Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان علی‌رغم وقوع خشکسالی در این استان پیش‌بینی کرد: حیات‌وحش در پایتخت تنوع زیستی ایران در تابستان گرم پیش رو مشکلی برای تامین آب نداشته باشند.

امیر عبدوس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تجربه خشکسالی‌ها در یک دهه گذشته و اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته و ادامه این طرح‌های آبرسانی به حیات‌وحش، سبب شده که با وجود تداوم خشکسالی‌ها در این استان حیات‌وحش استان مشکلی از بابت تامین آب نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اجرایی شدن ده‌ها طرح برای تامین آب حیات‌وحش در سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: حفر چاه‌های متعدد در زیست‌گاه‌های استان ، نصب ده‌ها مخازن آب و تلمبه‌های بادی و اجرای طرح‌های متعدد انتقال آب و...سبب شده که نه تنها آب مورد نیاز حیات وحش زیستگاه‌های استان تامین شده بلکه هیچ‌گونه آبرسانی از طریق تانکرهای سیار را نیز نداشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با بیان اینکه ما تجربه یک دهه خشکسالی سخت را پشت سر گذاشتیم افزود: خوشبختانه در این سال‌ها زیرساخت‌های خوبی در زیستگاه‌های مختلف ایجاد شده و از این رو مشکل کم آبی در حیات‌وحش استان وجود ندارد.

وی از نصب سه تلمبه بادی در زیستگاه‌های زمان‌آباد و عباس آباد و توران در چند روز گذشته به عنوان یکی از آخرین طرح‌های آبرسانی در زیستگاه های استان نام برد و گفت: با توجه به اینکه حیات‌وحش دشت‌ها در معرض کم‌آبی هستند، در همین راستا، افزون بر 150 کیلومتر لوله‌کشی آب چشمه‌ها به دشت‌ها و زیستگاه‌های استان را داشتیم. ضمن اینکه هیچکدام از منابع آبی کوه‌ها و چاه‌های موجود در زیستگاه‌های استان با کمبود منابع آبی و یا خشکی مواجه نشدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: علاوه بر این به طور مثال در زیستگاهی مثل پارک ملی کویر بیش از 90 آبشخور حیات‌وحش ایجاد شده تا حیات‌وحش این زیستگاه نیز هیچ کمبودی از نظر منابع آبی نداشته باشند.

عبدوس به کاهش 40 درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود کاهش قابل توجه بارندگی‌ها، منابع آبی موجود در زیستگاه‌ها با کاهش دبی قابل توجه مواجه نبودند.

وی همچنین با اشاره به کمبود بارش‌ها و نقش آن در کاهش پوشش گیاهی زیستگاه‌ها افزود: با اعتباری که تخصیص یافته بخش قابل توجهی علوفه نیز خریداری شده و در مقاطع مختلف در زیستگاه‌های استان توزیع خواهد شد.

این مدیر مسوول از زیستگاه های این استان به عنوان بخش مهمی از زیستگاه های با اهمیت کشور نام برد و افزود:زیستگاه‌ها و  مناطق چهارگانه استان سمنان در مجموع بیش از 17درصد از کل مناطق چهارگانه کشور را دربرمی‌گیرند ضمن اینکه زیستگاه های استان از تنوع زیستی و جانوری بسیار بالایی برخوردارند و علاوه بر این زیستگاه های استان، زیستگاه برخی از مهمترین گونه‌های جانوری مهم و در معرض انقراض کشور است و از این رو حفاظت از زیستگاه ها و حیات‌وحش آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی همچنین به حفاظت از حیات‌وحش استان اشاره و تصریح کرد: در مجموع در این استان 26 محیط‌بان کار حفاظت و حراست از حیات‌وحش ارزشمند این استان را عهده‌دار هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بحران کم آبی سمنان حیات وحش خشكسالي حفاظت محیط زیست استان سمنان محیط زیست زیستگاه های استان زیستگاه ها منابع آبی حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۲۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش عجیب احمدی‌نژاد به زیستگاه قوچ ارمنی!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 «40 هزار هکتار؟ آن هم برای قوچ؟ آن هم ارمنی؟» این بخشی از واکنش محمود احمدی نژاد به درخواست اختصاص زمین برای گسترش این گونه ایرانی بوده است. روایت محمود درویش از نشست معروف شورای عالی محیط زیست را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • کشف سلاح عجیب از شکارچیان حیات وحش/ عکس
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • واکنش عجیب احمدی‌نژاد به زیستگاه قوچ ارمنی!
  • وقوع ۵ حادثه رانندگی در استان سمنان/ یک نفر جان باخت
  • یک کشته و ۹ مصدوم در حوادث رانندگی سمنان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان