Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:28:14 GMT

تجربه قدم زدن روی ماه در موزه فضایی هنگ‌کنگ

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۶۰۳۲

تجربه قدم زدن روی ماه در موزه فضایی هنگ‌کنگ

ایسنا/خراسان رضوی موزه‌ها و اماکن تاریخی از ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی هر کشور و حافظ هنر و تاریخ نسل گذشته هستند که از یادگارهای به جای مانده سخن می‌گویند و هنر، فرهنگ و تاریخ را برای نسل بعد بازگو می‌کنند.

هنگ‌کنگ جزیره‌ای در جنوب چین است و یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های کشور چین به شمار می‌رود. در این شهر جاذبه‌های گردشگری جذاب و متنوعی وجود دارد که «موزه فضایی» یکی از پربیننده‌ترین این جاذبه‌ها محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موزه فضایی هنگ‌کنگ موزه‌ای با موضوع نجوم و علوم فضایی است که افتتاح آن در سال ۱۹۸۰ توسط اداره اوقات فراغت و خدمات فرهنگی دولت هنگ کنگ بود. ساختمان این موزه به دلیل شکل نیم‌کره‌ای خود که حاوی یک سیاره است در کشور هنگ‌کنگ بسیار مورد توجه قرار گرفته است. امکانات اصلی موزه در ساختمانی در کنار افلاک‌نما واقع شده است، همچنین اطلاعات مربوط به منظومه شمسی، کیهان‌شناسی و اطلاعات فضایی در این موزه ارائه می‌شود.

موزه فضایی به طور منظم انواع مختلفی از نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌های نجومی را برگزار می‌کند و حضور در این نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌ها برای دانش‌آموزان مدارس، گروه‌ها و عموم آزاد است.

ایده سیاره در ابتدا در سال ۱۹۶۱ توسط شورای شهر مطرح شد، سپس ۱۰سال بعد، بخش خدمات شهری یک گروه کاری برای مطالعه تجربه ایجاد سیارات افراطی خارج از کشور تشکیل داد. این مطالعه با هدف ایجاد زمینه برای ایجاد موزه فضایی آینده هنگ‌کنگ صورت گرفت. به این ترتیب دولت هنگ‌کنگ تصمیم به ساخت موزه گرفت و «جوزف لیو» را نیز به عنوان مشاور سیاره زمین دعوت کرد.

ساخت و ساز ساختمان این موزه در سال ۱۹۷۷ آغاز شد و بنای آن در ۸ اکتبر ۱۹۸۰ افتتاح شده و به بهره‌برداری رسید. این موزه شامل اولین سیارات سیاره رایانه‌ای جهان بود و در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، حدود ۵۹۰۰۰۰ بازدید از این موزه انجام شده است. در سال ۲۰۱۵ نیز به منظور انجام کارهای نوسازی، سالن نمایشگاه در تالار اسکای در ۵ اکتبر بسته شد و در ۲۵ آوریل ۲۰۱۸ بازگشایی شد.

این موزه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ در بخش غربی موزه یک سقف گنبدی به چشم می‌خورد که افلاک‌نمای موزه است. بخش شرقی موزه نیز از هسته سیارات موزه تشکیل شده که گنبد آن دارای ساختار تخم‌مرغی است و در قسمت زیرین ان فضاهایی از جمله تالار علوم فضایی، کارگاه‌ها و دفاتر قرار گرفته استکه بازدیدکنندگان بسیاری برای تماشای آسمان شب به آن مراجعه می‌کنند.

گنبد تخم‌مرغی شکل سیاره زمین بیش از ۸۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و آن را به یک مکان مشهور در هنگ کنگ تبدیل کرده است؛ چراکه این سازه گنبد شکل جزء اولین سیارات محلی برای محبوبیت نجوم و علوم فضایی بود.

از نکات قابل توجه این موزه می‌توان به تصویر رایانه‌ای موجود در این موزه اشاره کرد، این تصویرگر رایانه‌ای ستاره در گالری آسمان موزه قادر به شبیه‌سازی آسمان از طریق اصول نوری است و ۸۰۰۰ ستاره را بر روی صفحه نیم‌کره سیاره افلاک‌نما، نمایان می‌کند؛ همچنین بخشی از بینی و کابین خلبان شاتل فضایی نیز در این موزه برای علاقه‌مندان به نمایش درآمده است.

