Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: این روزها با نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بازار نظرسنجی‌ها درباره میزان مشارکت در انتخابات و میزان اقبال به هر یک از کاندیداها داغ است؛ از نظر سنجی‌های رسمی و غیر رسمی گرفته تا کانال‌های تلگرامی، صفحات مجازی و حتی گروه‌های محدود خانوادگی.

 آخرین برآورد مراکز افکار سنجی از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری دومین مناظره بین ۴۳ تا ۴۸ درصد محاسبه شده است و در بسیاری از نظر سنجی های غیر رسمی و حتی استمزاجی قریب به چنین آماری به دست می‌آید که البته بسیاری این میزان از عدم اقبال به انتخابات را  شرایط بد اقتصادی، فشارهایی معیشتی که در یکی دو سال گذشته بر مردم تحمیل شده و همچنین القای غیررقابتی بودن انتخابات تلقی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی اخیرشان به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) به این فضا اشاره‌ای دقیق داشته و فرمودند: گفته میشود که برخی به خاطر فشارهای معیشتی‌ای که وجود دارد و همه میدانیم و همه آن را لمس میکنیم، مردّدند که آیا در انتخابات شرکت بکنند یا نکنند؛ یا بعضی‌ها مثلاً میگویند «ما در دوره‌های مختلف به یک کسی با شوق رأی دادیم، بعد منجر شد به دلخوری، و در آخر دوره دلخور شدیم؛ پس بنابراین خوب است شرکت نکنیم در انتخابات»؛ بعضی از این حرفها زده میشود. به نظر میرسد که اینها استدلالهای درستی نیست. نبایستی این چیزها ما را دلسرد کند از مشارکت در انتخابات. اگر نابسامانی‌ای وجود دارد، اگر ناکارآمدی‌ای وجود دارد، ما باید آن را با انتخاب درست و انتخاب خوب جبران کنیم، نه با عدم انتخاب. خب اگر چنانچه واقعاً یک ضعفی وجود دارد در مدیریّتها، راه چاره‌اش چیست؟ راه چاره‌اش این است که ما اصلاً در مدیریّتها دخالت نکنیم، یا راه چاره‌اش این است که دخالت کنیم و یک مدیریّت درست و حسابی، مدیریّت به معنای واقعیِ کلمه اسلامی و مردمی به وجود بیاوریم؟ راهش این است دیگر؛ یعنی اگر چنانچه دلخوری‌ای وجود دارد، این دلخوری را این جوری بایستی جبران بکنیم، نه با وارد نشدن در منطقه‌ی انتخابات.»

مشارکت در انتخابات یکی از وجود مشارکت سیاسی شهروندان و از حقوق آنها محسوب می‌شود؛ و در وهله اول حضور در انتخابات استفاده از حق مسلمی است که به هر شهروند داده شده و اگر از این حق استفاده نکند حق تعیین سرنوشت خود را به دیگران واگذار کرده است.
از سوی دیگر در این دور از انتخابات خطر کاهش مشارکت در انتخابات خطری جدی است که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بارها از سوی ناظران سیاسی مطرح شده است؛ اینکه چرا کاهش مشارکت در این دوره پیش بینی می شود از نگاه کارشناسان به عوامل و دلایل مختلفی بستگی دارد.

 

 

* چرا خطر کاهش مشارکت انتخابات را تهدید می‌کند؟

در کنار تبلیغ گسترده و شیوه های اقناعی که رسانه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی درباره تحریم انتخابات در این دوره به طور متمرکز در دستور کار قرار داده بودند، ایجاد فضای یاس، القای رقابتی نبودن انتخابات و همراهی این جریان از سوی برخی احزاب و گروه‌های تندرو در داخل، عملکرد ضعیف دولت و مشکلات معیشتی از عواملی است که مشارکت انتخاباتی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است. 

اعتماد سیاسی یکی از مهمترین مولفه های جلب مشارکت سیاسی در این دوره به دلیل عملکرد ضعیف دولت فعلی، وضعیت دشوار معیشتی مردم، مشکلات متعدد اقتصادی با چالش مواجه شده است چرا که از یک سو امید در میان مردم به دلیل این گونه عملکرد ها، وعده‌های بی‌سرانجام و همچنین مشکلاتی از قبیل سرمایه گذاری آنها در بورس که به بر باد رفتن سرمایه هایشان انجامید خدشه دار شده و از سوی دیگر احساس اثربخشی سیاسی مردم آن هم  با ناکارآمدی دولتی که ۲۴ میلیون نفر به آن رای داده بودند با تهدید مواجه شده است. 

یکی دیگر از القائات دروغی که بر آن مانور داده می‌شود، از پیش تعیین شده بودن نتایج انتخابات و تمایل نظام و گروه‌های سیاسی اصولگرا به مشارکت حداقلی است. این در حالی است که چهره‌های اصولگرا بارها بر ضورت مشاکرت حداکثری در انتخابات تاکید کرده اند. در روزهای اخیر غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حدادعادل با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری، به صراحت گفت: برای ما مشارکت بالای مردم در انتخابات به اندازه پیروزی نامزدهای مورد نظرمان اهمیت دارد.

یکی از مواردی از سوی فعالان سیاسی در این روزها بسیار به آن اشاره شده، تبیین و تشریح مزایایی است که مشارکت انتخاباتی حداکثری میتواند در ساحت زندگی فردی و اجتماعی شهروندان و افزایش اقتدار نظام می تواند به همراه داشته باشد. 

 

 

*مشارکت بالا یعنی پایان رکود اقتصادی و نابسامانی‌های اجتماعی

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در این مورد با تاکید بر حضور حداکثری مردم اظهار داشت: همه به یاد سرداران شهید و به یاد امام شهیدانمان می‌آییم، به یاد تقدیری که باید با دستان خودمان رقم بخورد می‌آییم. می‌آییم تا نه محکمی باشد به دخالت‌های دشمنان داخلی و خارجی، ما می‌آییم تا از دولت آینده مطالبه گری کنیم.

وی ادامه داد: می آییم تا رکود اقتصادی و نابسامانی‌های اجتماعی ناشی از آن را حل کنیم، می‌آییم تا نابسامانی‌های موجود در نظام بانکی، نظام مالیاتی، حوزه سرمایه گذاری بورس را پیگیری کنیم. می‌آییم تا فساد گسترده اقتصادی و قاچاق کالا صورت نگیرد تا مبارزه با حاشیه نشینی و زندگی در بافت‌های فرسوده و زاغه نشینی را اولویت بدهیم. می‌آییم تا بیکاری و فقر، رکود و تولید و قاچاق کالا را سرو سامان بدهیم. می آییم تا سهم زنان را از کرسی های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطالبه گری کنیم. می آییم تا شایسته سالاری را جایگزین مافیا، لابی و رانت کنیم.

* مشارکت بالا و مسئولیت بیشتر برای دولت بعدی

در این مورد محمدرضا صباغیان، نماینده مردم یزد به فارس می‌گوید: هر چقدر حضور مردم با هر سلیقه و گرایش سیاسی در انتخابات بیشتر باشد برای رئیس جمهور آینده مسئولیت بیشتر ایجاد می شود.

به گفته این نماینده مجلس با رأی ندادند افراد مشکلی از کشور ایران حل نمی شود بلکه به مشکلات افزود می شود و اولین نتیجه آن شاد شدن دشمن است.

*مشارکت حداکثری یعنی انتخاب اصلح و قوام نظام

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی هم به فارس می‌گوید: برگزاری انتخاباتی پرشور و متکی بر عقلانیت، شعور و دانایی به همراه مشارکت حداکثری مردم بویژه جوانان در انتخاب فرد اصلح، موجب قوام و استواری هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس مشارکت حداکثری در انتخابات به معنای همبستگی ملت ایران است، این همبستگی می‌تواند توطئه‌های دشمنان را خنثی کند چرا که دشمنان ملت ایران می‌خواهند که حضور مردم را در این انتخابات کمرنگ نشان دهند، اما ملت ایران همیشه نشان داده که در چنین صحنه‌ای به وظیفه خود که مشارکت حداکثری در انتخابات است، عمل می‌کند.

* وظیفه احزاب در جلب مشارکت حداکثری

در همین مورد محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهانه این حزب با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب بر مشکارکت حداکثری، تصریح کرد: لذا بر همه افرادی که دل در گروه انقلاب و نظام دارند وظیفه آن است که در انتخابات شرکت کرده و شرکت در انتخابات را ترویج کنند به همین دلیل باید بکوشیم برای به میدان آمدن آرای خاکستری در انتخابات اقدامات اساسی انجام دهیم.

وی تاکید کرد: باید سطح مشارکت در انتخابات را  افزایش داده و سعی کنیم همه را در انتخابات مشارکت دهیم. 

 

 

* مردم برای ارتقاء قدرت ملی به میدان بیایند

در روزهای اخیر همچنین نمایندگان اقلیت‌های دینی از مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت کرده‌اند؛ در بیانیه این طیف از وکلای ملت اظهار امیدواری شده که مردم ایران با حضور متراکم، حداکثری و عمومی و در عین حال آگاهانه در پای صندوق‌های رأی در روز انتخابات 28 خرداد ماه 1400 حماسه شگفتی‌ساز دیگری را در تاریخ بزرگ ایران عزیز خلق کرده و بار دیگر به دشمنان و بدخواهان ملت ایران و استقلال آن ثابت نماید که وحدت ملی بالاترین ارزش‌ها است، بدین سان ملت بزرگ ایران می‌توانند با ارتقاء قدرت ملی خود نویدبخش تشکیل دولت معظم، مقتدر و درخور شأن شایستگی خویش باشد.

*مشارکت در انتخابات دفاع از حق مسلم هر ایرانی است

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار فارس می‌گوید: مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت در هر نظامی علاوه بر جنبه‌های شرعی که دارد، به عنوان یک حق نیز قلمداد می‌شود، حقی که در همه جوامع و مکاتب بشری به عنوان فضیلت و ارزش شناخته می‌شود و با عناوینی همچون «حق انتخابگری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... شناخته می‌شود، از طرفی ویژگی هر حقی این است که صاحب حق باید از آن دفاع کرده و در پی احقاق و عملی ساختن و یا به اصطلاحی علمی تر «استیفا» آن باشد یعنی باید تمام حق خود را مطالبه کند، چرا که هر گونه بی‌اعتنایی نسبت به آن اقدامی نارواست که به از بین رفتن حق، منجر خواهد شد.

این نماینده مجلس می‌گوید: مشارکت در انتخابات علاوه بر جنبه‌های شرعی گامی در راستای مطالبه و دفاع از حق مسلمی است که هر ایرانی دارد.

* مشارکت بالا در انتخابات دولت آینده را برای دفاع از منافع ملی قوی‌تر می‌کند

فریدون عباسی دوانی، نماینده مجلس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: مشارکت بالای مردم در انتخابات به دولت آینده این توان را می‌دهد تا با پشتوانه مردمی از منافع ملی در مجامع بین‌المللی با قدرت بیشتری دفاع کند و با قاطعیت مذاکرات را نیز به نتیجه برساند.

وی با بیان اینکه اگر مردم در انتخابات مشارکت کنند مذاکرات در دولت آینده به نتیجه می‌رسد، تصریح می‌کند: مشارکت بالای مردم در انتخابات به دولت آینده این توان را می‌دهد تا با پشتوانه مردمی از منافع ملی در مجامع بین‌المللی با قدرت بیشتری دفاع کند و با قاطعیت مذاکرات را نیز به نتیجه برساند.

بر خلاف آنچه رسانه‌های مخالف نظام القا می‌کنند هیچ کدام از جریانات سیاسی درون نظام به دنبال مشارکت حداقلی نیستند؛ لذا همچنان که رهبر انقلاب اشاره کردند چاره دلخوری، ناراحتی و مشکلات پشت کردن به آنها و عدم مشارکت در انتخابات نیست. فعالان سیاسی معتقدند نباید انتقام این دولت را از دولت آینده گرفت، لذا مشارکت حداکثری در کنار اقتدار ملی و بین المللی که به دولت آینده اعطا میکند، می تواند آغازی بر ایجاد امید دوباره در جامعه و مسئولیت پذیری دولت در قبال امید مردم نیز باشد. 

