Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:01:55 GMT

نوسازی ماشین‌آلات، گام بلند توسعه کشاورزی گلستان

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۲۱۷۱

نوسازی ماشین‌آلات، گام بلند توسعه کشاورزی گلستان

به اعتقاد کارشناسان یکی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی بخش کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون این بخش مولد است که مزایای زیادی از جمله مدیریت زمان کشت، داشت و برداشت محصول، جلوگیری از اتلاف انرژی و ریزش محصول هنگام برداشت، کاهش هزینه‌های تولید و تحقق کشاورزی حفاظتی در وهله اول برای بهره‌برداران و در وهله دوم برای اقتصاد استان‌ها و کشور به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان، کشاورزی حفاظتی شامل کشت بی خاک‌ورزی و کم خاک‌ورزی است که از فواید آن می‌توان به جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش هزینه های تولید و حفظ مواد آلی خاک اشاره کرد.

استان ۱.۹ میلیون نفری گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و دارا بودن ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۳۳ هزار هکتار اراضی باغی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر و با تولید سالانه ۵.۲ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی به ارزش تقریبی ۱۹۰ هزار میلیارد ریال از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است.

این استان شمالی هم اکنون در تولید ۱۵ نوع محصول مانند سویا، خاویار، دانه روغنی کلزا، گندم، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنبه، توتون، پیله‌تر ابریشم، برنج، هلو، آلو، خرمالو و زیتون رتبه‌های اول تا پنجم کشور را در اختیار دارد.

هم اکنون ۲۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار در بخش کشاورزی گلستان مشغول فعالیت هستند و ۳۸ درصد اشتغال خالص استان به این بخش اختصاص دارد.

به گفته رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان، این استان هم اکنون افزون بر ۴۰ هزار دستگاه انواع ماشین آلات بخش کشاورزی شامل زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزی‌پروری دارد که ۱۲ هزار و ۳۱۳ دستگاه آن از سال ۹۲ تاکنون و با پرداخت تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون، جدید وارد چرخه کشاورزی این استان شمالی شدند.

مریم برزنونی افزود: از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۹ در مجموع حدود چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات کشاورزی به گلستان اختصاص یافت که باتوجه به محدود نبودن سقف پرداخت تسهیلات، این استان در مجموع حدود هشت هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال تسهیلات جذب و در اختیار متقاضیان قرار داد.

وی بابیان اینکه جذب این میزان تسهیلات بانکی برای مکانیزاسیون کشاورزی ۱۹۱ درصد بیشتر از منابع تخصیصی بوده اضافه کرد: از محل تسهیلات پرداخت شده، هفت هزار و ۱۹۵ دستگاه انواع تراکتور سبک و سنگین، ۵۴۹ دستگاه کمباین و چهار هزار و ۵۶۹ دستگاه انواع دیگری از تجهیزات و ادوات کشاورزی جدید وارد بخش کشاورزی استان گلستان شد.

برزنونی اضافه کرد: با ورود این تعداد ماشین آلات جدید به بخش کشاورزی گلستان، عمر مفید ۷۰ درصد تراکتورها و افزون بر ۵۰ درصد کمباین‌های استان به کمتر از ۱۳ سال رسید.

به گفته وی، از سال ۹۲ تاکنون تعداد قابل توجهی انواع ماشین آلات بخش کشاورزی توسط کشاورزان گلستانی بدون استفاده از تسهیلات بانکی، به‌صورت نقدی و مستقیم از نمایندگی‌ها و کارخانه‌های تولیدی خریداری شد که آماری در این بخش وجود ندارد.

 رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: با این حال علاوه بر هشت هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت شده از سال ۹۲ تا ۹۹ به کشاورزان، برای سال جاری نیز تاکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خط اعتباری پیش بینی شده که به سبب محدود نبودن سقف پرداخت تسهیلات امکان جذب تا ۲ برابری آن توسط بهره‌برداران وجود دارد.

وی گفت که با خط اعتباری مکانیزاسیون پیش بینی شده امسال گلستان حداقل هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع تراکتور و ۱۰۰ دستگاه کمباین جدید به ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی این استان اضافه شود.

برزنونی با قابل قبول دانستن پرداخت و پیش بینی این میزان تسهیلات برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی گلستان یادآور شد که تا قبل از سال ۹۲ پرداخت تسهیلات نوسازی ماشین آلات بخش کشاورزی در این استان بسیار اندک بود.

وی تصریح کرد که گلستان درسال‌های اخیر همواره یکی از استان‌های پیشرو در استفاده از خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی بود.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان اضافه کرد: با توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی گلستان اکنون عملیات کاشت، داشت و برداشت بسیاری از محصولات زراعی و باغی و حتی سبزیجات این استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود که تاثیر بسزایی در مدیریت زمان کشت و برداشت محصول، کاهش هزینه‌های تولید، جلوگیری از ریزش و ضایعات محصول و تحقق کشاورزی حفاظتی دارد.

برزنونی همچنین از خودکفایی استان در ساخت انواع ادوات و ماشین آلات کشاورزی و باغی به جز تراکتور و کمباین خبر داد و گفت: اکنون بخشی از ادوات و تجهیزات تولیدی بخش کشاورزی گلستان به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

 وی از کشاورزان واجد شرایط گلستان در بخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و آبزیان، گلخانه، جنگل و مراتع خواست در صورت تمایل به استفاده از تسهیلات مکانیزاسیون به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

برزنونی همچنین اضافه کرد که در راستای شناسنامه‌دار کردن ماشین آلات کشاورزی گلستان تاکنون ۲۵ هزار و ۱۷۲ دستگاه با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی استان و شهرستان‌ها پلاک‌گذاری شد.

گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت ، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲هزار هکتار جنگل، ۶۵۳ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۲ هزار هکتار باغ و چهار میلیون واحد دامی دارد.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان برپایه کشاورزی استوار است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس استان گلستان تسهیلات بانکی مكانيزاسيون گلستان پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها کارنامه دولت تدبیر در سینه ستبر ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس استان گلستان وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس استان گلستان تسهیلات بانکی مكانيزاسيون گلستان ماشین آلات بخش کشاورزی بخش کشاورزی گلستان پرداخت تسهیلات میلیارد ریال دستگاه انواع سال ۹۲ خط اعتباری هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان اهوازی است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز از واگذاری ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید طی دو مرحله به رانندگان اهوازی خبر داد. - اخبار استانها -

امیر صفی‌خانی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به 136 دستگاه تاکسی حاصل همکاری مشترک شهرداری با کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی خوزستان و اجرایی شدن تفاهم‌نامه شهرداری اهواز با بانک ملی است، بیست‌وپنجم اردیبهشت 75 دستگاه تاکسی به تاکسی‌داران تحویل خواهد شد و 61 دستگاه دیگر نیز تا پایان مرداد وارد ناوگان تاکسیرانی اهواز می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اهواز تصریح کرد: از مجموع 1955 دستگاه تاکسی اهواز 1700 دستگاه فرسوده است که برای نوسازی مابقی تاکسی‌های فرسوده شهر اهواز، با توجه به مبلغ اعلام شده توسط شرکت ایران خودرو برای خرید خودروی تاکسی سورن پلاس (486 میلیون تومان)، نیازمند تأمین حداقل 500 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه هستیم.

وی افزود: در اهواز از سال 1390 تا 1400، کمتر از 200 دستگاه تاکسی نوسازی شد که یکی از دلایل اصلی این مسئله، ارائه نشدن تسهیلات بانکی با سود کم به رانندگان تاکسی بود و با تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته طی 18 ماه اخیر بیش از 450 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به رانندگان تاکسی پرداخت شد.

صفی‌خانی ادامه داد: صنایع زیادی در اهواز مستقر است و اگر هر صنعت تنها 100 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه کمک کند، به راحتی می‌توانیم در سال جاری تمام ناوگان تاکسیرانی اهواز را نوسازی کنیم. 

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • خسارت ۵۲۰ میلیاردی سیل به اردستان
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور
  • ضرورت تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات اطفای حریق در ایلام
  • احداث آشیانه اداره ماشین آلات راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان
  • آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم
  • تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان اهوازی است