Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@02:25:45 GMT

حضور آگاهانه و حداکثری برای تعیین سرنوشت

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۱۹۵۱

حضور آگاهانه و حداکثری برای تعیین سرنوشت

گروه فرهنگی: در روزهای منتهی به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بحث درباره لزوم شرکت در انتخابات به‌عنوان یک مسأله تعیین کننده میان قشر نخبه جامعه اعم از هنرمندان و اهل فکر و اندیشه نیز بسیار داغ و پر رونق است.

 هنرمندان بسیاری همچون محمد میرزمانی آهنگساز و رهبر اکستر معتقدند شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت آینده کشور حق هر ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر مجید فروغی مدرس ارتباطات هم در گفت‌وگو با «ایران» از اهمیت مشارکت بالای مردم سخن می‌گوید و نقش رسانه را در این میان پر رنگ برمی‌شمارد و از اهمیت نقش آفرینی رسانه حرف می‌زند.
مزد تماشاگر نبودن
محمد میرزمانی که از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲ رهبری ارکستر بزرگ صداوسیما را به‌عهده داشته در گفت‌وگو با «ایران»، شرکت نکردن در انتخابات را اشتباهی تلقی می‌کند که در آینده ممکن است متوجه آن شویم. او می‌گوید: «از دیدگاه من شرکت در پروسه مدنی تعیین سرنوشت کشور، یعنی انتخابات، حق همه مردم است و این حق برای هر فردی محفوظ است و بهتر آن است که با بینش وآگاهی و بررسی‌های لازم هر ایرانی به این واسطه از حق خود استفاده کند تا در نهایت بهترین و صالح‌ترین افراد انتخاب شوند.» او درباره اهمیت شرکت در انتخابات به‌عنوان یک اصل از اصول زندگی مدنی نیز می‌گوید: «من براین نظرم که مردم باید در انتخابات مشارکت همگانی داشته باشند و این شرکت را حق خود بدانند نه آنکه کناره‌گیری کنند و نباید از حقی که به آنها تعلق دارد خود را محروم کنند. معتقدم هرفردی می‌تواند در سرنوشت کشورش نقش داشته باشد پس بنابراین بهتر این است که این نقش را بدرستی ایفا کند و مسئولیت خود را انجام بدهد و بار دیگر تأکید می‌کنم کناره‌گیری و تماشای آن، عمل درستی نخواهد بود چرا که بعد از آنکه انتخابات به پایان برسد از عدم مشارکت خود احساس پشیمانی  و احساس فرد بودن و سرزنش نسبت به خود خواهیم داشت از اینکه می‌توانستیم انتخاب کنیم و حضور داشته باشیم اما این حق را از خود دریغ کردیم.» میرزمانی در ادامه صحبت‌های خود به شرایط حال حاضر کشور هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «نکته دیگر اینکه کشور ما به لحاظ سیاسی در وضعیتی قرار دارد که از هر طرف دشمنان ما تلاش شان بر این است مردم را از صحنه انتخابات دورکنند بنابراین بهتر این است که در صحنه انتخابات حضور داشته و اهمیت آن را بدرستی درک کنیم و از حق استفاده و دفاع کنیم.»
آگاهی بخشی مهم تر از هیجان
مجید فــــروغی مدرس ارتباطات و پژوهشگر حوزه رسانه هم در گفت‌وگو با «ایران»، از ارتباط و نقش رسانه در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات سخن می‌گوید. او معتقد است نقش رسانه در آگاهی رساندن به مردم در کوران دوره‌ای که انتخاب یک فرد برای اداره قوه مجریه، اصلی‌ترین مسأله است، نقشی بی‌بدیل و آگاهی‌افزاست. او می‌گوید: «در این چند روز باقی مانده تا برگزاری انتخابات سیزدهم آنچه بیشتر از هرچیز مورد توجه قرار می‌گیرد مشارکت مردم است و خیلی‌ها به این مسأله می‌پردازند که چطور می‌شود این مشارکت را تقویت کرد. این روزها به دلایل مختلف درباره ضعیف‌شدن رسانه‌ها و نقش آنها در جلب توجه مردم بسیار صحبت می‌شود هرچند که باز هم برای حضور مردم پای صندوق‌های رأی، بخشی از نگاه‌ها متوجه رسانه هاست.» فروغی که کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی هم هست ضمن تأکید بر اینکه محدودیت‌های ایجاد شده برای رسانه‌ها و اعتبار نبخشیدن به آنها باعث شده نتوانیم در مواقع خاص و حساس جامعه انتظار داشته باشیم بتوانند تأثیر‌گذاری لازم و قابل قبول را داشته باشند، درباره مسائلی که این روزها رسانه‌ها باید به آنها بپردازند، می‌گوید: «لازم است رسانه‌ها به جوانب مختلف موضوع به طور دقیق و جامع بپردازند و مسائل را مورد بررسی قرار بدهند و بیان کنند تا مخاطب با اطلاعات  و آگاهی کامل با موضوع مواجه شود. از سوی دیگر می‌توانند تجربه‌های تاریخی گذشته را بیان کنند. اینکه حضور مردم در دوره‌های مختلف و متناسب با شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی چقدر توانسته تأثیرگذار باشد و نقش ایفا کند.» به گفته او در روزهای باقی مانده تا برگزاری انتخابات برای جلب مشارکت مردم، آگاهی بخشی بیش از هیجان ایحاد کردن مؤثر است: «در بسیاری از اوقات نتیجه هیجان ایجاد کردن با بیان مواردی که بر احساسات مردم تأثیر می‌گذارد سرخوردگی بوده است چون نتیجه و پیامدهای آن متفاوت بوده است. بنابراین لازم است آگاهی بخشی کامل و همه جانبه و دقیق از موضوع داشته باشیم.» فروغی معتقد است صداقت آن چیزی است که این روزها و در مطالبی که رسانه‌ها درباره انتخابات در اختیار مردم می‌گذارند اهمیت ویژه‌ای دارد: « از رسانه‌های رسمی انتظار می‌رود که هم اصول حرفه‌ای را رعایت کنند و هم اصول اخلاقی را که صداقت نکته اصلی آن است. آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که رسانه‌ها باید با صداقت و به دور از بیان مطالبی که ممکن است نادرست باشد و برجسته سازهای خاص، در یک فضای حرفه‌ای باید آگاهی بخشی کنند.»