کاربران خبرگزاری فارس در سامانه فارس من هم با ایجاد کمپینی با عنوان «من رای می‌دهم چون» از دلایل خود برای حضور در انتخابات می‌گویند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امام خمینی رهبر معظم انقلاب رای فارس من حق رای حداکثری در انتخابات مشارکت در انتخابات مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نماینده مجلس دولت آینده ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟

به گزارش خبرآنلاین اینکه چرا خودروسازان دولتی طی چندین ماه اخیر عرضه جدیدی نداشته‌اند، جای تامل دارد.

روزنامه فرهیختگان نوشت:آنطور که معاون وزیر صمت می‌گوید مسئولان سابق وزارت صمت در دو عرضه اواخر اسفند 1401 و اردیبهشت و خرداد 1402 همه تولیدات خودروسازان را پیش‌پیش به فروش رسانده‌اند. این موضوع درحالی مطرح می‌شود که در اواسط دی‌ماه 1402 تصویر طرحی با تصویب و امضای مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان رونمایی شد که براساس آن قرار بود «تا پایان سال 1402 هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) 60 هزار دستگاه خودرو (جمعا 120 هزار دستگاه) با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند.»

در همان زمان دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگویی با مدعی شد معاون اول رئیس‌جمهور با این موضوع موافقت کرده اما پس از آن حواشی زیادی ایجاد شد و کار به تکذیبیه‌های متوالی رسید.

ایران‌خودرو اعلام کرد درخواست فروش تعدادی از محصولات خود به قیمت حاشیه بازار را داده اما با آن موافقت نشده است. دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور نیز نقش مخبر را تکذیب کرد و سخنگوی شورای رقابت هرگونه افزایش قیمت را رد کرد.

این اتفاق از یک‌طرف قیمت خودرو را در بازار افزایش داد و از سوی دیگر خودرویی به‌دست مردم نرسید. گفته می‌شود این عرضه 120 هزار دستگاه ظاهرا قرار بوده برای جبران بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان صورت گیرد و خودروسازان نیز درکنار تعهدات دیگر بتوانند این 120 هزار دستگاه را از محل افزایش تولید جبران کنند.

تولید یک میلیون دستگاه در سایپا و ایران‌خودرو

بررسی وضعیت تولید دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 نشان می‌دهد مجموع تولید ایران‌خودرو و گروه سایپا طی سال 1402 حدود یک میلیون و 37 هزار دستگاه بوده که رشد نزدیک به 1.5 درصدی نسبت به سال 1401 با یک میلیون و 23 هزار دستگاه داشته است.

طبق این داده‌ها، حجم تولید گروه سایپا نزدیک به 481 هزار دستگاه، با افزایش 7500 دستگاه نسبت به سال 1401 بوده و در گروه ایران‌خودرو نیز حجم تولید 556 هزار و 402 دستگاه بوده که رشد 6400 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است.

درخصوص فروش نیز، گروه ایرن‌خودرو طی سال 1402 نزدیک به 538 هزار دستگاه فروش داشته که کاهش 69 هزار و 500 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است. گرچه تعداد فروش گروه سایپا مشخص نیست، اما در شرکت مادر سایپا (شرکت اصلی) تعداد فروش طی سال گذشته حدود 315 هزار دستگاه بوده که کاهش 44 هزار دستگاهی (12 درصدی) نسبت به سال 1401 داشته است.

درمجموع، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 مطابق با اهداف ترسیم شده وزیر سابق صمت که مدام از تولید 1.5 میلیون دستگاهی خودرو در کشور سخن می‌گفت، رخ نداده است و مجموع تولید خودروسازان دولتی و خصوصی کمتر از رقم مذکور بوده و می‌توان گفت آن تحولی که در بازار خودرو از آن نام برده می‌شد، طی سال 1402 رخ نداده است. با این حال، اگر منصفانه قضاوت کنیم با وضعیت زیانی که خودروسازان دولتی دارند، شاید این مقدار تولید نیز نرمال باشد.

تا انتهای 1403 ثبت‌نام نداریم!

آنطور که در آمارها قابل مشاهده است، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور در سال 1402 و یک ماهه نخست امسال اگر هم به اهداف اولیه که تولید 1.5 میلیون خودرو طی‌ یک‌سال بوده، نرسیده اما در گروه ایران‌خودرو تولیدات گروه طی سال 1402 حدود 556 هزار و 402 دستگاه و در گروه سایپا نیز این تعداد حدود 418 هزار دستگاه بوده است.

براین اساس، در گروه ایران‌خودرو تولید طی سال گذشته 6400 دستگاه و در گروه سایپا نیز تولید 7500 دستگاه افزایش داشته است. در بهار 1403 نیز دو خودروساز بیش از 46 هزار دستگاه تولید داشته‌اند. با همه این اوصاف، طی چند ماه اخیر تنها خبری که درخصوص فروش و عرضه دو خودروساز بوده، عمدتا اخباری از جنس عدم ایفای تعهد خودروسازان و بعضا نارضایتی مشتریان از تحویل به‌موقع خودروها بوده است.

اینکه چرا عرضه خودرو و ثبت‌نام‌ها طی چندین ماه اخیر متوقف شده، چندین فرض برای آن قابل تصور است:

فرض اول اینکه خودروسازان بخشی از تولید را احتکار می‌کنند. این موضوع از آمارهای فروش خودروسازان قابل برداشت نیست و به نظر نمی‌رسد خودروسازان پارکینگ کافی برای احتکار حجم بالایی از خودروها را داشته باشند.

فرض دوم از عدم ثبت‌نام و عرضه خودرو در ماه‌های اخیر، می‌تواند با عرضه خارج از سامانه یکپارچه مرتبط باشد. به عبارتی، خودروسازان بخواهند با فروش خودرو در خارج از این سامانه، خودرو را به قیمت بازار بفروشند و این خودروها در نمایندگی‌ها یا شیوه‌های غیررسمی دیگر عرضه شود. «فرهیختگان» اطلاعات کافی از این اتفاق در دسترس ندارد و نمی‌توان به‌طور قطع در این خصوص سخن گفت.

اما فرض سوم از عدم عرضه و ثبت‌نام خودرو توسط دو خودروساز دولتی طی ماه‌های اخیر می‌تواند ناشی از تعهدات گسترده‌ای باشد که مسئولان سابق وزارت صمت با شگردهای عجیب‌وغریب آن را به مردم تحمیل کرده‌اند. به عبارتی، آنچه در دو مرحله اول و دوم در اسفندماه 1401 و اردیبهشت و خردادماه 1402 با عنوان عرضه گسترده خودرو از سوی مسئولان سابق وزارت صمت اعلام شد، باعث شده خودروسازان برای دو سال، پیش‌پیش محصول فروخته باشند و تعهد آنها همچنان ایفا نشده و خودرویی برای عرضه جدید ندارند.

این فرضیه سوم موضوعی است که ۲۴ آبان ۱۴۰۲ منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزیر صمت از آن رونمایی کرد. گرچه از وضعیت عرضه‌های سال 1401 و 1402 مشخص بود این اتفاق رخ خواهد داد، اما مسئولان وزارت صمت در آن مقطع وعده رشد عجیب‌وغریب تولید را می‌دادند و چیزی از این روزها به مردم نمی‌گفتند. حالا منوچهر منطقی می‌گوید عرضه بعدی ایران‌خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه منوط به کوتاه‌شدن صف نوبت‌دهی تحویل خودرو و تحویل به متقاضیان ثبت‌نام‌کننده است؛ چراکه هر دو خودروساز بزرگ محصولات‌شان را تا پایان ۱۴۰۳ در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبت‌دهی کرده‌اند و برای اینکه این نوبت‌دهی را تمدید کنند باید به این نوبت‌ها پاسخ دهند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901202

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان