Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  برگزاری هر دوره از انتخابات در کشور ما و حتی سایر کشور‌ها با شعار‌هایی برای مردم همراه است که گرچه امیدآفرین است و شور و نشاط فضای انتخاباتی را تقویت می‌کند، اما محقق نکردن این شعار‌ها بعد از انتخاب نامزد‌ها سبب دلسردی و ناامیدی افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه ممکن است این ناکامی دلایل مختلفی داشته باشد، اما تناسب شعار‌ها با واقعیت‌های جامعه و امکانات و رای آگاهانه و به دور از احساسات افراد که نتیجه بررسی برنامه و کارنامه نامزدهاست سبب می‌شود روز‌های تبلیغات انتخاباتی از هیاهوی زودگذر وعده‌های پوچ فاصله بگیرد، انتخاباتی بر مبنای آگاهی برگزار و وعده‌ها محقق شود. فرآیندی که امید را به جامعه تزریق و اعتماد را بین مردم و حاکمیت تقویت می‌کند.

شاخصه حکومت اسلامی، صداقت کارگزاران آن است

بشیر اسماعیلی استاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا درباره شعار‌های انتخابی به خبرنگار ما گفت: اینکه شعار‌های جذاب در زمان انتخابات ارائه شود، یک راهکار فریبکارانه، اما متداول نزد سیاستمداران غیر متعهد و فرصت طلب است. این نوع رفتار انتخاباتی چه در میان آن دسته از سیاست مداران پوپولیست و چه در بین کسانی که اخلاق و دین را از سیاست جدا می‌دانند مشاهده می‌شود.

او ادامه داد: این امر نه تنها موجب لطمه خوردن به سرمایه اجتماعی و اصل اعتماد مردم به دولت‌ها می‌شود، بلکه به مرور زمان با ایجاد ناامیدی و بی اعتمادی به دستگاه‌های اجرایی و قانونگذار، موجب کاهش مشارکت و سرخوردگی وسیع مردم از نهاد‌های انتخابی خواهد شد، امری که رکود سیاسی، اغتشاش، شورش، سرخوردگی و یأس ملی را ممکن است در پی داشته باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: سیاستمداران به جای اینکه از آموزه‌های لیبرالیستی و ماکیاولیستی یا پوپولیستی در انتخابات استفاده کنند، بهتر است با اخلاق و آموزه‌های اسلامی و با صداقت در چارچوب واقعیات موجود با مردم صحبت و از ارائه وعده‌هایی که امکان تحقق آن‌ها فراهم نیست اجتناب کنند.

اسماعیلی افزود: از شاخصه‌های سیاست در نظام اسلامی، صداقت مسئولان و کارگزاران است، به نحوی که اعتماد عمومی و وثوق مردم به نظام حفظ شود.

او تصریح کرد: لازمه این امر مهم، ارجح دانستن مصلحت نظام و ملت بر منافع حزبی و گروهی است به علاوه اینکه تقوای افراد در کنار عشق آنان به خدمت و نه قدرت طلبی، باید پیش از ورود به صحنه انتخابات احراز شود.


ظرفیت‌های پیشرفت را به دور از شعارزدگی داریم

محسن نصری استاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مشکلات کنونی کشور در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، افزود:، اما مشکل اصلی مردم مسائل اقتصادی و معیشتی است.

او بیان کرد: سرزمین ایران ظرفیت‌های متعددی دارد که شکوفایی آن‌ها نیازمند معمار و قوه مجریه خوبی است، شمال و جنوب ایران دریاست و به آب‌های آزاد راه دارد، همسایگی با ۱۵ کشور و ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت، وجود بازار بزرگ صادراتی، آب و هوای چهار فصل، داشتن یک درصد از جمعیت و هفت درصد معادن جهان و رتبه برتر جهانی به لحاظ ذخایر نفت و گاز، همگی موقعیت ویژه‌ای را برای کشور رقم زده است.

این استاد دانشگاه اصفهان یادآور شد: اقدامات عمرانی ۴۲ سال گذشته از جمله آب، برق، گاز، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، جاده و فرودگاه سازی، سرزمین ایران را به لحاظ زیرساختی هم منحصر به فرد کرده است.

نصری ادامه داد: ظرفیت انسانی از دیگر مزایای ایران است این کشور ۱۴ میلیون فارغ التحصیل دانشگاه‌ی و ۴ میلیون دانشجو دارد، جوانان نخبه و مستعدی که در علوم راهبردی، هوافضا، سلول‌های بنیادی، هسته‌ای، نانو و زیست فناوری جزو برترین‌های دنیا محسوب می‌شوند.

او تاکید کرد: ما ظرفیت، تجربه و توانمندی پیشرفت را در اختیار داریم، اما نیازمند مدیریت انقلابی و جهادی هستیم که از این سرمایه‌ها و ظرفیت‌های عظیم استفاده کند در این صورت است که به دور از هر شعاری، مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.

برخی شعار عدالت می‌دهند، اما ویلانشین هستند

استاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: تحقق برخی از شعار‌ها و وعده‌ها حق مردم است، اما برخی از افرادی که این شعار‌ها را سر می‌دهند اهل عمل نیستند برخی شعار عدالت می‌دهند، اما ویلانشین هستند، وزیر و رئیس جمهور ویلانشین نمی‌تواند عدالت را در جامعه محقق کند، شعار نامزد‌ها در صورتی محقق می‌شود که خود آن مسئول زندگی اشرافی نداشته باشد.

