Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش اول «برخط ماه و نوا» با اجرای سه گروه موسیقی سنتی در شب چهارم به کار خود پایان داد و بخش دوم این کنسرت‌های آنلاین از تیرماه آغاز می‌شود.

به گزارش انجمن موسیقی ایران، در شب چهارم (یکشنبه شب ۲۳خرداد) شب پایانی اجراها و مطابق با جدول پخش، ابتدا گروهی پنج نفره متشکل از آزاده امیری نوازنده تار، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، مریم ملا نوازنده تمبک، صبا رمضان نوازنده سازهای کوبه‌ای و به خوانندگی نوید نوروزی به روی صحنه رفتند و قطعات باران، ساز و آواز (علیرضا دریایی و نوید نوروزی)، طرب‌انگیز، تکنوازی تار، چهار مضراب با همراهی تمبک مریم ملا و تصنیف دوستت دارم را اجرا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعاتی که این گروه در این کنسرت اجرا کردند، در دستگاه شور و آواز دشتی بود که آهنگ‌سازی همه این قطعات برعهده آزاده امیری بود. تمامی این قطعات، از ساخته‌های چند سال گذشته این هنرمند بود که به صورت صوتی منتشر شده‌ بود. این قطعات برای ارکستر بزرگتری که شامل تار، سنتور، عود، کمانچه، کمانچه آلتو، تار باس، تمبک، سازهای کوبه‌ای و خواننده نوشته شده بود اما به دلیل شرایط این اجرا، گروه تصمیم به اجرای این قطعات با ارکستر کوچکتری گرفت.

اجرای دوم توسط گروه سه نفره نوید توسلی نوازنده سنتور، صابر سوری نوازنده عود و بهنام معصومی نوازنده تمبک روی صحنه برده شد. این گروه در این کنسرت، قطعات نهفته در یادها اثر ابوالحسن صبا و پرویز مشکاتیان، بداهه نوازی، پرواز اثر صابر سوری، بداهه نوازی، چهار مضراب در امتداد نوا اثر نوید توسلی، بداهه نوازی و در پایان باده‌گسار اثر نوید توسلی را اجرا کردند. ‌

این گروه تمامی قطعات را در دستگاه نوا اجرا کردند و نحوه انتخاب قطعات، بر اساس مشورت دو عضو اصلی گروه یعنی نوید توسلی و صابر سوری بود.

اجرای پایانی روز چهارم نیز به اجرای محمدامین اکبرپور نوازنده تار و عیسی شکری نوازنده دایره اختصاص داشت. این گروه قطعات پیش‌درآمد از مرتضی نی‌داوود، درآمدهای ردیف آن، گوشه‌های کرشمه، سارنگ، دادآفرین، ضربی دادآفرین، آواز و دلکش، ضربی دلکش، جامه دران و فرود دلکش، ضربی چهارپاره، گوشه راک نی‌داوود و همچنین یک ضربی در راک کشمیر، فرود و همچنین یک تصنیف نصیرخوانی را اجرا کردند.

این گروه تمامی قطعات را در دستگاه ماهور اجرا کردند. این اجرا، ادامه‌ دونوازی‌هایی بود که در سال ۱۳۹۲ به نام سینه‌ی مشروح یادواره مرتضی نی داوود اجرا کرده بودند که در آن کنسرت، صفحه و ردیف سه گاه نی داوود را کپی کرده بودند و قطعات را بر آن اساس ساخته بودند. در این اجرا، محمدامین اکبرپور به همراه عیسی شکری ردیف و صفحه ماهور استاد نی داوود را کپی و آن را اجرا کردند.

در شب نخست اجراها (پنجشبه شب ۲۰ خرداد)، در ابتدا حیدر کاکی نوازنده تنبور و همایون کاکی نوازنده کمانچه به روی صحنه رفتند و قطعات آواز بر اساس مقام شاخوشینی ( نوع دوم) با شعری از باباطاهر، قطعه مژدگانی به آهنگسازی حیدرکاکی و با شعری از مولوی کرد، مقام شاخوشینی (نوع اول) و قطعه هی لاوه شعر و ماودی فلکلور با تنظیمی از حیدر کاکی، قطعه وه هار(بهار) به آهنگسازی حیدر کاکی و شعری از مولوی کرد، مقام غریبی با شعری از مولوی کرد، قطعه شیرین شمامه و شلیر به آهنگسازی حیدر کاکی و شعر فولکلور، قطعه نازدار ملودی (فولک) و با تنظیم حیدر کاکی و شعری از مولوی کرد و در پایان قطعه بی‌کلام (راز) را اجرا کردند.

در شب دوم اجراها (جمعه‌ شب ۲۱خرداد)، در ابتدا همایون پشتدار نوازنده کمانچه و بابک پیمانی نوازنده سازهای کوبه‌ای از لرستان روی صحنه رفتند و قطعات ضربی علی دوستی و رقص سه پا و دو پا را اجرا کردند. بخش دوم هم به گروه سه نفره متشکل از فرمهر بیگلو و نرگس ناجی نوازنده ویولن و مطهر حسینی نوازنده پیانو اختصاص داشت که قطعات آیینه در آیینه اثر آروو پارت و اپرایی از دمیتری شوستاکوویچ را اجرا کردند. اجرای پایانی شب دوم نیز به گروهی متشکل از پویان بیگلر نوازنده تار، فرهاد زالی نوازنده نی و نازنین پدر ثانی نوازنده تنبک اختصاص داشت. این گروه در این اجرا، قطعاتی  را در دستگاه همایون و همچنین آواز شوشتری، پیش درآمد آواز شوشتری، چهار مضراب شوشتری، ضربی سوز و گداز، تصنیف بیداد و تصنیف ساقیا را اجرا کردند.

در شب سوم اجراها ( شنبه‌ شب ۲۲ خرداد)، در ابتدا گروهی دو نفره متشکل از عزیز و یاسمین تنها نوازنده دوتار از منطقه شرق و جنوب خراسان روی صحنه رفتند و قطعات تکنوازی کفنه زنی، همنوازی مربوط به موسیقی بانوان منطقه شرق خراسان، مقام دل شیدا، تکنوازی جَل توسط یاسمین تنها، همنوازی از رفتار محلی منطقه شرق خراسان و در پایان دو مقام ترکیبی را اجرا کردند. اجرای دوم به هنرمندان گروه تریو لوتوس یاسمن کوزه‌گر نوازنده ویولنسل، پویا دهلاری نوازنده ویولن و ارشیا قربانی نوازنده پیانو اختصاص داشت. این گروه در این کنسرت، سه ملودی از گلینکا آهنگساز روسیه‌ای، یک ملودی از روبینشتاین نوازنده پیانو لهستانی- آمریکایی و دو قطعه از اسکریابین آهنگساز و نوازنده پیانو روسیه‌ای اجرا کردند. اجرای پایانی شب سوم نیز به اجرای بهنوش بهنام‌نیا نوازنده ویولن و کیوان طاهری نوازنده تنبک اختصاص که  قطعاتی را در آواز افشاری و بداهه‌نوازی، پیش درآمد، رقص چوبی استاد ابوالحسن صبا، و دو چهار مضراب اجرا کردند.

به گزارش ایرنا، چهارمین دوره کنسرت‌های برخط ماه و نوا به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد و علاقه‌مندان توانستند این اجراها را در صفحات اینستاگرامی این انجمن‌، بنیاد رودکی و هفدانگ رایگان تماشا کنند.

براساس جدول منتشرشده، ۱۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی در این برنامه حضور داشتند و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و برای رعایت مصوبات و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، اجراهای این برنامه‌ها مجازی پخش شد.

مجموعه کنسرت‌های آنلاین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌های اجرایی پخش خواهند شد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شعری از مولوی نوازنده پیانو اجرا کردند بداهه نوازی نوید توسلی چهار مضراب حیدر کاکی نی داوود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۲۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.

به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آوازهای بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.

شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستان‌های مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامه‌های رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.

شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.

شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.

سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دوره‌های خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.

شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آن‌ها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایران‌ای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899158

دیگر خبرها

  • نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شب‌های زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • ساخت و بازسازی بیش از ۲۰۰ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین اهواز
  • ساخت و بازسازی ۲۵۶ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین در فروردین
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند