Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@15:10:07 GMT

دیسک کمر چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۵۹۴۴

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر از لحاظ ساختمانی مانند یک چرخ اتومبیل است. برای اینکه ما بتوانیم حرکات مختلف را در طول زندگی خود انجام دهیم. قطعات استخوانی را تنه مهره می نامند و قسمتهایی که این استخوان ها را به هم متصل می کنند، دیسک نامیده می شوند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام سایت دکتر قاسم اسحاقی، برای اینکه ما بتوانیم در جهات مختلف حرکت کنیم به راست به چپ هم شویم، ستون مهره های انسان از پنج تکه استخوان درست شده است که هر تکه را یک مهره می گویند و این  ۵ مهره داخل کمر انسان توسط ساختمان ‌های ژلاتینی به نام دیسک به هم متصل می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیسک از دو قسمت درست شده، یکی حلقه ای است که در خارج از دیسک قرار گرفته و یکی هسته است که در داخل حلقه قرار گرفته است. هسته دیسک نوکلئوس پولپوزوس و حلقه دیسک را آنولوس  فیبروزوس می نامند.  در واقع حلقه دیسک مانند پیاز لایه لایه است به طوری که از ۳۲ لایه به هم تنیده تشکیل شده است. برحسب اینکه چند لایه حلقه دیسک پاره شود و پارگی عمودی و افقی باشد بیماری های مختلفی در دیسک انسان ایجاد میشود. 

در کل ستون فقرات شما از 24 استخوان متحرک به نام مهره ها تشکیل شده است. قسمت کمری (کمر) ستون فقرات بیشترین وزن بدن را تحمل می کند. در کمر انسان 5 مهره کمر به شماره L1 تا L5 وجود دارد. مهره ها توسط بالشتک های غضروفی به نام دیسک کمر از هم جدا می شوند. 

برای اینکه بتوانیم ساختمان دیسک  را تصور کنیم، می توان گفت که حلقه ی دیسک  مانند لاستیک سفت اتومبیل یا تایر است که از چندین لایه سیمی به هم بافته شده تشکیل شده است که در روی آنها لاستیک ریخته اند  و هسته دیسک  مانند لاستیک نرم اتومبیل یا تیوب است که در آن باد می کنند. 

شکل 2 - ریشه های عصبی مجاور دیسک

در هر سطح از ستون فقرات و در مجاورت هر دیسک ، یک ریشه عصبی از سوراخ بین مهره ای سمت راست و یک ریشه عصبی دیگر از سوراخ بین مهره ای سمت چپ از نخاع خارج می شوند و به داخل اندامهای تحتانی شما گسترش پیدا می‌کنند . نخاع و اعصاب نخاعی شما مانند خطوط مخابراتی هستند.  به پیام های عصبی حسی اجازه می دهند تا در هر لحظه اطلاعات حسی را از اندام های تحتانی به مغز برسانند.

فتق یا پارگی دیسک کمری هنگامی اتفاق می‌افتد که حلقه دیسک دچار پارگی شده و هسته دیسک از داخل این پارگی بیرون بزند.

شکل 3 – پارگی دیسک کمر

چرا در برخی از افراد دیسک کمر پاره می شود؟ 

 ۱-  علت اصلی پارگی دیسک مسائل ژنتیکی است یعنی فرد مستعد بیماری یعنی استعداد گرفتن دیسک را دارد. به طوری که در هر سال، ۵ نفر در هر هزار نفر دچار بیماری دیسک می شوند.

 ۲-  از نظر فیزیولوژیک، با افزایش سن به تدریج آب دیسک کم می شود. می توان گفت در عده ای از افراد روند از دست دادن آب دیسک سریعتر است. بنابراین اینگونه افراد در سنین پایین تری دچار بیماری دیسک می‌شوند. 

۳-  موادی که در داخل دیسک وجود دارند در برخی از افراد زودتر و بیشتر از افراد دیگر تغییر حالت میدهند و دیسک را مستعد ترک خوردن می کنند.

دیسک از چه مواد شیمیایی درست شده است؟

اصولاً هسته دیسک از مخلوطی مواد به نام کندرویتین سولفات و کراتین سولفات درست شده است. با افزایش سن کندرویتین سولفات کاهش و کراتین سولفات افزایش می یابد و به همین جهت دیسک مستعد پاره شدن می شود. حلقه دیسک از لایه های کلاژن نوع ۲ و ۱ درست شده است. با افزایش سن میزان کلاژن نوع دوم بیشتر می شود. افرادی که مستعد ابتلا به بیماری دیسک هستند این پروسه یا روند شدیدتر از افراد دیگر است. به همین جهت است که دیسک مستعد پارگی می شود.

۴- پدیده wear and Tear 

  اصولاً در بدن ما در طول روز با کارهایی که انجام می دهیم مقداری از لیگامانهای دیسک ها و ساختمان های دیگر ترک می خورند ولی این ترک ها به طور خود به خود جوش می خورد. 

در افرادی که استعداد ابتلا به دیسک را دارند، معمولاً این جوش خوردن با تاخیر انجام می شود یا اصلاً جوش نمی خورد و به همین جهت شکاف و ترک های بزرگ ایجاد می شود.

۵- میکرو تراما

 دیسک یک ساختمان مکانیکی است، یعنی دائماً در حال حرکت است. عامل بعدی در ایجاد دیسک میکروتراما ها یعنی ضربه های کوچک هستند که در طول زندگی با حرکات مختلف به ما وارد می شود . همین ضربه‌های کوچک جمع می‌شوند و باعث تغییرات ساختمانی در حلقه دیسک می شوند. درست مانند قطره های آب که اگر جمع شود تبدیل به مقدار قابل توجهی آب می شود.

6- ماکرو تراماها حرکات ناگهانی هستند که در اثر بلند کردن جسم سنگین و خارج از توان یا صحیح بلند نکردن یک جسم سنگین و یا ضربه هایی که در حین ورزش، تصادفات، سقوط به کمر انسان وارد می شود فرد مستعد ابتلا به بیماری دیسک  می‌شود.

7- بی تحرکی و عدم انجام ورزش یا برعکس انجام حرکات ورزشی شدید

8- چاقی 

9-  کشیدن سیگار

در بخش دوم راجع به پارگی دیسک کمر علائم پارگی دیسک کمر صحبت می کنیم.

مرجع : دکتر قاسم اسحاقی – جراح و فوق تخصص دیسک و ستون فقرات

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دیسک کمر پارگی دیسک کمر درست شده بیماری دیسک ستون فقرات هسته دیسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۵۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«برنارد هیل»، شاه «تئودون» ارباب حلقه ها درگذشت

برنارد هیل، بازیگر نقش شاه تئودن در فیلم‌های ارباب حلقه‌ها در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفته است.   به گزارش عصر ایران؛ «برنارد هیل» بازیگر انگلستانی که بیشتر برای بازی در فیلم «ارباب حلقه‌ها» و «تایتانیک» شناخته می‌شود در سن ۷۹ سالگی درگذشت.   «برنارد هیل» در نقش پادشاه «تئودون» ارباب حلقه ها   «ددلاین» نوشت، «لو کولسون» مدیر برنامه‌های او خبر درگذشت «هیل» در صبح روز یکشنبه را تایید کرده است. علت درگذشت این بازیگر اعلام نشده است.   «برنارد هیل» در فیلم «تایتانیک» برنده اسکار ۱۹۹۷ در نقش کاپیتان «ادوارد اسمیت» و در «ارباب حلقه‌ها» در نقش پادشاه «تئودون» ظاهر شده بود.   «برنارد هیل» در فیلم «تایتانیک» در نقش کاپیتان «ادوارد اسمیت»    از دیگر نقش‌های مهم او به حضور در مجموعه تلویزیونی «کلودیوس» در سال ۱۹۷۶،‌ «گاندی» در سال ۱۹۹۹ و «رؤیای شب نیمه تابستان»(۱۹۹۹) می‌توان اشاره کرد.   این بازیگر اهل «منچستر» در خانواده‌ای از معدنچیان زغال سنگ متولد شد. او پیش از بازی در فیلم‌هایی که میلیاردها دلار در سراسر جهان به فروش رساندند، حرفه‌ متفاوتی را تجربه کرده بود و با بازی در درام‌های کوچک واقع‌گرایانه به شهرت رسید.   دیگر نقش‌های مهم هیل از دیگر نقش‌های مهم هیل می‌توان به فیلم Shirley Valentine، فیلم The Ghost and the Darkness، فیلم The Wind in the Willows، فیلم True Crime، فیلم A Midsummer Night's Dream، فیلم The Scorpion King، فیلم Gothika، فیلم The League of Gentlemen's Apocalypse، فیلم Valkyrie، انیمیشن ParaNorman، سریال Boys from the Black Stuff، سریال A Very Social Secretary، سریال Wolf Hall و سریال Unforgotten اشاره کرد.   برنارد هیل همچنین سابقه حضور در بازی‌های ویدیویی و صداپیشگی در بازی Fable 3 را هم در کارنامه خود داشته است.   منبع: ایسنا و زومیت کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «برنارد هیل» درگذشت
  • برنارد هیل درگذشت
  • «برنارد هیل»، شاه «تئودون» ارباب حلقه ها درگذشت
  • بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها درگذشت
  • زنده گیری یک حلقه مار توسط آتش نشانان در دزفول
  • از ساخت داروی درمان دیسک کمر تا تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک
  • افشای طرح آیفون ۱۶؛ سری آیفون‌های ۱۶ این شکلی خواهد بود
  • تصاویر | افشای طرح آیفون ۱۶ | سری آیفون‌های ۱۶ این شکلی خواهد بود
  • کلهر: استقلال یا پرسپولیس محتاط بازی کنند قهرمانی را از دست می‌دهند/ تیم نکونام از نظر مهره ضعیف‌تر از رقیب است
  • کلهر: احتیاط استقلال یا پرسپولیس محتاط بازی کنند قهرمانی را از دست می دهند/ تیم نکونام از نظر مهره ضعیف تر از رقیب است