نصری گفت: شعار‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری همان گونه که از نامش پیداست در حد شعار است و قرار نیست عملیاتی شود و برخی از نامزد‌ها می‌دانند که این شعار‌ها قابل تحقق نیست یا اینکه این شعار‌ها در حد وظایف و اختیارات رئیس جمهور نیست، اما برای جذب آرای مردم و گاهی فریب افکار عمومی برخی نامزد‌ها وعده‌های پوشالی می‌دهند.

او با بیان اینکه یکی از بزرگترین و محوری‌ترین ظرفیت‌های کشور ظرفیت معنوی است، بیان کرد: اگر رئیس جمهور و افراد انقلابی با مدیریت جهادی روی کار بیایند با استفاده از ظرفیت توانمند داخلی در جهت حل مشکلات موفق خواهیم بود. منتظر ماندن برای توافق با دشمن نه تنها مشکلات امروز ما را حل نمی‌کند که تشدید می‌کند.

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به تاثیر رای مردم بر حل مشکلات معیشتی و اقتصادی خاطرنشان کرد: رای و مشارکت حداکثری مردم ۲ بعد دارد، اگر یک رئیس جمهور با پشتوانه و رای بالای مردم انتخاب شود با قدرت بیشتری می‌تواند به مبارزه با مشکلات برود همچنین رئیس جمهور با رای بالای مردم در منطقه و جهان با صلابت و قدرت بیشتری می‌تواند از منافع ملت ما دفاع کند به همین جهت مشارکت حداکثری مردم در عملکرد رئیس جمهور و دولت آینده اثرگذار است.

ضرورت قانونگذاری برای پاسخگویی مسئولان درباره وعده هایشان

بیژن شمس استاد دانشگاه پیام نور اصفهان به خبرنگار ما گفت: شعار‌های نامزد‌ها برای جلب مخاطب به سمت اهداف و منافع خود است و بیشتر آن‌ها در عمل قابلیت اجرا ندارد، چون یا نیازمند بستر‌هایی همچون قانونگذاری‌های جدید است یا با ظرفیت‌ها همخوانی ندارد.

او افزود: بعضی از شعار‌هایی که شماری از نامزد‌ها سر می‌دهند برای فریب ذهن و افکار عمومی جامعه است تا اینکه لایه سطحی ذهن مردم را تحریک کند و به سوی خود بکشاند.

این استاد دانشگاه، شعار‌های اغواکننده را جزیی از ساختار تبلیغاتی تجاری دانست و گفت: این رویکرد به دنبال سود شخصی و جناحی است نه در پی آگاه کردن انسان‌ها و روشنگری و بنابراین سبب به غفلت کشاندن مردم و در ادامه ناامیدی آن‌ها می‌شود.

شمس تصریح کرد: نامزد‌های انتخاباتی باید به حدود وظایف و اختیارات خود آگاهی داشته باشند و بدانند آنچه سبب سربلندی آنان و مردم می‌شود توجه به ظرفیت‌های انسانی و نخبگانی جامعه و همخوانی وعده هایشان با ارزش‌های دینی و اسلامی و فرهنگ غالب ملت است.

او پیشنهاد کرد: با درس گرفتن از گذشته، بستر‌های قانونی ایجاد شود که نامزد‌هایی که انتخاب می‌شوند و مسئولیتی را می‌پذیرند در برابر مردم و قانون پاسخگوی وعده هایشان در زمان تبلیغات باشند.

تجربه نشان می‌دهد انتخاب صحیح حال مردم را خوب و حضور حداکثری، عزت، اقتدار و امنیت کشور را تقویت می‌کند. یکی از معیار‌های اصلی برای نیل به این اهداف پرهیز نامزد‌ها از وعده‌های غیرعملی و پوشالی و انتخاب آگاهانه مردم است.

گزارش از فائزه صفری
انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری استاد دانشگاه اصفهان شعار ها رئیس جمهور ظرفیت ها نامزد ها وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی ظهر سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران از مازندران به عنوان در گرانبها یاد کرد و افزود: ظرفیت‌های انسانی ارزشمند و بزرگ و مردمان صمیمی و بزرگوار و جریان دانشی قوی دارد.

وی با اظهار اینکه جریان معنوی قوی در مازندران وجود دارد، به سابقه ورزشی و علمی استان اشاره و اضافه کرد: مازندران استان برجسته و مهم در کشور و پیشران در حوزه اقتصاد کشور است.

وی سفر ۲۰ میلیون گردشگر را از دیگر ظرفیت‌های مازندران برشمرد و گفت: انتخاب استاندار برای این استان کار بسیار مشکلی است تا بتوانیم فردی جامع الاطرافی را انتخاب کنیم.

وزیر کشور عملکرد استاندار سابق مازندران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: استاندار سابق فداکارانه و ایثارگرانه در مازندران خدمت کرده است و خدا را شاکر هستیم که مدیران صبورانه و ایثارگرانه ایستادگی می‌کنند.

وحیدی با عنوان اینکه دشمنان نمی‌خواهند رشد و شکوفایی کشور راببینند، گفت: برخلاف تبلیغات سو معاندان، مدیران باپشتکار، خدوم و ایثارگر در حال خدمت به مردم هستند.

وزیر کشور با اشاره به توفیقات دولت در حوزه‌های مختلف نظیر دیپلماسی اقتصادی گفت: مبارزه با فساد جزو شعارهای مهم و اساسی دولت کنونی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مازندران استان بسیار مهمی است و باید فردی را انتخاب می‌کردیم که کارهای بزرگ شروع شده را در استان دنبال کند از این آقای یوسف نوری را که ظرفیت بزرگی هستند، را انتخاب کردیم.

این خبر تکمیل می‌شود

کد خبر 6086379

دیگر خبرها

  • قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان
  • قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی