محلات برگزار شود.

وی در ادامه در خصوص ارائه سازوکارهای عملیاتی برای دریافت خواسته‌ها و نظرات مردم و نیز ارتباط با نخبگان و استفاده از نظرات کارشناسان، گفت: در کنار بحث شورایاری، نیاز به تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در موضوعات مختلف است. نظیر امور حقوقی، عمرانی، مالی و … که بنده قدم‌های اولیه را در این مورد برداشته‌ام. چند جلسه با موضوعات تخلفات ساختمانی، حاشیه جنوبی شهر زنجان، فضاهای رها شده، مدیریت پسماند و مناسب‌سازی با حضور اساتید و صاحب‌نظران برگزار کرده و پیشنهاد تشکیل دو کارگروه تخصصی با حضور اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران را به شهرداری داده‌ام.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان گفت: حدود ۴۰ میلیون تومان برای انتخابات شورای شهر هزینه کرده‌ام و همه این مبلغ از حساب شخصی است.

کد خبر 5233316

منبع: مهر

کلیدواژه: شوراهای اسلامی شهر انتخابات 1400 روز شوراها انتخابات 1400 ویروس کرونا سیدابراهیم رئیسی کرمانشاه بوشهر مشارکت مردم در انتخابات گرگان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر و روستا عکس استانها سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروژه های سرمایه گذاری شورای شهر خواهد هزینه های غیرضروری شورای شهر زنجان فضاهای رها شده شهرداری زنجان عنوان مثال اطلاع رسانی مدیریت شهری مناسب سازی راه اندازی موازی کاری اسلامی شهر منبع درآمد سطح شهر قابل توجه برنامه ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۱ چایخانه رضوی در زنجان

ایسنا/زنجان مدیر کانون‌های خدمت رضوی در استان زنجان گفت: ۲۱ چایخانه آستان قدس رضوی همزمان با دهه کرامت در زنجان ایجاد خواهند شد.

قاسم محمدی امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه) در جمع اصحاب رسانه استان زنجان، با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع دهه کرامت در ۳۵ سرفصل، اظهار کرد: پرچم بارگاه حضرت معصومه (س) با حضور خادمان ۲۱ ازدیبهشت ماه وارد استان می‌شود و به مدت سه روز برنامه‌های متعددی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به حضور خادمان در زندان‌های زنجان، خدابنده و ابهر، ادامه داد: خادمان امام رضا (ع) در قالب برنامه  زیر سایه خورشید به مدت یک هفته در استان حضور می‌یابند. 

قاسمی با اشاره به کلنگ‌زنی چایخانه‌های آستان رضوی در شهر زنجان، گفت: طبق برنامه مقرر شده، ۸۸۸ چایخانه در کشور ایجاد شود که سهم استان زنجان از این تعداد ۲۱ چایخانه است. 

مدیر روابط عمومی شهرداری زنجان نیز در این جلسه بیان کرد: دهه کرامت فرصتی برای افزایش نشاط اجتماعی جامعه است. 

غلامرضا نظری با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، ادامه داد: در ۱۰ پارک برنامه صبحگاهی و عصرگاهی ورزش برگزار خواهد شد. همچنین برنامه‌های متعددی اعم از تجلیل از مفاخر قرآنی استان و برنامه‌هایی برای کودکان بخصوص دختران در این هفته برگزار خواهد شد. 

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام علی ناصر، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی زنجان اظهار کرد: برگزاری مراسم روز دختر و تجمع دانش‌آموزان، برگزاری مسابقات کتابخوانی و اجرای طرح تلاوت در شب، از جمله برنامه‌های دهه کرامت در استان است.

با بیان اینکه برای برگزاری مطلوب برنامه‌های دهه کرامت، جلسات مختلفی برگزار و برنامه‌های پیشنهادی مطرح و نهایی شد، گفت: معرفت و آگاهی نسل کنونی بویژه کودکان و نوجوانان با مکتب اهل‌ بیت (ع) آن‌گونه که باید و شاید نیست. بر این اساس برنامه دهه کرامت با هدف تبیین هرچه بیشتر این مکتب برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم مذهبی در جامعه، افزود: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان به‌عنوان ستاد برگزاری برنامه‌های دهه کرامت انتخاب شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پل سه‌راه امجدیه زنجان از نو ساخته می‌شود
  • حمایت شورای وحدت زنجان از محمد اسماعیلی و سعید رفیعی در انتخابات
  • کمتر از ۳ روز تا برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • اختصاص ۱۷ هزار تن قیر رایگان به شهرداری‌های استان زنجان
  • راننده امانتدار زنجانی کیف پر از پول و سکه را به صاحبش برگرداند
  • اعتبارات مولدسازی باید به صورت بهینه استفاده شود
  • تخلیه دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری بجنورد
  • ایجاد ۲۱ چایخانه رضوی در زنجان
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان