Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@17:00:49 GMT

در جست‌وجوی امنیت

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۴۹۴۶

در این گزارش قصد داریم آموزش دهیم چگونه تنظیمات حریم‌خصوصی خود را ارتقا دهید تا از نشت اطلاعات‌تان جلوگیری شود.

بررسی مشکلاتی مثل نشت اطلاعات کاربران فیسبوک و توییتر و... نشان داده اغلب این اطلاعات از مرورگر کاربران به بیرون درز کرده‌است.

نحوه جمع‌آوری داده‌های مختلف شرکت‌ها هنگام استفاده از اینترنت، باعث شده محافظت از حریم‌خصوصی کاربران به دغدغه‌اول نخبه‌های سیلیکون‌ولی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این روزها اپل و گوگل در حال رقابت برای به دست‌آوردن مرورگرها هستند، گوگل به شدت به دنبال ایجاد یک وب تعاملی برای رقیب برنامه‌های بومی است و اپل با سرعت آهسته‌تری پیش می‌رود و همان‌طور که گفته شد بالا بردن امینت و حفظ حریم‌خصوصی بعد دیگری به رقابت شرکت‌ها و تصمیم‌گیری کاربران برای استفاده از مرورگرها بخشیده‌است.

شرکت اپل حریم‌خصوصی را در همه محصولات خود از جمله مرورگر سافاری در اولویت اصلی خود قرار داده‌است. مرورگر Brave هم حریم‌خصوصی را یک هدف اصلی برای تبلیغات خود تعیین‌کرده‌است.

موزیلا و مایکروسافت هم اخیر در تبلیغات خود حفظ حریم‌خصوصی را به عنوان وجه تمایز خود با مرورگر گوگل کروم معرفی می‌کنند.

مهندسان گوگل کروم اما به‌رغم اعتماد شرکت گوگل به درآمد تبلیغات، شروع به ساختsandbox برای ارتقا حریم‌خصوصی کرده‌اند.

برای همه مرورگرهای ذکر شده در این گزارش می‌توانید با تغییر موتور جست‌وجوی پیش‌فرض حریم‌خصوصی خود را افزایش دهید. به طور مثال DuckDuckGo را امتحان کنید.

اگرچه ممکن است نتایج جست‌وجوی این مرورگر به اندازه گوگل برایتان مفید و عمیق نباشد، ولی به دلیل امتناع از ردیابی جست‌وجوهای کاربر، به شدت مورد علاقه کاربرانی است که به حریم‌خصوصی خود اهمیت می‌دهند.

مواردی که معمولا باعث افزایش حریم‌خصوصی می‌شود؛ غیرفعال کردن GPS مرورگر و موتور جست‌وجو، خاموش کردن خودکار گذرواژه و حذف مرتب تاریخچه مرورگر را شامل می‌شود. اما اگر می‌خواهید حریم‌خصوصی خود را به سطح بالاتری برسانید ادامه این گزارش را تا انتها بخوانید.

گوگل کروم

طی سال‌های اخیر این تصور ایجاد شده که گوگل کروم به عنوان محبوب‌ترین مرورگر در جهان به حریم‌خصوصی کاربران خود بی‌تفاوت است.

این درحالی است که این شرکت به توسعه دهندگان خود این امکان را داده تا با افزونه‌های مختلف روی این موضوع تمرکز کنند.

به همین دلیل می‌توان گفت افزونه‌ها، یکی از اصلی ترین راهکارها برای افزایش و بهبود حفاظت از حریم‌خصوصی کاربران در گوگل کروم به شمار می‌آید.

برای نصب افزونه‌های کروم، می‌بایست ابتدا وارد وب استورکروم شوید و سپس در سمت چپ، روی گزینه Extensions کلیک کنید سپس با وارد کردن نام افزونه مورد نظر خود در نوار جست‌وجو، می‌توانید آن را پیدا کنید و در گوگل کروم نصب کنید. برای نصب تنها لازم است در صفحه اختصاصی هر افزونه، روی گزینه Add to Chrome را کلیک کنید.

Cookie Autodelete، uBlock Origin، HTTPS Everywhere، Privacy Badger از جمله بهترین افزونه‌هایی است که به بالا بردن امنیت و حریم‌خصوصی کاربران کمک می‌کند. ناگفته نماند اگر از مرورگر گوگل کروم در اندروید یا iOS استفاده می‌کنید، امکان استفاده از این افزونه‌ها را ندارید. برای حفاظت بهتر در این شرایط پیشنهاد می‌شود از مرورگرهای دیگری روی گوشی خود استفاده کنید.

موزیلا فایرفاکس

در مرورگر موزیلا، تنظیمات حفظ حریم‌خصوصی به مراتب بهتر و کاربردی‌تر مرورگرهای دیگر مثل کروم و اِج است. برای بالا بردن حریم‌خصوصی در موزیلا، از منوی این مرورگر یا منوی سه‌خطی در بالا و سمت راست نوار ابزار، وارد بخش Preferences شوید. سپس گزینه Privacy & Security را انتخاب کنید.

حالا در پنجره تنظیمات حریم‌خصوصی می‌توانید سه‌گزینه Standard و Strict و Custom را انتخاب کنید. تنظیمات پیش‌فرض مرورگر بر روی Standard است. این حالت، ردیاب‌ها را در تب‌های شخصی (حالت Private ) غیرفعال می‌کند.

علاوه بر این کوکی‌های شخص ثالث تبلیغاتی و استخراج‌کننده‌های رمزارز را هم غیرفعال می‌کند. حالت Strict، حالتی پیشرفته‌تر است. تمامی قابلیت‌های حالت استاندارد را دارد، اما به‌خاطر امنیت بیشتر، شاید عملکرد بعضی از سایت‌ها را مختل کند.

همچنین در این حالت، ایجاد اثر انگشت از رفتار کاربر و همچنین ردیاب‌ها در تمامی تب‌ها، مسدود می‌شوند.

حالت Custom یا سفارشی هم حالتی است که عموما برای کاربران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود تا گزینه‌های بیشتری را برای تنظیمات حفاظت از حریم‌خصوصی در سایت‌های مختلف بررسی کنند.

سافاری

مرورگر سافاری که ساخته شرکت اپل است همیشه تمرکز زیادی روی حفاظت از حریم‌خصوصی داشته‌است. شرکت اپل قابلیتی به‌نام Intelligent Tracking Prevention در مرورگر اختصاصی عرضه کرده‌است.

طبق آنچه خبرگزاری CNET گفته‌است؛ شرکت اپل قصد دارد در نسخه بعدی مرورگر سافاری، تنظیمات حفاظت در برابر ردیاب‌های وب را ارتقا دهد.

این نسخه جدید قابلیت‌های مختلفی برای مقابله با ردیاب‌های اینترنتی دارد. به‌عنوان مثال این مروگر به شما می‌گوید چه ردیاب‌هایی در وب‌سایتی که در حال مشاهده هستید، فعال هستند. همچنین کاربران می‌توانند یک گزارش ۳۰روزه از ردگیری‌های انجام‌شده در وب‌سایت‌ها دریافت کنند.

با وجود این برای اطمینان از این‌که این ردیاب‌ها در سافاری مسدود هستند، وارد بخش Preferences شوید و گزینه Privacy را لمس کنید سپس گزینه‌ Prevent cross- site tracking را فعال کنید تا وب‌سایت‌ها تاریخچه شما را از وب‌سایت‌های قبلی و بعدی، ردگیری نکنند. در همان بخش هم می‌توان کوکی‌های ذخیره‌شده را هم به‌صورت دستی پاک کرد.

برای این کار باید وارد بخش Manage Website Data شوید تا کوکی‌های باقی‌مانده از وب‌سایت‌های مختلف را ببینید.

برای پاک کردن هر ردیاب، روی گزینه Remove درکنار آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه Remove All همه کوکی‌ها و ردیاب‌های ذخیره شده را پاک کنید.

مسعود تیموری -  روزنامه نگار / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حریم خصوصی هکرها مرورگرها نشت اطلاعات حریم خصوصی کاربران حریم خصوصی خود حریم خصوصی وب سایت ها افزونه ها روی گزینه گوگل کروم ردیاب ها شرکت اپل کوکی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۴۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی

به گزارش همشهری آنلاین،‌ هفته ابتدایی اردیبهشت ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبری مربوط به پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها آغاز شد. در حاشیه برگزاری جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به ریاست عیسی زارع‌پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - آیین اعطای پروانه یکپارچه شبکه و خدمات موسوم به UNSP به سه اپراتور مخابرات ایران، رایتل و مبین نت با هدف توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب‌و کارها برگزار شد.

زارع پور در این جلسه درباره پروژه فیبرنوری توضیح داد: در این پروژه بر اساس داشبوردی که به منظور ارایه گزارش آنلاین در معرض دید و قضاوت عمومی قرار گرفته (iranfttx.ir) تا امروز بیش از ۷ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند و به کاربران سرعت های هزار مگابیتی ارایه شده است و تلاش می شود عدد کنونی پوشش تا پایان سال دوبرابر شود. وی همچنین گفت امسال غیر از اینکه برای افزایش «پوشش» تلاش می‌ شود، به طور جدی «نهضت اتصال» را نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همچنین در هفته ای که گذشت بسته‌های اپراتور اول تلفن همراه ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد. هم زمان با فرارسیدن ایام حج ابراهیمی، مشترکان همراه اولی که قصد مسافرت به کشور عربستان سعودی را دارند، می‌توانند با همراه داشتن سیم‌کارت اپراتور اول تلفن همراه، ضمن برخورداری از تعرفه ترجیحی مناسبی که برای حجاج و عوامل ستادی حج تمتع ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است، از مزایای رومینگ، بدون دغدغه تهیه سیم‌کارت و پرداخت هزینه ارزی نیز بهره‌مند شوند. در این راستا، همراه اول سعی کرده است با طراحی بسته‌های متنوع رومینگ از لحاظ حجم بسته و مدت سفر که از منظر قیمتی قابلیت رقابت با سیم کارت‌های عربی را دارد، مانع از خروج ارز از کشور شود.

از دیگر خبرهای مهمی که در این هفته منتشر شد می‌توان به دیپلماسی جدید شرکت ارتباطات زیرساخت در عرصه جهانی اشاره کرد. براساس اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، توسعه ظرفیت ترانزیت بین الملل به میزان حدود ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه و رشد ۱۰۰ درصدی فروش سرویس MPLS بین الملل از جمله دستاوردهای این شرکت در سال گذشته بود.

همچنین حضور در کریدورهای بین المللی، مذاکره با china telecom جهت فعال سازی کریدور BRI و مذاکره با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان با هدف فعال‌سازی کریدور ترانزیتی آسیا میانه - اروپا از مسیر ایران از دیگر اقدامات مهم شرکت ارتباطات زیرسات در این زمینه بوده است.

علاوه بر موارد گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی خبر داد. محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: پنجره واحد زمین با استفاده از هوش مصنوعی و گردآوری داده‌ها، علاوه بر پایش اراضی، با برقراری ارتباط میان ۲۰ دستگاه متولی و صدور مجوزهای مورد تقاضای مردم، نقش قابل توجهی را در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می‌کند.

وی سامانه زمین را از جمله پروژه‌هایی دانست که در آن از هوش مصنوعی برای حل مشکل مردم استفاده شده است و در تبیین بیشتر این مهم توضیح داد سامانه زمین در عمل مشکلاتی نظیر تداخل وظایف دستگاه‌ها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، اخذ تصمیم‌های سلیقه‌ای و غیر شفاف را با زیرسامانه درگاه متقاضیان مردمی حل کرد و در زیرسامانه پایش اراضی نیز با استقرار در ۳۱ استان کشور و پوشش ۵ پهنه آسیب‌پذیر به بهبود ۸۱ درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات رسیده است.

نسخه ۶ آی پی (IPv۶) آخرین نسخه از پروتکل اینترنت بوده و با نسخه رایج ۴ (IPv۴) تفاوت بسیاری دارد؛ در ورژن ۶، طول آدرس‌ها ۱۲۸ بیت بوده و دامنه بسیار گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کند و در سطح بین‌المللی طی سال‌های گذشته تلاش‌های متعددی در حوزه گذر به IPV۶ صورت گرفته است.

از جمله مزایای نظام آدرس دهی ورژن ۶ در سند راهبردی گذر به این نظام می‌توان به افزایش فضای آدرس دهی، پیگر بندی خودکار، امنیت بالاتر و سایر موارد اشاره کرد. در این راستا محمدرضا نوروزی- سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال سازمان فناوری اطلاعات ایران- در گفت و گو با ایسنا، تکمیل و به‌روزرسانی سامانه مدیریت منابع و آدرس‌های IP، ثبت مراکز داده، افزایش ضریب نفوذ IPv۶ و ایجاد شبکه مستقل IPv۶ را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته دانست و اظهار کرد که گذار از IPv۴ به IPv۶ یک ضرورت است و در حال حاضر کشور ایران رتبه ۱۳ را در رده‌بندی مرکز جهانی هماهنگی شبکه‌های پیشرفته رایپ (RIPE NCC) و رتبه ۲۳ در رده بندی جهانی در بین تمامی RIR ها به خود اختصاص داده است.

با نزدیک شدن به پایان هفته عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی خبر داد و گفت این موضوع یکی از دستورکارهای گروه تعیین مصادق مجرمانه است.

وی درباره آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی با بیان اینکه برای بار سوم این موضوع را در گروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم، گفت: امیدوارم در جلسه آتی، دوستان همراهی کنند و بررسی کنند تا از گوگل پلی رفع فیلتر شود.

کد خبر 847193 منبع: ایسنا برچسب‌ها وزارت ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات خبر مهم فيلترينگ

دیگر خبرها

  • فیلم| نمونه ای از حفظ حریم‌ خصوصی هنگام عبور قطار از مناطق مسکونی
  • یکپارچه سازی هوش مصنوعی اوپن ای آی و گوگل در آیفون‌های جدید
  • ارزش گوگل اوج گرفت؛ غول تکنولوژی از ۲ تریلیون دلار گذر کرد
  • انتشار جزئیاتی بیشتر از هوش‌مصنوعی آیفون/ پای غول‌های فناوری در میان می‌آید!
  • در جست‌وجوی مزاج معتدل
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود
  • گوگل ۲۰ کارمند دیگر را هم اخراج کرد!
  • جزئیات کامل اندروید ۱۵ چه زمانی منتشر می‌شود؟
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی