Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، دیاکو حسینی در پاسخ به این سوال که دیدگاه های کلان نامزدهای انتخابات به چه صورت خواهد بود گفت: البته تا کنون نامزدها مواضع خود را در مورد سیاست های کلان منطقه ای عنوان نکرده اند و نمی توان ارزیابی دقیقی نسبت به آن داشت، بنابراین برای پاسخ به این سوال باید نگاهی کلی تر به موضوع داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحولات در منطقه درگیر دو واقعیت بزرگ بود: یکی جنگ افغانستان و عراق با حضور نظامی آمریکا در این منطقه و پیامدهای امنیتی آن برای ایران. دومین مساله بحث بهار عربی بود به خصوص در سوریه و یمن که منجر به آشفتگی ها و ناآرامی ها در سطح منطقه شد. این مسائل در ادامه اقتضائاتی را برای ایران ایجاد کرد که بخشی از آن مربوط به کمک های مستشاری ایران به سوریه و یمن بود. در این برهه زمانی شاهد هستیم که ایالات متحده درصدد کاهش نیروهای نظامی خود در منطقه برآمده و دو جنگ سوریه و یمن مراحل پایانی خود را سپری می کنند آن هم در شرایطی که برخی کشورهای منطقه زمانی به دنبال آن بودند تا با تغییر نظام این کشورها حکومت های مورد نظر خود را مستقر کنند. بنابراین می توان گفت که جو منطقه به سمت آرام شدن در حال حرکت کردن است. به همین جهت آن دسته بندی های سابق که بین ایران، عربستان، دیگر کشورهای منطقه و حتی غرب و آمریکا بود به تدریج در حال رنگ باختن و از بین رفتن است. در همین راستا باید عنوان کرد که سیاست های ایران در ادوار گذشته کاملا دیکته شده توسط این محیط ژئوپلتیکی بود. به طور طبیعی از آنجایی که تحولات در منطقه در حال تغییر بوده سیاست های ایران نیز دستخوش تغییر خواهد شد. این سیاست ها همواره در نهادهای بالادستی در ایران از جمله شورای امنیت عالی تنظیم می شد و در نهایت رهبری تصمیم آخر را در این زمینه اتخاذ می کرد. با توجه به این مساله نمی توان انتظار داشت که روی کار آمدن دولت جدید این مساله تغییر چندانی کند.

حسینی در ادامه افزود:  ایران ناگزیر است که در نهایت به سمت تنش زدایی منطقه ای حرکت کند. مساله ای که آغاز شده و کاملا هم در اختیار دولت نیست. نمونه های آن را از جمله گفتگوهای ایران و عربستان در عراق و پیش تر گفتگوهای امنیتی بین ایران و امارات شاهد بودیم که انتظار می رود در آینده نیز همین روال ادامه یابد. به ویژه آنکه ایالات متحده نیز علاقه چندانی به این مساله ندارد که بار دیگر وارد درگیری های منطقه ای شود. به طور خلاصه هر دولتی که در ایران سرکار بیاید فضای کنونی به سمت آرامش حرکت خواهد کرد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا در دولت بعدی نیز طرح صلح هرمز ادامه خواهد یافت گفت: بله چرا که روابط خوب و دوستانه و همچنین حُسن همجواری یکی از سیاست های کلی نظام ایران است که باید همه دولت ها آن را دنبال کنند. ممکن است چارچوب های دیپلماتیک و قالب ها دقیقا به یک شکل نباشد اما مسیر کلی تنش زدایی با کشورهای منطقه است. علاوه بر این مسائل مهمی چون کاهش تحریم ها که در آستانه آن هستیم و همچنین تاکید بر رونق تولید و صادرات که دولت جدید نیز مکلف به اجرای آن است، اقتضا پیدا می کند که روابط ایران با همسایه ها بهبود پیدا کند. در نتیجه این مسیر تنش زدایی هر چند متفاوت با طرح های دولت آقای روحانی تداوم خواهد داشت.

وی در خصوص آینده ایران و عربستان با توجه به گفتگوهای جاری و امکان تنش زا شدن روابط در آینده گفت: جنگ یمن به خوبی نشان داد که هیچ یک از طرفین قادر به شکست طرف دیگر نیستند. این روند هزینه ها و تلفات زیادی را متوجه این کشور کرده است. در این بین ایران بارها اعلام کرده که این راه حل یمن نظامی نیست؛ حتی از سوی نیروهای مسلح ایران نیز عنوان شد. با توجه به فضایی که در یمن برای بازگشت به صلح به وجود آمده است، انتظار می رود دولت بعدی ایران نیز با آن ملاحظات و سوابق با یک فرمول قابل قبول برای همه طرفهای متنازع به سمت صلح با کشورهای همسایه و تقسیم قدرت منصفانه و مبتنی بر قانونمندی در داخل یمن حرکت کند. در نتیجه تغییر دولت در ایران نمی تواند بر این گرایش تاثیر منفی بگذارد. ایران از چنین فرصتی در راستای گفتگوهای یمنی یمنی استفاده خواهد کرد و از سایر ظرفیت های منطقه ای نیز برای تنش زدایی با عربستان سعودی نیز بهره خواهد برد تا صلح و ثبات در یمن محقق شود.

>>> مشروح این گفتگو را بخوانید:
منطقه درراه صلح؛نامزدهای انتخابات چگونه‌از وضعیت موجود بهره می‌برند؟

310311

کد خبر 1524762

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ خاورمیانه تنش زدایی سیاست ها منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) مبانی درست اسلام را دقیق تبیین کرد

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی گفت:از جمله واجباتی که بر ما لازم است شناخت درست اهل بیت و تبعیت از آن‌هاست و لذا مجالس اهل بیت مقدمه واجب است.

حجت الاسلام منصور امامی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) افزود: از مهم ترین شئون پیامبر و اهل بیت تبیین بود و لذا باید به تک تک حضرات معصومین به دید سیره تبیین نگاه کنیم؛ لازمه نگاه به سیره تبیینی امام صادق علیه السلام شناخت دقیق زمان امام (ع) است.

وی ادامه داد: تربیت متخصص در حوزه های مختلف برای جوابگویی برای شبهات از دیگر کارهای امام صادق بود و امام توسط این شاگردان شبهات را رصد کرده و پاسخ می داد.

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه از مهم ترین کارهای امام صادق (ع) تبیین دقیق امامت و ولایت بود و قالب روایت های کافی از امام باقر و امام صادق است، گفت: حضرت توانست به مذهب شیعه قدرت ببخشد و آن را احیا کند و امام صادق به تنهایی شبهات را رصد کرد، از طرفی ساختار سازی کرد و از سویی نهضت علمی ایجاد کرد و مبانی درست اسلام را دقیق تبیین کرد به گونه ای که تاکنون کسی نتوانسته در آن تزلزل ایجاد کند.

وی عنوان کرد: امام صادق نظریه ولایت و امامت را تئوریزه کرد و موارد جعلی و ناقص را جواب داد. لذا از سویی فقیه تربیت کرد و از سویی با همه مسلمانان در اقطار مختلف کشور اسلامی ارتباط برقرار کرد و به شبهات حیله‌گران جواب داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: امام صادق در عصر خلفای بنی عباسی بود که استعمارگرترین خلفای تاریخ اسلام بودند و حرکت امام صرفا علمی نبود بلکه حرکت و فکر منسجم سیاسی داشت که مقابل دستگاه خلافت ایستاد و با آن مقابله کرد.

وی افزود: روش زندگانی شیعه باید به گونه‌ای باشد که زندگی را بر طاغوت حرام کند و شاگرد مکتب امام صادق باید این‌گونه باشد و امروز دیدیدم که عده ای چگونه با تبعیت از مکتب امام صادق رژیم صهیونیستی را تحقیر کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ماجرای استفاده بلاگر شیرازی از آمبولانس اورژانس در حال پیگیری است
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • ترکیه: اگر از جنگ کنونی غزه درس نگیریم، تکرار خواهد شد
  • لزوم بازتعریف نقش دولت در همگرایی نخبگان
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • توافقاتی بر سر حرکتی جمعی برای برون رفت از وضعیت کنونی در غزه
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • ایران معادله صهیونیست‌ها را بهم زد
  • امام صادق (ع) مبانی درست اسلام را دقیق تبیین کرد