موزه فضایی هنگ کنگ دارای دو سالن نمایشگاه موضوعی است. یکی از این سالن‌ها با موضوع علوم فضایی و سالن دیگر با موضوع نجوم و اکتشافات فضایی طراحی و شاخته شده‌اند که هر یک به ترتیب در طبقه همکف و طبقه اول قرار دارند.

گفتنی است که این نمایشگاه‌ها عمدتا تعاملی میان بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند و آن‌ها را قادر می‌سازند تا از طریق برخی تجربیات سرگرم‌کننده و آموزشی، مسائل و اطلاعاتی را فرا گیرند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند ابزارها و وسایل را لمس کرده و روش کار با آن‌ها را آزمایش کنند.

از جاذبه‌های دیگر موزه فضایی هنگ‌کنگ می‌توان به تجربه‌ عجیبی که مخاطبان و بازدیدکنندگان این موزه در آن تجربه خواهند داشت، اشاره کرد؛ این تجربه حس راه‌ رفتن بر روی ماه را در محیطی که شبیه به سطح کره ماه است برای بازدیدکنندگان فراهم خواهد کرد، افراد می‌توانند با  پوشیدن لباس‌های فضایی حس فضانوردان در این لباس‌ها را درک کنند.

منبع:

www.gov.hk

thecityview.com.hk

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه گردی مجازی موزه فرهنگ موزه گردی گردشگري گردشگری مجازی هنگ کنگ علوم فضایی جاذبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۶۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، تلسکوپ فضایی جیمزوب واضح‌تررین تصاویر را از بخشی از یک سحابی به نام سر اسب به تصویر کشیده که جزئیات آن را برای نخستین بار به نمایش می‌گذارد.

سحابی سر اسب، در صورت فلکی شکارچی، ۱۳۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. یک سال نوری نزدیک به ۶ تریلیون مایل (۹.۷ تریلیون کیلومتر) است.

این سحابی بیش از یک قرن پیش کشف شد و نام مستعار آن از ظاهر خیره کننده آن گرفته شده است؛ تصویر ستونی از گاز و غبار را نشان می‌دهد که شبیه اسبی است که سر خود را بلند کرده است.

جدیدترین تصاویر فروسرخ جیمزوب که روز گذشته منتشر شد، بالای سر اسب را با جزئیات بیشتری به تصویر کشیده، این عکس‌های واضح و دقیق می‌توانند به اصلاح درک اخترشناسان از سحابی سر اسب کمک کنند؛ تصور بر این است که سحابی مذکور زمینه لازم برای تولید ستاره‌های بزرگ است.

به گفته دانشمندان، سر اسب از هلیوم و هیدروژن متراکم تشکیل شده و به‌همین علت به‌آسانی از هم نمی‌پاشد. با این‌که ابر‌های گازی که سحابی را احاطه کرده‌اند در حال پراکنده شدن هستند، اما پنج میلیون سال دیگر زمان لازم است تا این بخش از سحابی نیز از هم بپاشد و گاز‌های آن پراکنده شوند. همین بخش، هدف بررسی رصدخانه‌های فضایی از جمله تلسکوپ فضایی هابل است.

 تلسکوپ فضایی اقلیدس نیز سال گذشته عکس‌های جدیدی از این سحابی ثبت کرد، اما تصویر گرفته شده توسط جیمزوب نخستین تصویری است که از این سحابی بدین شکل و با این جزییات تهیه و ثبت شده است. این تصاویر به خوبی نشان می‌دهند که چگونه یک سحابی بسیار زیبا با شکل شبیه به اسب در فضای کیهانی وجود دارد.

دانشمندان می‌گویند، این سحابی دارای یک ستاره جوان و داغ در مرکز خود است که بواسطه تابش، گاز‌های موجود در اطراف خود را به رنگ‌های زیبا و روشن متراکم می‌کند. تلسکوپ جیمز وب ناسا با توانایی‌های منحصر به فرد خود، توانسته تصاویری زیبا و دقیق از این سحابی را ثبت کند. این تصاویر به محققان و دانشمندان کمک می‌کند تا بهتر درک کنند که چگونه ستاره‌ها و سیارات در کهکشان‌های مختلف شکل می‌گیرند. علاوه‌بر این، تصاویر جیمزوب نشان دهنده زیبایی‌های بی‌پایان و غیرقابل تصوری است که در کیهان بیکران وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • (تصاویر) خانه موزه شهید مطهری
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