Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@19:14:41 GMT

متوسط تراز سرمایه گذاری در کشور باید مثبت شود

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۰۰۸۳

متوسط تراز سرمایه گذاری در کشور باید مثبت شود

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه متوسط تراز سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور طی یک دهه اخیر منفی بوده است، گفت: رشد اقتصادی پایدار در گرو رفع موانع و سرمایه گذاری مستمر است.

به گزارش ایمنا، حسین سلاح ورزی روز دوشنبه در جمع هیئت نمایندگان اتاق البرز، اظهار کرد: باید فضای سرمایه گذاری برای حضور سرمایه گذاران جذاب باشد که در این مرحله بهبود محیط کسب و کار و توجه به مقررات اضافی اهمیت بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به ارزیابی کارنامه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سال‌های اخیر به ویژه در طول دوره چهار ساله دولت دوازدهم بیان داشت: یکی از دستاوردهای بسیار مهم بخش خصوصی فعالیت شورای گفت و گوی این ۲ بخش است که البته مدتی طول کشید که به قوام و دوام کافی برسد.

سلاح ورزی افزود: اقدامات دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی و استانی سبب شد که در این سال‌ها بخش عمده‌ای از آنچه به عنوان مسائل و مشکلات بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف مطرح بوده است، شناسایی شود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران افزود: از زمان آغاز به کار شورای گفت و گوی بخش خصوصی تاکنون با پیگیری‌های این مجموعه در قالب تعامل، گفت و گو و تبادل نظر با دستگاه‌های حاکمیتی، راهکارهایی برای خل مشکلات بررسی شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته بیش از ۸۰ درصد مسائل، مشکلات و خواسته‌های بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و تشکل‌ها حول محورهای مالیاتی، بانکی، بیمه و درجه بعد موضوعات مرتبط با گمرک بوده است.

سلاح ورزی گفت: بیش از یک دهه است که نشست‌های شوراهای گفت و گو دولت و بخش خصوصی استانی هم به ریاست استانداران و دبیری رؤسای اتاق‌های بازرگانی برگزار می‌شود و در این نشست‌ها برخی مشکلات طرح شده به صورت استانی و تعدادی دیگر هم در سطوح ملی پیگیری شده است.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تصریح کرد: هر ۶ ماه یک بار توسط دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی و معاونت اقتصادی وزارت کشور به صورت مشترک عملکرد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان‌ها ارزیابی شده و رتبه بندی می‌شوند.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران گفت: در استان‌هایی که استانداران به برگزاری نشست‌های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی باور و علاقه بیشتری داشته‌اند، به آمار بهتری از نظر تعداد جلسات برگزار شده و از طرفی اخذ رتبه‌های بالاتر در ارزیابی‌های اتاق دست یافته‌اند.

وی در مورد ضرورت‌هایی که انتظار می‌رود در برنامه اقتصادی دولت آینده پیرامون بررسی مشکلات بخش خصوصی مدنظر قرار داده شود، گفت: لازمه حل مسائل و مشکلات اقتصاد ایران در حوزه معیشتی و رفاهی جامعه توجه به موضوعات مهمی از جمله پایین بودن درآمد سرانه، بالا بودن نرخ تورم و یا کاهش ارزش پول ملی است، برای حل این مشکلات راهکار مهم توجه به رشد اقتصادی است.

نایب رئیس اول اتاق ایران با توجه به زمزمه‌هایی که برای تغییر قانون اتاق بازرگانی مطرح است، در مورد اینکه چقدر به انجام این تغییرات و افزایش دامنه اختیارات اتاق ایران نیاز است، گفت: قانون اتاق بازرگانی مانند خیلی از قوانین در کشور امکان تغییر، ارتقا، بهبود و اصلاح دارد، نمایندگان مجلس هم مرجعی هستند که در این مورد اختیار و صلاحیت تصمیم گیری دارند، ما هم تعامل حداکثری خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: اصلاح قانون اتاق بازرگانی باید به گونه‌ای باشد که ماهیت و هویت آن به عنوان یک نهاد مدنی بخش خصوصی مورد تعرض و تغییر قرار نگیرد.

سلاح ورزی در ارتباط با ظرفیت‌های اتاق البرز که جوان‌ترین اتاق بازرگانی کشور است، افزود: اتاق بازرگانی البرز یک نهاد و سازمان جوان است که خوشبختانه در یک سال اخیر با تغییرات مدیریتی در سطح این مجموعه شاهد انجام کارهای ارزشمند مبتنی بر نوآوری و خلاقیت بوده‌ایم که قابل تقدیر و الگوبرداری برای سایر اتاق‌های بازرگانی کشور است.

وی با بیان اینکه استان البرز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و تمرکز صنایع دارای قدمت و شهرت نقشی قابل انکار و بی بدیل در کشور دارد، افزود: در کنار حضور قدرتمند صنعت در البرز، بخش‌های کشاورزی، خدمات و گردشگری این استان هم ظرفیت‌های ویژه ای دارد.

نایب رئیس اول اتاق ایران تاکید کرد: در سال ۹۹ با وجود کاهش میزان صادرات، رشد صادرات البرز نسبت به سال قبل از آن بیشتر شد.

وی با توجه به اهمیت اجرای سیاست‌های گام دوم انقلاب از جمله مسئله جوان گرایی در سطح اتاق‌های بازرگانی استان‌ها بیان داشت: اکنون در دوره انقلاب صنعتی چهارم هستیم و در این زمان کسب و کارهای تحول یافته به ویژه دیجیتال جانشین کسب و کارهای سنتی می‌شود و توجه به این مهم در نقاط مختلف کشور اهمیت بالایی دارد.

نایب رئیس اول اتاق ایران گفت: توجه به کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری، دانش بنیان باید سر لوحه کار اتاق‌های بازرگانی قرار داده شود.

در جریان نشست با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی البرز مقرر شد که از ظرفیت‌های این مجموعه در راستای رفع مشکلات فعالان بخش خصوصی، توسعه سرمایه گذاری و افزایش سطح اشتغال در استان استفاده بیشتری شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 500562

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اتاق ایران سرمایه گذاری استان البرز نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران اصلاح قانون اتاق بازرگانی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی اتاق های بازرگانی سرمایه گذاری اتاق ایران سلاح ورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۰۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در نشست خبری که شامگاه سه‌شنبه شب در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: موضوعاتی همچون کشاورزی و امنیت غذایی، سرمایه‌گذاری،  گردشگری و فناوری قرار است  در کمیسیون‌های مجمع ACD موردبحث و گفتگو قرار بگیرد.

وی ادامه داد: توسعه پایدار از دیگر موضوعاتی است که  در این مجمع  مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.  

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  استان اصفهان تصریح کرد: اصفهان هر چند از لحاظ صنعتی رشد پیدا کرده اما سطح آلودگی هوا در آن بالا است و  مشکلات زیست‌محیطی دارد. این در حالی است که بسیاری از شهرهای جهان که  از ما صنعتی‌تر هستند، میزان آلایندگی‌های کمتری دارند.

کشانی با اشاره به اینکه استانبول نخستین میزبان این اجلاس در سال ۲۰۲۱ بود، گفت: استانبول بین شهرهای ترکیه شرایط ویژه دارد؛ اصفهان نیز یک فرصت بی‌نظیر جهانی از لحاظ فرهنگی و اقتصادی برای کشورمان است و کسانی که دل در گرو ایران دارند باید به تقویت اصفهان کمک کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه  هم‌زمان با برگزاری این مجمع، نمایشگاه اکسپو  نیز  در تهران برگزار می‌شود و مهمانان از این نمایشگاه هم بازدید می‌کنند، ابراز امیدواری کرد با برگزاری این رویداد مهم، فضای تجاری، اقتصادی و بین‌المللی شهر تغییر می‌کند.

در ادامه این جلسه، سعید ابراهیمی قائم‌مقام دبیر دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا گفت: هدف اجلاس گفت‌وگو بین کشورهای آسیایی عضو است که از ۴۶ کشور که در این قاره قرار دارند، ۳۵ کشور عضو مجمع ACD هستند.

وی افزود: از بین ۳۵ کشور عضو مجمع، برای ۳۲ کشور دعوت‌نامه رسمی ارسال شده و پیگیری‌ها برای حضور مهمانان از طریق وزارت‌ امور خارجه و سفارتخانه‌های مربوطه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ""Asia cooperation dialogue باهدف ارتقاء همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در " چا آم" تایلند تأسیس شد. این مجمع تلاش دارد تا فارغ از مباحث و مشاجرات سیاسی، راه‌های جدیدی را برای ایجاد همکاری با تمرکز بر مسائل توسعه‌ای و اقتصادی، شناسایی و تقویت کند.

ایران در سال ۱۳۸۳ عضو مجمع شد و در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان کشور پیش‌گام همکاری فرهنگی انتخاب شد و در حال حاضر ریاست مجمع را برعهده دارد.

هدف مجمع به طور خلاصه شامل ترویج همکاری کشورهای آسیایی برای تقویت نقاط قوت و شناسایی فرصت‌های بالقوه است که بتواند فقر را کاهش دهد و از طریق  توسعه زیرساخت‌های علمی باعث بهبود کیفیت زندگی مردم آسیا شود. توسعه اقتصاد و بازارهای مالی  باهدف  افزایش توان رقابت در بازارهای بین‌المللی از دیگر اهداف مجمع است. همچنین  تلاش برای تمرکز کشورهای عضو در یک‌رشته فعالیت اقتصادی، بر اساس نقاط قوت و توانایی‌ها جهت تبدیل‌شدن اعضاء به شرکای قابل‌اطمینان و تبدیل‌شدن قاره آسیا به " جامعه آسیایی " از اهداف مهم این مجمع است.

کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • تلاش برای ایجاد، احیاء، انسجام‌بخشی و توانمندسازی واحدهای روابط عمومی بخش خصوصی
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • اصفهان دهم اردیبهشت میزبان اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود