عکس هایی از زنان افغانستان به دور از کلیشهها
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۹۴۲۰
فاطیما حسینی، هنرمند عکاسی که مجموعه آثارش این روزها در نمایشگاه «زیبایی در جنگ» در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده است، میگوید در این رویداد سعی کرده زیبایی زنان افغان را که به دلیل شرایط جنگ در حاشیه قرار گرفتهاند را به متن بیاورد.
به گزارش ایسنا، فاطیما حسینی، هنرمند حاضر در نمایشگاه «زیبایی در جنگ» خانه هنرمندان ایران درباره ویژگیها و مضمون آثار این رویداد توضیح داد: نمایشگاه «زیبایی در جنگ» شامل ۲۳ عکس و یک ویدئوآرت و در مجموع ۲۴ اثر است که تجربههای زیسته من از حضور در افغانستان بعد از ۲۷ سال را دربرمیگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: من متولد ایران هستم، اما اصالت افغان دارم و وقتی برای چهار سال در افغانستان زندگی کردم بیش از قبل متوجه زیباییهایی شدم که هیچ رسانهای در میانه جنگ از زنان این منطقه به تصویر نمیکشید و در حاشیه تصاویر جنگ و جنایت قرار گرفت. زنان حاضر در عکسهای نمایشگاه «زیبایی در جنگ» کسانی هستند که زندگیشان پر از قصه است و این افراد از سال ۲۰۱۸ به مدت سه سال و نیم به تدریج در مقابل دوربین به تصویر کشیده شدهاند.
این هنرمند عنوان کرد: عمده فعالیت من برای عکاسی از زنان در بحبوحه جنگ به عکاسی در کابل برمیگردد؛ زیرا در شهرهای دیگر فضای محافظه کارانه و ممانعت در برابر عکاسی کردن بیشتر حاکم بود و حساسیتهای زیادی وجود داشت. به قدری که چند نوبت حتی جانم به خطر افتاد. در برخی از مناطق و شهرهای افغانستان نظیر قندهار و ننگرهار که اصلا نمیشد دوربین به دست گرفت.
حسینی با اشاره به اینکه جنگ در خلال عکسهایش از زاویهای دیگر روایت میشود، توضیح داد: به هیچ عنوان قصد نداشتم نکبت جنگ را در عکسهای نمایشگاه «زیبایی در جنگ» مخفی کنم. یادم است در وسط شهرنوی کابل از خانمی عکس میگرفتم و جمعیت زیادی از زنان و مردان با تعجب من را نگاه میکردند و این چیدمان و عکاسی برایشان عجیب به نظر میرسید یا در خیابان هایی که برای عکاسی طراحی میکردیم گاهی مدلهایم با مشکلاتی مواجه میشدند و ناچارا از من میخواستند عکسهایشان را حذف کنم. شاید اگر کارم مستندنگاری از جنگ بود، ساده تر پیش میرفت اما به دلیل این که به طراحی و چیدمان نیاز داشتم بارها و بارها از سوی افراطگرایان واکنشهای منفی دیدم یا مانع کارم شدند.
وی در پایان با انتقاد از شرایط مهاجران افغان در ایران و بحران هویت ملیشان گفت: من در ایران و تهران به دنیا آمدهام و در واقع خودم مهاجر محسوب نمیشوم بلکه پدر و پدربزرگ من مهاجر بودهاند و من در واقع نباید مهاجر شناخته شوم. وقتی بعد از سالها به افغانستان سفر و در آنجا زندگی کردم بیش از قبل فهمیدم که چقدر ایرانی هستم اما این ایرانیزه شدن با پاسپورت افغان برایم حس خوبی ندارد. متاسفانه بحران هویت افغانها در ایران برای من و هم نسلانم بسیار درک میشود و امیدوارم حل شود.
نمایشگاه آثار فاطیما حسینی تا ۳۱ خرداد در گالری استاد ممیز خانه هنرمندان ایران دایر است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: عكاسي افغانستان خانه هنرمندان ايران زیبایی در جنگ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۹۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موفقیتها در دل تحریم به دست آمده است
به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین زاده ظهر سه شنبه در مراسم رونمایی کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» که در شرکت برق منطقهای خراسان برگزار شد، اظهار کرد: کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» روایت حماسه مردم مشهد در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه حماسههای انقلاب در کشور بسیار است که با چند کتاب نمیتوان بیان کرد، افزود: یک فریم عکس ماجرا و داستانی دارد و در کنار مستندها و کتابها عکسها نیز روایتگری میکنند.
وی به جایگاه عکاسی در ثبت خاطرات اشاره کرد و گفت: عکاسی در بحران سختیهای کار خود را دارد؛ برخی شغلها با اتفاقات نا به هنگام روبرو نیستند؛ اما عکاسی در جنگ دشوار است.
حسین زاده ابراز کرد: عکس بسیاری از دوران انقلاب نداریم، اما همین تعداد که به یادگار مانده است سندی بر حقانیت ملت ایران است. ثبت واقعه تاریخی مجاهدت عظیم میطلبد و بسیاری عکاسان در این مسیر رنجهای بسیار متحمل و جانباز شدند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با خاطر نشان کردن اینکه روایت پیشرفت در امتداد روایت حماسه در جریان است، افزود: بعد انقلاب، شاهد موفقیتهایی ایران در رشتههای علمی، پزشکی و نظامی هستیم که در دوره سختترین تحریمها حاصل شده است.
وی با بیان اینکه کشور در دل تحریم نیاز به روایت دارد، افزود: این نشست در راستای تجلیل از تلاشهای اوحدی و راویان حماسه کشور برگزار شده است و امثال اوحدی ها با عکس، مستند و تاریخ نگاری پیشرفتها را روایت میکنند. جوانانی که در دوره فرهنگ و هنر تلاش میکنند باید از بزرگان این عرصه الگو بگیرند و فرایندهای آنان را تکمیل کنند.
حسین زاده اظهار کرد: اوحدی را نباید منحصر به انقلاب کنیم؛ چرا که برای شهر مشهد بسیار زحمت کشید. او رویداد ورزشی بسیاری را ثبت کرد و در عکاسی جشن و آئینهای مذهبی شرکت میکرد و دلبستگی به اهل بیت (ع) پای او را به مراسم باز میکرد.
کد خبر 6099610