Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:34:55 GMT

یک قنات در لارستان پس از ۳۰ سال احیا شد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۱۹۶۷

یک قنات در لارستان پس از ۳۰ سال احیا شد

مطلب دریافتی حاکی است که بنیامین افتخار، اظهار داشت: این قنات به طول ۴۵۰ متر است که هم اینک و پس از ۳۰ سال با همکاری و مشارکت دولت و کشاورزان منطقه احیا شده است.

وی با بیان اینکه احیای این قنات همواره از درخواست های مکرر و خواسته جدی مردم و بهره برداران منطقه بوده است، گفت: با احیای این قنات بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی کشاورزی پایین دست در روستای دیده بان زیر پوشش آبیاری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول واحد آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی لارستان بدون اعلام مبلغ گفت: سهم دولت برای احیای این قنات و از محل کمک های فنی و اعتباری حدود ۸۵ درصد و ۱۵ درصد نیز سهم کشاورزان و بهره برداران منطقه در قالب خودیاری بوده است.

وی کارهای اجرایی انجام شده برای جریان سازی آب از این قنات را نیز شامل ۱۵۰ متر عملیات لایروبی ، نوکنی و دوس گذاری میله چاه دانست و گفت: هم اینک میزان دبی این قنات حدود ۳ لیتر در ثانیه است که با پیگیری های انجام شده و تخصیص اعتبار در سال جدید این میزان به  بالای ۱۵ لیتر در ثانیه خواهد رسید.

شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار  آبی است.

 این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی آبیاری لارستان قنات ایرانی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی آبیاری وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی آبیاری لارستان قنات ایرانی فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۱۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر ظهر شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارها گرامیداشت روز جهانی گندم و نان روستای امام‌قیس بروجن، اظهار کرد: تولید گندم به عنوان گسترده‌ترین سازوکار اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی در استان با حضور ۴۰ هزار کشاورز، ۱۰ هزار ماشین‌آلات و ادوات بخش کشاورزی، ۱۲ هزار تن نهاده‌های کود شیمیایی و بیش از ۱۵ هزار تن بذر یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود.

وی افزود: در دنیا بیش از ۶۰ درصد غذای تولیدی با استفاده از آب سبز و آب باران است، این میزان در ایران کمتر از ۲۰ درصد است، به تناسب همین موضوع، برنامه الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) کار خود را از سال زراعی ۱۴۰۲ آغاز کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امسال دومین سال طرح جهش تولید در دیمزارها است که در استان اجرا شده است و سطح زیر کشت از ۳۰ هزار هکتار در سال گذشته به ۶۰ هزار هکتار در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

برزگر عنوان کرد: سازوکار موفق طرح کشت در دیمزارها که توانست مشارکت بخش کشاورزی و بهره‌برداران جلب کند، خدمات حوزه فنی و مهندسی، توزیع ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی خصوصاً دستگاه کشت مستقیم، تنوع بذری خصوصاً در زمینه دانه‌های روغنی و… بود.

کد خبر 6089871

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • توسعه کشاورزی با حفظ و بهسازی قنات ها
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت