Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@16:49:00 GMT

اهمیت حجاب در انتخابات فرانسه

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۵۷۴۳

اهمیت حجاب در انتخابات فرانسه

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «سارا زماهی» متخصص علوم آزمایشگاهی به عنوان عضو شورای محلی فرانسه با حمایت حزب حاکم مکرون نامزد شده بود، تا اینکه این حزب از حمایت وی به گناه حجاب داشتن در یک پوستر تبلیغاتی دست کشید.

این نامزد ۲۶ ساله و سه نامزد دیگر که از شرایط یکسانی برخوردارند، حال مجبورند به عنوان نامزدهای مستقل در شهر مون‌پولیه در جنوب فرانسه فعالیت های تبلیغاتی و انتخاباتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت پس از آن به وجود آمد که راستی های افراطی پخش تصاویر نامزد محجبه را ضعف مکرون در دفاع از ارزش های سکولار فرانسه تلقی کردند، مساله ای که زماهی را به جدالی ملی بر سر هویت سوق داد.

زماهی در ضمن انجام مبارزات انتخاباتی در منطقه لا موسون با داشتن حجاب گفت: ما تسلیم نمی شویم. لا موسون منطقه ای در شهر مون‌پلیه است که نسل هایی از مهاجران مسلمان فرانسه را در خود جای داده است.  

زماهی در اولین مصاحبه اش از زمانی که درگیر مباحث ملی بر سر نقش اسلام در فرانسه شد، گفت که خواستار تمرکز بر ترویج فرصت های برابر و مبارزه با تبعیض است.

پوستر تبلیغاتی زماهی، شکاف در حزب حاکم مکرون (LaRem) را نمایان کرد و منعکس کننده اختلاف عمیق درمورد این مساله بود که چطور قوانین سکولار باید به کار گرفته شود به ویژه پس از آنکه اسلام به عنوان دومین دین بزرگ کشور پس از مذهب کاتولیک پدیدار شد.

برای طرفداران نسخه سختگیرانه سکولاریسم فرانسه موسوم به لاسیته، پوشش اسلامی به نمادی از سیاسی شدن اسلام تبدیل شد.

در این میان، لاسیته و هویت به هسته اصلی مبارزات انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ تبدیل خواهد شد.

نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که مارین لوپن رهبر حزب راستگرای افراطی فرانسه بزرگترین چالش برای مکرون خواهد بود.

در واقع باید گفت که سخنان ضد و نقیض امانوئل مکرون نسبت به اسلام و ایجاد موج گسترده خشم و نارضایتی میان مسلمانان، به مخمصه ای بزرگ برای محبوبیت رئیس جمهوری جوان فرانسه مبدل شده است که رهایی از آن در انتخابات ۲۰۲۲ به سادگی میسر نیست.

رئیس جمهور ۴۳ ساله فرانسه از آغاز ورود به الیزه تاکنون همواره مواضع متناقضی راجع به اسلام اتخاذ کرده و گاه آنچنان بر طبل اسلام هراسی کوبیده است که نه تنها خشم مسلمانان فرانسه را برانگیخته بلکه مسلمانان بسیاری را در سراسر جهان به اعتراض وا داشته است.

یکی از جدیدترین جنجال های وی توئیتی است که پس از کشته شدن یک کارمند زن پلیس در منطقه رامبوئیه حدود ۶۰ کیلومتری جنوب غرب پاریس منتشر شده است. در این توئیت آمده است: «فرانسه تسلیم مبارزه با تروریسم اسلامی نمی‌شود».

از ماجرای شارلی ابدو گرفته تا حمله به مرکز فرهنگی اسلامی ابن سینا و اخیراً قضیه کشته شدن کارمند زن پلیس فرانسه، اظهارات رئیس جمهوری فرانسه بسیار متناقض و ضد و نقیض بوده است.

تاکید رئیس جمهور فرانسه مبنی بر حمایت از تداوم انتشار تصاویر موهن علیه پیامبر اسلام (ص)  موجی از خشم در میان مسلمانان کشورهای جهان را بر انگیخت و پویش های مردمی مختلفی علیه وی به راه انداخت.

ثمره ترویج اسلام هراسی چندی پیش در قالب حمله به مرکز فرهنگی ابن سینا(Avicenne) در شهر رن فرانسه ظاهر شد که به نوشتن شعارهای توهین آمیزی علیه پیامبر اسلام(ص) بر دیواره های آن انجامید.

در همین حال، بر اساس نتایج یکی از جدیدترین نظرسنجی های منتشر شده، ۶۱ درصد فرانسوی ها به امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۲ رأی نمی دهند؛ همچنین اکثریت آن ها وی را رئیس جمهوری «بد» توصیف کرده اند.

اگرچه غالباً دلایلی چون سیاست های مهاجرتی، تامین امنیت، قدرت خرید و بازار کار در این نظرسنجی ها مورد توجه قرار گرفته اما با مطمح نظر قرار دادن جمعیت قابل توجه مسلمانان در فرانسه، بخشی از این کاهش محبوبیت را می توان به از دست رفتن جایگاه مکرون در میان مسلمانان توصیف کرد.

برچسب‌ها اسلام هراسی فرانسه امانوئل مکرون پاریس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسلام هراسی فرانسه امانوئل مکرون اسلام هراسی فرانسه امانوئل مکرون پاریس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۵۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احکام دین باید در اجتماع جاری شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی دربانی در خطبه‌های نماز جمعه چهارباغ با اشاره به اینکه ۱۷ شوال سالروز جنگ احزاب یا غزوه خندق است، گفت: طبق نقل تاریخی، ۱۰ هزار نفر به همراه ۶ هزار شتر و اسلحه خواستند مقابل پیامبر بایستند تا اثری از اسلام باقی نمانَد و در مقابل تعداد کمی از مسلمانان (سه هزار نفر) روبروی آنها ایستادند اما نتیجه جنگ، به نفع مسلمانان و اموال تجاری فراوانی نصیب آنها شد.

وی مطرح کرد: دهم اردیبهشت سالروز آغاز عملیات بیت المقدس است؛ در این عملیات بیش از هشت لشکر و ۵۰ تیپ از دشمن حضور داشتند اما رزمندگان ما با تعداد کمتری موجب آزادسازی خرمشهر، هویزه و جاده اهواز شدند. روز ملی خلیج فارس نیز که به دلیل اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز به این عنوان نامگذاری شد، عنایت دیگری از خدا برای تمامیت ارضی بود. هر جا برای خدا قیام کنید او، حافظ و مراقب است.

امام جمعه چهارباغ با اشاره به سالروز شهادت استاد مطهری بیان کرد: دشمن با خباثت، اسلام را مورد هدف قرار می‌دهد و در همین راستا متفکران انقلاب اسلامی را شناسایی و ترور کرد که آیت‌الله مطهری یکی از آنها بود. وی ایدئولوژی انقلاب را ترسیم کرد و مغز متفکر انقلاب بود که به دست دشمن به شهادت رسید و سالروز شهادت او به نام روز معلم نام گرفت.

حجت‌الاسلام دربانی عنوان کرد: هفته پیش‌رو، آغاز فتح اندلس به عنوان یک جریان مهم تاریخی توسط مسلمانان است. مسلمانان هشت قرن در اندلس حکومت کردند و دانشمندان بزرگ اندلسی پدید آمدند، اما دشمن برای بازپس‌گیری اندلس، با ایجاد بی‌بندوباری و هرزگی جوانان اندلسی و جنگ‌های ملوک الطوایفی، اسلام را تضعیف و مسلمان‌ها را بیرون کرد و اکنون همین کار را با کشورهای مسلمان می‌کند.

وی در رابطه با موضوع عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: حجاب مسئله اصلی نیست، دروازه ورود بی‌بند و باری است. دشمن به بی‌حجابی قناعت نخواهد کرد و آرام آرام اقدام به دین‌زدایی کامل خواهد کرد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری، باید احکام دین در اجتماع جاری شود اما برخی مسؤولان هنوز توجیه نیستند.

امام جمعه چهارباغ ضمن قدردانی از اجرای طرح نور نیروی انتظامی متذکر شد: چرا دستگاه‌های اجرایی از این طرح حمایت نمی‌کنند؟ چرا مسائل فرهنگی حجاب پیگیری نمی‌شود؟ نیروی انتظامی یکی از ده‌ها اقدام شایسته حجاب را به تنهایی انجام می‌دهد، امور تکمیل کننده آن کجاست؟ چرا اصناف و ادارات به طور جدی ورود نمی‌کنند؟ حجاب، مسئله مهمی است.

حجت الاسلام دربانی ضمن انتقاد از بازیگران و بازیکنانی که رسماً دین را به سخره گرفته‌اند، اظهار کرد: بازیکن تیم فوتبال، هوادار بی‌حجاب را در آغوش می‌گیرد و هوادار دیگری از جنس مذکر را که به او نزدیک می‌شود با کوبیدن بر سینه‌اش رد می‌کند؛ این‌ها مایه فساد و عامل تخریب جوانان ما هستند.

وی با اشاره به روز شوراها و با بیان اینکه نقش مهم شوراها برنامه‌ریزی، نظارت و تسریع امور و خدمت به مردم است، آنها نباید دچار حاشیه شوند و لازم است به وظیفه خود عمل کنند، کارگران را موجب آبادی و سرافرازی و قدرت این کشور دانست و تاکید کرد: کارگران قشر ضعیفی هستند که نادیده گرفته می‌شوند اما خلق پول و ثروت می‌کنند. طی مراسمی از کارگران نمونه تجلیل خواهیم کرد.

کد خبر 6089240

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • سقوط اندلس با یک تار مو
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم