Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:07:27 GMT

اهمیت خودداری از بی‌تفاوتی نسبت به پدیده «فرزندکشی»

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۰۲۹۴

اهمیت خودداری از بی‌تفاوتی نسبت به پدیده «فرزندکشی»

یک پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و رسانه در خصوص پدیده "فرزندکشی" گفت: این بحث به سمت ساختن طنز و بی‌تفاوتی کشیده شده و در نهایت به فراموشی سپرده می‌شود چراکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در چنین مواقعی با این فرآیند مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر کتایون مصری در وبینار "بررسی روند مقابله با پدیده شوم فرزندکشی در ساختار حقوقی و اجتماعی ایران"، با اشاره با تعدد رسانه‌ها و پوشش اخبار مربوط به فرزندکشی اظهار کرد: این تعدد رسانه‌ها باعث شده است که ما با مراحل مختلفی در واکنش به فرزندکشی مواجه باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحله اول انتشار خبر فرزندکشی "شوک" است  سپس مخاطب به پرسش گری روی می‌آورد و رسانه ها به این چرایی و چگونگی فرزندکشی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مخاطب شروع به قضاوت پدیده می‌کند، افزود: در رسانه‌ها ساز و کار مناسبی برای انتشار اخبار فرزند کشی وجود ندارد و آنچه مغفول است بحث نگاه ترمیمی و استفاده از ساز و کار عدالت ترمیمی در روایت اخبار و اطلاعات فرزندکشی است. تکرار این مساله منجر به رخوت خبری و بی تفاوتی و از بین رفتن قبح جرم می‌شود.

مصری ادامه داد: مطابق با آمار منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌های رسمی طی سال گذشته ۷۵ مورد فرزندکشی در کشور ما گزارش شده است. یکی از مهم‌ترین عوامل فرزند کشی در کشورمان اخلال در کارکرد خانواده است. خانواده‌ها در یک گذار طبیعی از الگو پدر سالاری دور شده است اما ما به ازای دقیقی برای آن الگو ندارند. اقتدار والدین کاهش یافته و شکاف نسلی عمیق شده است. در این میان شرایط اجتماعی، فرهنگی و... نیز دخیل هستند اما پیدا کردن عامل دقیق غیر ممکن است.

این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و مطالعات زنان با بیان اینکه گفته می‌شود پدر و مادر بر اساس موقعیت و شرایط اجتماعی نقش مساوی در فرزند کشی دارند ، اظهارکرد: در کشورهای مختلف بیشترین عوامل موثر در بحث فرزند کشی به اضطراب ها، روان پریشی‌ها، مشکلات روحی و روانی، مصرف مواد روان گردان و مخدر، سرزنش‌ها و پشیمانی از بارداری های نامشروع و ناخواسته، دریافت نکردن مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری، افسردگی پس از زایمان و ... معطوف می‌شود.

وی همچنین این را هم گفت که روند فرزندکشی ارتباط نزدیکی با فقر و بیکاری والدین، جنون اجتماعی و فشارهای اجتماعی، غیرت و ناموس و... دارد.

مصری افزود: ساختارها اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به شدت در بازتولید خشونت موثر هستند و ما از منظر جامعه شناسی معتقدیم نگاه حقوق کیفری به تنهایی نمی‌تواند بازدارنده این عارضه باشد بلکه به جرم شناسی از نوع پیشگیری و تقویت سایر نهادها نیازمندیم.

این پژوهشگر عرصه رسانه و جامعه شناسی در پایان تصریح کرد: ما در مواجهه با آسیب‌ها در جامعه، خانواده و رسانه و... آمادگی لازم را نداریم. به نظر می‌رسد تقویت اورژانس اجتماعی بسیار کمک کننده است. باید از این ظرفیت در بخش دولتی و خصوصی استفاده کنیم تا آسیب های خانواده عارضه یابی شوند و مورد پژوهش قرار گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرزندکشی آسيب هاي اجتماعي جامعه شناسی رسانه جامعه شناسی فرزند کشی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۰۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: جلوگیری از فعالیت روانشناسان زرد یا روانشناس‌نماها تنها با نام بردن از آن‌ها امکان‌پذیر نیست و سواد سلامت روانی جامعه باید آنقدر ارتقاء پیدا کند که مردم تشخیص دهند که به چه افرادی باید مراجعه کنند.

علی فتحی آشتیانی امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در روانشناسی دو رویکرد عمده بیماری‌محور و سلامت‌محور داریم؛ رویکرد غالب در روانشناسی تا اواخر قرن بیستم رویکرد بیماری‌محور بود و بر همین اساس رویکردهای درمانی مختلفی از جمله شناختی‌رفتاری، روان‌تحلیلگری و انسانگرایی را مشاهده می‌کنیم که ماحصل رویکرد بیماری‌محور است و شاید علت آن نیز جنگ جهانی اول و به‌ویژه جنگ جهانی دوم بود.

وی افزود: از اوایل قرن ۲۱ تغییری در رویکرد ایجاد شده و به سمت رویکرد سلامت‌محوری حرکت کردیم. در رویکرد سلامت‌محوری و جامعه‌محوری سرمایه‌هایی از جمله اعتماد اجتماعی و سرمایه روانشناختی داریم که از اهمیت زیادی برخوردار است و وظیفه ما است که از این زاویه به مسئله بپردازیم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: در سرمایه روانشناختی ۴ مولفهٔ اساسی از جمله امید و تزریق آن به جامعه، خوش‌بینی، تاب‌آوری و خودکارآمدی مطرح است.

فتحی آشتیانی بیان کرد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در سال ۱۳۸۲ تاسیس و در ۹ اردیبهشت ماه قانون آن تصویب و به دولت ابلاغ شد. از حدود هفت ماه و نیم گذشته که این مسئولیت را برعهده گرفتیم، تعداد اعضا از ۵۷ هزار عضو به ۶۴ هزار عضو رسیده است.
وی با بیان اینکه پیش از شهریورماه سال گذشته که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم، تنها ۸۷۵۵ نفر پروانه کار تخصصی گرفته بودند، عنوان کرد: ما رویکرد دادن پروانه را عوض کرده و با کمک سازمان سنجش آزمون صلاحیت حرفه‌ای را در دی‌ماه برگزار کردیم که ۱۶ هزار و ۳۷۱ نفر در آن شرکت کرده و از این تعداد ۸۰۴۱ نفر نمره قبولی را کسب کردند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ادامه داد: بنا بر این گذاشته شد که در اردیبهشت ماه سال جاری تمام ۸۰۴۱ نفر قبول شده در آزمون صلاحیت حرفه‌ای مورد مصاحبه قرار بگیرند. تمرکززدایی یکی از رویکردهای ما بوده و مصاحبه نیز توسط شوراهای استانی انجام می‌شود. تا انتهای اردیبهشت ماه به میزان ۲۰ سال گذشته پروانه کار تخصصی داده خواهد شد.

فتحی آشتیانی تصریح کرد: آزمون صلاحیت حرفه‌ای بعدی با همکاری سازمان سنجش قرار بود در تیر ماه برگزار شود اما به تاخیر افتاده و احتمالا در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به انتخابات شوراهای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: این انتخابات سال گذشته پس از ۸ سال به صورت الکترونیک انجام و میزان مشارکت در استان‌ها ۳۷.۵۴ درصد بود.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تصریح کرد: جهت سامان دادن به کارگاه‌هایی که افراد با صلاحیت یا بدون صلاحیت با هزینه‌های بالا برگزار می‌کردند، برنامه مدرسه مهارت‌آموزی و توانمندسازی تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

فتحی آشتیانی خاطرنشان کرد: ارتقاء سواد سلامت روانی یکی از وظایف ما بوده که با کمک رسانه‌ها باید در این مسیر گام برداریم. جلوگیری از فعالیت روانشناسان زرد یا روانشناس‌نماها تنها با نام بردن از آن‌ها امکان‌پذیر نیست و سواد سلامت روانی جامعه باید آنقدر ارتقاء پیدا کند که مردم تشخیص دهند که به چه افرادی باید مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • تعیین‌کننده بودن رسانه در دنیای امروز انکارناپذیر است
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • پشت پرده برخورد‌های تند با پدیده بدحجابی
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • درآمدی بر روش‌شناسی رئالیسم انتقادی