Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این رسانه افزود: مهم ترین مساله این است که ترکیه موشک های اس ۴۰۰ روسیه را در اختیار دارد که یکی از مسائل کلیدی اختلاف برانگیز در روابط آنکارا با متحدانش در ناتو است.

اما بایدن نشان داده که به ددنبال خودداری از رویارویی مستقیم با آنکارا است. وی در آستانه تصمیم خود برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارمنی ها، به طور مستقیم با رئیس جمهوری ترکیه ارتباط برقرار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکیه هر گونه نقشی در این نسل کشی را رد کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از موضع بالاتری در مقایسه با اردوغان وارد مذاکرات شده است. محبوبیت سیاسی اردوغان در داخل در بحبوحه بحران مالی در ترکیه و اقدامات تحریک آمیز آن در در درگیری های بین المللی به پایین ترین سطح رسیده است. این اقدامات ترکیه این کشور عضو ناتو را به دردسر انداخته است.

«ایکان اردمیر» عضو سابق پارلمان ترکیه و مدیر ارشد برنامه ترکیه در بنیاد دفاع از دموکراسی ها گفت: بایدن علاقه یا انتظاری به جز از این ندارد که اردوغان را ترغیب به امضای چند توافق از جمله در زمینه همکاری بیشتر در زمینه افغانستان و تنش زدایی در غرب مدیترانه کند.

اردوغان که محبوبیتش بر مبنای پوپولیسم ناسیونالیسی(عوام گرایی ملی گرایانه)  بنا شده است  از میزان بالایی از مصونیت در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا برخوردار بود اما روابط دو کشور به دنبال حملات ترکیه به شمال شرق سوریه علیه کردها که شریک آمریکا در جنگ با داعش هستند، به وخامت گرایید.

دولت بایدن با انتقادهای شدیدی به دلیل سامانه های موشکی اس ۴۰۰ ترکیه مواجه است و فناوری روسیه را تهدیدی امنیتی و علیه عملیات آمریکا و ناتو در منطقه می داند.

بایدن در دوران کارزارهای انتخاباتی اش مواضع تندی را علیه ترکیه بکار بست و خواستار حمایت آنکارا از جمهوری آذربایجان در درگیری این کشور در قبال ارمنستان شد.

وزارت خارجه آمریکا در دولت بایدن از زمان روی کار آمدن وی، تعداد زیادی بیانیه انتقادآمیز علیه ترکیه صادر کرده است که در آنها ادعای آنکارا درباره دخالت آمریکا در کودتای سال ۲۰۱۶میلادی در ترکیه رد می شود. در این بیانیه های همچنین از لحن یهودستیزانه اردوغان در درگیری رژیم صهیونیستی با حماس انتقاد شده است.

بایدن در عین حال در ارتباطات مستقیم خود با اردوغان لحنی سنجیده بکار بسته است. آوریل گذشته بایدن اولین تماس تلفنی خود را با رئیس جمهوری ترکیه برقرار کرد که عمدتا تلاشی برای تنش زدایی به دنبال به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه بود.

بایدن در عین حال برای پرداختن به مساله حقوق بشر در ترکیه تحت فشار  قرار دارد. سناتورهای آمریکایی فوریه گذشته از بایدن خواستند با اردوغان در زمینه نقش حقوق بشر بشدت برخورد کند.

جن ساکی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت نشست بایدن و اردوغان فرصتی برای دیپلماسی مستقیم «به منظور همکاری سازنده درباره حوزه هایی است که فرصت همکاری در آنها وجود دارد. این مذاکرات همچنین  همکاری در زمینه حوزه هایی را که دو کشور با یکدیگر دچار اختلاف هستند در بر می گیرد.

ترکیه نقش مهمی را در مسائل امنیتی مهم از نظر آمریکا و اروپا دارد که شامل مواردی از قبیل سوریه، عراق و افغانستان می شود. دولت بایدن با ناتو برای خارج کردن نیروهایش از این کشورها همکاری دارد.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان روسیه ناتو جو بایدن ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان روسیه ناتو رجب طیب اردوغان روسیه ناتو جو بایدن ترکیه رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۵۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «انجو کچلی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سفر «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه به آمریکا که برای ۹ ماه «می» برنامه‌ریزی‌شده بوده، به تعویق افتاده و در تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت‌تر باشد، انجام خواهد شد.

وی دراین‌باره گفت: سفر رییس‌جمهور ما به ایالات متحده، که برای ۹ می برنامه ریزی شده بود، به دلیل ناسازگاری برنامه ها به تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت تر است، به تعویق افتاده است. گفتگوی سطح بالا بین ترکیه و ایالات متحده برای آماده‌سازی این سفر ادامه خواهد داشت.

پیش از این رسانه های ترکیه و غربی به نقل از منابعی در آنکارا از تعویق این سفر خبر داده بودند.

کد خبر 6089562

دیگر خبرها

  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • دیدار بایدن و اردوغان به تعویق افتاد