برش
ادای دین با امید به آینده‌ای روشن

شهریار بحرانی کارگردان فیلم «ملک سلیمان» معتقد است انتخابات همیشه برای اهالی فرهنگ و هنر مهم است و در این دوره هم هنرمندان حضور فعالی در انتخابات خواهند داشت: «هنرمندان کشور عزیزمان ایران همچون بقیه مردم در این لحظات حساس باید خود را در محضر مقدس یک نظام الهی قرار بدهند که سال‌های طولانی تحت لوای این نظام و زیر نظر مقام ولایت از مشکلات عبور کرده و جلو آمده است.» او در ادامه می‌افزاید: «اهالی فرهنگ با وجود کاستی‌ها و اختلافات و مشکلات هنوز به ایران اسلامی و آینده پیش روی ایران بزرگ اعتقاد راسخ دارند و با امید تمام در صحنه‌های پیش رو هم شرکت می‌کنند و دین خودشان را با نگاه به آینده روشن و نورانی مهدویت ادا خواهند کرد.»
این کارگردان سینما بر این باور است که در این دوره نیز همچون تمام رخدادهای سیاسی و اجتماعی بار دیگر دل‌های مردم به هم گره خواهد خورد: «مردم عزیز ما هم در این صحنه پرتلاطم سیاسی و اجتماعی چشم امیدشان به آن نور خدایی است که در برهه‌های حساس و مختلف نازل شده و قلب‌ها را دگرگون کرده و به سرانجام خوب و هدف‌گذاری صحیح راهنمایی کرده است.»
او در پایان تأکید می‌کند: «همه ما باید دل بسپاریم به خداوند متعال و ایران را که کشور امام زمان(عج) است یاری بدهیم و اعتقاد راسخ داشته باشیم که خداوند هم با نورش به همه ما کمک خواهد کرد.»


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: داشته باشیم آگاهی بخشی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۱۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح

سردار عباسقلی زاده در مراسم هیات رزمندگان آذرشهر تبیین وصیت نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را عامل بازدارنده توطئه‌های دشمنان عنوان کرد و گفت: به گفته سردار سلیمانی جمهوری اسلامی حرم است و ماباید در دفاع از این حرم، خود را به سلاح ایمان و بصیرت تجهیز کنیم تا کشورمان و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌های دشمنان مصون بماند.

وی با تاکید بر حضور گسترده مردم در انتخابات آتی افزود:شرکت گسترده مردم در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و دشمنان با توطئه‌های متفاوت سعی دارند حضور مردم در انتخابات را کمرنگ نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • سرنوشت عجیب ستاره محبوب نکونام در یونان
  • دعوت علما و روحانیون اهل سنت از مردم گنبدکاووس برای حضور پر شور در مرحله دوم انتخابات
  • دور دوم انتخابات یا تعیین رییس مجلس
  • مرحله دوم انتخابات به اندازه مرحله قبلی مهم است/ قدردان تلاش رسانه‌های استان هستیم
  • آینده برای لرستان روشن است/ لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها محقق شد
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • همه سلایق سیاسی در مجلس دوازدهم حضور دارند